زهراییترین هیئت برای رهبر انقلاب است / مردم مطلبی نادرست از مداحین شنیدند باید تشر بزنند / گفتن حرف حق بدون بیاحترامی در مراسم رهبری / بررسی نسبت هیئت و انسانسازی + فیلم
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۰۴۹۰۵
مداحل اهل بیت (ع) با اشاره به برگزاری مراسم شهادت حضرت زهرا (س) توسط رهبر انقلاب گفت: ایام فاطمیه ایشان مراسم برگزار میکنند، مراسم ایشان بسیار سیاسی و انقلابی است؛ اما هیچ بیاحترامی و جسارتی نمیشود و حرف حق را هم میگوییم.
گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو- سیدعلی حسنی؛ در دفتر پربرگ ادبیات ایران فصل مهم و باارزشی به نام هیئت، عزاداری و ادبیات آیینی است.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به نظر شما کارکرد اصلی هیئت چیست و به چه دلیل اصولا هیئت برگزار میکنیم؟
به نظر بنده مهمترین کارکرد هیئت که الان به صورت کامل مورد غفلت واقع شده رشد در آنجا است؛ حضور در این جلسات انسان را تربیت کرده و باعث رشد میشود به شرطی که کسی که در جلسه شرکت میکند اعتقادی به دریافت و رشد داشته باشد و در حقیقت کار هیئت انسانسازی است.
اکنون در زمانی داریم زندگی میکنیم که حجت خدا بین ما نیست و نمیدانیم ظهور چه زمانی اتفاق میافتد، ولی هیئت به ما یاد میدهد در اجتماع مهدوی چهطور باید زندگی کنیم، مثلا در مورد اربعین همه اقشار از جوامع مختلف در این مراسم شرکت میکنند، هرکسی در این مراسم رفتار انسانهایی که در راه نجف و کربلا هستند را میبیند؛ میفهمد هدف اربعین چیست؛ مثلا هر کسی جای خودش را به دیگری میدهد، مگر جامعه بشری از این بیشتر چه چیزی میخواهد؟ این اتفاقات منتهای آمال برگزاری هیئت است.
این مسائل لوازمی دارد وقتی بیان معارف اهل بیت (ع) به صورت صحیح از طریق اشعار و روایات توسط کارشناسان انجام نشود، کار میافتد دست کسانی که کارشناس نیستند میافتند که هر چی میلش است بیان میکند و از هدف هیئت کاملا دور میشود؛ هدف هیئت انسانسازی برای زندگی در مسیر آل الله است و امثال ما از کودکی در هیئت و مسجد هستیم، اما اعتراف میکنم که هیئتها قابلیتهای بسیاری داشتند که میتوانستیم استفاده و در زندگیمان پیاده کنیم.
من به خصوص در ایام فاطمیه بارها گفتم که اگر زن و مردی که در هیئت شرکت میکنند توانستند عشق سید الشهدا و حضرت زهرا (س) در فضای خانه ببرند و بین فرزندان حاکم کنند هیئت موثر و کارکردش را داشته است. اگر این اتفاق نیفتد ضعف هیئت یا خود افراد است.
برخی امروزه میگویند که هیئت قابل نقد نیست نه اصلا این طور نیست؛ بلکه به غیر از ۱۴ معصوم (ع)، حتی هیئت هم قابل نقد است، قسمتی از شعری را قدیمی خیلی مهم است که میگوید: عاشقی را قابلیت لازم است؛ یعنی شما اگر بذر را روی کوه بپاشید چیزی به شما نمیدهد، چون کوه است؛ اگر یک بذر خراب را روی زمین خوب هم بکارید باز هم حاصلی نمیدهد؛ پس هم بستر مهم است هم بذر؛ یعنی هم هیئت باید مسیرش درست باشد هم فردی که در هیئت شرکت میکند، مثلا در طول هفته باید به این فکر کند که من در دستگاه انسانسازی میخواهم شرکت کنم پس باید یاد بگیرم، بفهمم و عمل کنم؛ به نظر بنده کارکرد هیئت این است.
ما هیئت را جایی میدانیم که باید تولید محتوا برای تمام عرصههای زندگی کند، وقتی فردی وارد هیئت میشود از زیارت عاشورا تا روضه انتهای مراسم، محتوایی که قابلیت استفاده در زندگی را دارد دریافت کند؛ چنین اتفاقی در هیئتهای کنونی میافتد؟
در برخی از هیئات اتفاق میافتد، اما بسیار محدود. منتهی ما نه رسانهای داشتیم و نه هیئتی داشتیم که به مستمع تشر بزند. الان در هیئات ناز مستمع را میکشند! ما برای انجام فرایض دینی چه منتی سر خدا و اهل بیت داریم؟ مثلا حضرت زهرا (س) آیا کارهایی که انجام میداد را به روی امیرالمومنین آورد؟ داشت برای امامش کار میکرد. بله ما نوکر مستمعین هستیم منتهی در مواقعی لازم است که به ما تشر جدی بزنند. حتما مطالعه کنند، صاحب آگاهی بشوند و به ما تشر بزنند که این چه مطلبی بود گفتید؟ این چه بیانی است که دارید؟ از طرف دیگر مخصوصا از سمت جامعه وعاظ باید به مداحان و هیئات تشر بزنند.
ما باید محتوا را درست در هیئت اجرا کنیم و به سیستمی برسیم که افراد را در هیئت وارد کنیم و محتوای خوب تولید کنیم. این البته کاری سخت و فرسایشی است، اما حداقل نباید از یک سطحی از بیان معارف عدول کنیم. وظیفه هیئت بیان این مطالب است. برای این موضوع در هیئات باید یک فکری بشود. این مطالب مخصوصا در جلسات هفتگی یا جلساتی که مستمعهای خاص و خادم هیئتها در آن حضور دارند باید بیان شود.
از بعد دیگرش هم غافل نشویم. من خودم هم شاید بگویم تقصیر دیگری است که هیئات به این مشکلات دچار است، اما هیچ وقت به نقش خودم اشاره نمیکنم. کسی که قرار است بیاید در دستگاه انسان سازی قرار بگیرد، باید در طول هفته یا تمام زندگی، جوری زندگی کند که بتواند از هیئت دریافت کند. مگر ما بالاتر از سید الشهدا داریم؟ کلام سید الشهدا روی سنگ اثر میگذارد. چرا ظهر عاشورا خطاب به سپاه دشمن میگوید هر چه میگویم شما نمیشنوید؟ یا خطبه حضرت زهرا را بخوانید که چه طور با عظمت صحبت کرده است. آیا از کلام حضرت زهرا پرنفوذتر داریم؟ اما روی مردم تاثیر نمیگذارد.
پس این خودسازی بعد مهمی است. ما همه مشکلات را متوجه هیئت و مداح و سخنران نکنیم. نقش اینها مهم است، اما مستمع چه باید بکند؟ قبل و بعد از هیئت و در طول هفته چه میکند؟ برای ارزش اشک سید الشهدا چه میکند؟ چه قدر از چشمش مراقبت میکند؟ چه قدر نماز اول وقت میخواند؟ به پدر و مادر احترام میگذارد؟ اینها خیلی مهم است. اگر این مراقبتها وجود داشته باشد، کسی که با این نور به هیئت میآید، میتواند اثر بپذیرد.
اگر کسی در مورد امام حسین سخیف صحبت کند، این مستعمع واکنش نشان میدهد. ولی وقتی قلبش کدر باشد، به او برنمی خورد و این خیلی خطرناک است.
با وضعیت فعلی ممکن است با ظهور حضرت حجت به مشکلات اساسی بخوریم. چون کدریم. کسانی که سید الشهدا را به شهادت رساندند آدمهایی بودند که با سید الشهدا زندگی میکردند، خودشان نامه دادند و حضرت را دعوت کردند. اما ما فکر میکنیم آنها خیلی بد بودند و ما خیلی خوب هستیم. در حالی که اصلا این طور نیست؛ بنابراین این خودسازی خیلی مهم است.
شما در جایی مثال زدید که اشعاری، چون «حسین سرباز ره دین بود» برای زمان خودشان مناسب بوده و اثرگذار بودهاند، استنباط از این جمله شاید این است که هیئت باید نسبت به مسائل جامعه موضع و کارکردی داشته باشد، نظر شما در این خصوص چیست؟
از همین مثالی که زدید استفاده میکنم، در این مورد شاعر میتوانست شعری کاملا تند مختص انقلاب بگوید و مردم هم استقبال میکردند، اما شاعر این شعر را سرود که میگوید: حسین سرباز ره دین بود عاقبت حق طلبی این بود؛ چه قدر زیرکانه الگو برای جامعه معرفی میکند؛ محمودبن لبید وقتی گریه حضرت زهرا (س) در کنار قبر شهدای احد را دید نزدیک بود قالب تهی کند، اما حضرت زهرا (س) حرف روز زد و این شاعر به خوبی از این سخن استفاده کرد، شاعر از ایشان پرسید علت چرایی این عزاداری را پرسید؛ حضرت زهرا (س) اصلا از شکستگی پهلو و آزاری که به ایشان رسید سخنی نگفت، بلکه ایشان از فقدان پیامبر (ص) و مظلومیت امیرالمومنین (ع) آن هم در جایگاه، ولی و امام جامعه گلایه میکنند.
شاعر باید به صنعت شعری توجه کند، شما دقت کنید به این شعر، اصلا چقدر زیباست همین یک بیت شعر، چقدر پیام دارد، چقدر حرف دارد: دمی که فاطمه تسبیح گریه بردارد پیام میچکد از چلچراغ شیون او. این بیت کاملا سیاسی است، برای شما عرض کنم ما سیاسیتر و حضرت زهراییتر و انقلابیتر و هیئتیتر از حضرت آقا نداریم. ایام فاطمیه ایشان مراسم برگزار میکنند، مراسم ایشان بسیار هم سیاسی است، بسیار هم انقلابی است.شب شهادت حضرت زهرا (س) روضه و هیئت میگیرند، اما هیچ بیاحترامی و جسارتی نمیشود و حرف حق را هم میگوییم. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی شیعه از اعتقاداتش عدول نمیکند و بدون بیاحترامی در فضای علمی حرفش را مطرح میکند. روزگاری فرض کنیم مانند دوران دفاع مقدس آقای آهنگران حماسه کربلا را در کنار شعار حمله مطرح میکند این بسیار فرق میکند با اینکه ما برخی مسائل را خیلی عریان مطرح کنیم؛ کار شعر اصلا عریانخوانی نیست، مثلا فرخی یزدی وقتی از زندان آزاد میشود و عاقبت انقلاب مشروطه را میبیند میگوید: به خدا قاتل من دیده بینای من است؛ این شعر کاملا سیاسی است.
فرض کنیم زمانی کسی اهانتی به مقدسات کرده است؛ آنجا زمان عریانگویی شاعر است، اما در کلیت کار شعر عریان جامعه و مردم را زده میکند.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: حنیف طاهری مداحی حنیف طاهری فاطمیه مداحی شعر آیینی بی احترامی انسان سازی سید الشهدا حضرت زهرا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۴۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مرتضی اشراقی: اندیشههای امام بهطور هدفمند تحریف میشود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
نوه امام خمینی با تأکید بر اینکه وظیفه همه ماست که امام را، همان امامی که فی الواقع بودند، معرفی کنیم و نگذاریم منحرفان و مخالفان نظام، امام را تحریف کنند، گفت: امروز شاخص و ملاک حقیقت اندیشه های امام، رهبر معظم انقلاب هستند. وی در ادامه سخنانش افزود: یکی از وظایف مهم مورخ «جهاد تبیین» است؛ تبیین حقیقت انقلاب و نظام و اینکه عده ای از معاندین در فضای رسانهای و فضاهای مجازی با هزینههای فراوان به دنبال تطهیر رژیم فاسد پهلوی هستند. این گروه به دنبال وارونه نشان دادن حقیقت هستند؛ اینجاست که باید مورخ جلوی این تحریف آشکار تاریخی را بگیرد و نگذارد استکبار رسانهای به اهداف خود برسد.
به گزارش خبرنگار جماران، حجتالاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی صبح امروز در مراسم رونمایی از کتاب «چالشهای تاریخی» با تقدیر از عباس سلیمی نمین به خاطر تألیف این کتاب، گفت: امروز با توجه به گسترش فضای رسانهای و مجازی و به تبع آن، خبررسانی و انتشار اخبار در این فضا و اثرگذاری آن بر روی افکار عمومی، حقایق وقایع در بعضی از اوقات به صورت وارونه نمایش داده میشود و در واقع قلب حقیقت پیش میآید و بالتبع آن تحریف در یک واقعه رخ میدهد.
نوه امام خمینی(س)، با اشاره به برنامهریزی معاندین انقلاب برای تحریف اندیشههای حضرت امام، تأکید کرد: امروزه متأسفانه شاهد آن هستیم که زندگی شخصی، سیاسی و اجتماعی حضرت امام به صورت هدفمند تحریف شده و به جامعه عرضه میشود. نمونههای بسیاری را هم در شبکههای مجازی و هم رسانههای معاند شاهد هستیم.
وی با بیان اینکه امروز بسیاری از ابعاد شخصیت حضرت امام همچنان ناشناخته است، افزود: در واقع نسل کنونی انقلاب، به خصوص نسل نوجوان و جوان، امام را به درستی نمیشناسند و عظمت امام را درک نکردهاند. لذا وظیفه همه ماست که امام را، همان امامی که فی الواقع بودند، معرفی کنیم و نگذاریم منحرفان و مخالفان نظام، امام را تحریف کنند. در اینجا وظیفه یک مورخ جلوگیری از تحریف چنین شخصیتی است.
اشراقی با تأکید بر اینکه یک مورخ باید شجاع باشد و از پروپاگاندای رسانهای نترسد، اظهار داشت: تحریف امام، تحریف انقلاب و تحریف جمهوری اسلامی و تحریف اسلام ناب محمدی(ص) است. رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند که در مقابل شبیخونهای فرهنگی دشمن باید برنامه داشت چون آنان نیز با برنامه و هدفمند هجمه فرهنگی انجام میدهند. به همین دلیل ما نیز باید برنامه داشته باشیم و یکی از مهمترین کارهایی که ما میتوانیم در مقابل هجمه فرهنگی دشمن انجام دهیم، «جهاد تبیین» است؛ جهاد تبیین در خصوص انقلاب، امام و دفاع مقدس.
وی تأکید کرد: یکی از وظایف مهم مورخ «جهاد تبیین» است؛ تبیین حقیقت انقلاب و نظام و اینکه عده ای از معاندین در فضای رسانهای و فضاهای مجازی با هزینههای فراوان به دنبال تطهیر رژیم فاسد پهلوی هستند. این گروه به دنبال وارونه نشان دادن حقیقت هستند؛ اینجاست که باید مورخ جلوی این تحریف آشکار تاریخی را بگیرد و نگذارد استکبار رسانهای به اهداف خود برسد.
نوه امام خمینی(س)، یادآور شد: تا کنون چندین مستند برای تحریف انقلاب و امام توسط رسانههای بیگانه ساخته شده است. ما چقدر توانستهایم پاسخ آنان را بدهیم؟ چقدر در جهاد تبیین موفق بودهایم؟ چند مستند موفق در پاسخ به شبههافکنی بیگانگان درست کردهایم؟ مراقب باشیم که دشمن با برنامه به جنگ انقلاب آمده است و ما هم باید برنامه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه وظیفه یک مورخ «تبیین حقایق» است، افزود: تاریخنگاری یک هنر است و مورخ یک هنرمند که با قلمش هنر خود را به منصه ظهور میرساند و قلمی که جلوی تحریف را بگیرد و در جهت تبیین حقایق به نگارش در آید، «قلم مقدس» است.
اشراقی با اشاره به آیه 71 سوره آل عمران، گفت: امروز دشمنان قسم خورده انقلاب برای هجوم فرهنگی به کشور، به صورت آگاهانه و هدفمند اندیشههای امام را تحریف میکنند. امروز شاخص و ملاک حقیقت اندیشههای حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند و یک مورخ انقلابی وظیفه دارد برای جلوگیری از تحریف اندیشههای امام به شاخص و ملاک رجوع نماید و نگاه به کلام رهبری داشته باشد.
وی یادآور شد: امام خمینی(س) 25 دی ماه 67 در نامهای به سید حمید روحانی نوشتند و او را مکلف به تدوین تاریخ انقلاب کردند. برای جلوگیری از تحریف تاریخ انقلاب، امام در این نامه میفرمایند «شما به عنوان یک مورخ باید توجه داشته باشید که عهدهدار چه کارِ عظیمی شدهاید. اکثر مورخین، تاریخ را آن گونه که مایلند و یا بدان گونه که دستور گرفتهاند مینویسند، نه آن گونه که اتفاق افتاده است... از شما میخواهم هر چه میتوانید سعی و تلاش نمایید تا هدف قیام مردم را مشخص نمایید... شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و واپسگرایی قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدی(ص) را جایگزین تفکر اسلام سلطنتی، اسلام سرمایه داری، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام آمریکایی کردند».(صحیفه امام، جلد 21، صفحه 239)
نوه امام خمینی(س)، با بیان اینکه مقام معظم رهبری در مسیر حضرت امام دستور به جهاد تبیین دادهاند، اظهار داشت: ما امروز میبینیم در رسانههای معاند، هدف اصلی قیام مردم که رسیدن به استقلال سیاسی، نظامی و اجتماعی بوده است را قلبگونه تفسیر میکنند. امروز کدام کشور مانند جمهوری اسلامی ایران است که از لحاظ سیاست خارجی و نظامی، کاملا استقلال داشته و وابسته به بلوک شرق و غرب نباشد؟! تبیین چنین مسألهای وظیفه همگانی و به خصوص خواص است.
وی حضرت زینب(ع) را بزرگترین جهادگر تبیین تاریخ اسلام دانست.
اشراقی در پایان سخنان خود به مساله روز جهان اسلام، فلسطین پرداخته و گفت: تاریخ را مورخین نمیسازند؛ بلکه تاریخسازان میسازند. امروز مردم مظلوم و سرافراز غزه تاریخساز یک حماسه عظیم هستند؛ حماسه پیروزی خون بر شمشیر، حق بر باطل و نور بر ظلمت؛ و بر مورخین فرض است که وقایع دردناک غزه را بدون کوچکترین تحریف به رشته تحریر در آورند. مورخ یک جهادگر تبیین است و هرگز نباید از پروپاگاندای رسانهای بترسد و مهمترین ویژگی یک مورخ شجاعت است و شجاعت او اثر مستقیم بر قلم او دارد.
اشراقی در پایان تأکید کرد: متأسفانه در بحث جهاد تبیین برای جلوگیری از تحریف تاریخ انقلاب در فضای مجازی مناسب عمل نکردهایم و باید با برنامهریزی دقیق و مدون بتوانیم این کمکاری را جبران کنیم.