Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از عبور سیارکی از مقابل زمین در اولین روز از آخرین سال قرن ۱۴ خورشیدی خبر داد.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌ و گو با ایسنا با اشاره به عبور بزرگترین و سریع ترین سیارک از کنار زمین در ابتدای سال ۱۴۰۰ خورشیدی، گفت: در ساعت ۱۹ و ۳۳ دقیقه شامگاه یکشنبه، اولین روز از نوروز سال ۱۴۰۰، سیارک 231937 و یا FO32 2001 از ۵ برابر فاصله ماه تا زمین، از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد و در کمترین فاصله با کره خاکی ما، حدود ۲ میلیون کیلومتر فاصله خواهد داشت که در ابعاد نجومی چنین فواصلی کوتاه به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: کمترین و بیشترین فاصله این سیارک از خورشید، بین ۰.۳ تا ۳.۱۱ واحد نجومی است. (A.U و یا Astronomical Unit، میانگین فاصله زمین تا خورشید است و هر واحد نجومی تقریبا برابر ۱۵۰ میلیون کیلومتر است).

عتیقی یادآور شد: چهار نزدیکی پیش بینی شده بعدی این سیارک در دهه‌های آینده با زمین عبارتند از :

  تاریخ    فاصله از زمین (کیلومتر) سرعت (کیلومتر بر ثانیه)  جمعه ۳ فروردین ۱۴۳۱ ۲,۸۳۱,۶۵۸   ۳۳.۵ جمعه ۳ فروردین ۱۴۸۲    ۳,۱۴۲,۰۰۲     ۳۴.۴   پنجشنبه ۵ فروردین ۱۵۱۳ ۷,۱۲۳,۷۲۶     ۳۲.۸ یکشنبه اول نوروز ۱۵۶۴  ۱۱,۴۷۶,۶۷۸  ۳۵.۸ 


مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: بنابراین سیارک مورد اشاره تا ۳۱ سال پس از سال ۱۴۰۰، از نزدیکی زمین عبور نخواهد کرد و جالب است علاقمندان آگاه باشند که در سال جدید پیش رو، این سیارک حدود ۸۰۰ هزار کیلومتر نسبت به سال ۱۴۳۱ خورشیدی به زمین نزدیکتر است!

وی ادامه داد: سرعت این جرم که حدود ۳۵ کیلومتر بر ثانیه است (۱۲۳ هزار و ۸۸۷ کیلومتر در ساعت) حتی از سرعت مداری زمین به گرد خورشید سریع‌تر (سرعت گردش زمین به دور خورشید ۳۰ کیلومتر بر ثانیه) است و آن چنان سریع این جرم در آسمان جا به جا می‌شود که رصدگران با تلسکوپ قادر به تشخیص جا به جایی آن از مقابل ستارگان خواهند بود.

عتیقی با تاکید بر اینکه این سیارک بزرگترین سیارک شناخته شده عبوری از کنار زمین در سال ۱۴۰۰ است، ادامه داد: قطر این جرم آسمانی حدود یک کیلومتر تخمین زده شده است؛ بر این اساس، سیارک مورد بحث از ۹۷ درصد سیارکها بزرگتر است، اما در مقایسه با سیارکهای بزرگ، کوچک به حساب می آید؛ لازم به توضیح است که ابعاد سیارک FO32 2001 با پل معلق "گلدن گیت" در سانفرانسیسکوی آمریکا مقایسه شده است.

وی اضافه کرد: این سیارک هم اکنون در جنوب صفحه منظومه خورشیدی به سمت خورشید در حرکت است و همانگونه که اشاره شد در روز اول سال نو خورشیدی که آخرین سال قرن ۱۴ خورشیدی محسوب می‌شود، از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد.

عتیقی، با بیان اینکه اجرام نزدیک به زمین با عنوان Near Erath Object و یا NEO طبقه بندی می‌شوند، ادامه داد: گاهی اوقات از NEO برای این اجرام به عنوان سیارک‌های نزدیک به زمین استفاده می شود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تاکید کرد: علی رغم آنکه مدار سیارک FO32 2001 شناخته شده و گاهی از نزدیکی زمین نیز عبور می‌کند، سازمان فضایی ناسا آن را به عنوان "سیارک بالقوه خطرناک" طبقه بندی کرده است؛ هر چند که از جمله سنگ‌های فضایی است که هیچ گونه خطر برخوردی با زمین تا کنون نداشته است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: سیارک مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران نزدیکی زمین سال ۱۴۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۵۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات تعرفه ویزیت پزشکان در سال ۱۴۰۳

به گزارش خبرآنلاین، سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه نشست شورای معاونین وزارت بهداشت با اشاره به تعرفه ویزیت پزشکان در بخش خصوصی، یادآور شد: تعرفه پزشکان عمومی در سال جاری، ۱۲۶ هزار تومان، پزشکان متخصص ۱۸۹ هزار تومان، پزشکان فوق تخصص و فلوشیپ ۲۴۱ هزار تومان، متخصصان روانپزشکی ۲۵۱ هزار تومان، پزشکان فوق تخصص روانپزشکی ۲۸۶ هزار تومان است.

وی جزء حرفه ای اعمال جراحی و خدمات را در بخش خصوصی ۱۰۱ هزار تومان و برای تمام وقت جغرافیایی و بخش دولتی، ۳۰ هزار تومان دانست و گفت: تعرفه های پزشکی امسال نسبت به سال گذشته به طور متوسط ۳۵ درصد افزایش داشته که جای قدردانی از دولت دارد چراکه در دوران گذشته هیچ گاه شاهد رشد ۳۵ درصدی تعرفه ها نبوده ایم.

به گزارش برنا، معاون وزیر بهداشت با اشاره به عقب ماندگی تاریخی در تعرفه های پزشکی نسبت به نرخ تورم، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۰، یک واحد جزء حرفه ای در بخش خصوصی، ۳۶ هزار تومان بوده و بعد از گذشت یک دهه و در سال ۱۴۰۰ به ۵۲ هزار تومان رسیده در حالیکه در آن دهه تورم و ارزش پول ملی، تغییرات زیادی داشته است.

کریمی از جبران عقب ماندگی های تعرفه پزشکی توسط دولت مردمی در دو سه سال گذشته در مسیر حفظ نخبگان و افزایش انگیزه های کاری آنها خبر داد و گفت: از نمونه های توجه دولت به جبران عقب ماندگی ها می توان به افزایش یک واحد جزء حرفه ای در بخش خصوصی از ۵۲ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۱ هزار تومان در سال جاری اشاره کرد.

وی افزایش ضریب کا از ۲۰ به ۳۰ هزار تومان را مبنای تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز عنوان کرد و افزود: پرستاران خدوم دریافتی پایین تری داشتند و با این مساعدت، کارانه گروه پرستاری تا حدودی ترمیم می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاربه نرخ ۴۴ هزار تومانی ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۰، تاکید کرد: نرخ ویزیت پزشکان در سال جاری ۱۲۶ هزار تومان تصویب و نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود سه برابر افزایش یافته است البته عدد ۱۲۶ هزار تومان نسبت به هزینه های کنونی، زیاد نیست اما جبران عقب ماندگی ها در این دولت، قابل توجه است.

کریمی با بیان اینکه تعرفه های پزشکی ابتدا در شورای عالی بیمه تصویب می شود که افزایش ۴۶ درصدی در نظر گرفته شده بود، گفت: پس از بررسی و تایید این مصوبه در سازمان برنامه و بودجه و طرح آن در هیات دولت، در نهایت افزایش ۳۵ درصدی تعرفه ها ابلاغ شده که مورد حمایت و پوشش بیمه ها نیز قرار می گیرد.

وی یادآور شد: اعمال جراحی بر اساس "ضریب کا" ثبت می شود که به عنوان نمونه عمل آپاندیسیت، ۳۱ کا، آب مروارید ۳۲ کا، سزارین۴۰ کا و زایمان طبیعی ۵۰ کا است و "کا" که واحد دستمزد و به جزء حرفه ای معروف است و هر سال توسط هیات دولت ابلاغ می شود که مبنای قانونی پرداخت است. در بخش خصوصی "کا" از ۳۶ هزار تومان در سال ۱۳۹۰ به ۵۲ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ و ۱۰۱ هزار تومان در سال جاری رسیده است.

معاون وزیر بهداشت از ابلاغ سراسری تعرفه های پزشکی سال ۱۴۰۳ توسط معاونت درمان وزارت بهداشت، در روز جاری خبر داد.

233233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895510

دیگر خبرها

  • عبور ۶ هزار کیلومتر رودخانه از مناطق شهری و روستایی
  • یک کهکشان زیبا در فاصله ۷۰ میلیون سال نوری از زمین
  • جزییات تعرفه ویزیت پزشکان در سال ۱۴۰۳
  • ربات سه‌پا سیارک‌ها را کاوش می‌کند
  • ربات سه پا سیارک‌ها را کاوش می‌کند
  • تحقق شعار سال با آغاز به کار اولین مجتمع خورشیدی حمایتی متمرکز کشور در استان اصفهان
  • بازدید ۱۴۰۰ گردشگر خارجی از دره ستارگان قشم
  • انارخوری شاه قاجار در نزدیکی دوازدیمون روستای کن
  • پایان زمین‌خواری در حریم پایتخت | جزییات تغییرات مدیریت ۶ هزار کیلومتر حریم مشخص شد
  • عبور موفق بالستیک‌های ایرانی از گنبد آهنین/ استفاده از کلاهک بارشی برای اولین بار