Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

وحید شقاقی شهری در مورد دلایل کاهش نرخ دلار در روزهای اخیر اظهار داشت: در این مورد چند عامل تاثیرگذار بوده که یکی از آنها کاهش انتظارات تورمی ناشی از افت پیامدهای سیاسی است. به عنوان نمونه نزدیک انتخابات آمریکا شاهد بودیم که نرخ دلار به 32 هزار تومان افزایش یافت اما با کاهش ریسک‌های سیاسی، دوباره نرخ کاهش یافت و به 23 هزار تومان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در این میان تقریبا 2 یا 3 هزار تومان دیگر شاهد نوسان بودیم که آن نیز مربوط به سیاست‌های خود بانک مرکزی بود اما حالا شاهد بازگشت دلار به کانال 23 هزار تومان هستیم که بیشتر ناشی از فروکش کردن انتظارات تورمی و ریسک‌های سیاسی است.

وی ادامه داد: عامل دوم رایزنی برای آزادسازی منابع بلوکه شده در کشورهایی مانند کره جنوبی، عراق و چین است که هر چقدر سریعتر این اقدام صورت بگیرد حداقل در کوتاه‌مدت تاثیرات بالایی خواهد داشت.

این استاد دانشگاه عامل سوم را افزایش انتظارات برای صادرات نفتی دانست و افزود: به نظر می‌رسد با پیروزی بایدن، فشارهای تورمی وضع شده زمان ترامپ کاهش یابد و صادرات نفتی ما احتمالا به یک میلیون بشکه در روز برسد که می‌تواند تاثیر ماندگاری در کاهش نرخ دلار داشته باشد. البته باید در نظر داشت که این سه عامل مربوط به کوتاه‌مدت هستند و در بلندمدت ما باید به دنبال کاهش شکاف تورمی داخل و خارج یا افزایش صادرات غیرنفتی باشیم تا دوباره نرخ دلار افزایش نیابد.

وی در پاسخ به این سوال که کاهش دلار را تا چه بازه‌ای را پیش‌بینی می‌کنید؟ گفت: به نظر بنده امکان ورود نرخ به کانال 20 هزار تومان نیز وجود دارد اما در میان‌مدت و بلندمدت باید اقدامات اساسی کرد تا نرخ دلار پایدار بماند. البته به نظر بنده اینکه دلار به زیر 20 هزار تومان برسد به صلاح اقتصاد کلان نیست چون این نوسان غیرمعمول می‌تواند آسیب‌زا باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: وقتی نرخ دلار به دلیل انتظارات تورمی و شرایط روانی، نوسان زیادی داشته باشد مانعی برای سرمایه‌گذاری و تولید است. باید توجه داشت که نوسان نرخ دلار بسیار بدتر از نرخ بالا یا پایین است. از همین رو بهترین سیاست بانک مرکزی می‌تواند این باشد که نرخ دلار را در محدوده‌ای حفظ کند تا متغیرهای اقتصاد کلان به ثبات برسد. به عنوان مثال بانک مرکزی می‌تواند این محدوده را بین 20 تا 22 هزار تومان تعیین کند تا سرمایه‌گذار و مصرف‌کننده اقدام به خرید کنند. بنابراین بانک مرکزی برای رفع شبهات، تعیین محدوده برای نرخ دلار را متصور شود.

وی تصریح کرد: نباید انتظارات بدون منطق از نرخ دلار داشته باشیم. باید توجه داشت که طبق پیش‌بینی احتمالا نرخ تورم داخلی و خارجی در سال آینده 25 درصد باشد یعنی احتمال افزایش این میزان به نرخ ارز وجود دارد پس باید به دنبال کاهش نرخ تورم و افزایش صادرات غیرنفتی بود. البته هنوز ما تصویر روشنی از مباحثی مانند مذاکرات با آمریکا یا ریسک‌های بین‌المللی و شرایط اقتصادی جهانی نداریم.

منبع: خبرگزاری ایلنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: قیمت دلار بازار ارز قیمت سکه بانک مرکزی هزار تومان نرخ دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۵۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محسن اراکی ظهر چهارشنبه در همایش «اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران» اظهار کرد: چرخه اقتصادی متشکل از تولید اولیه و ثانویه و عرضه می‌باشد که اقتصاد جامعه نیز وابسته به آن است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: نظر به اینکه واسطه معامله موجب تثبیت بازار می‌شود، یک مسئه فقهی است و مبنای معامله نیز می‌بایست از ارزش حقیقی برخوردار باشد.

آیت الله اراکی ابراز کرد: پول با شمایل کاغذی آنچنان ارزش حقیقی ندارد ولی آمریکا با چاپ دلار و عرضه آن به کل دنیا در ازای دریافت کالا بزرگترین سرقت بشری را مرتکب می‌شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور عنوان کرد: در جوامع امروز پول یک ارزش سیاسی دارد چراکه هر قدرتی بنابه مواضع قدرتش این کاغذ را ارزش گذاری می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: انبار سکه‌های طلا در خانه خیانتی به سرمایه‌های کشور است، زیرا پول و این سکه‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی مملکت را رفع کند و خلق پول نیز در بازار اقتصادی اسلامی ممنوع می‌باشد.

وی ادامه داد: تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند چراکه آنان پول‌های بی ارزش و اعتباری را برای منفعت خودشان جمع می‌کنند و تورم نیز با کاهش پول اعتباری افزایش پیدا می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه گرانی با افزایش تولید کاهش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: پولی ارزش حقیقی خود را دارای باشد موجب می‌شود تا قدرت خرید افزایش پیدا کند و امروز عدم عرضه و افزایش تقاضا نشان دهنده این اسن که پول ارزشی حقیقی خود را حفظ نکرده است.

کد خبر 6081475

دیگر خبرها

  • نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد
  • تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند
  • مصباحی مقدم: انتظارات تورمی مهم‌ترین عامل افزایش تورم است
  • قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، به‌زودی سقوط می‌کند
  • پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد جهان
  • پیش‌بینی یک فعال اقتصادی: دلار به زودی به این عدد می‌رسد
  • قیمت طلا چند دلار شد؟
  • بانک های ناتراز اصلاح شوند تورم کاهش می یابد
  • دبیرکل اتاق ایران و عراق: دلار می‌ریزد
  • قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، بزودی سقوط می‌کند