Web Analytics Made Easy - Statcounter

شلیک موشک های بالستیک ایران به نزدیکی ناو آمریکایی در اقیانوس هند، ادامه زیاده خواهی فرانسه درباره ایران و برجام، مخالفت مشاور امنیت ملی بایدن با تروریستی اعلام کردن انصارالله و بازگشایی سفارت عربستان در قطر از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به بیانیه تروئیکای اروپا درباره تولید اورانیوم در ایران و واکنش ایران نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، در بیانیه تروئیکای اروپا که در سایت دولت انگلیس منتشر شده آمده است: ما دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس عمیقاً از اعلامیه ایران مبنی بر آماده شدن برای تولید اورانیوم فلزی نگران هستیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: ایران هیچ استفاده غیرنظامی موثقی از اورانیوم فلزی ندارد. تولید اورانیوم فلزی دلالت‌های نظامی بالقوه‌ای دارد.

در ادامه این بیانیه با اشاره به برجام و بدون قید این مطلب که طرف های اروپایی این توافق به تعهدات خود عمل نکرده اند آمده است: تحت برجام ایران متعهد شد که به مدت ۱۵ سال به تولید اورانیوم فلزی یا انجام تحقیق و توسعه درباره فلزشناسی اورانیوم دست نزند. ما شدیداً از ایران می‌خواهیم که این فعالیت را متوقف کند و اگر در حفظ برجام جدی است، بدون تاخیر به تعهدات خود ذیل برجام بازگردد.

سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران روز شنبه بیانیه‌ای در پاسخ به بیانیه‌ اخیر سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) علیه اقدامات هسته‌ای اخیر کشورمان صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:

موضوع کارخانه تولید اورانیوم فلزی مندرج در ماده 4 "قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران" که مجلس محترم شورای اسلامی سازمان انرژی اتمی را نسبت به آن موظف نموده است و موضوع تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران دو موضوع کاملاً متفاوت است.

این سازمان هنوز اطلاعات پرسشنامه طراحی کارخانه اورانیوم فلزی موضوع ماده 4 قانون بین‌المللی انرژی اتمی را به آژانس ارائه ننموده است که البته پس از انجام تمهیدات لازم و در زمان مقتضی و مهلت تعیین شده در قانون این اقدام انجام خواهد شد.

برنامه تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) همانطوریکه در گزارش اخیر آژانس نیز آمده است نخستین بار بیش از دوسال پیش به آژانس ارائه شده است و در طول این مدت نیز در چند مرحله اطلاعات تکمیلی و نهایتاً اطلاعات پرسشنامه طراحی (DIQ) به آژانس ارسال شده است. ضمناً یادآوری می‌نماید که در اوایل دهه 80 طی گزارشی که در آن زمان به آژانس ارائه شد تحقیق و توسعه در رابطه با تولید اوارنیوم فلزی برای مصارف صلح‌آمیز و متعارف در حد مقدماتی و به میزان اندک با موفقیّت انجام شده بود.

توضیح اینکه در فرآیند تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) اوارنیوم فلزی یک محصول میانی است که در فرآیند تولید بدون توقف در این مرحله، بلافاصله سوخت پیشرفته (سیلیساید) تولید می‌گردد.

امید است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با پرهیز از ذکر جزئیات غیرضرور در گزارشات خود از بروز زمینه‌های سوء تفاهم جلوگیری نماید.

شلیک موشک های بالستیک ایران به نزدیکی ناو آمریکایی در اقیانوس هند

 شبکه خبری فاکس‌نیوز شنبه شب به وقت تهران به نقل از مقامات آمریکایی که به دلایل امنیتی خواسته‌اند که نامشان فاش نشود گزارش داد که دست‌کم یک فروند از موشک‌های بالستیک شلیک شده در جریان رزمایش موشکی بزرگ ایران در 100 مایلی ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس نیمیتز و ناوگروه همراه آن در اقیانوس هند فرود آمده و منفجر شده است.

یکی از این مقامات آمریکایی به فاکس نیوز گفته است: «ما از قبل انتظار شلیک موشک [به آب‌های نزدیک ناو نیمیتز] را داشتیم، اما نگرانی ما این بود که ایران قصد دارد موشک را در چه فاصله‌ای فرود بیاورد.»

شبکه خبری فاکس‌نیوز در گزارش خود مدعی شده است که ماهواره‌های جاسوسی آمریکا شلیک موشک از خاک جمهوری اسلامی ایران را رصد کرده‌اند.

در عین حال فاکس‌نیوز خاطرنشان کرده است که مشخص نیست که آیا رادارهای ناوچه‌های موشک‌اندازی که ناو هواپیمابر نیمیتز را اسکورت می‌کنند، توانسته‌اند موشک‌های ایرانی را رصد کنند یا خیر.

ادامه زیاده خواهی فرانسه درباره ایران و برجام

وزیر امور خارجه فرانسه بار دیگر زیاده خواهی ها در ارتباط با برجام، ایران و نحوه تعامل اروپا با تهران را تکرار کرد.

«ژان ایو لودریان» در گفتگو با یک روزنامه فرانسوی گفت: ایران در حال تقویت توانمندی‌های هسته‌ای خود است.

وی افزود: ضروری است که تدابیری برای بازگشت ایران و ایالات متحده به قرارداد هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اتخاذ شود.

وزیر خارجه فرانسه مدعی شد: احیای برجام کافی نخواهد بود و مذاکرات سختی درباره موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران وجود دارد.

این اظهارات لودریان در حالی است که ایران صراحتاً اعلام کرده است هیچ گونه بازمذاکره ای در خصوص برجام و همچنین مذاکره‌ای در خصوص موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای خود انجام نخواهد داد.

مخالفت مشاور امنیت ملی بایدن با تروریستی اعلام کردن انصارالله

«جیک سالیوان» گزینه مشاور امنیت ملی دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا،‌ با تصمیم دولت کنونی این کشور برای تروریستی اعلام کردن جنبش «انصارالله» یمن مخالفت کرد.

سالیوان بامداد یکشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «فرماندهان حوثی باید پاسخگو باشند اما اعلام کل سازمان [انصارالله به عنوان تروریستی]، فقط درد و رنج بیشتری به مردم یمن تحمیل کرده و دیپلماسی حیاتی برای پایان دادن به جنگ را عقب می‌اندازد».

وی این توئیت را در ابراز موافقت با اظهار نظر سناتور «تاد یانگ» در مخالفت با تروریستی خواندن انصارالله منتشر کرد. یانگ در توئیتی گفته بود: «تصمیم مایک پامپئو (وزیر خارجه آمریکا) برای اعلام کردن جنبش حوثی‌ها در یمن به عنوان یک سازمان تروریستی، گام اشتباه دیگری در رویکرد نادرست ایالات متحده در مناقشه یمن است».

پیش از این نیز، ۲۵ نماینده کنگره در نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور، «تصمیم کوته بینانه دولت ترامپ» در تحریم جنبش انصارالله یمن را محکوم کردند.

اخیرا وزیر خارجه آمریکا از تصمیم خود برای اطلاع‌رسانی به کنگره این کشور مبنی بر تروریستی اعلام کردن جنبش مقاومت «انصارلله» یمن خبر داد و گفت:  «قصد دارم سه رهبر انصارالله، عبدالملک الحوثی، عبدالخالق بدرالدین الحوثی و عبدالله یحیی الحکیم را به عنوان تروریست‌های جهانی اعلام کنم»

بازگشایی سفارت عربستان در قطر

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با ایمن الصفدی، همتای اردنی خود در ریاض گفت: ما به هماهنگی با اردن درباره امور منطقه و روابط دوجانبه ادامه می‌دهیم.

وی بر لزوم رسیدن به راهکار فراگیر برای مسئله فلسطین تأکید کرد و گفت که با الصفدی درباره اوضاع لبنان، یمن و آنچه "مداخله ایران در منطقه" خواند، گفتگو کرده است.

همچنین بن فرحان گفت: طی چند روز آینده بعد از تکمیل اقدامات لازم سفارت‌مان را در قطر بازگشایی کنیم. بیانیه نشست سران شورای همکاری خلیج (فارس) در العلا تأثیر مثبتی بر نقش و عملکرد این شورا خواهد داشت.

وی بر تصمیم عربستان برای ازسرگیری کامل روابط دیپلماتیک با قطر تأکید کرد.

عربستان، مصر، بحرین و امارات سال ۲۰۱۷ قطر را به حمایت از تروریسم متهم و این کشور را تحریم کردند اما اخیرا با میانجیگری آمریکا به توافقی برای حل بحران رسیدند.

الصفدی نیز گفت: روابط با عربستان تاریخی و استراتژیک است. ما خواهان صلح عادلانه و فراگیری برای مسئله فلسطین هستیم. عربستان و اردن به تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ پایبند هستند. 

وی گفت: صلح گزینه استراتژیک اعراب است. ما با عربستان درباره تقویت فعالیت مشترک برای مقابله با چالش‌ها اتفاق نظر داریم و برای ارتقای روابط با شورای همکاری تلاش می‌کنیم. ما قصد داریم با دولت جدید آمریکا همکاری کنیم.

وی بر مخالفت اردن با مداخله‌ها در امور منطقه تأکید و تلاش انصارالله برای تجاوز علیه عربستان را محکوم کرد و گفت: امنیت عربستان و اردن با هم مرتبط هستند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا مازوت ایام فاطمیه استیضاح ترامپ هادی ساعی حراج تهران تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین آلودگی هوا مازوت ایام فاطمیه استیضاح ترامپ هادی ساعی حراج تهران تروریستی اعلام کردن تولید اورانیوم فلزی موشک های بالستیک مشاور امنیت ملی اقیانوس هند سوخت پیشرفته زیاده خواهی انرژی اتمی وزیر خارجه شلیک موشک فاکس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۶۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

السودانی: موشک‌های ایرانی از خاک عراق شلیک نشده

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، وی همچنین تاکید کرد حمله به کنسولگری ایران در دمشق ، ایران را وادار به واکنش کرد.

السودانی  گفت: حمله ای که به کنسولگری ایران در دمشق  انجام شد؛ نقض آشکار و مغایر با قوانین بین المللی است و همین امر بود که ایران را وادار به نشان دادن واکنش کرد با وجودیکه  ما تلاش کردیم این وضعیت را مهار کنیم.

نخست وزیرعراق در پاسخ به سوالی درباره پرتاب پهپادها از خاک عراق اعلام کرد: ما گزارش یا نشانه‌ای مبنی بر پرتاب موشک یا پهپاد از عراق در جریان حمله ایران دریافت نکرده‌ایم در حالیکه موضع ما در این زمینه شفاف و روشن است و ما  اجازه نمی‌دهیم عراق به صحنه درگیری  تبدیل شود و به این مساله پایبند هستیم.

نخست وزیر عراق با اعلام این مطلب که نمی توان در هر موضوعی که مربوط به وضعیت عراق باشد، پای ایران را به میان کشید(ایران را دخیل دانست) ؛ گفت: موضوع پایان دادن به کار ائتلاف بین‌المللی خواسته عراق و بخشی از برنامه دولت این کشور است و نمایندگان پارلمان نیز آنرا مصوب کرده اند.

دیگر خبرها

  • رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد/ برخی کشورهای عربی به بهانه جلوگیری از تشدید تنش، به دنبال ممانعت از واکنش ایران بودند/ عربستان و امارات خود را رهبر کشور‌های عربی معرفی می‌کنند، اما حمایتی از فلسطین نکردند
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد
  •  واکنش ایران به بیانیه‌ سران اروپا و گروه هفت علیه ایران
  • واکنش کنعانی به بیانیه‌ سران اروپا و گروه هفت علیه ایران
  • رسانه آمریکایی: لغو حمله فوری اسرائیل به ایران بعد از تماس تلفنی جو بایدن - نتانیاهو
  • واکنش به ادعاهای مطرح شده در بیانیه‌ سران اروپا | تحت تأثیر هیاهوی سیاسی و تبلیغاتی قرار نمی‌گیریم
  • ۳ ادعا درباره واکنش احتمالی اسرائیل به حمله ایران
  • ۳ ادعا درباره واکنش احتمالی اسرائیل به حمله سپاه
  • واکنش سفیر ایران در سوریه به تهدیدات توخالی رژیم صهیونیستی
  • السودانی: موشک‌های ایرانی از خاک عراق شلیک نشده