Web Analytics Made Easy - Statcounter

انجمن اسلامی دانشجویان مسکو بزرگترین انجمن اسلامی قاره اروپا محسوب می‌شود که بیشترین تعداد عضو و فعالیت را به خود اختصاص داده. برای بررسی فعالیت‌های این تشکل دانشجویی خارج از ایران با دبیر آن به گفتگو پرداختیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دانشجویی که دغدغه‌مند باشد، برایش فرقی ندارد کجای دنیا تحصیل می‌کند، صرف اسم دانشجو بار رسالت سنگینی را بر روی دوش او قرارمی‌دهد که هرجای این کره خاکی باشد آن را به سرمنزل مقصود می‌رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
جنس فعالیت‌های دانشجویان انجمن اسلامی اتحادیه اروپا نیز از همین است. افرادی که دور از وطن فعالیت و مجاهدت زیادی را برای بالا نگه‌داشتن علم اسلام و انقلاب می‌کنند.  

برای شناخت بزرگترین انجمن اسلامی قاره اروپا «انجمن اسلامی دانشجویان مسکو»، به سراغ دبیر این تشکل؛ عبدالحسين قره شيخ بيات، دانشجوي مقطع دكتراي مكانيك دانشگاه دوستي ملل روسيه رفته و با او به گفتگو نشستیم.    خبرگزاری دانشجو: پیرامون ماهیت انجمن اسلامی دانشجویان مسکو به عنوان بزرگترین انجمن اسلامی اروپا و فعالیت‌های آن توضیح بدهید.   بیات: منطقه روسیه از ۶ انجمن اسلامی دانشجویی به نام‌های مسکو، سنپترزبورگ، کازان،كالينين گراد و نيژني نووگراد تشکیل شده است که بزرگترین تشکل اسلامی کل اروپا همین انجمن اسلامی مسکو محسوب می‌شود. گرچه در این شهر دانشگاه‌ها و دانشجویان زیادی وجود دارند، اما هر دانشجوی ایرانی از هر موسسه آموزش‌ عالی که باشد ذیل این انجمن قرار می‌گیرد و طبق اساسنامه اعضای رسمی(دانشجویان)  و اعضای افتخاری(غیر دانشجویان) می‌توانند در آن فعالیت کنند.
 انجمن اسلامی دانشجویان مسکو ۱۰۰۰ عضو دارد
این انجمن اسلامی تاکنون حدود  ۳۰۰ عضو دانشجوی رسمی و با احتساب اعضای افتخاری ۱۰۰۰ عضو در سطح مسکو دارد. در حال حاضر فعالیت‌های این تشکل در ۴ دسته فرهنگی، مذهبی، سیاسی و علمی قرار می‌گیرد. در زمینه فعالیت‌های مذهبی، ایام ولادت و شهادت‌ها به طور خاص و در مناسبت های دیگر مثل شب های جمعه مراسم دعای کمیل و توسل را در مکان بیت الزهرا و یا مسجد خاتم الانبیاء اجرا می‌‍‌کنیم. همچنین کلاس های اخلاق از جمله مواردی است که جزو دسته فعالیت‌های مذهبی قرار می‌گیرد.
  در حیطه فعالیت های فرهنگی از آنجایی که دانشجویان فعال در مسکو از طیف‌های مختلف فکری، عقیدتی، سیاسی و قومیتی هستند نگاهمان به مسائل، ملی است و فعالیت‌هایی اعم از جشن یلدا و نوروز را برای آنها برگزار می‌کنیم. همچنین پخش فیلم، اکران مستند، مسابقات کتابخوانی، تور تفریحی و جشنواره‌های مناسبتی مختلف از دیگر فعالیت‌های فرهنگی این تشکیلات اسلامی محسوب می‌شود.

مناسبات علمی انجمن اعم از کنفرانس‌هایی است که امکان حضور تمام اعضای رسمی و افتخاری، حتی دانشجویان روس در رشته‌های مختلف و با تجربیات متفاوت را فراهم می‌کند. همچنین این برنامه‌ها بستر خوبی برای برقراری تعامل، بیان دیدگاه‌ها، آشنایی با یکدیگر و تبادل فرهنگی بین شرکت کنندگان از دوکشور می‌شود.    آموزش زبان روسی به دانشجویان نو‌ورود در مسکو در بخش علمی انجمن  با توجه به  مشکلاتی که دانشجویان ورودی جدید اغلب در زمینه زبان روسی با آن مواجه می‌شوند، آموزش آن را به طور رایگان برای آنها تدارک دیده‌ایم. این دوره در دوران پیش از کرونا به صورت حضوری برقرار بود و در دوران کرونا دست از آن نکشیدیم و در بعد مجازی ادامه دادیم.   فعال ترین انجمن اسلامی اروپا در بخش سیاسی در بخش فعالیت‌های سیاسی، انجمن اسلامی دانشجویان مسکو در منطقه اروپا، جزو فعال ترین بوده و مراسمی اعم از سالگرد پیروزی انقلاب با حضور مهمان‌هایی از کشور روسیه و ایران، مراسم روز قدس، روز دانشجو و یا برنامه‌های پرسش و پاسخ مسائلی مثل برجام و روابط ایران و روسیه را برگزار کرده‌ایم. همچنین در مواجهه با اتفاقات اخیر مثل شهادت سردار سلیمانی و شهید فخری زاده برای بزرگداشت مقام این دو بزرگوار مراسم‌های مختلفی برگزار کردیم.     بیشتر بخوانید:  مراسم بزرگداشت شهید سلیمانی به همت انجمن اسلامی دانشجویان مسکو مجازی برگزار شد حضوری باشکوه در مسکو برای تجلیل از سردار دل‌ها / دانشجویان سنگ تمام گذاشتند مراسم بزرگداشت رحلت امام خمینی (ره) امروز، ۱۴ خرداد در روسیه برگزار می‌شود   تلاشی برای دور کردن دانشجویان از آفات غربت
شیوه ارتباطی ما با مخاطبین، خصوصا بعد از کرونا از دو طریق اینستاگرام و کانال تلگرامی است که اعضای زیادی دارد. مخاطبین انجمن از طیف خاصی نیستند؛ بلکه تلاش داریم تا تمام طیف‌های فکری را از آفات غربت به دور کنیم. اینجا جناح‌های سیاسی و قومیت مطرح نیست؛ بلکه نگاه ما به اعضا ملی و فراقومیتی است تا هرکسی دغدغه فعالیت دانشجویی دارد امکان بروز و ظهور آن را داشته باشد.    خبرگزاری دانشجو: برای مشکلات صنفی دانشجویان در مسکو کدام نهاد پاسخگو است و نقش انجمن اسلامی این میان چیست؟ همچنین درباره روند انتخابات این تشکل نیز توضیح دهید   رسیدگی به مشکلات صنفی را همواره جزو دستور کار خود قرار داده و همیشه در حال رصد و پیگیری آنها هستیم. انجمن اسلامی وظیفه خود می‌داند که این مشکلات را پیگیری و از رایزن علمی ایران، نمایندگان مجلس، نماینده ولی فقیه و ..  لیست مسائل را مطالبه می‌کنیم و در تعامل با سفارت نیز آنها را در جریان مسائل صنفی دانشجویان ایرانی قرار می‌دهیم.   البته در بازه‌های زمانی مختلف ارتباطات ما با نهادهای مختلف فرازوفرودهای زیادی داشته اما درحال حاضر روابط مناسبی با مرکز اسلامی و سفارت داریم و نگاه آنها به همکاری کردن با دانشجویان در حال حاضر پدرانه و دلسوزانه است.   گفتنی است که انجمن اسلامی دانشجویان مسکو تا کنون ۳۲ دوره انتخابات برگزار کرده که فروردین ۹۸سی و دومین دوره آن برگزار شد. طی این فرآیند، کاندیدها ثبت نام و سپس خودشان را معرفی می‌کنند و اعضای رسمی به آنها رای می‌دهند که از میان رأی آورندگان اعضای شورای مرکزی تعیین می‌شوند. هرشورای مرکزی شش عضو دارد و یکی از اعضا با رأی گیری بین شورا به عنوان دبیرکل تعیین می‌شود.

 

خبرگزاری دانشجو: باتوجه به شیوع کرونا برگزاری و برقراری برنامه‌های انجمن اسلامی به چه صورت بود و آیا این فعالیت‌ها کاهش هم داشت؟

بیات: در بدو کرونا، انجمن اسلامی دانشجویان مسکو جلسات متعددی را با سفارت ایران در مسکو برگزار کرد؛ چرا که دانشگاه‌ها از حضوری به مجازی تغییر شکل پیدا کردند و در این تغییر شکل تحصیلی مشکلات عدیده‌ای اعم از امتحانات وروردی، برگزاری کلاسها و امتحانات ترم برای دانشجویان وجود داشت که انجمن اسلامی با دانشگاه‌های مربوطه نامه‌نگاری کرد و با پیگیری‌های سفارت و رایزن علمی موفق به حل آنها شدیم.

 

بازگشت دانشجویان به ایران در ابتدای کرونا با کمک انجمن اسلامی مسکو

ادامه حضور دانشجویان در روسیه با شروع کرونا، باتوجه به مخاطرات این بیماری و هزینه‌های سنگینی که داست، به صلاح نبود و آنها خواهان بازگشت به ایران بودند. این مسئله علی رغم برخی کشورها و بدون نگرانی، با همکاری سفارت ایران به خوبی انجام گرفت. هفته‌ای یک پرواز از مسکو به تهران بلند می‌شد؛ البته نرخ بلیت‌ها بسیار گران بود که سفارت پا درمیانی کرد و تخفیفی برای دانشجویان قائل شدند.  تا کنون بسیاری از دانشجویان به ایران بازگشته‌اند و تعدادکمی هم باقی مانده‌اند.

 

اهدای بسته‌های ماسک و ضدعفونی کننده بین دانشجویان ایرانی ساکن خوابگاه

با توجه به نیاز بیش از پیش به محصولات ضدعفونی کننده و بهداشتی در دوران شیوع کرونا، انجمن اسلامی بین ۱۵ خوابگاه دانشجویی در سطح مسکو پک‌های بهداشتی، ضدعفونی کننده و ماسک توزیع کرد. همچنین در ماه مبارک رمضان و پس از آن به مناسبتهای مختلف به توزیع بسته‌های غذایی به عنوان نذری، پرداختیم که به واسطه این همدلی‌ مومنانه دانشجویان کمتر احساس غربت کنند و فشار روانی ناشی از کرونا برروی آنها کاهش یابد.

 

کرونا نتوانست مانع ادامه فعالیت انجمن شود

با کاهش کرونا در برخی موارد مراسم‌ حضوری را با رعایت پروتکل‌ها برگزار کردیم و در تمام مواقع اعم از فراز یا فرود کرونا هیچکدام از برنامه‌های ما متوقف نشد، فقط شکل و شیوه برگزاری آن متفاوت از قبل بود.

 

بیش از سه هزار دانشجوی ایرانی در مسکو داریم که بسیاری از آنان مشتاق فعالیت در انجمن اسلامی هستند و ما با روی باز از آنها استقبال می‌کنیم تا با هرگرایش سیاسی که هستند در این تشکل ملی- اسلامی فعالیت کنند.

 

آخرین مراسمی که برگزار کردیم، مراسم بزرگداشت سالگرد سردار سلیمانی بود که با حضور مهمانان روس و ایرانی به صورت مجازی و بسیار باشکوه برگزار شد؛ البته با فروکش کردن کرونا مراسم شهادت حضرت زهرا(س)را همین روزها به صورت حضوری و با رعایت موارد بهداشتی برگزار می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: انجمن اسلامی مسکو دانشجویان خارجی کرونا سالگرد شهادت سردار سلیمانی انجمن اسلامی دانشجویان مسکو بزرگترین انجمن اسلامی خبرگزاری دانشجو ضدعفونی کننده برنامه ها فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۶۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت بزرگترین واحدِ تولید شویندهِ جنوبشرق با همت کارآفرینِ کرمانی

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تجلیل جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهید غیرت
  • اعتصاب در بزرگترین فرودگاه انگلیس
  • تجلیل دانش آموزان از عملیات سپاه پاسداران
  • بزرگترین میدان گازی اروپا تعطیل شد
  • فعالیت بزرگترین واحدِ تولید شویندهِ جنوبشرق با همت کارآفرینِ کرمانی
  • لغو مراسم اهدای جوایز انجمن قلم آمریکا به دلیل جنگ علیه غزه
  • تجلیل از رئیس دادگاه خلاق بخش سراجو در مراغه
  • اجرای هفته معلم با محوریت معرفی اندیشه‌های شهید مطهری
  • آثار مخرب شبه‌علم‌ها به اقتصاد سلامت کشور/ تازه شدن دعوای اهدای خون و حجامت
  • آثار مخرب شبه‌علم‌ها به اقتصاد سلامت کشور/ تازه شدن دعوای اهدای خون و حجامت با تعرفه‌های پزشکی 1403