Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-23@18:48:38 GMT

18 مسمومیت و 2 فوتی بر اثر گازگرفتگی

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۰۶۵۰۱

18 مسمومیت و 2 فوتی بر اثر گازگرفتگی

ابراهیم خسروشاهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: یکی از خطراتی که با آغاز فصل سرما، سلامت ما را تهدید می کند، مسمومیت با گاز CO است و به همین خاطر آگاهی نسبت به علائم این نوع مسمومیت و راه‌های جلوگیری از آن اهمیت بسزایی دارد.

قائم مقام اورژانس استان زنجان با اشاره به اینکه گاز مونوکسید کربن بی‌رنگ، بی‌بو، بسیار سمی و کشنده است، تصریح کرد: همه سوخت‌های فسیلی از جمله گاز شهری، هیزم، زغال و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. در هنگام سوخت، گاز مونوکسید کربن تولید می‌کنند که می‌تواند منجر به مسمومیت و مرگ شود.

وی با اشاره به اینکه شایع‌ترین نشانه هشدار دهنده اولیه مسمومیت خفیف با مونوکسیدکربن یک نوع سردرد تنشی است، گفت: خواب آلودگی و خمیازه کشیدن بیش از حد، گیجی، ضعف و بی‌ حالی، امکان بروز سردرد شدید، گاهی تهوع و استفراغ، پرش‌‌های عضلانی و اختلال حرکتی، احساس نبض پر و صدادار در ناحیه شقیقه از دیگر علائم گازگرفتگی است.

خسروشاهی با اشاره به اینکه طی هفته گذشته 18 مورد گازگرفتگی به اورژانس گزارش شده است، اضافه کرد: متاسفانه دو نفر از هموطنان نیز در اثر همین موضوع فوت کرده‌اند.

وی با اشاره به منابع تولید گاز CO در ساختمان‌‌ها افزود: استفاده از دودکش‌های غیر استاندارد و دودکش مشترک، استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در فضای بسته و بدون تهویه، استفاده از شومینه و اجاق گازهای خوراک‌پزی برای گرمایش و استفاده از پیک‌نیکی و قرار دادن آبگرمکن در داخل حمام از عوامل خطرساز در این زمینه است.

قائم مقام اورژانس استان زنجان همچنین به راهکارهای برخورد با شخص دچار گازگرفتگی شده نیز اشاره کرد و گفت: از شهروندان می‌خواهیم در برخورد با فرد مسموم هم با حفظ ایمنی خود سریعا فرد مسموم رو به هوای آزاد منتقل کنند.

وی افزود: از دیگر راهکارهای برخورد با شخص دچار گازگرفتگی شده نیز این است که یقه پیراهن، کمربند و لباس‌های تنگ را باز کنیم، در صورت امکان عملیات اکسیژن ‌دهی به فرد مسموم را با نهایت دقت آغاز کنیم و به یاد داشته باشیم که خارج کردن افراد مصدوم از محیط آلوده و قرار دادن آنها در محیط باز از مهم‌ترین اقدامات محسوب می‌‌شود.

انتهای پیام/73005/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: استان زنجان آگاهی سلامت اورژانس ابراهیم خسروشاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۶۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوت و مصدومیت ۱۱۸ نفر بر اثر غرق شدگی در سال جاری 

بابک یکتاپرست سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از ابتدای سال تا کنون ۱۱۸ نفر مصدوم و فوت کرده‌اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۲۲ درصدی برخوردار است. 

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا به این لحظه ۵۴ نفربر اثر غرق شدگی مصدوم و ۶۴ نفر نیز فوت کرده‌اند. 

یکتا پرست همچنین گفت: بیشترین آمار فوتی ناشی از غرق شدگی برای استان فارس با ۱۱ فوتی گزارش شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • قارچ سمی ، خانواده ای را در شیراز راهی بیمارستان کرد
  • افزایش ۲۷ درصدی مرگ بر اثر مسمومیت قرص برنج در مازندران
  • مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در شیراز
  • ۴ فوتی و مصدوم در حادثه رانندگی
  • ۱۷۸ نفر پارسال بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران فوت کردند
  • مرگ ۱۷۸ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران
  • فوت و مصدومیت ۱۱۸ نفر بر اثر غرق شدگی در سال جاری 
  • آقایانی که حرف رهبری درباره مسمومیت دختربچه ها را قبول نداشتند، همه کاره انتخابات بودند /بی‌تعارف، جنگ قدرت است و نابرابری و نامردی!
  • ثبت بیش از ۱۷ هزار گازگرفتگی از سوی حیوانات در گلستان
  • افزایش ۱۸ درصدی گازگرفتگی سگ در مازندران