Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، پوشش گیاهی در خراسان شمالی هم با توجه به آب و هوای آن به طرز چشمگیری متنوع و متغیر است به طوری که در این منطقه رودخانه‌ها و جنگل‌های ریزبرگ ارس به همراه بیابان‌ها و مراتع ضعیف به فاصله کمی از هم مشاهده می‌شود.

در این استان مناطقی مثل بجنورد و شیروان دارای آب و هوای معتدل کوهستانی، مانه و سملقان و اسفراین دارای آب و هوای معتدل و جاجرم و گرمه هم دارای آب و هوای کویری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پارک‌های ملی و مناطق زیست محیطی خراسان شمالی، با برخورداری از قابلیت‌های طبیعی، جایگاه ارزنده‌ای برای طبیعت گردی دارد و در این میان، مناطق زیر مدیریت محیط زیست، جذابیت بیشتری برای جذب گردشگران و مسافران نوروزی دارند.

در خراسان شمالی چهار منطقه شکار ممنوع وجود دارد که پیشنهاد ارتقای این مناطق به مناطق حفاظت شده ارائه شده است.

ساریگل زیستگاه اصلی قوچ و میش اوریال

پارک ملی ساریگل با بیش از هفت هزار هکتار وسعت، در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان اسفراین واقع است و دارای اقلیم نیمه خشک و معتدل است.

ساریگل، زیستگاه یکی از اصیل‌ترین و زیباترین پستانداران ایران یعنی قوچ و میش اوریال است. از دیگر گونه‌های مهم جانوری منطقه می‌توان به پلنگ، بز و پازن، گرگ، روباه معمولی، گربه پالاس، سمور سنگی، سنجاب زمینی، تشی، کبک، تیهو، بلدرچین، هما، دال، سنقر، بالابان، شاهین، دلیجه، مار افعی، کفچه مار و تیر مار اشاره کرد.

پارک ملی سالوک گنجینه گونه های گیاهی و جانوری

پارک ملی سالوک با بیش از هشت هزار هکتار وسعت، در شمال غربی اسفراین قرار دارد و دارای اقلیم نیمه خشک معتدل است.

گونه‌های مهم جانوری منطقه هم شامل آهو، قوچ و میش اوریال، بز و پازن، گرگ، پلنگ، کفتار، شغال، سمور سنگی، سنجاب زمینی، روباه معمولی، کبک، تیهو، جغد، انواع سهره و چکاوک است.

قرخود گنبد همیشه استوار

منطقه حفاظت شده قرخود با ۴۳ هزار هکتار گستره در منتهی الیه شرقی جنگل‌های خزری و در غرب شهرستان مانه و سملقان قرار دارد و منطقه دارای اقلیم مدیترانه‌ای تا نیمه مرطوب معتدل است.

در این منطقه ۲۲۶ گونه جانوری شناسایی شده است که مهم‌ترین این گونه‌ها عبارتند از آهو، قوچ و میش اوریال، بز و پازن، پلنگ، خرس قهوه ای، گربه وحشی، کبک دری، هما، شاهین، شاه باز، لاک پشت و افعی است.

قرخود به دلیل رویشگاه‌های گیاهی و زیستگاه‌های جانوری خود دارای ارزش فراوانی است. دامنه ارتفاعی یک هزار تا ۲ هزار و ۷۰۰ متر، دما و بارندگی متوسط سالیانه ۹ درجه سانتیگراد و ۶۶۰ میلیمتر، منطقه را دارای اقلیم مدیترانه‌ای تا نیمه مرطوب معتدل کرده است.

گلول و سرانی زیستگاه نادرترین گونه های جانوری خراسان شمالی

منطقه حفاظت شده گلول و سرانی، ناحیه‌ای کوهستانی در ۸۵ کیلومتری شمال شیروان است که با کشور ترکمنستان هم مرز است. مساحت این منطقه بیش از ۱۸ هزار هکتار است. گونه هایی، چون ارس، کرکو، قره قات، تنگز، شیر خشت و نسترن وحشی، پوشش گیاهی عمده منطقه را تشکیل می‌دهند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت تنها زیستگاه مولد یوز ایرانی

منطقه حفاظت شده میاندشت در شهرستان جاجرم، بهترین زیستگاه برای زیست گونه ارزشمند یوزپلنگ ایرانی است كه البته تنها زیستگاه مولد این گونه نیز به شمار می رود. پناهگاه حیات وحش میاندشت با حدود ۸۴ هزار و ۴۳۵ هکتار در حدود ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان جاجرم قرار دارد.

یوزپلنگ، آهو، قوچ و میش، تشی، گرگ، روباه، شغال، گربه وحشی، کفتار، گراز، سارگپه، سلیم شنی، چکچک، چاخلق، هوبره، جغد کوچک، سنگ چشم خاکستری، دم سرخ، کوکر شکم سیاه، غراب، مار شاخدار (افعی)، تیر مار، بزمجه و لاک پشت آسیایی است.

پهلوان مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت:بنا بر تصمیم سازمان محیط زیست هر ساله در صورت نبود محدودیت هایی، چون شیوع بیماری آنفلوآنزا و یا کاهش جمعیت وحوش، تعدادی مجوز شکار بصورت استانی با الویت افراد بومی و کسانی که وابستگی معیشتی دارند صادر می‌شود.

پهلوان با اشاره به اینکه پارسال فقط یک مجوز شکار در استان صادر شد، افزود:امسال باتوجه به تصمیم سازمان محیط زیست استان جهت تنفس حیات وحش هیچگونه مجوزی برای شکار صادر نشد.

او عنوان کرد:بیشترین شکار در حوزه پرندگان کبک، تیهو و قرقاول و در چهارپایان قوچ و میش اوریال است.

پهلوان در ادامه از جذب نیرو در محیط بانی خبر داد و گفت:در حال حاضر ۱۹ ایستگاه محیط بانی در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۱۰ ایستگاه فعال است و سازمان حفاظت محیط زیست اقدام به جذب محیط بان کرده است.

مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در خصوص احیا زیستگاه حیات وحش در استان عنوان کرد:برنامه‌های از جمله کاشت نهال و ثبت شن‌های روان در حیات وحش میاندشت انجام شده که در نتیجه این اقدامات، حیات وحش خود به خود فعال می‌شود

او با بیان اینکه یکی از اقداماتی که سازمان محیط زیست در سال‌های اخیر پیگیر انجام آن شده تزریق غذای وحوش در زمستان است، عنوان کرد:تاکنون ۳۶ میلیون تومان علوفه خریداری شده تا در شرایط برف و سرما حیوانات با کمبود غذایی روبرو نشوند.

به گفته پهلوان حیات وحش استان نیازمند خرید علوفه بیشتر است.

 شکار بی رویه، تهدید حیات وحش خراسان شمالی

صالحی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: برای جلوگیری از حضور وحوش در نزدیکی مناطق روستایی، تعلیف دستی حیوانات گیاهخوار صورت می‌گیرد، اما امسال هنوز این اقدام انجام نشده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی عنوان کرد: رویکرد ما به حداقل رساندن تعلیف دستی وحوش در طبیعت است با این وجود، برخی از مقاطع سال و در زمان بارش برف سنگین، ناگزیر از تعلیف دستی وحوش هستیم.

صالحی افزود: در حال حاضر ۵۵۶ شکارچی در سطح استان وجود دارد.

او در اظهاراتی از چندین مورد شکار غیرمجاز در ۹ ماهه امسال خبر داد و گفت:در حوزه آبزیان ۲ مورد شکار در مجموع ۹۰ قطعه ماهی زردپر، ۳۰ مورد شکار غیرمجاز پرندگان به تعداد ۳۲۷ قطعه انواع کبک و کبوتر و ۱۱ مورد زنده گیری پرندگان به تعداد ۲۰۴ قطعه انواع پرنده انجام شده است.

صالحی در ادامه به ۲ مورد نگهداری و فروش حیات وحش زنده اشاره کرد و افزود:۳۰ گونه قوچ و میش، ۴ مورد آهو، همچنین ۲۰ مورد شروع شکار نیز در آمار ۹ ماهه امسال به ثبت رسیده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از کشف ۲۰ قبضه سلاح غیرمجاز، ۶۰ سلاح مجاز و یک قبضه سلاح جنگی در استان خبر داد و عنوان کرد:۳۲ مورد آلودگی زیست محیطی شامل انواع زباله گاه، صنایع پتروشیمی و زباله‌های بیمارستانی، همچنین ۹۳ مورد اخطاریه زیست محیطی و ۹۴ مورد تخریب و تصرف در استان انجام شده است.

ارتقا کریدور حیات وحش خراسان شمالی

با ارتقای مناطق حفاظت شده، کریدور زیست گاه حیات وحش در این استان برقرار می‌شود و حیات وحش به راحتی می‌توانند تردد کنند.

کریدور حیات وحش می‌تواند تنوع ژنتیکی را مناسب‌تر کند در این راستا اگر زیستگاه‌های حیات وحش به صورت جزیره‌ای باشند، تولید مثل آن‌ها درون خانوادگی می‌شود که بر روی حیات وحش متولد شده تاثیرگذار خواهد بود.

زمانیکه حیات وحش با ایجاد کریدور بتوانند به راحتی تردد و رفت و آمد کنند، تنوع زیستی بهتری به وجود خواهد آمد.

حفظ حیات وحش نیازمند مهربانی مردم

حفاظت از محیط زیست و حیات وحش در هر کجای دنیا علاوه بر عملکرد صحیح مسئولین همت والای مردم را نیز می‌طلبد.

وجود شکارچیان غیر مجاز در هر منطقه از حیات وحش خواب آرام طبیعت را برهم می‌زند. شاید تعیین مجازات‌های سختگیرانه‌تر و سنگین‌تر رغبت شکار غیرمجاز را کمتر کند.

با توجه به اخبار استان در خصوص شکار می توان گفت شکارچیان غیر مجاز در خراسان شمالی فعالیت خود را بدون توجه به آسیب های جبران ناپذیری که به حیات وحش وارد میکنند همچنان ادامه می دهند ، هرچند عوامل  محیط بانی از تمام ظرفیت خود در راستای حفاظت از پناهگاه وحوش استفاده می کنند  اما واقعیت این است که این تلاش کم است و دردی زیادی از مشکل دوا نمی کند.

شهریور ماه امسال یک خرس قهوه ای نر در منطقه‌ی مانه و سملقان در مجاورت با جنگل گلستان  با شلیک گلوله کشته شد.

به گفته اله پور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سندی مبنی بر اینکه کشته شدن حیوان به دست افراد بومی اتفاق افتاده باشد وجود ندارد اما احتمال  می رود که افراد برای حفاظت از مزارعی که در منطقه دارند به این خرس شلیک کرده باشند.

او  با اشاره به این که خرس کشته شده نر بوده است و بعد از چند روز از کشته شدن لاشه او پیدا شده است، افزود: این خرس قهوه‌ای در معرض خطر انقراض نیست و نگرانی خاصی وجود ندارد، اما به هرحال وجود این حیوانات برای محیط زیست کشور نیاز جدی است.

جای نگرانی نیست ، زمانی اتفاق می افتد که ما یقین داشته باشیم هیچ اسلحه و شکار غیرمجازی در استان  وجود نداشته باشد.کشف لاشه حیوانات یا پرندگان و یا حتی دستگیری شکارچیان،جریمه و گاهی زندانی کردن چندماهه نوشدارو پس از مرگ سهراب است در واقع ضربه کاری به محیط زیست وارد شده است.

همانطور که در ابتدای گزارش ذکر شد خراسان شمالی زیستگاه گونه‌های بسیاری از پرندگان، پلنگ، قوچ و میش اوریال و مرال است، همه می‌دانیم حیات وحش با وجود این موجودات پا برجاست شکار بی رویه بلای جان حیات وحش شده است و اگر مانعی بوجود نیاید باید در انتظار انقراض وحوش کمیاب باشیم.

البته زحمات پرسنل محیط بانی قابل تقدیر است در عین حال افزایش نیروی محیط بان و همچنین تخصیص اعتبارات بیشتر در این حوزه به توسعه این فعالیت ها کمک خواهد کرد.

نویسنده گزارش:اکرم دانش طلب

انتهای پیام/د

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حیات وحش خراسان شمالی شکار غیرمجاز در خراسان شمالی حفاظت محیط زیست خراسان شمالی قوچ و میش اوریال شکار غیرمجاز دارای اقلیم حیات وحش هزار هکتار حفاظت شده محیط بانی آب و هوای گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۷۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی + ویدئو

مهدی اله پور روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: پس از سال‌ها اعلام و مشاهده حضور پلنگ در منطقه کوهسرخ توسط افراد محلی و طبیعت گردها، سرانجام حضور این گونه توسط دوربین محمود رمضان نژاد رییس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان کوهسرخ ثبت و مستندسازی شد.

وی کرد: این منطقه دارای ارزش زیستی زیادی است و دارای گونه‌های ارزشمندی همچون پلنگ، گربه پالاس، کفتار، گربه وحشی، کل و بز و قوچ و میش است و این ثبت و مشاهده پلنگ، محیط بانان و فعالان محیط زیست منطقه را بسیار امیدوار کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پلنگ، گربه سانی شب زی و مخفی کار است و به همین دلیل مشاهده و ثبت حضورش در روز و به راحتی ممکن نیست و، چون یکی از گونه‌های بسیار ارزشمند در چرخه تنوع زیستی است مشاهده و ثبت آن در یک منطقه، ضمن این که گواهی بر غنای زیستگاهی آن منطقه است مسیر حفاظتی آن محدوده را تغییر خواهد داد.

اله پور افزود: این منطقه از لحاظ اکولوژیکی، دارای اکوسیستم متنوعی است و برای گونه‌های پستاندار علفخوار همچون کل و بز و قوچ و میش و دیگر گونه‌های حیات وحش نیز بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: حدود ۳۵ درصد منطقه سید مرتضی کاشمر داخل شهرستان کوهسرخ قرار گرفته است و حدود ۱۰.۲ درصد کل شهرستان کوهسرخ تحت پوشش مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص ویژگی‌ها و منابع طبیعی این شهرستان، به زیستگاه‌های کوهستانی و ارتفاعات آن که باعث به وجود آمدن منابع آبی و زیستگاه مطلوب برای بقای گونه‌های مهم گوشتخوار و علفخواران بزرگ جثه در سطح منطقه شده است اشاره کرد.

پلنگ ایرانی هم اکنون در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: ایرنا

tags # پلنگ سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
  • هشدار به شکارچیان؛ از منطقه کوهسرخ خارج شوید
  • ۱۴۴ متخلف زیست محیطی دستگیر شدند
  • لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان
  • خطر حمله گاندو‌ها در کمین سیل‌زدگان
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی + ویدئو
  • تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن
  • مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ
  • شکارچیان حیوانات وحشی در راور به دام قانون افتادند
  • شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده راور دستگیر شدند