Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه آنچه امروز از خود زهرا(ع) مظلوم تر هست وجود مولا امیرالمؤمنین (ع) است، گفت: غم شهادت حضرت فاطمه(س) بر دل امت اسلام باقی مانده است و تا روز فرج و ظهور فرزندش که انتقام مادر را بگیرد، این داغ در دل‌ ها در حال فوران است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، آیت الله «سید احمد علم الهدی» امروز(۲۸ دی) در مراسم عزاداری ظهر شهادت حضرت فاطمه(س) که در حرم امام رضا (ع) برگزار شد گفت: در مسئله مظلومیت صدیقه اطهر (علیها سلام) و مصائبی که در ساحت مقدس ایشان به وجود آمد و هتک حرمت حضرت شد، محور همه این جنایت ‌ها از نظر هتک حرمت، دشمنی با امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) و عداوت با مولا بود یعنی نتیجه جمع شدن همه عقده ها و کینه ‌ها نسبت به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، در روز دوم رحلت پیغمبر اکرم (صلوات‌‌الله علیها) وقتی سایه رسول ‌الله از سر این خانواده کنار رفت را در هتک حرمت و هجمه در خانه صدیقه اطهر و اهانت و ظلم به ایشان عملی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با طرح این سؤال که «این کینه‌ها و دشمنی‌ها با امیرالمؤمنینی که مجموعه‌ای از فضائل و عبودیت‌ها بود، از کجا منشأ می‌گیرد؟»، خاطرنشان کرد: دو دسته بغض نسبت به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) وجود داشت؛ اول این که ایشان در همه غزوات، جنگ‌ها و همه عرصه‌ های ایثارگری و جهاد در راه خدا، در کنار پیغمبر اکرم (صلوات‌الله علیها) دشمنان را دفع می‌کرد و عناصر ناپاک شرک و کفر را از بین می برد.

 

وی اضافه کرد: در جنگ بدر، ۷۰ یا ۷۵ نفر از سران قبایل عرب و شجعان قریش به درک رفتند، ۳۵ نفر آنان به دست امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) کشته شدند و در کشتن ۳۵ نفر دیگر نیز مولا دخالت داشت؛ در جنگ احد وقتی ۳ هزار نفر به سر پیغمبر ریختند، مسلمانان عده ‌ای شهید و عده‌ای فرار کردند و در میان میدان، امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) ماند با سه هزار دشمن به سر پیغمبر ریخته، مولا تنها کسی بود که در مقابل پیغمبر دفاع می‌کرد و دشمن را شکست داد.

 

امام جمعه مشهد به فتنه و توطئه سقیفه اشاره کرد و گفت: هنگامی که حزب ۲۵ نفره می‌خواست شکل بگیرد و عددش به ۱۳، ۱۴ نفر بیشتر نرسیده بود، در نماز صبح در صفوف نماز می‌گشتند تا افرادی را که با آنان هم مسلک هستند را جذب کنند؛ فردی بی ‌بندوبار و هتاک به نام سالم مولی حذیفه در بین آنان بود، فکر کردند اگر چنین فردی جذب حزب آنان بشود در هدفشان موفق می‌شوند، از او پرسیدند منفورترین قبیله در نگاه تو کدام قبیله است؟ گفت بنی هاشم چون علی در میان قبلیه بنی هاشم هست، گفتند چرا؟ گفت در میان عرب هر شجاع و گردن‌کشی بود به دست علی کشته شد، به همین خاطر کینه و عداوت نسبت به علی دارم، او را جذب کردند.

 

آیت الله علم الهدی دسته دوم بغض و کینه‌ها را نتیجه رقابت‌هایی دانست که در عرصه ده ساله بین دیگران و امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) ایجاد شده بود و اظهار کرد: شجاعتی که امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در جنگ‌ها داشت، در مقابل چهره شدن برخی‌ها مانع ایجاد کرده بود لذا سعی بر این داشتند که نسبت به امیرالمؤمنین (علیه‌‌السلام) عداوت بورزند چون تجلی مولا در عرصه‌ها و میدان‌های جنگ، آنان را به حسادت و رقابت شدیدی وا می‌داشت که طبیعتأ به کینه و عداوت منتهی می‌شد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به بیان مثال‌‌هایی از حسادت افراد به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) اشاره و تصریح کرد: حسادت و رقابت به کینه و عداوت بدل شد، این کینه ‌ها جمع شد، پیغمبر اکرم رحلت کردند و بعد از رحلت رسول‌الله، این عداوت‌ها نسبت به وجود مولا (علیه‌السلام) در شکل این جسارت و حمله به وجود مقدس صدیقه اطهر (علیها سلام) درآمد و این جسارت‌ها و هتک حرمت‌ها، وجود مقدس ایشان را در مثل امروز تا مرز شهادت پیش برد.

 

وی با تأکید بر این که این مصیبت بر جگر امت اسلام باقی مانده است و تا روز فرج و ظهور فرزندش که انتقام مادر را بگیرد، این داغ در دل‌ ها در حال فوران است، بیان کرد: شمایی که با قلب و دل آکنده از عشق و ارادت به ساحت مقدس زهرای اطهر (سلام‌‌الله علیها) اینجا جمع شدید، در محضر شما و روی فرش امام رضا(ع)، ذکر مصیبت مهم است که اشک ریختن و ارادت به صدیقه اطهر را به ساحت ولایتمدار فرزند برومندشان نشان دهید.

 

امام جمعه مشهد اضافه کرد: آنچه در امروز از خود زهرا (علیه‌السلام) مظلوم‌تر هست، وجود مقدس مولا امیرالمؤمنین (علیه‌‌السلام) است، رنجی که امروز علی دارد دو رنج است، رنج اول این که دارد زهرا را از دست می‌دهد، یک پایگاه علی منهدم می‌شود و رنج دوم علی این است که زهرا، کسی که عزیزترین عزیزانش است دارد فدایی و قربانی علی (علیه‌السلام) می‌شود، کینه‌ها، عداوت‌ها و دشمنی‌هایی که با علی داشتند سبب شد زهرا (سلام‌الله علیها) تا مرز شهادت پیش برود و مولا به داغ صدیقه اطهر دچار بشود.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهادت حضرت فاطمه زهرا س خطبه خوانی حرم مطهر رضوی آیت الله علم الهدی علیه السلام صدیقه اطهر الله علیها هتک حرمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۸۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب بقیع؛ اهانت به آیات الهی

هشتم شوال مصادف است با سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع) توسط گستاخ‌ترین مردم و کژفهم‌ترین افراد بشر که با این کار، آیه شریفه «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَ الْآصَالِ» را هتک و به حریم بهترین بندگان خداوند اهانت کرده و اجر رسالت را که براساس آیه شریفه «قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی» مودت و دوستی آل‌پیامبر(ع) بود، پایمال کردند.

این روز تاریخی، هرگز نباید فراموش شود. در چنین روزی، مظلومیت شیعه و ائمه آن(ع)، دوباره به جهانیان نشان داده شد و باید به همه بشریت فهماند همواره حق و حقیقت، مورد هجوم و تعدی باطل‌پرستان قرار دارد و اهل باطل تمام سعی خود را در نابودی حقیقت حتی در آثار تاریخی‌شان خواهند داشت؛ ولی زهی خیال باطل، چرا که خداوند اراده کرده است: «أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ».

40 چهارشنبه را میهمان کلمات گهربار و حیات‌بخش حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) هستیم و همراه خوانندگان، شرح یک حدیث رضوی را در گفت‌وگو با اساتید حوزه و دانشگاه بررسی خواهیم کرد. شرح حدیث این هفته را در محضر فقیه عالیقدر و استاد دروس خارج حوزه علمیه قم آیت‌الله حاج شیخ محسن فقیهی هستیم تا از جام معرفت کلمات رضوی، جان تشنه خویش را سیراب کنیم.

با عرض تسلیت هشتم شوال، سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع)؛ بفرمایید آیا در سیره امام رضا(ع) درباره اهمیت قبرستان بقیع و زیارت آن، روایاتی وارد شده است؟

روز هشتم شوال که توسط برخی از بزرگان به نام روز جهانی بقیع نام‌گذاری شده است، یادآور حمله وحشیانه وهابیان کورباطن به قبور مظلوم ائمه بقیع(ع) است که بحق، روزی فراموش‌نشدنی و غمبار برای شیعه است. در همین ابتدا از همه حوزه‌های علمیه، مردم شریف و شیعیان در سراسر جهان درخواست دارم در این روز بزرگ و جهانی، یاد ائمه مظلوم بقیع(ع) را گرامی بدارند و در فضائل آن‌ها مجلس وعظ، خطابه و سخنرانی تشکیل دهند و صدا و سیما و رسانه‌های دیگر نیز این روز را تعظیم کنند و به همه بگویند تخریب قبور ائمه بقیع(ع)، اهانت به آیات شریفه الهی در ضرورت مودت و احترام و اطاعت اهل‌بیت پیامبر(ع) است و تاریخ هرگز این هتک حرمت را فراموش نخواهد کرد.

اما اینکه پرسیدید در سیره امام رضا(ع) آیا بقیع مورد عنایت بوده و سخنی در کلمات آن حضرت در این باره آمده؛ عرض می‌کنم بله. همان‌طور که در سیره سایر ائمه(ع) درباره این قبرستان مطهر توصیه‌هایی شده، در سیره امام رضا(ع) نیز در چند موضع، سفارش و توصیه‌هایی درخصوص این قبرستان مقدس وجود دارد.

یک مورد اینکه آن حضرت با تأسی به اجداد و پدران طاهرشان، به بقیع می‌رفتند و بر مدفونان بقیع سلام می‌دادند و از خداوند متعال برای اهل آن طلب مغفرت می‌کردند. ابن‌حمزه طوسی در کتاب «الثاقب فی المناقب» از علی بن اسباط نقل می‌کند: ذهبت إلی الرضا(ع) فی یوم عرفة. فقال لی: «اسرج لی حماری» فأسرجت له حماره، ثمّ خرج من المدینة إلی البقیع یزور فاطمة(س)، فزار و زرت معه. فقلت: سیدی علی کم أسلّم؟ فقال لی: سلّم علی فاطمة الزهراء البتول، وعلی الحسن والحسین، وعلی علی بن الحسین، وعلی محمّد بن علی، وعلی جعفر بن محمّد، وعلی موسی بن جعفر علیهم أفضل الصلاة وأکمل التحیّات. فسلّمت علی ساداتی ورجعت.

علی بن اسباط می‌گوید: در روز عرفه، خدمت امام رضا(ع) رفتم. حضرت به من فرمود: مرکبم را آماده کن. پس آماده کردم. حضرت به سمت بقیع رفتند تا فاطمه(س) را زیارت کنند. آن حضرت زیارت کردند و من هم زیارت کردم. پس پرسیدم: آقای من! بر کدام یک از مدفونان سلام دهم؟ فرمود: سلام کن بر فاطمه زهرا(س) و بر حسن و حسین و بر علی بن الحسین و محمدبن علی و جعفربن محمد و موسی بن جعفر(ع)، پس سلام دادم بر سروران خودم و بازگشتم.

یا در روایت دیگری آن حضرت به خاطر عظمت و احترامی که بقیع در نزد ایشان داشت، دوستداران و شیعیان خود را امر کردند دوستان و پیروان خود را در این مکان دفن کنند.

محدث نوری در خاتمه مستدرک الوسائل روایتی را نقل می‌کند: «قال أبو النضر: سمعت علی بن الحسن یقول: مات یونس بن یعقوب بالمدینة فبعث إلیه أبوالحسن الرضا(ع) بحنوطه وکفنه وجمیع ما یحتاج الیه...» یونس بن یعقوب در مدینه از دنیا رفت، علی بن موسی‌الرضا(ع) افرادی را برای غسل و حنوط و کفن وی فرستادند و به دوستان خود و پدرشان امر فرمودند بر جنازه یونس بن یعقوب حاضر شوند و به آن‌ها فرمود: این شخص از دوستداران امام صادق(ع) و از شاگردان آن حضرت است که در عراق زندگی می‌کرده و اکنون در مدینه از دنیا رفته است و فرمود: قبرش را در بقیع حفر کنید. پس اگر اهل مدینه گفتند او عراقی است و در بقیع دفنش نمی‌کنیم، به آن‌ها بگویید او از شاگردان و یاران امام صادق(ع) است که در عراق ساکن بوده، اگر مانع ما شوید و نگذارید او را در بقیع دفن کنیم، ما هم نخواهیم گذاشت دوستداران و یاران خود را در بقیع به خاک بسپارید. سپس امام رضا(ع) به یکی از شاگردان خود، محمد بن حباب فرمان داد به بقیع برود و بر جنازه یونس بن یعقوب نماز بخواند.

این روایات نشان می‌دهد قبرستان بقیع از تقدس خاصی نزد حضرت رضا(ع) برخوردار بوده است و متأسفانه در زمان ما، قومی خشن و جاهل به نام وهابی‌ها، بدون توجه به سابقه بقیع نزد پیامبر و اهل بیت طاهرین آن حضرت(ع)، اینچنین لکه ننگی بر صفحه تاریخ ایجاد و این قبرستان مقدس و مطهر را هتک کردند.

به سیره پیامبر و اهل بیت آن حضرت(ع) در اهمیت بقیع اشاره فرمودید. اگر امکان دارد مواردی از این روایات را برای خوانندگان رواق ذکر کنید.

معاویه بن وهب گوید: پیامبر خدا(ص) همواره به بقیع می‌رفتند و برای دفن شدگان در آن طلب مغفرت می‌کردند...». (آقا رضا همدانی، مصباح الفقیه، ج۲، قسمت ۲، ص۴۷۱)

یا روایتی که علامه بزرگوار مجلسی(ره) از اهتمام حضرت صدیقه طاهره(س) به زیارت مدفونان در بقیع نقل می‌کند: «زهرا(س) به قبرستان بقیع می‌رفت و بر سر قبر شهدا و سربازان فداکار اُحد می‌نشست و اشک می‌ریخت. علی بن ابیطالب(ع) هم برای آسایش فاطمه زهرا(س) سایبانی در بقیع بنا کرد که بعدها بیت الأحزان نامیده شد.(مجلسی، بحارالأنوار، ج۴۳، ص۱۷۷)

امام صادق(ع) نیز با تأسی به پدران بزرگوارشان، در بقیع حضور می‌یافتند. سمهودی می‌گوید: «جعفر بن محمد این محل را محل استجابت دعا می‌دانست و فرموده است: در تمام اماکنی که پیامبر خدا دعا می‌کرد و محل آمد و شد آن حضرت بود، برای دعا شایسته و به استجابت نزدیک است». (قاضی سمهودی، وفاء الوفاء باخبار دار المصطفی، ج2، ص218)

به نظر حضرت‌عالی، علاوه بر اهمیت بقیع از نظر اینکه قبور چهار تن از ائمه بزرگوار شیعه(ع) در آنجا مدفون هستند، چه چیز دیگری می‌تواند این اهمیت را آشکار سازد؟

بقیع، شامل بخش‌های مهمی از تاریخ صدر اسلام است. در طول بیش از 14 قرنی که از هجرت می‌گذرد، همیشه یادآور روزهای بزرگی بوده که هرکدام، از اسناد اساسی تاریخ در معرفی اسلام و رسالت حضرت رسول(ص) است.

حفظ آثار موجود در بقیع، حفظ مبانی توحیدی و قرآن کریم است و از صدر اسلام تا زمان تخریب این قبور، همیشه میان مسلمانان، با عظمت، قداست و اعتبار خاصی بوده است. واقعاً باید غصه خورد و سوگوار بود که این مشاهد توسط جاهلان روزگار تخریب و خسارات بزرگی به تاریخ اسلام به واسطه‌ تخریب این اسناد تاریخی وارد شد.

هدف شوم و خبیثانه دشمنان در این اهانت بزرگ، از بین‌بردن پشتوانه‌های تاریخ اسلام و اسناد و آثار خارجی و عینی تاریخ بود؛ آثار و مشاهدی که تا دنیا برقرار است باید محفوظ بماند و در پاسداری و حفاظت از حریم آن‌ها، نهایت اهتمام مبذول شود. هیچ کدام از ادیان، افتخار این پشتوانه‌ها را نداشت و این اماکن مقدس، حصار محکم و استواری بود که در حقیقت، حافظ سوابق صدر اسلام است.

به هر حال این جنایت، فراموش‌شدنی نیست و همه مسلمانان باید بکوشند این واقعه دلخراش را همه ساله، روز مصیبت اعلام و اهتمام کنند این آثار نوسازی شود. به‌خصوص حرم ائمه طاهرین؛ امام حسن مجتبی، امام زین‌العابدین، امام محمد باقر و امام جعفر ‌صادق(ع)؛ این مفاخر بی‌نظیر اسلام و بشریت.

مریم احمدی شیروان

دیگر خبرها

  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • پیام سپاه لرستان به مناسبت روز ارتش
  • تخریب بقیع؛ اهانت به آیات الهی
  • مبانی ما در کار؛ اسلام، اصول انقلاب و فرهنگ اهل بیت (ع) باشد
  • پاسخ مقتدرانه سپاه به رژیم صهیونیستی یک حرکت تاریخی در جهان اسلام بود
  • پروژه بازآفرینی باغ‌راه حضرت فاطمه‌زهرا در مراحل تکمیل است
  • احداث باغ راه ۱۰ کیلومتری جنوب تهران
  • بهره‌برداری از باغ راه حضرت زهرا(س) در آینده نزدیک
  • کینه مهندسی‌ شده علیه زنان ایرانی
  • کینه مهندسی‌شده علیه زنان ایرانی