Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق می‌گوید با توجه به ظرفیت بالقوه قابل توجه موجود میان دو کشور، امکان تامین نیازهای ایران از طریق عراق وجود دارد.

یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال‌های گذشته عراق همواره به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاصد صادرات ایران مطرح بوده و بخش مهمی از صادرات غیرنفتی کشور به این همسایه غربی صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود ثبت آمارهای مثبت، همچنان ظرفیت قابل توجهی برای افزایش همکاری‌های دو جانبه اقتصادی در این زمینه باقی مانده است.

به گفته وی، اقتصاد عراق در سال‌های گذشته تلاش کرده با بهبود نسبی شرایط، نسبت به احیای زیرساخت‌ها و افزایش تولید کالاهای عراق اقدام کند اما در عین حال این به معنی کاهش بازار کالاهای ایرانی نیست و سرمایه گذاران ایرانی می‌توانند شانس خود را در حوزه‌های مختلف امتحان کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه عراقی‌ها پیشنهاد سرمایه گذاری از سوی تجار ایرانی را از مدت‌ها قبل مطرح کرده‌اند، گفت: مقامات عراقی وعده داده‌اند که این سرمایه‌گذاری با حمایت دولتی و اعطای تخفیف و امتیازات لازم انجام شود و برای فراهم آمدن مقدمات آن باید مقامات دولتی دو کشور در کنار اعضای اتاق بازرگانی تلاش کنند.

آل اسحاق با اشاره به ظرفیت ترانزیتی مرزهای مشترک ایران و عراق تشریح کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که از طریق ترانزیت و ظرفیت مرزهای مشترک، امکان تامین شش میلیارد دلار از نیازهای ایران از طریق عراق وجود دارد. البته این موضوع نیاز به طی کردن مراحل قانونی لازم در عراق و ایجاد زیرساخت‌های لازم در ایران است اما در صورت اجرای این مراحل، می‌توان انتظار داشت که بخش مهمی از نیازهای وارداتی امروز ایران از طریق این ظرفیت تامین شود.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمارهای گمرک و سازمان توسعه تجارت، ایران در ماه‌های ابتدایی امسال، با وجود کرونا، همچنان سهم خود در بازار عراق را حفظ کرده و حتی در برخی ماه‌ها، عراق با عبور از چین، اصلی‌ترین شریک تجاری کشور شده است.

بررسی تراز تجاری ایران و عراق نشان می‌دهد که بخش مهمی از تجارت، با صادرات کالاهای ایرانی انجام شده و عراق عملا به ایران صادرات چندانی ندارد. با توجه به تحریم‌های آمریکا، در ماه‌های گذشته بسیاری از فعالان اقتصادی پیشنهاد داده‌اند که در صورت دشواری تسویه حساب نقدی، عراق مقدمات واردات کالاهای موردنیاز ایران را به وجود آورد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روابط ایران و عراق ایران و عراق بخش مهمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۹۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهبرد وزارت کشاورزی واگذاری وظایف به بخش خصوصی و تعاونی است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: راهبرد جهاد کشاورزی، واگذاری وظایف به شرکت ها و تشکل ها، تعاونی ها و شرکت های دانش بنیان است تا دولت به سمت کارهای حاکمیتی سوق یابد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با برنامه جهش تولید رادیو اقتصاد اظهار داشت: مسولیت اصلی وزارت جهاد کشاورزی تولید فضای سالم، کافی و در دسترس محصولات غذایی در داخل کشور و برداشتن محدودیت های صادراتی است.

نیکبخت با اشاره به بارش باران از نیمه دوم بهمن ماه بیان داشت: با توجه به تغییرات اقلیمی در جهان و قرار گرفتن ایران در کمربند منطقه خشک و نیمه خشک، برای استفاده از منابع از طریق شرکتهای دانش بنیان، دانشگاه های کشاورزی، موسسات تحقیقاتی و پژوهشگران متخصص درصدد تامین منابع با افزایش بهره وری هستیم.

وی با تاکید بر نقش حاکمیتی دولت خاطر نشان کرد: یکی از راهبردهای وزارت جهاد، واگذاری وظایف به شرکت ها، تشکل ها، تعاونی ها و دانش بنیان هاست تا ضمن‌ تامین نیاز داخل، بازار کشورهای همسایه را بدست آورده و برای کشورهای دور هم نقشه راه برنامه ریزی کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با ارائه آماری در حوزه صادرات گوجه، پیاز و سیب زمینی عنوان کرد: با توجه به اینکه هر سال با نوسال قیمت این 3محصول روبرو بودیم، با صادرات 10هزار تنی گوجه، پیاز و سیب زمینی، ممنوعیت ها و محدودیتهای تولید و صادرات برداشته شد؛ بطوریکه در سال 1402 علیرغم تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از 136هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.

نیکبخت اولویت بعدی وزارت جهاد را حوزه آبخیزداری دانست و گفت: با وجود ظرفیت های بسیاری که در تولید ماهیان زینتی، گرمابی، سردابی، تولید در قفس داریم، فقط 15 درصد از ظرفیت کشور استفاده شده که با وجود 550حلقه چاه می توان از این منابع در جهت پرورش ماهی، زراعت و باغبانی استفاده کرد.

وی ظرفیت سواحل شمال و جنوب کشور را برای سرمایه گذاری بسیار بی نظیر دانست و اظهار امیدواری کرد تا علیرغم تامین داخلی، بتوان از تولید پایدار در صنایع تکمیلی و تبدیلی و صادرات بهره برد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صادرات حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز به عراق به ارزش ۱۵ میلیارد دلار
  • صادرات حدود ۵۲میلیارد مترمکعب گاز به عراق‌ به ارزش ۱۵میلیارد دلار
  • صادرات حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز به عراق‌ به ارزش ۱۵ میلیارد دلار
  • فیلم/ تمدید صادرات گاز ایران به عراق
  • تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق پنج سال دیگر
  • امضای قرار داد پنج ساله صادرات گاز به عراق
  • تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق
  • قرارداد صادرات گاز ایران به عراق تمدید شد
  • راهبرد وزارت کشاورزی واگذاری وظایف به بخش خصوصی و تعاونی است
  • افغانستان و عراق مقصد فرآورده‌های طبیعی و سنتی ایران در سال ۱۴۰۲ بودند