Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ چند روز پیش که بی‌اختیار از یکی از میدان‌های اصلی شهر می‌گذشتم، پرچم‌های رنگی و خوش الوان شهرداری توجه مرا به خود جلب کرد، پرچم‌هایی که در میان آن‌ها جای خالی پرچم مشکی و عزای حضرت زهرا (س) به خوبی احساس می‌شد.

با خود گفتم شاید بعد از چند روز که وارد دهه دوم عزای حضرت زهرا (س) شدیم، کم کم شهر هم جلوه عزا به خود بگیرد و پرچم‌ها و بیرق‌های فاطمی آرام آرام در معابر اصلی و میدان‌های شهر برافراشته شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما امروز که درست یوم شهادت ام‌ابیها، حضرت فاطمه زهرا (س) است، تنها چیزی که در شهر اردبیل، به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی به چشم نمی‌آید، فضاسازی مناسب برای عزای دردانه رسول اکرم (ص) است.

امسال شاید تقارن شیوع ویروس کرونا و ایام فاطمیه در نقاط دیگر کشور طور دیگری جلوه‌گر شده باشد و ارگان‌های مربوطه علی‌رغم همه‌گیری کرونا، باز هم همچون سال‌های اخیر همت و غیرت خود را به کار بسته و چهره شهر را فاطمی کرده باشند،، اما اینجا در اردبیل هیچ خبری از این همت و غیرت حسینی نیست.

گرچه به اقتضای شرایط موجود لازم بود که برخی محافل مذهبی، توزیع نذورات، روضه‌خوانی‌ها، هیئت‌های مذهبی و بسیاری دیگر از ویژه‌برنامه‌ها با هدف حفظ سلامت عمومی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه بوده یا اصلا برگزار نشود، اما این مهم به هیچ وجه من‌الوجوه فضاسازی و حفظ هیبت فرهنگی شهر اردبیل را نقض نمی‌کرد، که شرایط موجود بهانه‌ای برای مسئولان باشد تا هیچ اقدامی در راستای فضاآرایی گسترده و نصب پرچم‌ها و پوستر‌های عزا انجام ندهند.

البته ناگفته نماند که برخی محافل به صورت حضوری با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و حتی در بستر شبکه‌های اجتماعی به همت اداره کل اوقاف استان و سپاه حضرت عباس (ع) اردبیل تدارک دیده شده است، اما باید بدانیم که این برنامه‌ها به تنهایی نمی‌تواند معرف هویت فرهنگی و ریشه‌دار شهر حسینی اردبیل باشد.

گویا با شیوع کرونا مسئولان استانی در دستگاه‌های ذی‌ربط همچون شورای فرهنگ عمومی، تبلیغات اسلامی، شهرداری و فرهنگ و ارشاد این تصور را داشته‌اند که مردم در خیابان‌ها حضوری نداشته و هیچ توجهی به فضاسازی و نصب پوستر‌ها و بیرق‌های عزای حضرت فاطمه (س) نخواهد داشت و امروز همین موجب شده تا یکی از بی‌سابقه‌ترین ایام فاطمیه را در شهر اردبیل شاهد باشیم.

گفتن این مسئله هرچند شایسته نام اردبیل نیست، اما که امسال در ایام فاطمیه؛ در هر دو دهه عزا حتی در روز شهادت حضرت زهرا (س) نیز میدان‌های اصلی شهر که به عنوان هویت‌های فرهنگی شهر شناخته می‌شوند، هم از هرگونه رنگ و بوی فاطمی بی‌نصیب مانده‌اند.

تنها صحبت از سیره حضرت زهرا (س) و اشاعه فرهنگ دینی و اسلامی آن حضرت برای مردم کافی نیست و اگر این روز‌ها طی مصاحبه‌های مختلف شاهد ایراد سخن مسئولان از سیره ناب دخت نبی اسلام (ص) هستیم، اما هیچ اقدامی به صورت گسترده و طبق روال هر ساله با هدف فضاآرایی شهر و نمود شهادت حضرت زهرا (س) انجام نشده است.

به اقتضای وظیفه ارگان‌هایی همچون شهرداری اردبیل، لازم بود که برخی اقدامات حداقل در معابر اصلی شهر انجام می‌شد تا به لحاظ بصری هم مردم شاهد انجام اقدامات فرهنگی و مذهبی به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) در سطح شهر باشند.

حالا در یوم شهادت ام‌الحسین در شهری که مردمان آن خود را محب و نوکر حضرت عباس (ع) می‌دانند به لحاظ بصری و فضاسازی شهری هیچ خبری از شهادت حضرت زهرا (س) و شور هر ساله فاطمی نیست.

شاید دستگاه‌های مربوطه علت قصور و کم‌کاری خود را در این زمینه به شیوع بیماری کرونا و الزام رعایت حال عمومی مردم تعمیم دهند، اما باید بدانیم که قطعا بیماری کرونا به تنهایی نمی‌تواند علت این اشتباه فاحش و بی‌حرمتی باشد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهادت حضرت زهرا پایتخت حسینیت شهادت حضرت زهرا پرچم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۰۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام دختران بیلیارد به مسابقات قهرمانی آسیا

به گزارش خبرگزاری مهر، دختران پاکت بیلیارد جهت شرکت در مسابقات ناین بال قهرمانی آسیا ۲۰۲۴ عازم شهر ریاض شدند. تیم ملی پاکت بیلیارد متشکل از فریال طاهری، زهرا زرین حقیقی و زهرا تیموری در این رقابت ها حضور پیدا کردند.

نخستین دوره رقابت های پاکت بیلیارد بانوان در قاره آسیا به میزبانی کشور عربستان برگزار می شود و تا روز هفتم اردیبهشت ماه ادامه پیدا می کند.

این مسابقات به صورت دو حذفی و تک حذفی برگزار می گردد. فریال طاههری در رده سنی زیر ۱۷ سال و تیموری و زرین حقیقی در تیم بزرگسالان حضور دارند و به مصاف رقیبان خود خواهند رفت.

کد خبر 6085702

دیگر خبرها

  • ۴ نماینده از مازندران در تیم ملی فوتبال دختران زیر ۱۸ سال
  • ثبت ۷ میلی متر بارش باران در بوئین زهرا
  • راه اندازی کامل بخش دیالیز بیمارستان کودکان زهرا مردانی آذری تبریز
  • مدت گارانتی خودرو افزایش می‌یابد
  • اعزام دختران بیلیارد به مسابقات قهرمانی آسیا
  • مراسم عزاداری شهادت حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در قم برگزار می‌شود
  • برگزاری مراسم گرامیداشت ایام رحلت حضرت عبدالعظیم با شعار «جهاد و شهادت»
  • پر رنگ شدن ارتباط مستمر اتاق بازرگانی با دانشگاهیان و اعضای هیات علمی
  • شطرنج باز خوزستانی در مسابقات بانوان کشور نایب قهرمان شد
  • ذات و حقیقت سپاه برگرفته از فرهنگ عاشوراست