Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت امورخارجه آلمان اعلام کرد که کانال تجاری اروپا با جمهوری اسلامی ایران، موسوم به اینستکس "تا حد زیادی بی‌اثر" بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از دویچه وله، وزارت امورخارجه آلمان در پاسخ به پرسش امید نوری‌پور، نماینده حزب سبزها در پارلمان این کشور اعلام کرده که ساز و کار مالی اتحادیه اروپا موسوم به "اینستکس" برای مبادله تجاری با ایران همچنان بی‌اثر بوده و از زمان تأسیس آن در دو سال پیش تا کنون فقط یک مبادله موفقیت‌آمیز از طریق آن انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پی خروج آمریکا از برجام، کانال مالی اینستکس در ژانویه سال ۲۰۱۹ با هدف ایجاد امکان مبادلات تجاری محدود با ایران به رغم تحریم‌های آمریکا، توسط فرانسه، آلمان و انگلیس تأسیس شد.

اما این کانال در عمل  موفقیت‌آمیز نبوده و تنها ۱۴ ماه پس از تأسیس، ایران و اروپا موفق شدند از طریق اینستکس اولین مبادله تجاری و تراکنش مالی خود را انجام دهند؛ مبادله‌ای که طی آن محموله‌ای از اقلام پزشکی از اروپا به ایران صادر شد.

خبرگزاری آلمان در گزارشی که روز یکشنبه ۲۸ دی (۱۷ ژانویه) منتشر شده، آورده است: آنتیه لندرت‌زه‌، یک مقام وزارت خارجه آلمان در پاسخ خود به امید نوری‌پور، مدعی شده که جمهوری اسلامی ایران مسئول عمکرد ناموفق اینستکس بوده است.

بنابر ادعای این مقام آلمانی پس از راه‌اندازی اینستکس، شمار زیادی از شرکت‌های اروپایی نسبت به همکاری تجاری از طریق اینستکس ابراز علاقه کردند و وارد مذاکره شدند.

لندرت‌زه در ادامه پاسخ خود تحقق یک مبادله تجاری را وابسته به عوامل "زیاد و اغلب بسیار پیچیده دانسته و ادعا کرده که طرف ایرانی تاکنون با هیچ‌کدام از معاملات بعدی موافقت نکرده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، امید نوری‌پور دولت آلمان را متهم به کم‌کاری در نجات برجام کرده و گفته است: دولت آلمان برای جلوگیری از کارشکنی ترامپ در توافق هسته‌ای باید همراه با کشورهای اروپایی زودتر، قاطعانه‌تر و اساسی‌تر عمل می‌کرد.

این نماینده ایرانی‌تبار مجلس آلمان، نجات توافق هسته‌ای را در شرایط کنونی با توجه به برخی مخالفت ها در تهران و روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید در آمریکا "بسیار دشوار" دانسته است.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده اند که کشورهای اروپایی در راه اندازی موثر ساز و کار اینستکس کم کاری کرده و اعلام کرده اند که اگر اروپا برای تسهیل مبادلات تجاری و مالی با ایران تلاش نکند، تهران به روند کاهش تعهدات برجامی خود ادامه خواهد داد.

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل حدود یک ماه پیش در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان از برآورده نشدن وعده کشورهای اروپایی برای تضمین روابط اقتصادی با ایران و ایجاد سامانه اینستکس شکایت کرده و خواستار اثبات کارایی این سازوکار شده بود.

همچنین محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان امروز (یک شنبه) در یک پیام توئیتری با تاکید بر اینکه طرف های اروپایی برجام برای حفظ این توافق هیچ کاری انجام نداده اند، خاطر نشان کرد: برجام به دلیل تلاش های ایران زنده است، نه سه کشور اروپایی.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وزارت خارجه آلمان کانال مالی اینستکس اتحاديه اروپا توافق هسته ای برجام آلمان جمهوری اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۰۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت اتاق بازرگانی ایران و آلمان با تحریم های جدید علیه تهران

تین نیوز

اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان با ارسال نامه ای به اعضا و دوستان این نهاد، مخالفت خود را با تحریم های جدید علیه تهران اعلام کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، رویترز امروز اعلام کرد که اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان با ارسال نامه ای به اعضا و دوستان این نهاد، مخالفت خود را با تحریم های جدید علیه تهران اعلام کرد.

در نامه اتاق بازرگانی ایران و آلمان آمده است: طبق معمول پیش از هر چیز درخواست تحریم های جدید در اولویت قرار دارد؛ هر چند که این اقدام به منظور پوشاندن فقدان تأثیرگذاری اروپا است تا آنکه بخشی از راه حل باشد.

در این نامه با اشاره به آنکه برلین روابط ویژه ای را که زمانی میان ایران و آلمان وجود داشت حفظ نکرده و توسعه نداده، تاکید شده است که این موضوع به فقدان تأثیرگذاری اروپا منجر شده است.

این نامه می افزاید: نقش آفرینان اصلی کماکان در واشنگتن هستند و نقش پکن روز به روز پر رنگ تر می شود.

رویترز نوشت که جوسپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز خبر داد که برخی از کشورهای عضو این نهاد به بهانه واکنش تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی خواهان افزایش تحریم های ایران هستند.

آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان نیز در گفت وگو با شبکه آ. ار. د آلمان گفته بود: من قویاً طرفدار گسترش آنها (تحریم ها) علیه ایران هستم، زیرا می توانیم ببینیم که اقدامات ایران در حال حاضر چقدر خطرناک است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شنبه گذشته با صدور بیانیه ای اعلام کرد که به منظور تنبیه متجاوز، با استفاده از توانمندی های راهبردی اطلاعاتی، موشکی و پهپادی خود به اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین های اشغالی حمله و آنها را با موفقیت مورد اصابت قرار داد و منهدم کرد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است اما در به کار بکارگیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز دیروز تصریح کرد: اقدام ایران کاملاً مشروع و پس از مدت ها خویشتن داری در برابر حملات رژیم صهیونیستی انجام داده و این نشان دهنده رفتار کاملاً مسئولانه و حرفه ای ایران نسبت به صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • سخنگوی وزارت خارجه : تحت تأثیر هیاهوی سیاسی و تبلیغاتی بانیان شرایط موجود در منطقه و جهان قرار نمی‌گیریم
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ادعا‌های اخیر سران اروپا و وزرای گروه هفت
  • ایران پاسخ اتهامات آمریکا اتحادیه اروپا و گروه 7 پس از تنبیه اسرائیل را داد/ سخنگوی وزارت خارجه: تا زمانی که اراده‌ای برای توقف جنایات رژیم اسرائیل و نقض فاحش مقررات بین‌المللی توسط صهیونیست‌ها نباشد، چشم انداز روشنی در مسیر صلح پایدار متصور نیست
  • مخالفت اتاق بازرگانی ایران و آلمان با تحریم های جدید علیه تهران
  • جهش واردات برخی کشور‌های اروپایی از ایران در نخستین ماه ۲۰۲۴
  • انعقاد تفاهمنامه همکاری میان اتاق بازرگانی ایران و آلمان
  • صادرات ۱۰۰ میلیون یورویی آلمان به ایران در ۱ ماه
  • سفر وزرای خارجه انگلیس و آلمان به سرزمین اشغالی
  • گزافه‌گویی وزیر خارجه آلمان علیه ایران
  • سفر وزیر خارجه آلمان به سرزمین‌های اشغالی برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها