Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-24@00:10:09 GMT

دلیل سکوت حضرت علی (ع) از زبان حضرت زهرا (س)

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۱۱۹۴۲

دلیل سکوت حضرت علی (ع) از زبان حضرت زهرا (س)

یکی از زیباترین حضورهای اجتماعی دختر پیامبر که در کتب مختلف ثبت شده است، شیوه آرام، منطقی و مستدل پاسخگویی حضرت فاطمه (س) به افراد خصوصا درباره غصب مقام خلافت و جانشینی رسول اکرم (ص) پس از وفات پیامبر است.

به گزارش قدس آنلاین، در این رابطه روایتی از حضرت فاطمه (س) وجود دارد که با تعمق در فرازهای آن می‌توان به نتایج شگفتی دست یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنجا که بانوی اسلام «امام» را به «کعبه» تشبیه می کند که نشانی از نسبت «مردم» و «سیاست» دارد و مردم باید به سویش بروند و نه اینکه او به سوی مردم بیاید.

متن زیر گفت‌وگویی بین «محمود بن لبید» با حضرت فاطمه (س) در قبرستان احد است:

درهای دل‌ها بسته، آدم‌ها نشسته، کوچه‌هایی که دود فتنه از آن برخاسته بود. دختر رسول خدا، شب‌های زیادی به تک‌تک خانه‌های یاران پدر رفته و به آنان یادآوری کرده که یادتان هست رسول چه گفت؟ فتنه‌ها از هر سو بالا گرفته بود. منبر پیامبر خدا که باید نصیب پاک‌ترین خلق خدا می‌شد، جایگاه کسانی شده بود که برای کسب قدرت و دستیابی به سیاست، دست و پا می‌زدند. بهترین خلق خدا برای حفظ امانت و امنیت انسان‌ها، سکوت پیشه کرده و خانه نشسته بود.

بانو که می‌دید کار از کار گذشته، روزها به قبرستان می‌رفت تا دل بی‌تابش را با ذکر معبود و یاد مرگ پیامبر خدا آرام بخشد. در یکی از آن روزها، دختر رسول (ص)، همسر علی (ع) روزی کنار مزار «حمزه» عموی پیامبر در اُحد ایستاده بود و حالی پریشان داشت و چشمی گریان. مردی در نزدیکی، حال فاطمه (س) را می‌دید و ایستاد تا اندکی آرام شود. سپس پیش آمد و خود را معرفی کرد. «محمود بن لبید» بود و از دختر پیامبر خواست تا به پرسش‌هایش پاسخ بدهد.

پیش آمد و پرسید: ای دختر رسول خدا! سؤالی برایم پیش آمده که می‌خواهم با شما در میان بگذارم.

دختر رسول فرمود: بپرس!

مرد پرسید: آیا رسول خدا (ص) قبل از وفات خود، تصریحی بر امامت علی (ع) داشته است و آیا از طرف ایشان نصّی بر این مطلب وجود دارد؟

بانوی بزرگ پاسخ گفت: شگفتا و عجبا! آیا روز غدیر خم را فراموش کرده‌اید؟

مرد گفت: روز غدیر را می‌دانم. سوالم از خود شماست که اگر رسول خدا اسراری بیشتر از این با شما در میان گذاشته، مرا آگاه کنید.

بانو فرمود: خدا را شاهد می‌گیرم که از رسول خدا (ص) شنیدم که فرمود «علی» بهترین کسی است که او را جانشین خود در میان شما قرار می‌دهم. «علی» امام و خلیفه بعد از من است و دو فرزندم (حسن و حسین) و ۹ تن از فرزندان حسین، پیشوایان و امامانی پاک و نیکند. اگر از آنها اطاعت کنید، شما را هدایت خواهند نمود و اگر مخالفت ورزید، تا روز قیامت بلای تفرقه و اختلاف در میان شما حاکم خواهد شد.

محمود بن لبید باز پرسید: بانوی من! پس چرا علی سکوت کرده است و برای گرفتن حقّ خویش قیام نمی‌کند؟

حضرت زهرا (س) در عمق آرامش و منطقی قوی پاسخ داد: ای اباعمر! رسول خدا (ص) فرمود مَثَلِ امام، همانند کعبه است که مردم به سراغ آن می‌روند، نه آنکه کعبه به سراغ مردم بیاید. آگاه باش و به خدا سوگند اگر حق را به اهلش واگذار می‌کردند و از عترت رسول خدا (ص) اطاعت می‌کردند، هیچ یک از مردم در حکم خداوند با یکدیگر اختلاف نمی‌کردند و امامت همان‌گونه که پیامبر خدا (ص) معرفی فرمود، از علی (ع) تا قائم ما، فرزند نهم حسین، از جانشینی به جانشینی دیگر می‌رسید. اما مردم کسی را برای خلافت مقدّم داشتند که خدا او را کنار زده بود و علی را کنار زدند که خدا او را مقدم داشته بود. نتیجه آن شد که محصول بعثت را انکار کردند و به بدعت‌ها روی آوردند. آنها هواپرستی را برگزیدند و بر اساس رای و نظر شخصی خود عمل کردند. هلاکت و نابودی بر آنان باد!

سپس بانو ادامه داد: آیا نشنیدند کلام خدا را که فرمود «پروردگار تو هر چه بخواهد، می‌آفریند و هر چه بخواهد، برمی‌گزیند. آنان (در برابر او) اختیاری ندارند». آری شنیدند، اما همان‌گونه که قرآن فرمود «چشم‌های ظاهر نابینا نمی‌شود، بلکه دل‌هایی که در سینه‌هاست، کور می‌شود». افسوس که آنان آرزوها و هوس‌های دنیایی خود را تحقّق بخشیدند و از مرگ و قیامت غافل ماندند. خدا نابودشان می‌کند و آنان را در کارهایشان گمراه خواهد کرد. پروردگارا به تو پناه می‌برم از کمی یاران پس از فراوانی آنان.»

متن عربی این روایت: واعجباه! أنسیتم یوم غدیرخم... اشهداللّه تعالی لقد سمعته یقول: علیٌّ خیر من أخلّفه فیکم، و هو الامام والخلیفة بعدی، و سبطای و تسعة من صلب الحسین أئمّة أبرار، لئن اتبعتموهم وجدتموهم هادین مهدیّین، و لئن خالفتموهم لیکون الاختلاف فیکم الی یوم القیامة.
یا اباعمر لقد قال رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم : مثل الامام مثل الکعبة اذ تؤتی و لا تأتی ـ أو قالت: مثل علیّ ـ ثمّ قالت: أما واللّه لو ترکوا الحقّ علی أهله و اتبعوا عترة نبیّه لما اختلف فی اللّه اثنان، و لورثها سلف عن سلف و خلف بعد خلف حتی یقوم قائمنا التاسع من ولد الحسین، و لکن قدّموا من أخّره اللّه و أخّروا من قدّمه اللّه، حتی اذا ألحدوا المبعوث و أودعوه الجدث المجدوث، اختاروا بشهوتهم و عملوا بآرائهم، تبّاً لهم أو لم یسمعوا اللّه یقول: «و رَبُّکَ یَخْلُقُ مایَشاءُ وَ یَخْتارُ ماکانَ لَهُمُ الخِیَرَةُ»؟ بل سمعوا و لکنّهم کما قال اللّه سبحانه: «فَاِنَّها لا تَعْمَی الاَبْصارُ وَلکِنْ تَعْمَی الْقُلُوبُ الّتی فی الصُّدُورِ» هیهات بسطوا فی الدّنیا آمالهم و نسوا آجالهم، فتعساً لهم و أضلّ أعمالهم، أعوذبک یا ربّ من الحُور بعد الکَوْر.

منابع:

- کفایة الأثر: ص ۱۹۵

- مصباح یزدی، جامی از زلال کوثر: فصل ۵

- عوالم المعارف، ج ۱۱، ص ۲۲۸

- إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج‏ ۳، ص: ۱۱۸-۱۱۷

بحار الانوار، مجلسی، احیاء تراث، ج ۳۶، ص ۳۵۳

- صدوق، کمال الدین، اسلامیه، ج ۲

انتهای پیام

منبع: خبر آنلاین

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حضرت فاطمه س حضرت علی ع دختر رسول رسول خدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۱۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاب و چالش خلاقیت در حکمرانی

واقعیت این است که نظام حکمرانی ما هنوز به اندازه رشد مردم غنا نیافته است. نظام حکمرانی ما هنوز تصور می‌کند مردم یعنی صندوق رأی و خلاص.

به گزارش مشرق، محسن مهدیان؛ مدیرمسئول روزنامه همشهری طی یادداشتی نوشت:

ماجرای حکمرانی در این روزگار با گذشته یک تفاوت اساسی کرده است. مهم‌ترین رکن متفاوت آن حکمرانی در فضای شیشه‌ای است؛ جایی در معرض چشم مردم. اساسا در نزدیک‌ترین حالت ممکن به متن مردم هستیم.

همه تصمیمات مسئولان در مقابل چشم مردم قرار دارد و نتیجه اقدامات آنها توسط مخاطب دیده و ارزیابی می‌شود. اجمالا اگر این حکمرانی شیشه‌ای منجر به مردم‌سالاری و رشد آگاهی مردم شود، باید بدان بالید، و اما اگر ثمره‌اش پوپولیسم باشد باید نگران بود. پدیده‌هایی شبیه پروژه‌بگیری در فضای مجازی ثمره همین آسیب است. بماند. در این رابطه باید بیشتر نوشت. اما غرض این متن توجه‌دادن به مسئله دیگری ازجمله قصه دامنه‌دار حجاب است.

هر میزان که حاکمیت مردمی‌تر شود، باید به هنر نزدیک‌تر شود. مخلص کلام همین یک جمله است. هر میزان مردم سهم‌شان در حاکمیت فربه‌تر شود، چالش هنر و به‌طور اخص خلاقیت بیشتر خود را نشان می‌دهد.

واقعیت این است که نظام حکمرانی ما هنوز به اندازه رشد مردم غنا نیافته است. نظام حکمرانی ما هنوز تصور می‌کند مردم یعنی صندوق رأی و خلاص. فضای مجازی با همه آسیب‌هایش باعث شده است مردم به شکل ناخواسته قدر و منزلت پیدا کنند. جبر روزگار کم‌کاری ما را جبران و به تحقق مردم‌سالاری به‌مثابه آرمان انقلاب اسلامی کمک کرده است. اینجاست که باید قدر دانست، اما باید متناسب با این تحول خودمان را مهیا ‌سازیم. یکی از مهم‌ترین مقدمات نیز همین ساحت هنر در سیاست است.

هر میزان تصمیم حاکمیتی مردمی‌تر شود، باید هنری‌تر جلوه کند. هر میزان به متن حقیقی مردم نزدیک‌تر شویم، باید هنرمندانه‌تر رفتار کنیم؛ چون ساحت وجودی انسان ساحتی هنری است. هنر زبان فطرت است. گرایش فطرت، جمال‌پرستی است. به همین دلیل است که شهید مطهری هنر را زیبایی‌آفرینی می‌نامد و آیت‌الله جوادی‌آملی هنر را در اعلی‌درجه‌اش حرکت به سمت جمال وجودی می‌دانند. با این مقدمه مختصر وقتی قرار است حکمرانی مردمی شود و به زبان فطرت اجتماعی باشد و مردم را همراه سازد، باید هنرمندانه باشد و خلاقیت ابزار گفت‌وگو با مردم است.

اینکه در مواردی گویی بین حاکمیت و مردم یک زبان بیگانه حاکم است، به همین دلیل است؛ چون سهمی برای خلاقیت در سیاست‌ورزی‌مان قائل نیستیم. اساسا زبان هنر و خلاقیت را بلد نیستیم. هر تصمیمی که بدون خلاقیت باشد محکوم به شکست است. خلاقیت تبدیل یک ایده کارشناسی در سطح حاکمیت به ادراک اجتماعی است؛ یعنی به‌قاعده سیاست هنرمندانه. تصمیمات در بالاترین سطح کارشناسی اگر ابعاد هنری نداشته باشد، نمی‌تواند به زبان مردم ترجمه شود و لذا همراهی مردم را نخواهد داشت. با این توضیح ماجرای حجاب را نگاه کنید. مردم ما واقعا دیندارند؛ اما ما چقدر توانسته‌ایم با خلق زیبایی و زبان فطری مردم از دین بگوییم؟ چقدر با زبان هنر از حجاب گفته‌ایم؟ فقط هم وجه تبلیغی و فرهنگی حجاب نیست که هنر لازم دارد؛ حتی قهریه ما نیز برای اقدام سلبی باید به رنگ هنر و خلاقیت شود؛ وگرنه بهترین تصمیمات شکست می‌خورد. اینجاست که در اجرای مقدس‌ترین سیاست‌ها دچار لکنت می‌شویم.

چه باید کرد؟ واقعیت این است که هنوز مسئولان ما فکر می‌کنند رسانه یعنی همان روابط‌عمومی سنتی گذشته. سال‌ها گفته می‌شد تصمیمات حاکمیتی باید همراه با پیوست رسانه‌ای باشد؛ اما واقعیت این است که هنوز به این مرحله نرسیده، باید از آن عبور کنیم. در دوره‌ای قرار داریم که این‌بار سیاست‌ها و تصمیمات حاکمیتی باید پیوست هنر و رسانه شود؛ چون ابتدا جان مخاطب هدف است و بعد محیط و کالبد او. برای ساخت ذهن و قلب و ادراک اوست که توسعه و پیشرفت را در واقعیت رقم می‌زنیم. اساسا انقلاب اسلامی یعنی همین. باید بیشتر گفت.

دیگر خبرها

  • طلاب نسبت به تبیین تاریخ دفاع مقدس اهتمام داشته باشند
  • مسجد الاقصی به آغوش امت اسلامی بازخواهد گشت/ عمل به سنت رسول خدا(ص)؛ راهکار نجات مسلمانان
  • حجاب و چالش خلاقیت در حکمرانی
  • چگونه در دنیا و آخرت عاقبت به خیر شویم؟
  • سکوت برای کاهش تنش؛ سیاست اسرائیل در برابر قدرت نظامی ایران
  • «سکوت برای کاهش تنش»؛ سیاست اسرائیل در برابر قدرت نظامی ایران
  • مسیح مهاجری: اول تکلیف واعظ توهین کننده به پیامبر و قضیه باغ ازگل را روشن کنید بعد جامعه را ملتزم به رعایت حجاب کنید
  • تا وقتی تکلیف واعظ توهین‌کننده به پیامبر و قضیه باغ ازگل را روشن نکنید، نمی‌توانید جامعه را ملتزم به دین و حجاب کنید
  • مسیح مهاجری: تا وقتی تکلیف واعظ توهین کننده به پیامبر و قضیه باغ ازگل را روشن نکنید، نمی توانید جامعه را ملتزم به رعایت حجاب کنید
  • مسیح مهاجری: تا وقتی تکلیف واعظ توهین کننده به پیامبر و قضیه باغ ازگل را روشن نکنید، نمی توانید جامعه را ملتزم به دین و حجاب کنید