Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ آیَاتٍ مُفَصَّلَاتٍ فَاسْتَکْبَرُوا وَکَانُوا قَوْمًا مُجْرِمِینَ

پس بر آن‌ها طوفان و ملخ و شپشک و وزغ و خون (خون شدن آب) آن نشانه‌های آشکار (قهر و غضب) را فرستادیم، باز طریق کبر و گردنکشی پیش گرفتند و قومی گناهکار بودند.

فایل صوتی تلاوت آیه ۱۳۳ سوره اعراف

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی تفسیر آیه ۱۳۳ سوره اعراف

امام صادق (ع) می‌فرمایند: فرعون هرکسی که به موسی (ع) ایمان آورد را زندانی کرد تا اینکه خداوند بر آن‌ها طوفان، ملخ، شپشک، وزغ، و خون‌شدن آب نیل را بر آن‌ها نازل کرد تا اینکه قوم بنی‌اسرائیل را آزاد نمود. سپس خداوند به موسی (ع) وحی نازل کرد: «أَنْ أَسْرِ بِعِبادِی إِنَّکُمْ مُتَّبَعُونَ». همچنین:محمّدبن‌قیس گوید: از امام صادق (ع) پرسیدم: «طوفان چیست»؟ فرمودند: «طوفان آب و طاعون است».

بیشتر بخوانید

هدف از بعثت تمام انبیاء چیست؟ +صوت

«طوفان»، در فارسی به معنای تندباد است، امّا عرب آن را به معنای سیل کوبنده به کار می‌برد. البتّه بعضی به هر حادثه عمومی و وحشتناک، طوفان گفته اند. «قمل»، به حیوانات کوچک از قبیل شپش، مورچه و آفات حبوبات و نوعی حشرات گفته می‌شود. خون، یکی از نشانه‌های خداوند بر قوم بنی اسرائیل بود و مراد، خون شدن آب‌ها یا خون دماغ شدن همه مردم است که نوعی عذاب الهی بود.

عذاب‌های طوفان، خون و هجوم ملخ، تنها نسبت به فرعونیان بود و بنی اسرائیل از آن در امان بودند. داستان این عذاب‌ها در تورات نیز آمده است. هر بار که بلایی به آن‌ها می‌رسید، دست به دامن موسی می‌شدند و قول می‌دادند که اگر خدا رفع بلا کند ایمان بیاورند، آن حضرت می‌پذیرفت و از خدا درخواست کرده و بلا برطرف می‌شد، امّا آنان باز دست از کفر و لجاجت خود بر نمی‌داشتند.

پیام‌های آیه ۱۳۳ سوره اعراف

۱-پس از هشدار و اتمام حجّت خداوند و لجاجت و بی توجّهی مردم، نوبت به کیفر‌های سخت می‌رسد.

۲-آنچه مایه رحمت است به اراده الهی است. اگر او بخواهد، آب وسیله رحمت می‌گردد و اگر بخواهد وسیله عذاب خواهد بود. «فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمُ الطُّوفانَ»

۳-حیوانات، مأموران الهی اند، گاهی مأمور رحمتند، مثل تار عنکبوت بر در غار، برای حفاظت پیامبر اکرم (ص) و گاهی مأمور عذاب می‌باشند، مثل أبابیل، قورباغه، ملخ «فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمُ ... اَلْجَرادَ وَ الْقُمَّلَ وَ الضَّفادِعَ» و در واقع هستی فرمان بردار خداوند است. «وَ لِلّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»

۴-بلا‌ها اغلب جنبه تربیتی دارد و گاهی پس از هر کیفری، مهلتی برای فکر و توبه و بازگشت است. «مُفَصَّلاتٍ»

۵-گناه، زمینه ساز تکبّر و تکبّر، زمینه انکار است. «فَاسْتَکْبَرُوا وَ کانُوا قَوْماً مُجْرِمِینَ»

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تفسیر قرآن قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۲۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفاع از شرف، مردم و پرچم مقدس است

به گزارش خبرنگار مهر، ماموستا سید محسن حسینی ظهر جمعه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه مسجد جامع سنندج اظهار کرد: در دین مبین اسلام جنگ نفی شده اما دفاع از شرف، پرچم و مردم در تاریخ مقدس بوده است و نظام ایران اسلامی همیشه در حالت تدافعی بوده و همچنان خواهد بود.

وی با تقدیر از سپاه پاسداران در عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی افزود: عملیات وعده صادق بیانگر دفاع ایران از خون پاک شهدای این مرز و بوم است که شادی را به مردم ایران اسلامی داد و ابهت اسرائیل را فرو شکست.

امام جمعه موقت سنندج گفت: حضرت رسول اکرم (ص) وطن و حب وطن را مهم دانسته و دوستدار وطن بوده است و علاقه به وطن از رسول اکرم (ص) به ما رسیده است و باید همه ما دوستدار آب و خاک وطن خود باشیم و برای دفاع از آن، همه ما بکوشیم.

کردستانی‌ها مردمانی وطن دوست هستند

ماموستا حسینی با بیان اینکه مردم کردستان، مردمانی وطن دوست و سرزمین و دین دوست هستند، اضافه کرد: همه ما باید از آب و خاک کشورمان دفاع کنیم و قدردان نیروهای نظامی و امنیتی در حراست از این کشور باشیم تا همچنان آسایش و آرامش را در این سرزمین ببینیم.

وی همچنین ضمن قبولی طاعات و عبادات همه بندگان در ایام ماه مبارک رمضان بیان کرد: عظمتی که در عبادت و راز و نیاز با پروردگار وجود دارد در هیچ چیز دیده نمی‌شود و پناه بردن به خداوند متعال راهکار برون رفت از مشکلات و گرفتاری‌ها است و باید همواره به خداوند متعال توکل کرد و به عبادت پرداخت و راز و نیاز را فقط به ماه رمضان محدود نکنیم.

امام جمعه موقت سنندج با تبریک روز ارتش به نیروهای مقتدر ارتش جمهوری اسلامی ایران و لشکر ۲۸ پیاده کردستان اذعان کرد: ارتش در ایجاد امنیت و آرامش مردم و کشورمان نقش مؤثری دارد و وجود نیروهای ارتش و تلاش شبانه روزی آنها قابل تقدیر است و برای مردم جایگاه ارزشمندی دارند.

وی همچنین خدمت مسؤولان به مردم خواستار شد و بیان کرد: هر مسؤولی که به مردم خدمت می‌کند مایه سربلندی مردم و استان است و برای آنها از خداوند متعال خواهان موفقیت خواهیم بود.

کد خبر 6082410

دیگر خبرها

  • خداوند در عذاب‌های جهنم چقدر تخفیف می‌دهد؟!
  • هر حق‌الناسی، حق‌الله هم است
  • دفاع از شرف، مردم و پرچم مقدس است
  • «سلامت و امنیت» مهم‌ترین اصل در مسؤولیت اجتماعی است
  • فال ابجد امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • عذاب وجدان حکم قصاص را متوقف کرد
  • عذاب وجدان حکم قصاص را متوقف کرد| قسامه چیست و چطور با ۵۰ قسم یک نفر قصاص می شود؟
  • دنیا، راه ورود به بهشت و بهره‌مندی از لذات آن است
  • فال ابجد امروز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • جواز توسل و زیارت قبور برگزیدگان در قرآن و روایات شیعه و سنی