Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ شاخص بازار سهام که هفته گذشته بیش از شش درصد افت داشت، امروز در اولین روز هفته سه درصد دیگر نیز کاهش داشت. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند اگر روند فعلی همچنان ادامه یابد باید منتظر ریزش‌های سنگین دیگری نیز بود.

به گفته کارشناسان یکی از مانع‌های پیش‌روی بازار سهام برای شروع رشد دوباره انتظار کاهش قیمت دلار با روی کار آمدن بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا است، علاوه بر آن سخنان رئیس جمهور در رابطه با دلار ۱۵ هزار تومانی نیز ترس و بی‌اعتمادی بازار را تشدید کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجایی که رشد برخی سهام خصوصا سهام شرکت‌های صادراتی از دریچه افزایش نرخ ارز اتفاق افتاده بود، اکنون با احتمال کاهش نرخ ارز، افت شدید سهام شرکت‌های مادری مانند فولادی‌ها، پتروشیمی‌ها و دیگر شرکت‌های صادراتی غیرنفتی واکنش مستقیمی خواهند داشت و سهام آن‌ها با ریزش چشم‌گیری احتمالا مواجه خواهد شد.

ریزش بورس و صدای اعتراض مالباختگان

سهام‌داران خرد در پی این اتفاقات در شبکه‌های اجتماعی از متضررشدنشان گفته و عنوان می‌کنند: «این صدای اعتراض مردم عادی است. ما نه دشمن هستیم و نه از آن طرف آب کسی هدایتمان می‌کند. ما خواستار احقاق حق و مطالبه‌مان هستیم.»

مال‌باختگان بورسی حرف‌های مسئولان در روز‌های «به بورس بشتابید» را یادآوری می‌کنند. حسن روحانی حتی در تابستان و زمانی که بورس اولین استارت‌های خود برای ریزش را بعد از جهش بزرگ زمستان ۹۸ و بهار امسال را زده بود، باز هم مردم را دعوت به حضور در بورس می‌کرد. او در ۲۲ مردادماه امسال گفته بود: «خرید در بورس به نفع همه است. به نفع آینده و دارایی مردم. مردم بدانند سکه و دلار جای سرمایه‌گذاری نیست، اما بورس جای سرمایه‌گذاری است. تلاش دولت برای بورس به این دلیل است که برای امروز مردم فایده داشته باشد و فردا ضرر نکنند، راهی که مطمئن باشند ضرر نمی‌کنند.»

رییس جمهور در همین سخنانش از عرضه و تاثیر زیاد صندوق پالایش در بورس گفته بود و حالا سهام همین صندوق که توسط دولت و با تبلیغ دولت تبدیل به بخشی از سبد پرتفوی سهام‌داران شد، با ضرر ۵۰ درصدی مواجه شده است. قالیباف اصل، رییس سازمان بورس هم اوایل شهریور اعلام کرد: «سرمایه‌گذاران صبر کنند در بلندمدت بازده بازار سرمایه از سایر بازار‌ها بیشتر است.»

بیشتر بخوانید:پرتاب گلوله بی‌اعتمادی به ساختمان شیشه‌ای بورس/دولت چه خوابی برای بازار سرمایه دیده؟

اما حالا تازه وارد‌های بورس و قدیمی‌ها هم ضرر کرده‌اند و حتی اگر با ضرر هم بخواهند بیشتر از این در بورس نمانند، در صف فروش باید ماه‌ها منتظر بمانند. آن‌ها خطاب به رییس سازمان بورس می‌گویند: «آقای قالیباف اصل آیا گفتید سهام‌داران صبر کنند که هر روز بیشتر در باتلاق ضرر فرو بروند؟ ما تا الان هر چی صبر کردیم فقط با چشم خودمون آب شدن سرمایه اندکمون را فقط می‌بینیم.»

یکی از سهام‌داران خرد نوشته: «مگر می‌شود این‌قدر راحت مردم را فریب داد و بعد هم که تمام سرمایه‌شان را از دست دادند بگویید تقصیر خودتان است. واقعا کجای دنیا این‌طوری مسئولان به مردم خودشون دروغ می‌گویند و همچنان هم سر پست‌های خود باقی می‌مانند.»

یکی دیگر از این سهام‌داران هم نوشته: «این‌ها که می‌گفتند مقصر مردم هستند که آموزش ندیدند، بگویند با کدام آموزش می‌توان جلوی مکر و حیله و توطئه حقوقی‌ها و بازار گردان و رانت‌خوار‌ها را گرفت؟»

سهام‌داران خرد هر کدام از وضعیت معیشتی خود گلایه دارند و می‌گویند در روز‌های تورمی و از دست رفتن قدرت خرید تنها به اتکای تبلیغات و وعده‌های دولت اندک پس‌انداز خود را به بورس آوردند. یکی می‌گوید، طلا‌های همسرش را فروخته، یکی دیگر پول بازخرید بازنشستگیش را به بورس آورده، یکی دیگر وام گرفته، یکی تراکتور کشاورزیش را فروخته و هزاران مال دیگر که نشان می‌دهد حتی از نان شبشان زدند و به بورس آمدند. چون دولت برای آن‌ها با اظهارنظرات و رسانه‌ها فضایی ساخته بود که مردم فکر کنند تنها راه نجات معیشت دشوارشان رفتن به بورس است. اکنون این سهام‌داران با ضرر‌های ۵۰ تا ۷۰ درصدی مواجه شدند و حتی راه بازگشتی هم ندارند.

این سهامداران در کمپین اعتراضی که شکل دادند، به دامن رهبری پناه برده‌اند و در پیام‌هایشان عمدتا رهبری را خطاب قرار داده‌اند که به این واسطه برایشان کاری انجام شود.

مُسکن‌های کوتاه مدت در راه بازار بورس؟

از سوی دیگر برخی از آن‌ها هم در پی اعتراضات دو روزه هفته گذشته جلوی مجلس و سازمان بورس معتقدند باید فراخوان تجمع داده شود و با تجمع صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

در عین حال کسانی هم هستند که هنوز به بازار بورس امیداورند. برخی کارشناسان معتقدند بورس در حال حاضر در منطقه جذابی قرار دارد و هر لحظه امکان و شرایط بازگشت وجود دارد. برخی سهام‌داران هم می‌گویند، «وقته خرید در بورس است. اما پولی ندارم برا خرید سهام. فقط افسوس.». «سهام خودرو بخرید افزایش سرمایه حتمی است. هرکی تو این قیمت بفروشه زیان مالی هست».

حالا باید دید در این آشفته بازار دولت چه سیاستی اخد خواهد کرد، آیا با مسکن‌های کوتاه‌مدتی مانند لغو مصوبه قیمت‌گذاری فولاد یا جلسه اضطراری معاون اول رییس جمهور با حقوقی‌ها شاخص بورس را در یک روز و دو روز مثبت می‌کنند یا حتی دیگر این مسکن‌ها هم لوث شده و دیگر سهام‌داری به آن‌ها اعتماد نمی‌کند. شاید محتمل‌ترین احتمال در صورت ادامه یافتن این روند فقط گسترده‌ترشدن اعتراضات مال‌باختگان باشد.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۲۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی نمایشگاه‌داران از قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳؛ چرا خرید و فروش خودرو متوقف شد؟

اسد کرمی از کسادی بازار خودرو در شب عید خبر داد و گفت: نوسانات قیمت ارز سبب شده مردم جرات خرید خودرو نداشته باشند، چون قیمت ارز بر قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد و خریداران بیم آن را دارند که پس از خرید با کاهش قیمت ارز متضرر شوند.

به گزارش ایلنا، وی درباره بازار شب عید خودرو گفت: بازار خودرو این روز‌ها متاثر از نوسانات قیمت ارز است؛ به طور کلی در کل سال ۱۴۰۲ رکود سنگینی بر بازار حاکم و امید نمایشگاه‌داران به شب عید بود. اما این روز‌ها هم بازار کساد است و خبری از معاملات همیشگی نیست.

وی افزود: این در حالی است که پس از گذر از شب‌های عید در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ که به دلیل شیوع کرونا بازاری نبود نمایشگاه‌داران امیدوار بودند از سال ۱۴۰۱ و پس از آن ضرر آن سال‌ها جبران شود.

کرمی عنوان کرد: با این حال نوسانات قیمت ارز سبب شده مردم جرات خرید خودرو نداشته باشند، چون قیمت ارز بر قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد و خریداران بیم آن را دارند که پس از خرید با کاهش قیمت ارز متضرر شوند مگر شماری اندکی که زیان‌های چند ده میلیونی برای آن‌ها اهمیت ندارد. اما بیشتر مردم در این وضعیت نوسانات ارزی در معامله خودرو محافظه‌کار می‌شوند.

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران اظهار کرد: موضوع دیگری که به کساد بازار خودروی شب عید امسال انجامیده کمبود نقدینگی در دست مردم است. تداوم جریان کنونی حاکم بر بازار خودرو احتمالا به افزایش قیمت انواع خودرو در سال ۱۴۰۳ می‌انجامد.

در همین رابطه سعید موتمنی، رئیس پیشین اتحادیه شرحی از قیمت روز انواع خودرو ارائه کرد و گفت: اکنون پراید ۱۳۱ حدود ۳۴۰ میلیون تومان، کوییک آر ۴۰۳ میلیون تومان، کوییک معمولی ۳۹۷ میلیون تومان، تارای دنده‌ای ۷۷۰ میلیون تومان، تارای اتومات ۸۹۳ میلیون تومان و سمند سورن حدود ۷۴۰ میلیون قیمت دارند؛ دنای اتوماتیک نیز در کانال یک میلیارد تومان قرار دارد.

وی همچنین در تشریح قیمت خودرو‌های مونتاژی گفت: جک S ۵ یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان، هایما S ۷ حدود یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون، هایما S ۸ حدود یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون، دیگنیتی حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون و فیدیلیتی یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.

دیگر خبرها

  • رشد چشمگیر بورس حُسن ختام سال ۱۴۰۲ بازار سهام
  • افزایش بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل بورس/ نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • محرک‌های شاخص ۳‌میلیونی
  • نگاهی به سرخابی‌ها در ایران و جهان
  • پیش‌بینی نمایشگاه‌داران از قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳؛ چرا خرید و فروش خودرو متوقف شد؟
  • افت ۱۵۱۷ واحدی شاخص بورس +نقشه
  • شاخص کل بورس به زیر دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحد رفت
  • بورس همچنان تلخ به کام سهامداران
  • پیش‌بینی نمایشگاه‌داران از قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سهام چگونه خواهد بود؟ + عکس