Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-23@09:55:33 GMT

از کتاب بترسیم یا نه؟

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۱۲۸۴۴

از کتاب بترسیم یا نه؟

کتاب مناسب، موسیقی مناسب، لباس مناسب و... این مناسب‌‌ها از کجا می‌آیند؟ مناسب را چه کسی تعیین می‌کند؟ آیا مفهوم مناسب در ذهن همه ما یکسان است؟ آیا استانداردی برای این مناسب وجود دارد؟ قطعاً مناسب، خوب، زیبا، زشت و... مفاهیمی نسبی هستند که به خیلی چیزها برمی‌گردد؛ به محل زندگی، سنت‌ها، باورها، خواست‌ها، جهان بینی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..

آیا چیزی که از نظر من و شما مناسب است از نظر دیگری هم چنین است؟ شاید شما هم با این واژه برخورد کردید برای کودک کتاب مناسب می‌خواهم. این جمله‌ای است که در کتابفروشی‌ها بسیار می‌شنویم. یا یک کتاب خوب برای بچه‌ام می‌خواهم. اولین سؤال کتابفروش این است؟ بچه شما چند ساله است؟ و شاید سؤال دوم؟ دختر است یا پسر؟ و این چالش دیگری است! آیا به نظر والد کتاب دخترها و پسرها متفاوت است یا اصلاً باید متفاوت باشد؟ و تازه اینجاست که ما درگیر سلیقه فرد دیگری می‌شویم که از سلیقه، جهان بینی و ذهنیات و تجربه زیسته‌اش خبر نداریم. بعد بخش بعدی شروع می‌شود، گروه سنی کودک. خیلی از کتاب‌ها گروه سنی الف، ب و... دارند؛ دسته‌ای دیگر سن کودک را لحاظ کرده‌اند. اما بجز سطح اول که کودکان خردسال تا یکسال هستند، بقیه کودکان مانند هم درک می‌کنند؟ کودکی که با او کار شده، وقت صرف آموزش او شده با کودک محروم در یک گروه سنی از منظر تجربه و آموخته‌ها یکسان ست؟ آیا نباید کمی در این بخش بیشتر دقت کنیم؟ آیا نباید بسته به نیاز کودکمان، روحیاتش و مورد آموزشی یا سرگرمی که مدنظرمان هست تحقیق کنیم؟ آیا همه بچه‌ها یکسان هستند؟ آیا ما باید بچه‌ها را با الگو و استاندارد خاص تربیت کنیم؟ دقیقاً مثل یک کارخانه بدون هیچ خلاقیت؟ آیا همه بچه‌ها باید بله قربان گو باشند؟ آیا نباید ما را به چالش بکشند؟ آیا باید از اینکه کودکمان جمله‌ای خلاف استانداردهای ذهنی ما در کتابی می‌بیند و می‌پرسد بترسیم؟ آیا اصلاً کتاب چیز ترسناکی است؟ یکی از مواردی که کتابفروشان در بخش کتاب کودک و خردسال با آن درگیر هستند کتاب‌های مرجوعی با استانداردهای والدین است که به‌نظرشان رسیده کتاب جمله‌ای دارد، کلمه‌ای یا مفهومی که برای کودکشان بدآموزی دارد! آیا واقعاً کتاب می‌تواند بدآموزی داشته باشد؟ آیا واقعاً به این دلیل برای بچه کتاب نمی‌خوانیم که لذت ببرد، که با دنیای جدید، سبک‌های مختلف زندگی، فکر و کلمات گوناگون آشنا شود؟ فارغ از اینکه موافق یا مخالف سانسور باشیم، آیا قصد داریم کاسه از آش داغ‌تر باشیم؟ آیا من و شمای والد نمی‌توانیم قبل از خرید کتاب وقت صرف کنیم و به سراغ فهرست‌های مناسب کتاب بگردیم؟ اساسنامه هر گروه را بخوانیم و ببینیم ساختار انتخابشان بر چه استوار است؟ آیا نمی‌توانیم وقت صرف کنیم و مطالب نوشته شده درباره کتاب‌ها را بخوانیم؟ آیا نمی‌توانیم قبل از خواندن کتاب برای بچه‌ها یکبار کتاب را خودمان بخوانیم و اگر بخشی از کتاب با روحیات کودک و خردسال ما متفاوت است، با آموزه‌های ما فرق دارد به آنها فکر کنیم تا چطور کودک را با آن آشنا کنیم و چطور راه گفت‌و‌گو با فرزندمان را باز کنیم؟ آیا حذف کتاب‌ها شیوه مناسبی است؟ آیا کودک ما با دوستان خودش و در کنار آنها امکان فراگیری چیزهایی را که مورد علاقه ما نیست ندارد؟ آیا در فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و تبلیغات تلویزیونی با آنها مواجه نمی‌شود؟ باید باور کنیم ما نمی‌توانیم فرزندمان را در تجیری بگذاریم دور از هر چیزی که خلاف میل ماست. بچه‌ها می‌آموزند و سرعت آموخته‌هایشان از تصور ما فراتر است. این ما هستیم که باید در کنار آنها باشیم. اجازه گفت‌و‌گو به آنها بدهیم و فرصتی برای تبادل اندیشه و نظر فراهم کنیم. خوب ما با خوب آنها ممکن است متفاوت باشد. فرصت تفکر، اندیشیدن و انتخاب را از فرزندانمان نگیریم.‌

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کتاب ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۲۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیر پانزدهمین دوره جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی:بزرگداشت استاد جواد محقق در همدان برگزار می‌شود 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از ستاد خبری بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، سیداحمد میرزاده با بیان اینکه جشنواره شعر کودکان و نوجوان رضوی امسال پانزدهمین دوره خود را می‌گذراند، اظهارکرد: این دوره تفاوت‌های عمده‌ای با دوره های قبل دارد که از جمله‌ی آن اجرای برنامه‌های استانی در خلال جشنواره است.
وی ادامه داد: در این راستا امسال فرصتی برای شهرها و استان‌های دیگر فراهم شد تا اهالی ادبیات کودک و نوجوان در سایر نقاط کشور نیز فرصت عرض ارادت به حضرت رضا(ع) را داشته باشند .
به گفته میرزاده در شهرهایی که به نوعی مرکزیتی در حوزه ادبیات کودک در کشور داشتند، نشست‌ها و برنامه هایی از جمله محافل شعرخوانی اجرا می‌شود که قم، همدان، کرمان، شیراز و تهران از این جمله اند.
وی با بیان اینکه همچنین در هر یک از این شهرها یک کتاب شعر کودک رضوی نیز نقد و بررسی می‌شود، گفت: علاوه بر این، در اغلب این شهرها از یک چهره ی پیشکسوت شعر کودک و نوجوان رضوی هم تجلیل می‌شود.
به گفته دبیر پانزدهمین دوره جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی؛ نخستین برنامه در این زمینه در بیست و نهم فروردین ماه جاری در شهر مقدس قم که به نوعی مرکز ادبیات دینی کودک و نوجوان کشور محسوب می‌شود برگزار شد.

وی ادامه داد: در این برنامه حدود بیست نفر از شاعران کودک و نوجوان قم این فرصت را داشتند که شعرهایی که در حوزه رضوی و با مضامین زیارت و ارادت به ساحت حضرت رضا ع سروده بودند را بخوانند.
میرزاده عنوان کرد: دو کتاب شعر با عنوان " آمدی در شهر ما گل کاشتی" سروده آقای علی باباخانی درباره حضرت معصومه (ع) و کتاب "امام رضای مهربان" سروده آقای سید محمد مهاجرانی در این جلسه نقد و بررسی شد .
وی با بیان اینکه از آقای محمد کاظم مزینانی استاد پیشکسوت شعر و نوجوان نیز در قم تجلیل شد، خاطرنشان کرد: آقای مزینانی در دهه هفتاد، مجموعه های متعددی در حوزه شعر آیینی کودک و نوجوان داشتند و همچنین یکی از نخستین کتب مستقل شعر کودک رضوی به نام هشت روز با امام هشتم نیز سروده ایشان است.
میرزاده ابراز کرد: مشابه این برنامه را نیز در روز ششم اردیبهشت در شهر کرمان خواهیم داشت که کتاب "کبوترها و آهوها "سروده ی اینجانب در آن نقد و بررسی خواهد شد.
وی با بیان اینکه روز سیزدهم ماه نیز در شهر همدان نقد و بررسی کتاب "این لحظه ها را دوست دارم" از خانم مریم زر نشان را با بزرگداشت استاد جواد محقق خواهیم داشت، افزود: مراسمی با همین سبک نیز در شیراز در نوزدهم و در تهران در بیست و سوم این ماه خواهیم داشت.
میرزاده در پایان سخنانش گفت: روز ۲۹ اردیبهشت ماه جاری نیز اختتامیه جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی در مشهد برگزار خواهد شد.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898169

دیگر خبرها

  • چهل‌ودومین جایزه کتاب سال فراخوان داد
  • «شهر آفتاب» فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب را ندارد + فیلم
  • بزرگداشت جواد محقق در همدان برگزار می‌شود
  • بزرگداشت استاد جواد محقق در همدان برگزار می‌شود
  • دبیر پانزدهمین دوره جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی:بزرگداشت استاد جواد محقق در همدان برگزار می‌شود 
  • «خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها به کتابفروشی‌ها آمد
  • «خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها کتابفروشی‌ها آمد
  • تقویت و جلوگیری از ضعیف‌شدن چشم کودکان
  • شکوفایی استعدادهای کودکان با اسباب بازی مناسب
  • نامه‌هایی به خدا کتاب شد