Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سیدکمال سیدعلی» معاون ارزی پیشین بانک مرکزی در گفت‌گو با ایرنا با اشاره به ارائه طرح‌های متعدد اقتصادی از سوی نمایندگان مجلس یازدهم بر ضرورت استفاده از نظرات کارشناسانه در این طرح‌ها تاکید کرد و افزود برونداد لایحه بودجه ۱۴۰۰ از مجلس باید در راستای امید دادن به مردم باشد.

نمایندگان مجلس یازدهم از ابتدای فعالیت خود در بهارستان رویکرد اصلی این دوره از مجلس را تلاش برای کاهش مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم عنوان کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبل از انتخابات مجلس در دوم اسفند سال گذشته هم عمده محور شعارهای انتخاباتی معطوف به همین مسئله بود. تاکید مجلس یازدهم بر تلاش در جهت حل مشکلات معیشتی و اقتصادی، این امیدواری را ایجاد کرده بود که شاید گرهی از میان گره‌های اقتصاد ایران گشوده شود.

با وجود اعلام این خط مشی‌ها، سیاست اعمالی حداقل بخشی از نمایندگان مجلس متفاوت از سیاست‌های اعلامی سکانداران مجلس یازدهم اتخاذ شد. برخی رویکردهای جناحی و سیاسی و شائبه فعالیت‌های انتخاباتی برای بهار ۱۴۰۰، از دید برخی ناظران سبب شده نه تنها بار مشکلات اقتصادی کم نشود بلکه با تضعیف دولت، مشکلی هم به مشکلات کشور افزوده شود.

شاهد مثال این رویکردها، علاوه بر مواضع تند علیه مسئولان اجرایی کشور که با تذکرات چندباره رهبر انقلاب مواجه شد، ارائه طرح‌های اقتصادی بی‌سرانجام است؛ طرح‌هایی در حوزه مسکن، مالیات، بورس و موضوعات دیگر که تا به امروز تاثیر مورد انتظار را در زندگی و معیشت مردم نداشته است.

در کنار طرح‌های اقتصادی اینچنین، مواجهه مجلس یازدهم با لایحه بودجه ۱۴۰۰ هم نشانگر پاره‌ای رویکردهای سیاسی و جنجالی به جای رویکرد تخصصی و تلاش برای رفع مشکلات و همگرایی با قوای دیگر است. ۱۲ آذر دولت لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس کرد و بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان، برنامه مالی دولت در ۹ دی تصویب شد.

حملات سیاسی به لایحه بودجه و متهم کردن مسئولان اجرایی کشور با این ادعا که لایحه را با توجه به اهداف سیاسی نوشته‌اند و اعداد و ارقام آن دقیق نیست باعث واکنش «حسن روحانی» شد. روحانی در هفتم دی طی سخنانی در مورد لایحه بودجه گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۰ حاصل مطالعات و بررسی‌های دقیق در مسیر ریل‌گذاری شده توسعه کشور و ارزیابی دقیق از نیاز اقشار مختلف مردم است و از این نظر بودجه سال آینده، در عین انسجام و هدفمندی، واقع بینانه و دقیق هست.

پژوهشگر ایرنا در گفت‌وگو با «سیدکمال سیدعلی» کارشناس اقتصادی و معاون ارزی بانک مرکزی در دولت دهم، رویکردهای اقتصادی مجلس یازدهم و نوع مواجهه نمایندگان این مجلس با لایحه بودجه ۱۴۰۰ را  مورد بررسی قرار داده است.

آفت نگاه احساسی به طرح‌های اقتصادی

سیدعلی در پاسخ به این پرسش مطروحه در جامعه که چرا طرح‌های مختلف مجلس در حوزه‌های اقتصادی هنوز به سرانجام مشخصی نرسیده است، گفت: به نظر می‌رسد مجلس در حوزه اقتصادی چندان منسجم عمل نمی‌کند. به این دلیل که محدودیت‌های کشور مشخص است و معلوم است که میزان فروش نفت و درآمدهای کشور به چه میزان است. با این وجود مجلس دست به اقدامات شتاب‌زده می‌زند.

وی ادامه داد: با همین شتاب‌زدگی تلاش داشتند که کلیات بودجه را رد کنند که بالاخره با رایزنی‌هایی که انجام شد فضا برگشت و کلیات تصویب شد و مجلس در این مسئله در مسیر کمک به دولت قدم برداشت. برخی نمایندگان در حوزه‌های اقتصادی خیلی زود و احساسی تصمیم‌گیری می‌کنند. در حالی که طرح‌های اقتصادی باید واقعیت‌های کشور را لحاظ کند. بنابراین مواضعی که در مجلس گرفته می‌شود گاه چندان کارشناسی نیست. همین هم باعث شده با وجود طرح‌های متعدد اقتصادی در مجلس هیچ نتیجه و ثمره مشخصی از این طرح‌ها حاصل نشود.

این کارشناس اقتصادی با توصیه به استفاده بیشتر از ظرفیت‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و دیگر کارشناسان حوزه‌های اقتصادی، بیان داشت: اقتصاد حوزه‌ای نیست که بشود با مسائل سیاسی و نگاه سیاسی امور را در آن به پیش ببرد. علم اقتصاد منطق مشخصی دارد و نمی‌توان این منطق را به‌هم زد. کشور به دلیل محدودیت‌های تحریمی در شرایط خاصی قرار دارد. بنابراین مجلس از گشایش‌های بین‌المللی باید استقبال کرده و در صدد تقویت برجام حرکت کند.

تضعیف برجام باعث تشدید مشکلات اقتصادی می‌شود

این اقتصاددان با بیان اینکه تضعیف برجام باعث تشدید مشکلات کشور می‌شود، گفت: در این زمینه باید مجلس به دولت کمک کند تا مسئله FATF هم حل شود. از طرف دیگر باید ایران از فرصت برگشت دولت جدید آمریکا به برجام استفاده کند. در حالی که احساس می‌شود برخی جریانات در مجلس چندان هم از این گشایش‌ها خوشحال نمی‌شوند.

وی افزود: من فکر می‌کنم بعضی حرف‌هایی که در مجلس زده می‌شود و طرح‌هایی که ارائه می‌شود از جهت اصلاح وضع معیشتی و اقتصادی مردم نیست بلکه اهداف تبلیغاتی و سیاسی  در این اقدامات دخیل است. موضع‌گیری‌ها در مورد برجام هم شعارگونه و سیاسی است. همه می‌دانند مشکلاتی که برای ما به وجود آمده در نتیجه خروج ترامپ از برجام بوده، بنابراین اگر دولت جدید آمریکا مطرح می‌کند که می‌خواهد به برجام باز گردد ما اگر استقبال هم نمی‌کنیم حداقل به نحوی موضع گیری نکنیم که پیامدهای مثبت این امر هم از بین برود.

به گفته سیدعلی، قدرت گرفتن دوباره برجام قطعا وضع اقتصادی ایران را به سمت خروج از مشکلات کنونی حرکت خواهد داد. ما باید از این امر استقبال کنیم  و ارسال خبرهای منفی و تشدید تنش را حداقل در شرایط کنونی کنار بگذاریم چرا که ایران را دچار ضرر خواهد کرد. مجلس نباید در این مسیر قدم بردارد.

بودجه ۱۴۰۰ باید پیام‌های مثبت به جامعه ارسال کند

معاون ارزی بانک مرکزی در دولت دهم با اشاره به تلاش مجلس برای ایجاد تغییراتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: نمایندگان مجلس توجه داشته باشند مواردی به لایحه اضافه کنند که دولت بعدی توان انجام آن را داشته باشد. بودجه سال آینده نباید با نگاه منفی و با ارسال پیام‌های تنش زا به سطح افکار عمومی بسته شود. اگر ما خوشبینانه به وضع اقتصاد کشور در سال آینده نگاه نکنیم و مثلا میزان فروش نفت را در لایحه در روز ۸۰۰ هزار بشکه بنویسیم، به این معنا است که ما در سال آینده درآمد نخواهیم داشت و وضع ما از امسال بدتر خواهد شد. بنابراین به مردم پیام می‌دهیم که در سال آینده وضع بدتری خواهیم داشت و نگرانی جامعه را تشدید می‌کنیم. حداقل این پیام را به جامعه بدهیم که سال آینده وضع همانند امسال خواهد بود.

برچسب ها: بودجه ، بانک مرکزی ، نمایندگان مجلس لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000LmD

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: بودجه بانک مرکزی نمایندگان مجلس لایحه بودجه ۱۴۰۰ طرح های اقتصادی نمایندگان مجلس مجلس یازدهم بانک مرکزی سال آینده طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۲۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسلی: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت را پیگیری می‌کند + فیلم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : رفتار دولت در قبال صنعت خودرو توهین به مردم است زیرا برای خرید یک خودروی بی‌کیفیت با هزار بدبختی ثبت نام می‌کنند و بعد از ماه‌ها به آن‌ها گفته می‌شود که خودرو نداریم .

فتح‌الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو با انتقاد از عملکرد دولت در زمینه صنعت خودرو اظهار داشت: رفتار دولت در قبال صنعت خودرو توهین به مردم است.

وی  با اشاره به مشکلات متعدد مردم در زمینه خرید خودرو گفت: مردم برای خرید یک خودروی بی‌کیفیت با هزار بدبختی ثبت نام می‌کنند و بعد از ماه‌ها به آن‌ها گفته می‌شود که خودرو نداریم و باید خودروی دیگری را انتخاب کنند.

توسلی اظهارداشت : در مقابل این بی‌نظمی، دولت هر چند وقت یکبار اعلام می‌کند که مثلاً باید ۲۰۰ میلیون تومان به حساب شرکت‌های خودروسازی واریز کنید تا خودرو تحویل بگیرید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه این رفتار‌ها قابل قبول نیست، بیان کرد: دولت باید برای دو خودروساز بزرگ کشور چاره‌ای اساسی بیندیشد.

 توسلی در ادامه به مشکلات واردات خودرو اشاره کرد و اظهارداشت : مجلس تصویب کرده بود که خودرو وارد شود، اما دولت در این زمینه کوتاهی کرد.

وی با بیان اینکه عدم واردات خودرو به نفع خودروسازان و به ضرر مردم بوده است، گفت: اگر خودرو‌های مورد نیاز مردم وارد شده بود، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کرد و خودروسازان مجبور بودند که خودشان را اصلاح کنند.

توسلی در مورد برنامه مجلس برای پیگیری مشکلات صنعت خودرو اظهارداشت : مجلس یازدهم در آستانه پایان کار خود است، اما وظیفه نظارتی خود را در قبال این موضوع به طور کامل انجام خواهد داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه مجلس دوازدهم نیز پیگیر حقوق تضییع شده مردم در صنعت خودرو خواهد بود، گفت: حدود یک ماه آینده، مجلس دوازدهم شروع به کار می‌کند؛ قطعاً این موضوع در دستور کار مجلس است، و باید مجلس وظیفه نظارتی خودش را از طریق تذکر، سوال و حتی استیضاح موضوع صنعت خودرو را پیگیری کند، چون حق و حقوق مردم هست.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت
  • دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند
  • حامیان گشت ارشاد
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • توسلی: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت را پیگیری می‌کند + فیلم
  • تکلیف واردات خودروهای کارکرده چه شد؟
  • دولت انگلیس به زودی شماری از پناهجویان را راهی روآندا می‌کند
  • کاهش ۷۰ هزار میلیاردی درامدهای مالیاتی در بخش دوم بودجه
  • سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود