Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از گذشت ۱۵ سال از برگزاری آخرین انتخابات فلسطین، روز جمعه ابومازن، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین زمان برگزاری انتخابات سه گانه فلسطین را اعلام کرد. اما هنوز نمی توان گفت این انتخابات برگزار خواهند شد یا نه؟ - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطین پس از گذشت 15 سال از برگزاری آخرین انتخابات فلسطین در سال 2006 میلادی روز جمعه زمان برگزاری انتخابات سه گانه مجلس قانونگذاری، ریاست حکومت خودگردان و شورای ملی فلسطین را به شرح ذیل اعلام کرد:

انتخابات مجلس قانونگذاری (پارلمان) فلسطین : شنبه 22 می 2021 (1 خرداد 1400)انتخابات ریاست حکومت خودگردان فلسطین: شنبه 31 جولای 2021 (9 مرداد 1400)انتخابات شورای ملی فلسطین: سه شنبه 31 اوت 2021 (9 شهریور 1400)

با وجود اینکه براساس توافقات آشتی ملی فلسطین طی سالهای 2012 تا کنون بنا شده بود انتخابات در فلسطین یکجا برگزار شوند اما با توافقی که تابستان 2020 بین جنبشهای فتح و حماس در استانبول ترکیه به وجود آمد دو طرف پذیرفتند انتخابات فلسطین حداکثر 6 ماه پس از توافق دو طرف برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آن توافق جنبش فتح، به رهبری ابومازن اعلام کرد انتخابات 3 گانه را در 3 زمان متفاوت برگزار خواهد کرد.  جنبش حماس به دلیل آنکه این نحوه برگزاری را خلاف توافقات دو طرف طی توافقات آشتی ملی می دانست، ابتدا با این نحوه برگزاری، مخالفت کرد اما یک ماه پیش با تغییر موضع، طی نامه ای- که «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس به ابومازن نوشت- موافقت خود را با برگزاری انتخابات در 3 زمان متفاوت اعلام کرد.

حال با اعلام زمان برگزاری انتخابات در فلسطین، فلسطینیها یک گام به تشکیل پارلمان و کابینه قانونی نزدیکتر شدهاند؟ اما سؤال اینجا است که آیا فلسطینیها موفق به انجام این مهم خواهند شد؟

نگاهی به آخرین کابینه قانونی فلسطین

سال 2005 هنگامی که انتخابات ریاست حکومتخودگردان برگزار شد، ابومازن به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان انتخاب شد. اما در انتخابات پارلمانی که یک سال بعد در سال 2006 برگزار شد این جنبش حماس بود که با به دست آوردن دوسوم کرسی های پارلمان فلسطین مسئول برگزاری کابینه شد.

این انتخاب مردم فلسطین، خواسته صهیونیستها و ایالات متحده نبود و تلاش کردند تا با فشار بر ابومازن و دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان کابینه حماس را ساقط کنند. در اولین اقدامها، پیش از تشکیل کابینه ابومازن ، وزارت کشور و دستگاه امنیتی را از دست نخست وزیر خارج کرد تا حماس به آن دسترسی نداشته باشد. پس از آن اعضای امنیتی حماس همچون توفیق طیراوی، جبریل رجوب و محمد دحلان تلاش کردند، با ایجاد هرج و مرج در نوار غزه حماس را درگیر یک جنگ داخلی کنند.

نتیجه این درگیریها علاوه بر کشته شدن تعدادی از اعضای دو طرف، از جمله وزیر کشور دولت حماس، موجب شد کابینه حماس با در اختیار گرفتن نوار غزه دولت خود را در آنجا مستقر کند و در کرانه باختری نیز با دستور ابومازن دولتی به ریاست سلام فیاض تشکیل شد.

در حقیقت آنچه موجب این اقدام شد ناخرسندی رژیم صهیونیستی و سازشکار غربی از قرار گرفتن قدرت سیاسی در دستان مقاومت بود. به همین دلیل هم انشقاق موجود را به وجود آوردند.

حال سؤال اینجا است که آیا با گذشت 15 سال از آن وقایع اگر در انتخابات گروههای مقاومت به پیروزی برسند اجازه خواهند داد که در رأس قدرت باقی بمانند؟

وضعیت کنونی ابومازن و حکومت خودگردان

حکومت خودگردان فلسطین که از سال 1994پس امضای توافقنامه اسلو به وجود آمد تا کنون دو رئیس را به خود دیده است. ابومازن قانوناً از سال 2009 نمی تواند رئیس حکومت خودگردان باشد. دستگاه امنیتی حکومت خودگردان با همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی تمام آنچه صهیونیستها می خواهند را در اختیار آنها قرار میدهد.

حکومت خودگردان فلسطین در تابستان 2020 زمانی که صهیونیستها اعلام کردند قصد الحاق شهرک های کرانه باختری به سرزمینهای 1948 را دارند اعلام کردند در صورت اقدام به این تصمیم، همکاری امنیتی با رژیمصهیونیستی را خاتمه خواهند داد. اما زمانی که عادی سازی روابط با امارات متحده عربی و بحرین انجام شد این تهدید را عملی کرد. هرچند عملی کردن تهدید قطع همکاری امنیتی، امری زبانی بود و هیچ گاه به طور کامل قطع نشد اما همین که تا این مرحله پیش رسید، خود نقطه عطفی در این حیطه محسوب میشود.

حال دراین وضعیت سؤال بالا را بهتر میتوان پاسخ داد. وقتی دستگاه امنیتی حکومت خودگردان در اختیار صهیونیستها قرار دارد آیا ممکن است با برگزاری انتخابات در اختیار جنبش حماس قرار گیرد؟ آیا صهیونیستها و آمریکاییها اجازه این کار را خواهند داد؟

حکومت خودگردان فلسطین با روی کار آمدن «جوبایدن» در ایالات متحده به مذاکره امیدوار شده و با این امید واهی، عرصه وحدت فلسطین را در آستانه تعطیلی قرار داده است.

استقبال حماس از طرح ابومازن برای برگزاری انتخابات فلسطینابومرزق: ابومازن به دلیل از بین رفتن مشروعیتش در برگزاری انتخابات جدی استدستور ابومازن برای برگزاری انتخابات در 4 ماه آینده

نکته مهمتر این است که برگزاری انتخابات در کرانه باختری و قدس تنها با مجوز رژیم صهیونیستی برگزار خواهد شد . صهیونیستها از سال 2012 اعلام کردهاند که اجازه برگزاری انتخابات فلسطینی را در قدس نخواهند داد. تجربه سال 2006 نیز نشان می دهد که آنها در صورتی که پیروزی حماس و گروههای مقاومت را پیش بینی کنند بازی انتخابات را برهم خواهند زد و حتی اگر حکومت خودگردان بخواهد قدرت را انتقال دهد آنها اجازه این کار را نخواهند داد.

نتیجه نهایی این است که برگزاری انتخابات یا به مرحله اجرا نخواهند رسید یا اگر به اجرا برسد نتایج آن برای مقاومت چیزی در بر نخواهد داشت و اجازه نخواهند داد قدرت به گروههای مقاومت منتقل شود. اعلام زمان انتخابات یک تاکتیک مرحله ای است که از سوی ابومازن در حال اجرا است تا با لغو انتخابات به نقطه ای برسد که ابومازن با دستور شخصی، تشکیل کابینه جدید را بر همه گروههای فلسطینی تحمیل کرده، خود را به عنوان رئیس قانونی حکومت خودگردان معرفی کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قدس نوار غزه کرانه باختری حماس ابومازن فلسطین قدس نوار غزه کرانه باختری حماس ابومازن فلسطین زمان برگزاری انتخابات حکومت خودگردان فلسطین برگزاری انتخابات انتخابات فلسطین دستگاه امنیتی دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۳۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابوعبیده: اسرائیل در شن‌های غزه گیر افتاده است

به گزارش همشهری آنلاین، ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس در اظهاراتی گفت: دشمن جنایتکار همچنان تلاش می‌کند که چهره خود را بازسازی کند اما تنها ننگ و ذلتش بیشتر می‌شود. ۲۰۰ روز گذشت و ارتش اسرائیل همچنان در شن‌های غزه گیر افتاده و تلاش می‌کند که از این فرصت برای قتل و کشتار بیشتر استفاده کند.

وی در ویدیویی که شبکه الجزیره آن را منتشر کرد، تاکید کرد: دشمن با گذشت این ۲۰۰ روز نه اهداف خود را محقق کرده، نه چشم‌اندازی دارد و نه اسرای خود را آزاد کرده است.

کد خبر 846731 منبع: ایسنا برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه فلسطین فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • زمان‌برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره خبرگان رهبری
  • زمان برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره مجلس خبرگان
  • برگزاری نشست کمیسیون‌های سه گانه فدراسیون دوومیدانی | انتخاب روسا و نمایندگان کمیسیون ها در مجمع
  • واکنش طالبان به کشف گورهای جمعی در خان یونس
  • کابل: از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین حمایت می‌کنیم
  • ابوعبیده: اسرائیل در شن‌های غزه گیر افتاده است
  • حماس اظهارات بلینکن را محکوم کرد
  • اصل کار شورای هماهنگی اجرای مراسم بر مبنای حکومت است
  • مواضع دولت‌های عربی درباره دوران پساجنگ غزه
  • معاون سیاسی طالبان: کشورهای اسلامی باید از فلسطین حمایت کنند