Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@22:39:21 GMT

بصیرت آفرینی حضرت زهرا(س) در دین اسلام بی بدیل است

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۱۳۲۱۲

بصیرت آفرینی حضرت زهرا(س) در دین اسلام بی بدیل است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، حضرت زهرا (س) به عنوان سرور زنان عالم جایگاه بسیار رفیعی در دین مبین اسلام دارند، ایشان سومین معصوم، دختر معصوم، همسر معصوم و مادر معصوم و دارای ویژگی‌های ممتاز متعددی است.

امامان بزرگوار شیعه (ع) از نسل حضرت فاطمه زهرا (س) هستند و مطابق روایات سوره و آیاتی از قرآن کریم مانند سوره کوثر، سوره انسان، آیه تطهیر و آیه مودت در حق ایشان و همسر و فرزندان نازل شده و دوستی و دشمنی با ایشان، به منزله دوستی و دشمنی با پیامبر (ص) است و در این بین بر کسی پوشیده نیست که حضرت زهرا (س) مجموع صفات پدرشان، حضرت محمد (ص) را در خود دارند و حضرت زهرا (س) نه تنها صفات پدر را در خود داشتند، بلکه هر آنچه از علم، معرفت، اخلاق و ایمان پدر در دست داشتند و برای دیگران به اشتراک می‌گذاشتند، که حقیقت اسلام زنده بماند و جاودانه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایگاه علمی و فعالیت‌های اجتماعی حضرت زهرا (س)

حضرت فاطمه زهرا (س) این بانوی بزرگوار اسلام  در نزد شیعیان اگر چه امام نیست، اما مقام و منزلت او نزد خداوند و در میان مسلمانان به خصوص شیعیان، نه تنها کمتر از سایر ائمه نبوده، بلکه آن حضرت همتای امیرالمومنین (ع)  دارای منزلتی عظیم‌تر از سایر ائمه طاهرین (ع) است اگر بخواهیم مقام علمی حضرت زهرا (س) را درک کنیم و به گوشه‌ای از آن پی ببریم، شایسته است به گفتار او در خطبه فدکیه توجه کنیم.

چرا که در این خطبه معروف استوارترین جملات را در توحید ذات اقدس ربوبی بر زبان جاری می‌کند، و معرفت و بینش خود را نسبت به رسول اکرم آشکار می‌سازد و در این خطبه به ولایت و امامت پرداخته و به روشنگری می‌پردازد و استدلال‌های عمیق فقهی فاطمه (س) در جریان فدک، به روشنی بر احاطه حضرت زهرا (س) بر سراسر قرآن کریم و شرایع اسلامی دلالت می‌کند.

از دیگر شواهدی که به آن وسیله می‌توان گوشه‌ای از علو مقام حضرت فاطمه زهرا (س) را درک کرد، مراجعه زنان و یا حتی مردان مدینه در مسائل دینی و اعتقادی به آن بزرگوار است که در فرازهای گوناگون تاریخ نقل شده است.

حضرت زهرا(س) باعث روشنگری و بصیرت‌افزایی در دین شد

حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، با اشاره به نقش حضرت فاطمه زهرا(س) در احیای دین اظهار داشت: یکی از نکات برجسته زندگی حضرت زهرا (س) احیای دین و زنده نگه داشتن دین در جامعه بود و ایشان توجه خاصی به جامعه و جدا نشدن جامعه از ولایت و ولایت مداری داشتند.

وی با اشاره به اینکه امیرالمومنین علی (ع) که به عنوان وصی پیامبر، امامی است که باید حق را در جامعه اجرا کند و محوریت دارد برای دین و باید دین به وسیله ایشان در جامعه تحقق پیدا کند عنوان کرد: مردم در آن زمان به وصایای پیامبر(ص) عمل نکردند و امام دین و امام عدالت را تنها گذاشتند و اولین کسی که یار و یاور ولایت بود و امام علی را تنها نگذاشت فاطمه زهرا(س) بودند.

عضو مجلس خبرگان تصریح کرد: باید توجه داشت قوام امام و قوام عدالت در جامعه به این است که مجری معصوم باشد و یا جانشین معصوم انتخاب شود و اگر امام دستش در جامعه بسته باشد و غریب باشد طبیعی است که در آن جامعه دین احیا نخواهد شد بنابراین حضرت فاطمه زهرا جهاد مستمری را آغاز و پرچم مبارزه را به دوش گرفتند و شبانه به در خانه مهاجرین و انصار می‌رفتند و مردم را بیدار و آگاه می‌کردند.

وی با اشاره به خطبه زهرا(س) یادآور شد: حضرت زهرا(س) با کمال متانت و وقار خطبه‌ای در مسجد پیامبر قرائت کردند و با همین خطبه معروف جایگاه امامت و ولایت را در جامعه مشخص کرده و باعث روشنگری و آگاه‌سازی در بین مردم شدند که این اقدام یکی از نکات برجسته تاریخ در زندگی این بانوی بزرگوار است.

مجتهد شبستری عنوان کرد: حضرت زهرا(س) با اینکه یک بانو است با کمال وقار و حیا و عفت پرچم دار یک جهادی شدند و برای احیای دین و روشنگری و بصریت افزایی مردم و برای اینکه ولایت را از جامعه حذف نکنند در آن برهه از زمان دست به روشنگری زدند و به این ترتیب وظیفه خود را برای آگاه‌سازی مردم انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) از بسیاری جهات الگوی نمونه‌ای برای زندگی جوانان است بیان کرد: از هر زاویه و بعد که به زندگی این بانوی بزرگوار اسلام توجه شود چه از بعد عبادت و بندگی ایشان با خدای بزرگ، که خدای متعال به عبادت حضرت زهرا مباهات می‌کنند و چه از بعد ساده زیستی بهترین نمونه برای زندگی جوانان بوده و می‌توان با الگوپذیری از این بزرگوار در مسیر ایمان و عبودیت گام مثبت برداشت و به سعادت رسید.

عضو مجلس خبرگان تصریح کرد: در جامعه‌ای که مسئله چشم و هم چشمی و تجملگرایی بیداد می‌کند ساده زیستی حضرت زهرا(س)می‌تواند الگو قرار گرفته شود تا بتواند با درس گرفتن از ساده زیستی ایشان از تجملات دنیا و دنیاگرای فاصله گرفت .

وی ادامه داد: امیرالمومنین  علی (ع) در مورد حضرت زهرا می‌فرماید زهرا(س) در مسیر بندگی خدا  خوب یاوری است، از این روایت می‌تواند به موضوع رسید که زن و همسر باید کمک حال هم باشید و در مسیر بندگی خدا همیار هم بوده و در کنار هم باشند تا به سعادت و کمال برسند.

مجتهد شبستری خاطرنشان کرد: بانو بودن حضرت زهرا مانع از این نشد که ایشان از حضور در جامعه به دور باشد ایشان همواره با عفت و  وقار و متانت در جامعه حضور پیدا کرده جهاد کردند و زیر پرچم مبارزه و در راه دفاع از حریم امامت و ولایت جان خود و فرزند خود را فدا کردند.

مهمترین اقدام بانوی بزرگوار اسلام افشاگری انحراف در خلافت بود

فاطمه ابراهیمی مدرس حوزه علمیه الزهرا(س)  خوی با اشاره به اقدامات بانوی بزرگوار اسلام اظهار داشت: ترسیم راه صحیح و مستقیم و افشاگری از جریان سقیفه و انحراف خلافت از مسیر اصلی، مهم‌ترین اقدامات حضرت زهرا (س) بوده و عده‌ای در مدینه برای انحراف خلافت از مسیر اصلی خود، وحشتی خفه‌کننده به وجود آورده بودند که موجب سکوت مردم شده بود.

وی اضافه کرد: حضرت زهرا (س) در موقعی که امام علی (ع) برای حفظ اسلام ظاهری جامعه، مأمور به صبر بودند، وارد میدان شد و روشنگری کرد و سکوت خواص، فتنه کوری به وجود آورده بود که عده‌ای ناتوان در تشخیص حق بودند، حرکات و سخنان حضرت زهرا(س) در این جو تاریک، راهگشا بوده است.

مدرس حوزه علمیه الزهرای خوی، یادآور شد: در روایات از حضرت به عنوان کسی که رضای او رضایت خدا و غضب او غضب خدا است و یاد شده که با حمایت‌های بی‌دریغ خود از حضرت علی‌(ع) و ایستادن در مقابل سران سقیفه، به مردم صراط مستقیم را نشان داد.

وی خاطرنشان کرد: اگر علی‌(ع) و فرزندان او به خلافت می‌رسیدند، اختلافی در دنیا به وجود نمی‌آمد در این راستا امیرالمؤمنین تنها راه نجات امت بود و رسوا کردن چهره نفاق و شناخت این جریان از مشکل‌ترین و پیچیده‌‌ترین کارهایی است که در هر قیام و نهضتی وجود دارد.

ابراهیمی بیان کرد: در اوایل نهضت بزرگ پیامبر اکرم‌ (ص)، شناخت چهره‌‌های نفاق به دلیل وجود وحی راحت‌تر بود، چرا که وحی الهی در این زمینه، قاطع عمل می‌کرد و چهره پلید و نازیبای منافقین را آشکار کرده است.

وی افزود: حضرت زهرا(س) وقتی می‌بیند نفاق به میدان آمده و با نبود پیامبر اکرم‌(ص) یکه‌تازی می‌کند، در خطبه معروف خود پرده از چهره آن‌ها برداشته و خصوصیات و ویژگی‌های منافقین را آشکار و از اصل اسلام دفاع کرد.

کمتر انسانی را می توان یافت که در غبار فتنه، بتواند موقعیت خود را تشخیص دهد و راه خود را پیدا کند و در این راستا تنها افرادی می‌توانند در درون غبار فتنه راه خویش را بیابند که از نور الهی بهره مند باشند و این انسان‌ها پیش از آنکه به فتنه ورود پیدا کنند خود را به چراغ بصیرت الهی تجهیزکرده‌اند حضرت زهرا (ع) که پرده‌های ظواهر دنیایی از پیش چشمانش کنار رفته و هر چیزی را که می‌بیند با تذکرات روشنگرانه و بیانات بصیرت آفرین خود، عده ای را که به خاطر تبلیغات سوء دشمنان و عدم آگاهی، قدم در وادی فتنه گذاشته و از خط ولایت و امامت فاصله گرفته اند، با بیانات خود به بصیرت و آگاهی دعوت می کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اسلام حضرت زهرا دین پیامبر بانوی بزرگوار اسلام حضرت فاطمه زهرا حضرت زهرا س

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۳۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ بیکاری خراسان شمالی روند کاهشی دارد

مهدی اسلام‌خواه گفت: هفته کار و کارگر از پنجم اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا یازدهم این ماه ادامه دارد.

او گفت : حدود ۳۰ برنامه محوری این هفته در استان اجرا می‌شود که نخستین آنها اعزام جمعی از کارگران استان برای دیدار با مقام معظم رهبری است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان عیادت از بیماران و خانواده‌های جامعه کارگری، پیاده‌روی بزرگ خانوادگی کارگران، افتتاح زمین تنیس خاکی، تجلیل از زنان کارگر برگزیده، تجلیل از کارگران و کارآفرینان برتر، برگزاری مسابقات فوتسال و وزنه‌برداری، دیدار با نماینده ولی فقیه و استاندار را از جمله برنامه‌های شاخص این هفته اعلام کرد.

اسلام خواه گفت : تلاش ما این است که این هفته، شور و نشاط خاصی را برای جامعه کارگری، کار و تولید ایجاد کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه
  • اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند
  • جهاد تبیین اولویت اول برنامه های سپاه
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • نرخ بیکاری خراسان شمالی روند کاهشی دارد
  • کمک چهار میلیارد ریالی خیرین سلامت به بیمارستان حضرت زهرا (س) فریمان
  • حجاب در ایران قانون است و همه باید از آن پیروی کنند
  • روایت تاریخ از کارنامه روحانیت