Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-عضو هیئت علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاثیر داروهای محرک در بهبود عملکرد تحصیلی یک باور غلط و خطرناک است. - اخبار استانها -

امیر رضایی اردانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: دانشگاه محیط جدید و پررقابتی است، به‌ ویژه در سال اول تحصیل برای دانش‌آموزانی که از محیط دبیرستان وارد دانشگاه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا ممکن است به خاطر رسیدن به خواسته‌های تحصیلی‌شان هر موضوعی که باعث پیشرفت و بهبود تحصیلی‌شان بشود را قبول کنند.

عضو هیئت علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه درک غلط از تأثیر داروهای محرک که دردرمان نقص توجه- بیش فعالی استفاده می شوند (مانند ریتالین)، منجر به سوءمصرف گسترده دانشجویان و دانش‌آموزان از این داروها شده، خاطرنشان کرد: این موضوع فشار زیادی به دانشجویان برای یادگیری درس‌ها وارد می‌آورد و در صورتی که فرد مصرف کننده دچار ADHD نباشد، در عمل به طور معکوس باعث حواس پرتی‌ در درازمدت در مصرف کنندگان است.

رضایی‌اردانی با بیان اینکه اشتباه رایج این است که استفاده از داروهای محرک برای بهبود عملکرد تحصیلی در همه دانش‌آموزان و دانشجویان مؤثر است تصریح کرد: مطالعات صورت گرفته در این خصوص نشان داده که به‌طور قابل توجهی جستجوهای اینترنتی برای این داروها در زمان امتحانات زیاد می‌شود و متقابلاً کاهش قابل توجهی در این نوع جستجوها در تعطیلات تابستان رخ می دهد. این اطلاعات و داده‌ها نشانگر آن است که بسیاری دانش آموزان و دانشجویان معتقدند این داروها برای کسب نتیجه تحصیلی مناسب هستند.

وی با اشاره به اینکه مطالعات در اکثر کشورهای جهان نشان داده که استفاده غیرپزشکی از این داروها مانند ریتالین در دانشگاه‌ها به‌ ویژه دانشگاه‌های رقابتی‌تر که نمرات آزمون بالاتری دارند، به مراتب بیشتر است، بیان کرد: بررسی های دقیق این نظریه را که مصرف محرک‌ها مثل ریتالین می‌تواند نتایج عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان را بهبود دهد، رد می‌کند.

وی افزود: براساس تعداد زیادی از مطالعات و نظرسنجی‌ها، دانشجویانی که سوءمصرف داروهای محرک‌ دارند، دارای معدل پایین‌تری هستند. این دانشجویان معمولا در مطالعه درس‌ها تعلل دارند و سپس از داروهای محرک برای بیدارماندن استفاده می کنند، هر چند بیداری برای یک شب نمی‌تواند عدم تلاش را جبران کند، به علاوه افرادی که بدون نیاز فیزیولوژیک اقدام به مصرف خودسرانه داروهای محرک می‌کنند، بیشتر مستعد افسردگی هستند. در حقیقت دانش‌آموزان و دانشجویان دچار ADHD که داروهای محرک را طبق دستور پزشک و با دوز درمانی مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که به‌صورت دوره‌ای و بدون مجوز این داروها را استفاده می‌کنند، وابستگی کمتری پیدا می‌کنند.

این متخصص روانپزشکی با اشاره به اینکه علی‌رغم اعتقاد رایج بین دانش‌آموزان و دانشجویان، هیچ مدرک و شواهدی این ایده را تأیید نمی‌کند که داروهای محرک باعث بهبود هوش و حافظه در افراد بدون علایم ADHD ‌شود، بیان کرد: تصور غلطی که بیداری معادل بهره‌وری هست منجر به بخش بزرگی از سوءمصرف داروهای محرک بین دانش‌آموزان و دانشجویان می‌شود.

رضایی‌اردانی با بیان اینکه عوارض سوءمصرف داروهای محرک به ویژه در دوزهای بالا می‌تواند منجر به اختلالات شدید رفتاری شود، افزود: بیشترین عوارض گزارش شده شامل اضطراب، افسردگی، بدگمانی، تحریک پذیری، تغییرات خلق و خو، رعشه و لرزه، افزایش ضربان قلب، حمله قلبی و خودکشی بوده است.

وزارت بهداشت: مرگ ناگهانی در انتظار جوانان مصرف‌کننده ریتالینداروفروشان ناصرخسرو در مدارس هم شعبه ریتالین زدند!هشدار به دانش‌آموزان/ مخدری به‌نام ریتالین؛ تمرکز یا فراموشی؟

عضو هیأت علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن توصیه بر پیشگیری از مصرف خودسرانه داروهای محرک تصریح کرد: براساس نظرسنجی ها، در آمریکا مصرف خودسرانه داروهای محرک توسط دانشجویان در گروه سنی 18 تا 25 سال، 5.5 برابر دانش‌آموزان گروه سنی 12 تا 17 سال بوده است، به علاوه اینکه دانش‌آموزان و دانشجویان تمام‌وقت دو برابر بیشتر از افراد هم سن و سال خودشان که محصل نیستند از داروهای محرک استفاده می‌کنند.

متخصص روانپزشکی خاطرنشان کرد: به جز باور غلط رایج در خصوص اثربخشی این داروها در بهبود هوش و سرعت یادگیری در همه افرادی که حتی مبتلا به ADHD نیستند، باور نادرست دیگری هم بیان شده است مبنی بر اینکه از آنجا که ریتالین دارویی است که توسط پزشکان تجویز می شود، مصرف خودسرانه آن ایمن است و خطری ندارد. این باور هم کاملاً غلط است، زیرا مصرف خودسرانه بسیاری داروها ایمن نیست، به‌خصوص داروهای اعتیادآوری مانند ریتالین که استفاده غلط از این نوع داروها می‌تواند منجر به وابستگی و اعتیاد فرد مصرف‌کننده بشود.

رضایی‌اردانی بیان کرد: آموزش مؤثرترین راه پیشگیری از سوء مصرف داروها ، به‌خصوص در میان دانش‌آموزان مدارس و دانشجویان دانشگاه‌ها است که به اطلاعات بیشتری دسترسی دارند. متخصصان بهداشت روان معتقدند که برای هر دو گروه یاد شده آموزش موثر خواهد بود و مسلح کردن آنها به سلاح دانش، حمایت و درمان بهترین فرصت برای پیشگیری از شیوع سوء مصرف این نوع داروها است.

انتهای پیام/282

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانش آموزان و دانشجویان مصرف خودسرانه عملکرد تحصیلی داروهای محرک مصرف داروها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۳۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترک تحصیل ۹۳۰ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی گذشته

آمار جدید بازماندگان از تحصیل اعلام شد. بررسی داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ در مقاطع تحصیلی مختلف ۹۲۹ هزار و ۷۹۸ نفر از تحصیل بازماندند. سال گذشته، ۱۵ تا ۱۷ ساله‌ها بیشترین تعداد بازماندگی از تحصیل را داشتند.

به گزارش تجارت نیوز؛ روند افزایشی آمار بازماندگان از تحصیل در ایران ادامه دارد. تازه‌ترین آمار‌هایی که اعلام شده نشان می‌دهد که سال تحصیلی گذشته بیش از ۹۲۹ هزار نفر از تحصیل بازماندند.

آموزش و پرورش در ایران با چالش‌های زیادی از جمله بازماندگی از تحصیل، ترک تحصیل، افت کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان و... مواجه است. نتایج آزمون‌های بین‌المللی و آزمون‌های داخلی هم نشان از افت کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان ایرانی می‌دهد.

کارشناسان دلایل مختلفی برای وضعیت نابسامان آموزش عمومی در کشور عنوان می‌کنند؛ از عوامل فرهنگی گرفته تا اقتصادی. نکته مهمی که هم کارشناسان به آن اشاره کرده‌اند، هم مرکز پژوهش‌های مجلس به آن پرداخته، فقر است. تحلیل‌هایی که در این حوزه شده، نشان می‌دهد که فقر عامل اصلی بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیل کودکان در ایران است.

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از شاخص‌های اجتماعی به وضعیت تحصیلی افراد از جمله نرخ باسوادی، ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل پرداخته است. بررسی داده‌های این مرکز نشان می‌دهد که سال تحصیلی گذشته (۱۴۰۱-۱۴۰۲) در مقاطع تحصیلی مختلف ۹۲۹ هزار و ۷۹۸ نفر از تحصیل بازماندند.

پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس، آمار بازماندگی از تحصیلی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ را ۹۱۱ هزار و ۲۷۲ نفر اعلام کرد. بر این اساس، آمار بازماندگی از تحصیل در سال تحصیلی گذشته نسبت به سال قبل از آن، حدود ۲ درصد افزایش داشته است.

بررسی جزئیات آمار‌های بازماندگی از تحصلی نشان می‌دهد که بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل مربوط به مقطع متوسطه دوم است.

سال تحصیلی گذشته جمعیت ۱۵ تا ۱۷ ساله‌ها، سه میلیون و ۵۵۲ هزار و ۸۸۹ نفر بود. از این میان، ۵۵۶ هزار و ۹۹۴ نفر از آن‌ها از تحصیل بازماندند. ۲۹۵ هزار و ۱۰۱ نفر از بازماندگان از تحصیل در این مقطع را پسران و مابقی را دختران تشکیل می‌دهند.

جمعیت در سن مقطع متوسطه اول یعنی ۱۲ تا ۱۴ ساله‌ها در سال تحصیلی گذشته، سه میلیون و ۹۸۰ هزار و ۸۳۷ نفر بود. از این میان، ۱۹۷ هزار و ۶۹۰ نفر از آن‌ها از تحصیل بازماندند. حدود ۹۸ هزار نفر از بازماندگان از تحصیل در این مقطع را پسران و حدود ۹۹ هزار نفر را هم دختران تشکیل می‌دهند.

همچنین جمعیت کودکان ۶ تا ۱۱ سال در سال تحصیلی گذشته، ۹ میلیون و ۸۶ هزار و ۸۰۵ نفر بود. از این میان، ۹۶ هزار و ۲۰۲ نفر از پسران و ۷۸ هزار و ۹۱۲ نفر از دختران از تحصیل بازماندند. یعنی در مجموع ۱۷۵ هزار و ۱۱۴ نفر از کودکان ۶ تا ۱۱ نامشان در آمار بازماندگان از تحصیل ثبت شد.

در بخش دیگری از داده‌های مرکز آمار ایران به نرخ ترک تحصیل دانش‌آموزان پرداخته شده است. آنطور که این آمار‌ها نشان می‌دهد نرخ ترک تحصیلی سال تحصیلی گذشته در مقطع ابتدایی ۱.۲ درصد است. سال تحصیل ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نرخ ترک تحصیل در این مقطع ۹۵/. درصد بود.

نرخ ترک تحصیل سال گذشته در مقطع متوسطه اول، ۵.۴۷ درصد بود. سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱، اما نرخ ترک تحصیل در این مقطع ۴.۳۶ درصد بود. یعنی نرخ ترک تحصیل در این مقطع طی یک سال، حدود یک درصد افزایش داشت.

دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم، ترک تحصیل بیشتری نسبت به مقاطع دیگر داشتند. نرخ ترک تحصیل این مقطع در سال تحصیلی گذشته، ۴.۰۴ عنوان شده که نسبت به سال پیش از آن، حدود ۱.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با بررسی وضعیت آموزش عمومی در ایران نوشت، نرخ جذب بسیار ناچیز کودکان بازمانده از تحصیل در کنار تعداد بالای ترک تحصیل سالانه (از ۲۷۰ هزار تا ۳۴۷ هزار نفر) موجب شده است تا روند بازماندگی از تحصیل در نظام آموزش و پرورش رو به رشد باشد.

بازوی پژوهشی مجلس در ادامه گزارش خود به نقش عوامل اقتصادی در بازماندگی از تحصیل پرداخت. در این گزارش آمده است که سال ۱۳۹۹ حدود ۷۰ درصد کودکان بازمانده از تحصیل در دهک یک تا پنج قرار داشتند.

بنا بر گزارش این مرکز، دهک دوم با ۲۲ درصد بیشترین سهم بازماندگی از تحصیل را به خود اختصاص داده است. بررسی این داده‌ها نشان می‌دهد که استان سیستان و بلوچستان با بیش از ۷۳ درصد دارای بیشترین نرخ فقر کودکان بازمانده از تحصیل را در سال ۱۳۹۹ داشت.

دیگر خبرها

  • این شش دلیل عامل مهم ریزش مو هستند
  • با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
  • آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟
  • جزئیات جدید ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳
  • تاثیر مستقیم Chat GPT بر افت تحصیلی دانش آموزان، نگران کننده است!
  • اجرای پویش ملی در پناه خدا ویژه دانش آموزان در ایام نوروز و ماه رمضان
  • آمار افت و خیز دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو اعلام شد/ روند رشد اعضای هیئت علمی با مرتبه استاد
  • ترک تحصیل ۹۳۰ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی گذشته
  • روزه‌داری و چگونگی مصرف داروها         
  • هیچ دانش آموز کمیته امداد از خدمات پشتیبان تحصیلی بی نصیب نیست