Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-20@01:50:27 GMT

پیشگیری از بیماری‌ها با یک رژیم غذایی خاص

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۱۳۳۳۴

پیشگیری از بیماری‌ها با یک رژیم غذایی خاص

مطالعات نشان می‌دهد که رژیم غذایی کم چرب وگان، متابولیسم بدن را افزایش داده و از بروز انواع بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

به گزارش شریان نیوز،به نقل از اوری دی هلث، گرفتن رژیم بدون چربی یا محصولات حیوانی اضافه شده، یکی از راه‌های تلاش برای کاهش وزن است. در مطالعه‌ای که در نوامبر سال ۲۰۲۰ در JAMA Network Open منتشر شد، این روش به افراد دارای اضافه وزن و چاقی کمک کرد تا طی ۱۶ هفته به طور متوسط ۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹ کیلوگرم (حدود ۱۳ پوند) وزن کم کنند.

 

این مطالعه به طور تصادفی ۲۴۴ فرد دارای اضافه وزن و چاق را موظف به شروع رژیم غذایی گیاهی کم چربی و یا پیوستن به یک گروه کنترل که هیچ تغییری در رژیم غذایی انجام نداده اند، کردند.

افرادی که از رژیم وگان استفاده می‌کردند با آشپزی و حمایت از تغذیه در کلاس‌های هفتگی شرکت می‌کردند و ضمن پرهیز از افزودن چربی و محصولات حیوانی، به مصرف سبزیجات، میوه‌ها، غلات و حبوبات نیز توصیه می‌شدند.

در حالی که شرکت کنندگان در هر دو گروه در طی دوره آزمایشی ۱۶ هفته‌ای کالری کمتری نسبت به قبل از شروع آزمایش مصرف کردند، افرادی که رژیم گیاهخواری دارند می‌توانند به طور متوسط ۳۵۵ کالری روزانه بیشتر از افراد گروه کنترل کاهش دهند.

نویسنده ارشد مطالعه، دکتر هانا کالئووا، می‌گوید، احتمال دارد که افراد تا حدی وزن کمتری داشته باشند، زیرا غذا‌های پرچرب و پرکالری کمتری مصرف می‌کنند و بخشی نیز غذا‌های گیاهی سالم را جایگزین محصولات حیوانی می‌کنند.

دکتر کالئووا می‌گوید: از بین بردن غذا‌هایی که سرشار از چربی و کلسترول هستند و جایگزینی غذا‌های گیاهی غنی از فیبر و آنتی اکسیدان است هر دو نقش مهمی در بهبود سلامت قلب و عروق دارند.

فاکتور‌های خطرناک کاردیومتابولیک مانند سطح قند خون، سطح کلسترول و فشار خون می‌توانند خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته را افزایش دهند. افرادی که از رژیم وگان استفاده می‌کنند در این مطالعه سه عامل اصلی را کاهش می‌دهند: آن‌ها حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشند و یا اینکه بدن به راحتی قند‌ها را به انرژی تبدیل می‌کند. آن‌ها متابولیسم بعد از غذا را افزایش می‌دهند و مقدار چربی جمع شده در داخل سلول‌ها را کاهش می‌دهند.

دکتر کالئووا می‌گوید: مطالعه ما نشان داده است که این رژیم به طور همزمان به سازوکار‌های اساسی چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی می‌پردازد اما از این مطالعه مشخص نیست که چگونه این نوع رژیم غذایی می‌تواند بر کاهش وزن طولانی مدت تأثیر بگذارد.

آکادمی تغذیه و رژیم غذایی آمریکا (AAND) در دسامبر ۲۰۱۶ دستورالعمل‌هایی را پیشنهاد کرد که رژیم‌های گیاهی را به عنوان راهی برای کاهش خطر چاقی، بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها توصیه می‌کند.

بر اساس دستورالعمل‌های AAND، پیروی از یک رژیم غذایی وگان، که شامل گوشت و ماهی و همچنین محصولات حیوانی مانند تخم مرغ و شیر و در بعضی موارد عسل نمی‌شود، می‌تواند خطر بیماری قلبی را ۲۹ درصد، خطر ابتلا به دیابت را ۶۲ درصد و خطر ابتلا به سرطان را ۱۸ درصد را کاهش دهد.

مطالعه‌ای که در Diabetes Care منتشر شده است حاکی از آن است که رژیم وگان برای کاهش وزن موثرتر از سایر روش‌های غذا خوردن است. این مطالعه شاخص توده بدنی (BMI) و عادات غذایی بیش از ۲۲۰۰۰ مرد و بیش از ۳۸۰۰۰ زن را بررسی کرد.

وگان، کمترین میانگین BMI - ۲۳.۶  را در دامنه ۱۸ تا ۲۴.۹ نشان می‌دهند که یک وزن طبیعی یا سالم محسوب می‌شود. گروه‌هایی که رژیم‌های غذایی دیگری دارند، همه BMI متوسط در محدوده اضافه وزن از ۲۵ تا ۹/۲۹ داشتند: گیاه‌خوارانی که لبنیات و تخم مرغ می‌خورند، میانگین BMI ۷/۲۵ بود. گیاه‌خوارانی که ماهی می‌خوردند میانگین BMI آن‌ها ۲۶.۳ بود و افراد غیر گیاه‌خوار میانگین BMI ۲۸.۸ داشتند.

کارشناسان بهداشت می‌گویند، اگر ایده منع مصرف گوشت، ماهی، پنیر و تخم مرغ به یک باره از رژیم شما، غیرممکن به نظر می‌رسد، منطقی است که با تغییرات کمتر شروع کنید.

منبع: شریان

کلیدواژه: محصولات حیوانی میانگین BMI بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۳۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند ماده غذایی مفید برای تسکین درد مزمن

در ادامه به این می‌پردازیم که چگونه یک رژیم غذایی ضد التهابی می تواند متحد قدرتمندی در مبارزه با دردهای مداوم باشد.

التهاب، پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به آسیب است که باعث تحریک گلبول‌های سفید و پروتئین‌ها می‌شود تا از شما در برابر مهاجمان خارجی محافظت کند و آسیب را ترمیم کند. هنگامی که التهاب به دلیل اختلالات خود ایمنی، جراحات، استرس یا شرایطی مانند چاقی، مزمن می شود می تواند به طور مداوم مسیرهای درد را فعال کند.

تحقیقات نشان می دهد که کاهش نشانگرهای التهابی می تواند شدت درد مزمن را کاهش دهد.

رژیم غذایی برای کاهش التهاب

برخی از رژیم‌های غذایی ممکن است به کاهش التهاب کمک کند که در ادامه به نقل از «وب ام دی» به چند نکته در این زمینه خواهیم پرداخت.

آنتی اکسیدان ها را فراموش نکنید. این ترکیبات در میوه ها، سبزیجات، چای، ادویه جات و مکمل هایی مانند کورکومین یافت می شوند. آن ها به خنثی کردن رادیکال های آزاد آسیب رسان به سلول کمک می کنند.

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ را افزایش دهید. این مواد در ماهی های چرب، گردو و کتان یافت می‌شوند.

کربوهیدرات های تصفیه شده، قندها و چربی های اشباع شده را کاهش دهید. اینها می توانند قند خون را بالا برده و التهاب را افزایش دهند.

گوشت فرآوری شده و گوشت قرمز را نیز محدود کنید. اینها حاوی چربی های اشباع التهابی هستند.

هیدراته بمانید. روزانه ۲ تا ۳ لیتر آب مصرف کنید.

الکل نخورید. الکل می تواند پاسخ های التهابی را تحریک و تشدید کند.

انواع میوه و سبزیجات مصرف کنید.

همچنین کمبود برخی مواد مغذی می تواند درد شما را افزایش دهد. کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی می تواند باعث شود که التهاب شما کنترل نشود.

- ویتامین D: این ویتامین برای سلامت استخوان و عضلات شما ضروری است. سطوح پایین ویتامین D با درد اسکلتی عضلانی مرتبط است.

- منیزیم: منیزیم برای ساخت بیش از ۳۰۰ نوع آنزیم مورد نیاز است. کمبود منیزیم با میگرن، اسپاسم عضلانی و فیبرومیالژیا مرتبط است.

- ویتامین های گروه B: اینها به سلامت و عملکرد اعصاب شما کمک می کنند. کمبود این ویتامین ها با درد عصبی و نوروپاتی مرتبط است.

- ویتامین C: این آنتی اکسیدان قوی با رادیکال های آزاد مبارزه می کند.

با دنبال کردن یک رژیم غذایی ضد التهابی، رفع کمبودهای تغذیه ای و مصرف مکمل های هدفمند، ممکن است بتوانید التهاب خود را به طور طبیعی کاهش دهید و به طور بالقوه از درد مزمن خلاص شوید.

با پزشک یا متخصص تغذیه خود همکاری کنید تا یک رژیم غذایی مناسب برای مبارزه با درد برای خود انتخاب کنید. غذا خوردن می تواند به یک لذت واقعی تبدیل شود تا اینکه یک منبع نگرانی و ناراحتی باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز/ ارتباط آرتروز زانو با زوال عقل
  • پیشگیری از مسمومیت غذایی
  • این رژیم غذایی پیری مغز را تسریع می‌کند
  • علت ۷۰ درصد مرگ‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است
  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز | غذاهای مفید برای ترمیم سلول های مغز را بشناسید
  • هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیربهداشتی در بوکان از چرخه مصرف خارج شد
  • رژیم همراه با ورزش؛ ترکیبی کامل برای سلامت و آرامش
  • مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن
  • نتایج تحقیقات ؛ غذایی پرچرب و چاقی به پیری مغز سرعت می بخشد
  • چند ماده غذایی مفید برای تسکین درد مزمن