Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا قلی پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تا  سال ۹۵ خانوارهای عشایری این استان سالانه پنج هزار و ۵۹۳ تن گوشت قرمز تولید می کردند که با ارایه تسهیلات ارزان قیمت برای افزایش تولید گوشت قرمز و اجرای طرح زنجیره گوشت قرمز در بین خانوارهای عشایری، این میزان اکنون بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی میزان تسهیلات ارائه شده به دامداران عشایر استان در پنج سال اخیر را ۸۷۵ میلیارد ریال با بهره چهار تا ۱۰ درصد عنوان کرد و افزود: در این بازه زمانی بهره وری گوشت نیز در بین دامداران عشایری استان افزایش یافته است.

وی گفت: طرح زنجیره تولید گوشت قرمز با اهداف کاهش هزینه تولید و طول دوره پرواربندی و کاهش ضریب تبدیل خوراک اجرا می شود که میانگین مصرف خوراک دام به صورت سنتی بین ۱۲ تا ۱۳ کیلوگرم برای تولید یک کیلوگرم گوشت بوده و با اجرای این روش به پنج کیلوگرم خوراک برای تولید یک کیلوگرم گوشت رسیده است.

قلی پور اضافه کرد: اجرای طرح زنجیره تولید، ۵۰ درصد هزینه تولید یک واحد دامداری را کاهش می دهد و از طرفی سبب افزایش تولید و درآمد خانوار، ایجاد اشتغال جدید، تثبیت شغل در مناطق عشایری و خروج بخشی از دام مازاد عشایر از مراتع می شود.
وی گفت: ما طرح زنجیره تولید را برای افراد متقاضی در سطح استان انجام می دهیم و براساس هدفگذاری انجام شده در پایان اجرای طرح عشایر خراسان شمالی سالانه ۹ هزار تن گوشت قرمز تولید خواهند کرد.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: ۱۷ هزار تن خوراک دام در ۹ ماهه سال جاری برای تغذیه دستی دام‌ها بین تولیدکنندگان عشایری این استان توزیع شده است.

قلی پور اظهار داشت: امسال نهاده های دامی به صورت خام در اختیار دامداران قرار نمی گیرد بلکه به منظور افزایش بهره‌وری تبدیل به کنسانتره شده و سپس در اختیار آنان قرار می گیرد.

وی همچنین کاهش هزینه های تولید و دسترسی بیشتر خانواده ها به علوفه دستی را از دیگر اهداف فراوری نهاده ها و تبدیل آن به کنسانتره عنوان کرد.

قلی پور افزود: علاوه بر این میزان، ماهانه هزار و ۶۰۰ تن کنسانتره برای تغذیه دستی دام بین خانوارهای عشایری کوچرو این استان توزیع می‌شود که از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان تامین شده است.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با بیان اینکه مراتع مراوه تپه استان گلستان نیز همه نیاز تغذیه ای دام عشایر کوچرو استان را تامین نمی کند، گفت: به همین منظور هزار تن نهاده نیز برای دامدارانی که در قشلاق به سر می برند در نظر گرفته شده است تا به این قشر مولد کمک شود.

وی با بیان اینکه در تامین نهاده های دامی برای عشایر مشکلی نداریم، افزود: اما به علت قیمت بالای گوشت در فروشگاه ها و قصابی ها سرانه مصرف گوشت قرمز در استان پایین آمده است.

قلی پور اظهار داشت: گوشت تولیدی عشایر این استان کیفیت بالایی دارد اما به علت نبود صنایع بسته بندی، تبدیلی و تکمیلی و معرفی نشدن مناسب، ارزش افزوده آن نصیب دیگر استان ها می شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: عشایر این استان ۲۵ درصد گوشت قرمز استان را تولید می کنند.

وی گفت: عشایر این استان به لحاظ جمعیتی در رده ۱۵ و در بخش تولید فراورده های دامی در رده ۱۲ کشور قرار دارند.

عشایر خراسان شمالی با ۳۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

این استان با داشتن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی یکی از  قطب های دامپروری کشور محسوب می شود.

برچسب‌ها زندگی عشایری بجنورد توسعه ایران اختصاصی ایرنا خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری بجنورد توسعه ایران زندگی عشایری بجنورد توسعه ایران اختصاصی ایرنا خراسان شمالی اخبار کنکور خراسان شمالی طرح زنجیره گوشت قرمز قلی پور هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۳۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند

فرماندار شهرستان نقده گفت: عشایر در خصوص تأمین گوشت و لبنیات یکی از ذخایر اصلی کشور هستند و نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، محمد نوبخت‌نیا، امروز _سه‌شنبه چهارم اردیبهشت_ در جلسه بررسی مسائل عشایری شهرستان با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که عشایر ذخایر انقلاب هستند، اظهار کرد: عشایر در خصوص تأمین گوشت و لبنیات یکی از ذخایر اصلی کشور بوده و نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند.

فرماندار نقده با اشاره به فرارسیدن فصل کوچ عشایر شهرستان نقده افزود: سرکشی و کمک به عشایر و رفع مشکلات آنان باعث تأمین غذایی کشور و افزایش تولیدات خواهد بود و همچنین موجبات دلگرمی آنان را نیز فراهم می‌کند.

بهروز قنبری، رئیس اداره امور عشایر شهرستان نقده نیز در این جلسه در خصوص توزیع نهاده در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: ۴۷۰ تن جو ۳۰۰ تن کنسانتره، ۱۶۰ تن ذرت و ۳۰۰ تن آرد بین عشایر منطقه توزیع شده است.

وی در خصوص مناطق ییلاقی افزود: مناطق ییلاقی عشایر نقده دو منطقه شاهین‌دژ، بیجار، لیگ بن، کانی زرد، کانی هوارجو و سه منطقه پیرانشهر شامل قمطره، کفارستان و کلاشین اشنویه است.

رئیس اداره امور عشایری شهرستان نقده گفت: هزار ۶۸۲ نفر عشایر عضو شرکت هستند که ایل مامش با سه طایفه، قره پاپاق ۳۲ طایفه و شاهسون دو تیره هستند.

قنبری ادامه داد: از پانزدهم اردیبهشت کوچ میان‌بند عشایر شروع و تا پانزدهم خرداد ادامه داشته و از پانزدهم خرداد موقع کوچ اصلی شروع و تا پانزدهم شهریور ادامه دارد.

وی یادآور شد: ارائه خدمات به کوچندگان، رفع مشکل آرد، توزیع پنل‌های خورشیدی ۳۷ مورد، سه‌ونیم کیلومتر لوله‌گذاری در شیخ معروف، توزیع دو هزار و ۷۰۰ متر لوله بین عشایر برای انتقال آب از چشمه، توزیع آبشخور ۱۴ مورد، پنج تانکر به صورت امانی، ۲۰ کیلومتر مرمت جاده‌های عشایری، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی از تبصره ۱۶ به مبلغ شش میلیارد و ۷۰ میلیون تومان از اهم فعالیت‌های این اداره در سال گذشته بوده است،

کد خبر 747237

دیگر خبرها

  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • خراسان شمالی خود کفا در تولید گوشت سفید/افزایش ۲۶ درصدی جوجه ریزی در استان
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • اجرای طرح تولید قراردادی با هدف خودکفایی گوشت قرمز
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان
  • ممنوعیت ورود عشایر به شهرستان فریدونشهر تا پایان اردیبهشت
  • عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند
  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد
  • عشایر ملارد سال گذشته ۱۰۰۸ تُن گوشت قرمز تولید کرده اند
  • نیروگاه خورشیدی برای مناطق عشایری ۵۰ خانواری استان نصب می شود