Web Analytics Made Easy - Statcounter

خوش چشم بحران شورش هواداران ترامپ را آغاز فصل پایانی افول این ابرقدرت سابق دانست و گفت: ترامپ فردی عوام فریب با کارنامه اقتصادی و در عین حال دارای پرونده فساد اخلاقی - اقتصادی مشخص بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سیدمصطفی خوش چشم با تحلیل بحران سیاسی - اجتماعی امریکا در آستانه تحلیف بایدن گفت: اتفاقاتی که در امریکا رخ داد قابل پیش بینی بود، چون در سال‌های اخیر وضع این جامعه از نظر اقتصادی و اجتماعی، تبعیض نژادی و مسائل مشابه، رو به وخامت گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نظر اقتصادی، هزینه‌های گزافی برای حفظ هژمونی قدرت امریکا در سراسر دنیا از جیب مالیات دهندگان این کشور پرداخت شد و وضع این جامعه را به سمتی ببرد که مردم در انتخابات گذشته، آقای ترامپ را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند.

 

کارشناس مسائل امریکا در گفتگو با صدا و سیما اضافه کرد: این در حالی بود که آقای ترامپ، چهره سیاسی نبود بلکه فردی عوام فریب با کارنامه اقتصادی و در عین حال دارای پرونده فساد اخلاقی - اقتصادی مشخص بود، اما مردم از روی ناچاری و یاس از هر دو حزب حاکم و نخبگان سیاسی به چنین فردی پناه بردند.

 

وی گفت: به همین علت، وضع این کشور بحرانی‌تر شد و برگزاری تظاهرات اعضای جناح چپ، اقلیت‌های نژادی، رنگین پوستان و ناراضیان اقتصادی نشان داد که این جامعه ملتهب است.

 

خوش چشم گفت: این فقط دیدگاه ناظران بیرونی نبود بلکه در داخل امریکا حتی مردم عادی هم در واکنش هایشان مانند پوشاندن در و پنجره فروشگاه‌ها در آستانه انتخابات، نشان دادند که منتظر چنین روز‌هایی هستند و اگر اعتراض آقای ترامپ هم نبود با این احتمال که شاید بتواند در یکی از مراحل اعتراض نتیجه را برگرداند چه بسا التهاب و ناآرامی کنونی زودتر از این روی می‌داد.

 

وی تاکید کرد: قطعاً حضور آقای ترامپ ریشه بحران‌های امریکا نیست بلکه خود او هم نتیجه و یکی از عوارض ناشی از این بحران هاست.

 

خوش چشم پیش بینی کرد: بنابراین حصر مجازی، اقتصادی آقای ترامپ به هیچ عنوان نمی‌تواند پایان دهنده موج نارضایتی‌ها در امریکا باشد و حتی اگر ترامپیسم را مهار کنند که بعید به نظر می‌رسد، نارضایتی‌ها در این کشور باقی خواهد ماند.

 

وی اقدام اخیر هواداران ترامپ در یورش به کنگره را سبب آشفتگی نظام امریکا دانست و تصریح کرد: هنوز هم ترس، نگرانی، سراسیمگی و آشفتگی را نزد حاکمان جدید کاخ سفید می‌بینیم.

 

خوش چشم گفت: این درحالی است که امریکایی‌ها تاکنون سعی می‌کردند در مواجهه با این مسائل از قدرت نرم و بخشی از قدرت سخت که برای جهانیان قابل رویت و در ویترین نباشد استفاده کنند اما آشفتگی، سراسیمگی و ترس از اتفاقات آینده سبب شد که این بار با قوه قهریه و قدرت هر چه تمام‌تر و به شیوه تمامیت‌خواه، اقتدارگرا و دیکتاتور مآبانه؛ نه فقط در فضای مجازی، بلکه در خیابان و جامعه نیز به شکل فیزیکی نمود پیدا کنند.

 

این کارشناس مسائل امریکا، حضور ۲۵ هزار نیروی گارد ملی و ده هزار نیروی پلیس در واشنگتن و ایجاد منطقه سبز مانند منطقه سبز بغداد این بار در قلب پایتخت را حاکی از این واقعیت دانست که نظام این کشور، وضع بسیار وخیمی را انتظار می‌کشد.

 

خوش چشم گفت: رسانه‌های امریکا از جمله سی ان ان که نرم‌تر و طرفدار مطلق دموکرات هاست، گمانه حضور مردم و معترضان مسلح در روز تحلیف بایدن را نه به عنوان احتمال بلکه قطعی دانسته و اعلام کرده است که آگاهی از این موضوع، حاصل بررسی دستگاه‌های جاسوسی و اطلاعاتی است.

 

وی این موضوع را نشانه گویایی از این واقعیت دانست که نظام امریکا از رویداد‌های مراسم روز تحلیف تا چه حد در ترس و نگرانی به سر می‌برد.

 

خوش چشم، لغو مراسم تمرین آیین تحلیف در روز یکشنبه را گواهی بر ترس و نگرانی نظام امریکا دانست و پیش بینی کرد: این احتمال وجود دارد که بحرانی همه‌جانبه و زد و خورد اعم از مسلحانه یا غیر مسلحانه در روز تحلیف رخ دهد.

 

وی، وقوع احتمالی این رویداد در ۵۰ ایالت امریکا را پیش بینی نهاد‌ها و رسانه‌های این کشور دانست.

 

این کارشناس مسائل بین الملل در عین حال گفت: اگر طرفداران آقای ترامپ اندکی هوش به خرج دهند شاید در روز تحلیف در خیابان ظاهر نشوند و با چند روز یا چند هفته تاخیر؛ در نخستین موعدی که کنگره، سنا یا دادگاه‌های امریکا دست به اقدام علیه آقای ترامپ بزنند در خیابان‌ها ظاهر شوند. ضمن اینکه امریکا با ابر بحران اقتصادی مواجه است که تازه آغاز شده و روز به روز وخیم‌تر هم می‌شود.

 

وی با اشاره به بحران ناشی از همه گیری کرونا به ویژه عواقب اقتصادی آن اضافه کرد: با توجه به اعتقاد آقای بایدن به اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی بسیار سختگیرانه‌تر از دوره ترامپ، تبعات اقتصادی مساله کرونا در آینده تشدید می‌شود.

 

خوش چشم در عین حال احتمال توقف یا کمرنگ شدن ناآرامی‌های کنونی امریکا را ناچیز دانست.

 

وی گفت: شاید نظام امریکا که با همه توان قهریه اش به طور فیزیکی و مجازی به صحنه آمده است موفق به مرعوب کردن طرفداران نژادپرست آقای ترامپ شود با این حال نگرانی‌های زائد الوصفی در نظام امریکا دیده می‌شود.

 

خوش چشم افزود: حضور تمام عیار قوه قهریه و واکنش‌های بسیار اقتدارگرایانه که از خود نشان می‌دهند گواه این است که ارزیابی نهاد‌های اطلاعاتی و محافل سیاسی امریکا منتظر زد و خورد شدید در روز‌های آینده به ویژه در روز تحلیف آقای بایدن است.

 

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که با توجه به انگیزه‌های جدایی طلبانه در برخی ایالات امریکا چقدر احتمال فروپاشی این کشور محتمل است گفت: به هیچ عنوان معتقد نیستم که امریکا در آینده نزدیک چند هفته یا چند ماه دیگر یا حتی یکی دو سال بعد با فروپاشی مواجه شود.

 

خوش چشم، تحلیل‌های مبتنی بر موقتی بودن بحران کنونی یا نزدیک بودن فروپاشی امریکا را افراط و تفریط دانست.

 

وی گفت: امریکا طی این دهه تا سال۲۰۳۰ به احتمال زیاد به قدرت دوم اقتصادی دنیا تبدیل و چین جایگزینش خواهد شد آن موقع، سرعت افول امریکا به مراتب بیشتر خواهد شد.آقای خوش چشم افزود: آن چه از افول امریکا می‌گویم قطعاً منظورم از نوع فروپاشی شوروی نیست حتی اگر روزی امریکا دچار بحران جدایی طلبی حاد شود نهایتاً ۵ تا ۷ ایالت این کشور شاید جدا شوند، اما نه اکنون.

 

خوش چشم افزود: دوره زمامداری آقای بایدن نیز که با معضلات عدیده‌ای در جهان مواجه و به ویژه در داخل با دوپارگی و اعتراض‌های ناشی از آن رو به رو خواهد شد و به گمانم وضع این کشور در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی خطرناک‌تر از قبل شود.
وی اضافه کرد: بنابراین امریکا در مسیر افول قرار دارد و سرعت این افول قطعاً بیشتر شده است، اما فروپاشی و تجزیه این کشور، لااقل در این دهه دیده نمی‌شود.

 

کارشناس مسائل امریکا همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره سرنوشت ترامپ گفت: آقای ترامپ استیضاح شود یا نشود حصر مجازی خواهد شد که البته حالا به طور کامل حصر شده و حصر اقتصادی او نیز در دستور کار است.

 

خوش چشم افزود: با توجه به این که آقای ترامپ بیش از صد پرونده اقتصادی‌- مالی دارد و از پیش هم داشته است بلافاصله در همه دادگاه‌ها سعی خواهد شد که ثروت و تجارتش را بلوکه کنند تا نتواند با ایجاد شبکه‌های اجتماعی و تلویزیونی، ارتباطش را دوباره برقرار کند و از توجه محافل و جریان‌های سیاسی برخوردار بماند.

 

وی اضافه کرد: اگر بتوانند به سمت حصر فیزیکی، محکومیت و زندانی کردن آقای ترامپ هم می‌روند، اما اگر هم نروند خیلی مهم نیست، زیرا در امریکا هدایت افکار عمومی، رسانه، حصر مجازی و اقتصادی به مراتب مهمتر است.

 

خوش چشم، این حصر همه جانبه را برای همه طرفداران آقای ترامپ یعنی ده‌ها میلیون نفر دانست که از نظر اقتصادی همین حالا هم آغاز شده است.

 

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: در این چارچوب، کل طرح‌های عمرانی در حال اجرا در نیویورک که مربوط به شرکت آقای ترامپ است لغو شد و بانک‌ها و تجار بسیار زیادی نیز با او ترک معامله کردند و او را در حصر اقتصادی خواهند برد.وی افزود: البته منظورم از چپ افراطی، چگوارا، سوسیالیست‌ها یا کمونیست‌ها نیست بلکه کسانی پیشروتر از آقای برنی سندرز در منتها الیه حزب دموکرات که از این حزب جدا می‌شود کسانی که شماری از آنان در خیابان‌های امریکا تظاهرات کردند.

 

وی افزود: در گام بعدی نیز سعی می‌کنند ثروتش را از طریق دعاوی دادگاهی موجود؛ از او بگیرند و همین برنامه برای هوادارانش نیز در حال اجراست، زیرا برچسب تروریست بودن علیه نظام به آنان خورد.

 

خوش چشم، نخستین پیامد این موضوع را افزون بر پیگرد قانونی، منع استخدام هواداران ترامپ در مراکز دولتی و حتی خصوصی دانست.

 

وی پیش بینی کرد: نظام امریکا به سمتی می‌رود که آقای ترامپ، هوادارانش و ترامپیسم را محصور و یا مجبور به هجرت یا سکوت می‌کنند اما مهم این است که نمی‌توانند ترامپیسم و حداقل، نارضایتی‌ها را به کل خفه و از جامعه امریکا فیلتر کنند، چون تعدادشان بسیار زیاد است.

 

وی، وضع اقتصادی و سیاست‌های آقای بایدن را سبب وخامت بیشتر اوضاع امریکا دانست و افزود: اعمال محدودیت علیه هواداران آقای ترامپ، تشدید کننده دوقطبی هاست و بدتر سبب خواهد شد که معترضان تحریک شوند و بیشتر اعتراض‌ها به کف خیابان‌ها منتقل شود.

 

این کارشناس مسائل امریکا گفت: اگر مردم در فضای مجازی نتوانند اعتراض کنند بخش عمده‌ای از آنان به کف خیابان‌ها می‌روند و بالعکس هرگاه در فضای مجازی امکان اعتراض باشد به عنوان سوپاپ اطمینان عمل می‌کند و مردم به خیابان نمی‌آیند.

 

خوش چشم افزود: فارغ از این که چه بلایی بر سر آقای ترامپ خواهد آمد حتی اگر او درخواست کند که طرفدارانش به وضع کنونی پایان دهند به نظر می‌رسد آن‌ها جلوتر از او حرکت می‌کنند، چون آقای ترامپ ریشه این بحران نبوده و نیست.

 

وی درباره این که آیا با توجه به موقعیت کنونی ترامپ امکان اجرای حکم دادگاه‌های ایران و عراق برای بازداشت او وجود دارد گفت: این که فکر کنیم، چون آقای ترامپ از قدرت به زیر کشیده شده است، نظام امریکا، رئیس جمهور سابقش را به ما یا به قانون تحویل دهد محتمل نمی‌دانم,، زیرا به خوبی می‌دانند که او رهبر جامعه شان بوده و چنین کاری به منزله ضربه به اعتبار و آبروی نظام سیاسی کشورشان است.

 

خوش چشم تصریح کرد: ثانیاً هیچ یک از جناح‌های سیاسی امریکا به ویژه آقای بایدن و دموکرات‌ها، نه فقط ترور سردار سلیمانی را به هیچ عنوان محکوم و یا تقبیح نکردند بلکه حتی از آن حمایت کردند، اما اعتراض شان به این بود که زمان و دلیلش باید متفاوت می‌بود بنابراین مخالفتی با این ترور نکردند.

 

وی، همچنین موافقت با تحویل ترامپ به دادگاه ایران یا عراق را سبب تشدید بسیار زیاد بحران در امریکا و آتشین شدن هرچه بیشتر طرفداران ترامپ دانست. به همین علت است که آقای رابرت دنیرو که بسیار شناخته شده است و طرفداران بسیاری دارد پس از انتشار کاریکاتوری در توییتر که نشان می‌داد آقای ترامپ را باید با یک پهپاد به ایران تحویل دهند حسابش را در توییتر بستند.

 

این کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: علت بستن حساب توئیتری آقای دنیرو این بود که توئیتش تحریک کننده بود و این پیام‌ها را بر نمی‌تابند حتی اگر کاریکاتوری ساده باشد.

 

وی، نظام سیاسی امریکا را به شدت در پی مهار بحران و ایجاد ثبات و امنیت در این کشور دانست و افزود: تحویل آقای ترامپ به دادگاه‌های ایران به بی ثباتی هرچه بیشتر در جامعه امریکا دامن می‌زند ضمن این که این نظام با چنین جنایتی هیچ مخالفتی نداشتند.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مصطفی خوش چشم ترامپ دونالد ترامپ آمریکا کارشناس مسائل امریکا کارشناس مسائل خوش چشم روز تحلیف نظام امریکا آقای ترامپ آقای بایدن عین حال دادگاه ها خیابان ها خواهد شد پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۳۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فارن پالیسی: نتانیاهو از جنگ تغذیه می‌کند

فارن پالیسی در تازه‌ترین نوشتار به این پرسش پاسخ داده که جنگ چگونه به کمک بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل آمده است: همین چند روز پیش، بیشتر توجه جهان به قحطی قریب الوقوع در غزه و عدم موفقیت اسرائیل در دستیابی به اهداف جنگی خود یعنی سرنگونی حماس و بازگرداندن گروگان‌ها (اسرای در اختیار حماس) پس از گذشت بیش از شش ماه از جنگ بود.

به گزارش جماران، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای اجازه دادن به کمک‌های بشردوستانه کافی و دستیابی به آتش‌بس، و همچنین درخواست معترضان اسرائیلی برای آزاد کردن اسرای در اختیار حماس و برگزاری انتخابات جدید، تحت فشار بود.

اما در شب شنبه، ۱۳ آوریل، همه چیز فوراً محو شد. ایران صد‌ها پهپاد و موشک را به سمت اسرائیل پرتاب کرد. انگیزه ایران پاسخ دادن به حمله اسرائیل به مقر دیپلماتیک این کشور در دمشق در تاریخ ۱ آوریل بود که منجر به کشته شدن (شهادت) چند مقام عالی رتبه نظامی ایران شد. حمله دمشق و واکنش مستقیم ایران، درگیری طولانی مدت دو طرف را - که اغلب با حملات مخفی و استفاده از نیرو‌های نیابتی انجام می‌شد - از سایه خارج کرده است، توجه را از شکست اسرائیل در غزه کاهش داده، تلاش‌های جنگی اسرائیل را به سمت ایران گسترش داده و منتقدان خارج از اسرائیل نتانیاهو را وادار به حمایت از او حداقل در حال حاضر کرده است.

شش ماه است که اسرائیل در چند جبهه درگیر جنگ بوده است. در حالی که غزه را در هم شکسته، شعله‌های این آتش از لبنان، سوریه تا عراق و یمن زبانه کشیده است. اگرچه رهبران اسرائیل در اولین روز‌های پس از حمله حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، حمله پیشگیرانه به حزب الله لبنان را در نظر داشتند، اما به اصرار جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در آخرین لحظه از این حمله جلوگیری شد.

بایدن تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تشدید تنش‌های منطقه‌ای انجام داده است و از آن زمان، اسرائیل تا حد زیادی از توصیه‌های او پیروی کرده است. اسرائیل در حملات تند و تیز خود به حزب الله لبنان و اهدافی در سوریه به قوانین ضمنی بازی پایبند بوده و رویارویی با آنچه در عراق و یمن رخ می‌دهد را به ایالات متحده واگذار کرده است.

با وجود شلیک روزانه پهپادها، موشک‌های ضدتانک و آواره شدن ۸۰۰۰۰ ساکن از مناطق مرزی شمالی، اسرائیل در اوایل جنگ تصمیم گرفت بر غزه تمرکز کند و لبنان را به عنوان یک جبهه ثانویه نگه دارد. این واقعیت که این جبهه از کنترل خارج و یا وارد جنگی همه جانبه نشده است، با توجه به خطر بالای اشتباه محاسباتی از سوی هر دو طرف، طی این چند ماه، به خودی خود چیز کوچکی نیست.

اما به نظر می‌رسد که این رویکرد محتاطانه پس از تصمیم اسرائیل برای ترور یکی از فرماندهان ارشد سپاه قدس در داخل ساختمان کنسولی ایران در سوریه، از بین رفت. درست است که اسرائیل پیش از این افسران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در سوریه هدف قرار داده، اما این واقعیت که حمله اول آوریل به کنسولگری ایران انجام شد - که ایران و دیگران آن را نقض معاهدات بین‌المللی می‌دانستند – عملا به معنای تشدید قابل توجه تنش بود.

در میان کارشناسان نظامی، تحلیلگران و برخی مقامات امنیتی سابق اسرائیل اتفاق نظر وجود دارد که این یک اشتباه محاسباتی توسط اسرائیل بود. اسرائیل یک فرصت عملیاتی را دید و بدون در نظر گرفتن همه عواقب از آن استفاده کرد. واقعیت این است که اسرائیل به حمله به نیرو‌های نظامی ایرانی بدون مواجهه با انتقام مستقیم تهران عادت کرده بود. در عین حال، حمله تلافی‌جویانه ایران برای اسرائیل مثبت بوده و به شکسته شدن انزوای دیپلماتیک پیرامون اسرائیل حداقل از سوی پایتخت‌های غربی کمک کرده است.

ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، اردن و حتی عربستان سعودی همگی در جریان پاسخ نظامی ایران، چه از طریق اشتراک‌گذاری اطلاعات، گشت‌زنی در حریم هوایی، یا رهگیری پهپاد‌ها و موشک‌ها، از اسرائیل دفاع کردند. میزان موفقیت ۹۹ درصدی اسرائیل در رهگیری این پرتابه‌ها تا حد زیادی مدیون این است که ایران این حمله را به گونه‌ای طراحی کرده که زمان آماده‌سازی کافی را برای اسرائیل فراهم کند و عملاً از حمایت دوستانی برخوردار شود که در نتیجه اقدام‌های اخیر اسرائیل در غزه تا حدودی از تل آویو فاصله گرفته بودند.

بسیاری از رهبران جهان بیانیه‌هایی در محکومیت ایران و حمایت از اسرائیل صادر کردند. اسرائیل توانست در میان اعضای کابینه جنگ پتانسیل یک «ائتلاف راهبردی» و «ائتلاف منطقه ای» علیه ایران را ایجاد کند. این روز‌ها به جای اینکه شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش بس در غزه بحث کند، در مورد محکومیت ایران بحث می‌کند.

این تغییر تنها چند روز پس از آن رخ می‌دهد که جهان شاهد حمله اسرائیل به کاروان جهانی آشپزخانه مرکزی در غزه بود که باعث کشته شدن هفت امدادگر شد. قبل از حمله ایران، به نظر می‌رسد که شکاف‌هایی در حمایت بی قید و شرط ایالات متحده از اسرائیل شکل گرفته است.

مخالفت آشکار با نتانیاهو در داخل و خارج در بالاترین حد خود از زمان آغاز جنگ بود. برخی از خانواده‌های گروگان‌های (اسرای) اسرائیلی در غزه، نتانیاهو را مسئول عدم دستیابی به توافق برای آزادی بستگانشان می‌دانند. همین چند هفته پیش، چاک شومر، رهبر اکثریت سنای ایالات متحده، از نتانیاهو خواست تا از قدرت کناره گیری کند. سناتور‌های دموکرات شروع به درخواست از بایدن برای شرطی کردن کمک نظامی به اسرائیل کرده بودند. در مقابل، امروز جهان منتظر است ببیند که آیا اسرائیل به ایران پاسخ می‌دهد و این پاسخ چگونه خواهد بود و آیا جو بایدن از او در چنین حمله‌ای حمایت می‌کند یا خیر.

در چنین شرایطی غزه به طور ناگهانی از دید خارج می‌شود. حتی در حالی که مردم غزه در طول حمله ایران از گذراندن آرام‌ترین شب در شش ماه گذشته خبر دادند، نیاز فوری به توقف قحطی، توقف خونریزی در غزه، بازگرداندن اسرا و یافتن راهی برای برقراری آتش بس در سایه بیم جهانی از به راه افتادن یک جنگ گسترده‌تر فراموش می‌شود.

این یک آزمون واقعی برای تعهد بایدن به جلوگیری از تشدید تنش در منطقه خواهد بود، زیرا ایالات متحده از ۷ اکتبر خود را به دفاع از اسرائیل در منطقه متعهد کرده است. اسرائیل بدون هماهنگی و حمایت آمریکا نمی‌تواند به طور موثر به ایران حمله کند. در واقع، تبادل آتش طبق معمول میان اسرائیل و ایران، فشار برای پایان دادن به جنگ در غزه را تسریع می‌بخشد، اما ادامه این وضعیت پرتنش و خارج از معمول منطقه را در آستانه یک تنش بی سابقه قرار داده است.

درگیری مستقیم بین اسرائیل و ایران می‌تواند موضع نتانیاهو را در زمانی که اعتماد بایدن، وزرای کابینه خود و بسیاری از مردم اسرائیل را از دست داده است، تقویت کند. در چنین شرایطی ایالات متحده نمی‌تواند به شرط گذاشتن برای ادامه کمک‌های نظامی به اسرائیل فکر کند، اما باید تعامل و همکاری بیشتری را با اسرائیل در پیش بگیرد. شاید حالا که نتانیاهو حمایت علنی رهبران جهان از خود را در مقابل ایران دارد بتوان او را به توقف عملیات در غزه مجاب کرد. همزمان او می‌تواند با این ادعا که در نتیجه تنش با ایران منطقه در آستانه یک تنش گسترده‌تر است، فشار‌های داخلی برای برگزاری انتخابات و واگذاری قدرت را هم مهار کند.

دیگر خبرها

  • فیلم‌های دوهفته کارگردانان کن اعلام شد
  • فارن پالیسی: نتانیاهو از جنگ تغذیه می‌کند
  • اسرائیل احتمالاً به داخل خاک ایران حمله نمی‌کند
  • فارن پالیسی: بنیامین نتانیاهو از جنگ تغذیه می کند / آیا همه کشتار و قحطی در غزه را فراموش کردند؟/ اسرائیل به ترور بی هزینه مقام های نظامی ایران عادت کرده بود/ اسرائیل بدون هماهنگی با امریکا به ایران حمله نمی کند
  • حضور در انتخابات از پشت میله‌های زندان؟
  • کاخ‌ســــفید مأمن رادیکالیسم ویرانگر
  • اعلام فیلم‌های دوهفته کارگردانان جشنواره کن
  • ریابکوف: جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای نخواهد داشت
  • آمریکا واردات فلزات از روسیه را ممنوع کرد
  • جمهوری خواهان، ترامپ را منبع اطلاعاتی معتبرتری نسبت به پنتاگون می‌دانند