جشنواره فیلم کوتاه امسال شور و حال دارد؟
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۱۳۶۲۲
برخی فیلمسازهای کوتاه میگویند، جشنواره امسال با تاخیری که در برگزاریاش به وجود آمده است، دیگر هیجان گذشته را ندارد با این حال همین که فقط به برگزاری مجازی محدود نشده است، جای خوشحالی دارد.
به گزارش ایسنا، سیودومین جشنواره فیلم کوتاه تهران به دبیری سید صادق موسوی در آبانماه برگزار شد، اما به دلیل بالارفتن آمار پاندمی در تهران و اینکه برخی صاحبان فیلمها به نمایش اثرشان به صورت مجازی رضایت نداشتند، جشنواره به دو بخش تقسیم شد؛ یک بخش مربوط به کارگاهها و نشستهای تخصصی که در همان مقطع در فضای مجازی برپا و تمام شد و بخش نمایش فیلمها که منوط شد به مساعد شدن شرایط و بازگشایی سینماها.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حال بعد از آنکه وضعیت شهر تهران از قرمز به زرد تغییر کرد و شرایط برای بازگشایی سینماها میسر شد، دستاندکاران این جشنواره که قصد داشتند تحت هر شرایطی این دوره را امسال به پایان برسانند، اعلام کردند که جشنواره به دو صورت فیزیکی ( در ایران مال) و مجازی از اول بهمن برگزار میشود.
اگرچه امسال استثنائا از بین آثار این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران، 39 فیلم به جشنواره فجر راه یافتهاند، اما وقفه پیش آمده بین اعلام اسامی فیلمها و نمایش آنها شور و حال جشنواره را تا حدود زیادی از بین برده و بسیاری از شرکتکنندههای جشنواره هم بر این موضوع تاکید دارند.
در آستانه برگزاری بخش دوم و جذاب جشنواره فیلم کوتاه با سه نفر از فیلمسازانی که در بخش مسابقه داستانی این دوره اثری دارند گپی کوتاه زده و نظر آنها را درباره تجربه متفاوت دوره سیوهفتم این جشنواره جویا شدیم.
تعویق جشنواره تعمدی نبود، اما...
فردین انصاری که با فیلم «فشن» در بخش مسابقه داستانی حضور دارد، به ایسنا میگوید: اصولاً هر جشنواره وقتی در زمان خود برگزار نشود انگار با نوعی بینظمی همراه است و از اعتبار آن کم میشود. برای ما فیلمسازها هم به اصطلاح یک ضد حال بزرگ بود ولی به هر حال میدانیم که تعمدی نبوده است.
او ادامه میدهد: جشنواره فیلم کوتاه از آن دسته جشنوارههای ایران است که واقعاً پشت در سالنهایش صف کشیده میشود. همه به معنای واقعی دور هم جمع میشدیم و گپ میزدیم. امسال هم دوست داشتم این حس و حال را میداشتیم که شرایطش مهیا نبود. ضمن اینکه میدانم مسئولان جشنواره تلاش کردند از آثار این دوره حفاظت کنند و بر همین اساس برای رسیدن به تصمیم نهایی زمان را به تعویق انداختند.
وی که به اکران فیلمش در بخش مجازی هم رضایت داده است، میگوید: وقتی قرار باشد در بخش حضوری فقط ۲۵ درصد ظرفیت سالنها پر شود، پس یعنی بیشتر با عوامل فیلمها همراه است. بنابراین تصمیم ما هم براین شد که برای اکران حضوری و آنلاین موافقت کنیم چون قطعا در شکل فیزیکی آن حجم از مخاطبی را که در دورههای پیش شاهد بودیم، نمی توانیم امسال داشته باشیم. البته نگرانیهایی هم برای حفظ امنیت فیلم وجود دارد ولی دیده شدن فیلم توسط مخاطب برایم از هر چیزی مهمتر است.
انصاری به برگزاری جشنواره سینما حقیقت که به صورت مجازی برگزار شد اشاره میکند و ادامه میدهد: پلتفرم هایی که به طور جدی در حوزه فیلم کوتاه فعال هستند، نشان میدهند که شاید آن چنان حفرهای در آنها وجود نداشته باشد. با این حال با وجود تمام این مباحث، معتقدم در این برهه زمانی فیلمساز باید برای حضور در چنین موقعیتی تصمیم بگیرد ، چون اکران مجازی برای فیلمهای کوتاه فرصتی است که شاید سال آینده دیگر امکان تجربه کردن آن را نداشته باشیم و من دوست داشتم این تجربه را حتماً امتحان کنم.
«ونیز» برای ما هم میتوانست الگو شود
صادق داوری یکی دیگر از فیلمسازانی است که در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران هم در مقام کارگردان و هم تهیهکننده حضور دارد. او که تهیهکننده فیلم «فشن» است، میگوید: مدتی قبل از انجمن سینمای جوانان فرمی فرستاده شد که اگر برای اکران آنلاین فیلمها تمایل داریم، موافقت خود را اعلام کنیم. من هم با توجه به دو فیلمی که در جشنواره دارم موافقت کردم چون اساساً معتقدم دیدهشدن فیلم و به ویژه در جمع دیده شدن آن، بسیار مهم است.
او درباره تاخیر زمانی جشنواره هم میگوید: میدانیم که کشور در شرایط بحرانی بوده و تصمیمگیرندگان جشنواره نیز بر اساس همین شرایط برنامهریزی کردند. البته من فکر میکردم برنامهریزی مدونتری اتفاق بیفتد. جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از معتبرترین رویدادهای مربوط به حوزه فیلم کوتاه در ایران است و میتوانست با الگوگیری از فستیوالهای معتبر دنیا کارها را به شکلی دیگر پیش ببرد، اما در نهایت جشنواره و بخش نمایش فیلمها به تعویق افتاد و گفتند میخواهیم آن را به صورت حضوری برگزار کنیم.
وی ادامه میدهد: در ماههای گذشته فستیوالهای دیگری را در دنیا داشتیم که به شکل حضوری برگزار شدند مثل ونیز که میتوانست یک الگو باشد و بر اساس آن راهکارهایی اندیشیده میشد، با وزارت بهداشت هماندیشی میشد تا به یک راه مشخص برسیم. البته فکر میکنم پیدا کردن دلیل این که چرا چنین اتفاقی نیفتاد کار دشواری باشد.
کارگردان فیلم «کوک» میگوید: وقفه به وجود آمده قطعا از حال و هوای جشنواره کاسته، چون از اعلام اسامی فیلمها تاکنون زمان زیادی گذشته است، وقتی فیلمها اعلام شدند فیلمساز پر از تب و تاب بودند و دوست داشتیم برای نمایش فیلم اطلاعرسانی کنیم اما همه دیدیم بعد از اعلام اسامی هیچ خبری نیست و آینده روشنی همه پیشرو نداشتیم. همه چیز پر از سوال و ابهام بود که قرار است این جشنواره به چه شکلی و در چه زمانی برگزار شود. با این وجود حالا که به اینجا رسیدهایم، فکر میکنم دیده شدن فیلمها در این مدل از اینکه اصلا دیده نمیشدند خیلی بهتر است.
داوری در پایان صحبتهای خود درباره روند برپایی جشنواره فیلم کوتاه تهران در این سالها میگوید: امسال که متغیرهای زیادی در این دوره دخیل هستند که قطعا کسی هم نمیخواست پیش بیایند،ولی در کل به عنوان یک مخاطب و کسی که در این عرصه با فعالان فیلم کوتاه همکاری داشتهام، معتقدم جشنواره فیلم کوتاه تهران حکم جشنواره فجر را برای فیلمسازان کوتاه دارد و متاسفانه خود ما آن قدر که باید آن را جدی نمیگیریم. میگویند حرمت امامزاده به متولی آن است و من فکر میکنم آنچه ما در این رویداد میبینیم با مناسبات یک جشنواره بینالمللی تفاوت دارد. یک جشنواره میتواند این باشد که فیلمسازها در آن جمع شوند، پس از دیدن فیلمها به تبادل نظر بپردازند، رابطههای جدید ایجاد شود و مثلا برای من که از شهری دیگر در این جشنواره حضور دارم فرصت آشنایی و گپ و گفت بیشتری با فیلمسازان تهران یا شهرهای دیگر فراهم شود، اما این اتفاق چندان در جشنواره کوتاه تهران رخ نمیدهد و انگار همه چیز بر مبنای جدول زمانبندی و نمایش فیلمها است.حداقل من آنطور که انتظار دارم و آن مناسباتی را که دوست دارم در این جشنواره ببینم تجربه نکردم.
از برگزاری جشنواره ناامید شده بودم
در ادامه آمین صحرایی که با دو فیلم «مرگ تدریجی» و «سنگ بال» در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، با اشاره به شروع بخش نمایش فیلمها از ابتدای بهمن به ایسنا میگوید: واقعیت این است که من از برگزاری جشنواره بسیار ناامید شده بودم و خوشحالم که تا آخرین لحظه فیلمها را اکران آنلاین نکردند و دست نگه داشتند تا شرایط مناسبتری فراهم شود.
او که مخالف اکران مجازی فیلمهایش بوده ادامه میدهد: بسیاری از همکاران و فیلمسازان معترض و نگران بودند که آثارشان به صورت آنلاین نمایش داده شود، چون همه نگران حضور فیلمهای خود در جشنوارهها و همان بحث پریمیر هستیم، بویژه آنکه خیلی از این فیلمها در سال ۹۹ تولید شدهاند. علاوه بر این موضوع، عدهای هم معتقدند امکان کپی شدن فیلمها در فضای مجازی وجود دارد و دغدغه مهم فیلمسازان نبود شرایط لازم برای حفظ امنیت فیلمهاست که اطمینان خاطر چندانی نسبت به آن وجود ندارد.
صحرایی در این باره تاکید میکند: بچههای فیلم کوتاه به سختی فیلم میسازند و به همین دلیل روی پخش و حفظ امنیت آن وسواس دارند.
او که برای سومین دوره در جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت میکند و امسال هر دو اثرش در جشنواره فیلم فجر داوری میشود، درباره حضور در جشنواره فجر و اهمیت آن برای فیلمسازان کوتاه بیان میکند: پیش از این 10 فیلم کوتاه به جشنواره فجر میرسیدند و این یک اتفاق خوب است که امسال ۳۹ فیلم داوری میشوند. فجر یک اتفاق مهم است، مخصوصاً برای فیلمسازان کوتاه چون بسیاری از آنها میخواهند در آینده فیلم داستانی بلند بسازند و حضورشان در جشنواره فجر کسب یک برند است، یعنی همینکه حتی در میان ۳۹ راه یافته به فجر باشی هم یک اتفاق خوب است.
سیمرغ فجر برَند مهمی است
وی در پاسخ به اینکه چرا برای فیلمسازان کوتاه با وجود داشتن یک جشنواره بین المللی تخصصی، شرکت در جشنواره فجر بسیار اهمیت دارد؟میگوید: این مسئله دلایل متعددی دارد؛ از جمله اینکه پیدا کردن تهیه کننده برای فیلم کوتاه دغدغه مهمی است و هرچه در رویداد یا اتفاقی معتبر مثل فجر شرکت کرده باشی شرایط سهلتر میشود. جدا از آن جشنواره فیلم کوتاه جایی برای مطرح شدن فیلمسازان کوتاه است اما فجر همیشه یک ویترین خیلی جذاب است و فیلمسازان کوتاه دوست دارند، اسمشان کنار بزرگان سینما باشد. در جشنواره فیلم کوتاه تهران، نوع داوریها تخصصیتر و اهدای جوایز متفاوتتر است و از آن سو در جشنواره فجر فقط یک جایزه داریم، اما انگار همه در رقابت هستند برای همان یک سیمرغ.
صحرایی تاکید میکند: البته برای شخص خودم جشنواره در درجه دوم اهمیت قرار دارد، چون معتقدم یک فیلمساز اثری را میسازد تا پیامی را منتقل کند. ضمن اینکه لذت خلق اینکه یک اثر از حضور در جشنوارهها مهمتر است، اما متاسفانه امسال با شرایطی که وجود دارد امکان دیده شدن فیلمها برای مخاطب بیشتر نیست و بابت این موضوع ناراحتم چون بازخورد مخاطب برای من فیلمساز بسیار اهمیت دارد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: جشنواره فیلم کوتاه تهران کروناویروس جشنواره فیلم کوتاه تهران فیلمسازان کوتاه برای فیلمسازان جشنواره فجر دیده شدن فیلم نمایش فیلم ها ادامه می دهد برای فیلم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۳۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رشد ۵۰ درصدی آثار هنری شرکت کننده در جشنواره بین المللی امام رضا
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرتضی سعیدی زاده مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا با حضور در برنامه سلام خبرنگار درخصوص جزئیات برگزاری رویداد چله رضوی، اظهار کرد: امسال طراحی کردیم که جشنوارهها را به میدان خدمت مردم بیاوریم به تعبیری فعالیتهای جشنواره ای، رویدادها، کنش ها، تولیدات و اثرات فعالیتهای فرهنگی که هنرمندان انجام میدهند را در فضای عمومی جامعه انتشار میدهیم. از این رو این روزها تا میلاد امام رضا علیه السلام و روز زیارتی ایشان که ۲۳ ذی القعده است را به نام چله رضوی تعریف کردیم و همه فعالیتهای بنیاد امام رضا (ع) را در این بازه زمانی در سطح کشور گسترش میدهیم.
سوال: چه برنامههایی را برای چله رضوی اجرا میکنید و هدف از برگزاری این مجموعه برنامهها چیست و سرفصلهای مهم این برنامهها را تشریح کنید.
سعیدی زاده: بنیاد امام رضا (ع) توسعه فرهنگ رضوی و گفتمان امامت و ولایت را در جامعه اسلامی ایران دنبال میکند و با رویکرد تولیدات فرهنگی، هنری و رسانهای این جریان را پیگیری میکند. کارویژه بنیاد امام رضا (ع) زیست بوم حوزه فرهنگ، هنر و رسانه با تاکید بر توسعه فرهنگ رضوی است. امسال چهارده جشنواره را در بازه زمانی آذر ۱۴۰۲ که به میلاد امام رضا (ع) در اردیبهشت امسال ختم میشود اجرا میکنیم، این چهارده جشنواره شامل چهار جشنواره شعر فارسی، عربی، ترکی و کودک و نوجوان، سه جشنواره تئاتر خیابانی، تئاتر کودک و نوجوان و تئاتر بزرگسال، سه جشنواره تجسمی، خوشنویسی و گرافیک، یک جشنواره هنرهای تصویری، فیلم و پویانمایی و مستند و یک جشنواره سرود در حوزه دانش آموزی و یک جشنواره روستایی در بوم روستاهای کشور است. ویژه برنامه رویداد آوای ارادت رضوی هم در سطحهای استانهای کشور برگزار میشود.
امسال علاوه بر برگزاری جشنوارهها که یک شامل فرآیند فراخوان، ارسال آثار، داوری و برگزیده شدن هنرمندان است رویدادهای جانبی را نیز در فضای جشنواره به شدت تمرکز بخشیدیم و کار توسعه پیدا کرد.
سوال: رویدادهای جانبی که اشاره کردید چیست؟
سعیدی زاده: حدود ۳۰ محفل شعر در سطح کشور برگزار میکنیم.
سوال: علاوه بر آن جشنوارهای که در حوزه شعر و موسیقی دارید؟
سعیدی زاده: بله، سی محفل شعری شامل حدود پنج محفل شعر در حوزه شعر فارسی، پنج محفل شعر در حوزه شعر کودک و نوجوان، پنج محفل شعر در حوزه شعر ترکی آذری، هفت هشت محفل شعر در حوزه کودک و نوجوان در استانهای مختلف با حضور شعرای استانها و شعرای ملی در سطح استانهای مختلف برگزار میشود.
تقریبا در همه استانهای کشور محافل شعر با حضور اساتید و شاعران آیینی ملی همراه با قدردانی از پیشکسوتان این حوزه برگزار میشود این محافل شعر در میان مردم در هیاتهای مذهبی، کانونها و مساجد برگزار میشود.
سوال: آیا جشنوارههای دیگر نیز به صورت استانی برگزار خواهد شد یا نه؟
سعیدی زاده: بله، امسال جشنوارههای تئاتر شامل سه جشنواره کودک و نوجوان، تئاتر خیابانی و تئاتر سهمیهای در استانهای دیگر نیز برگزار میشود، امسال از ۴۵ گروه تئاتر حمایت میکنیم و این گروههای تئاتر در استانهای مختلف ۱۰ تا ۱۵ شب، تئاتر صحنه ای، خیابانی و کودک و نوجوان اجرا میکنند میدهند و فعالیتهای فرهنگی و هنری را داریم در سطح ملی گسترش میدهیم. در حوزه تجسمی هم نمایشگاه آثار در حوزه عکس، خوشنویسی و گرافیک در انتهای دهه کرامت در مشهد مقدس و اگر بتوانیم در تهران نمایشگاه هنرهای تجسمی رضوی برگزار خواهد شد.
سوال: در دهه کرامت برای بانوان و دختران جوان چه برنامه ویژهای دارید؟
سعیدی زاده: در جشنواره خوشنویسی بخشی به نام ملکه آفتاب داریم که مختص بانوان است و از این خوشنویسان قدردانی خواهد شد امسال در اختتامیه جشنواره امام رضا (ع) تقدیر از خادمین فرهنگ رضوی تدارک دیده میشود که بخشی از آن مختص بانوان و زنان جوان کشور اسلامی است.
سوال: اتفاقات و رویدادهایی که از ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ در غزه افتاده و تعداد زیادی از مردم فلسطین به شهادت رسیدند و بیش از ۷۰ درصد از آنان زنان و کودکان بودند، در جشنواره امسال بخشی مختص به موضوع غزه هم دارید؟
سعیدی زاده: در جشنواره گرافیک امسال در بخش هنرهای تجسمی جشنواره بخشی به عنوان مبارزه و استقامت تعریف کرده ایم یکی از ابعاد زندگی امام رضا (ع) زندگی مبارزاتی ایشان است که باید از دریچههای مختلف به جامعه اسلامی و جامعه جهانی بازنمایی شود، بحث مبارزه و قیام را تعریف کرده ایم امسال به عنوان جایزه ویژه گرافیک رضوی به برترین اثری که در حوزه غزه تولید شده باشد یک جایزه ویژه تعلق میگیرد و در نمایشگاه آثار جهان اسلام هم درباره غزه نمایشگاه تجسمی برگزار خواهد شد.
سوال: اشاره کردید به این که در بخشهای مختلف آثاری را دارید که ارایه میشود در استانهای مختلف هم این آثار به نمایش گذاشته میشود از کدام یک از این حوزهها بیشترین اقبال و استقبال انجام شده است؟
سعیدی زاده: حوزهها متفاوت است زیست بومهای حوزه فرهنگ و هنر با یکدیگر متفاوت است نمیتوانیم مقایسهای در زمینه تعداد داشته باشیم، اما در حوزه تجسمی آثار خیلی خوبی داشتیم بالغ بر هزار و ۵۰۰ اثر در حوزه تجسمی، خوشنویسی، عکس و گرافیک تعریف شده است البته غیر از جشنواره روستایی، در بخش جشنواره عکس روستایی بالغ بر دو هزار عکس روستایی تعریف شده است.
سوال: بخش روستایی امسال به جشنواره اضافه شده است؟
سعیدی زاده: بله، بخش روستایی امسال در پنج محور سرود، مدیحه سرایی و منقبت خوانی، نقالی، آیینهای نمایشی و عکس جشنواره روستایی رضوی شکل گرفته است. در بخش روستایی علاوه بر حوزه تجسمی حوزه شعر هم بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ اثر شعر فارسی، ترکی، عربی و کودک و نوجوان داریم.
سوال: تعداد آثار نسبت به سالهای گذشته چقدر رشد داشته است؟
سعیدی زاده: فکر میکنم ۵۰ درصد رشد داشته است.
سوال: برداشت و برآوردتان از کیفیت آثار ارایه شده به جشنواره امسال چیست؟
سعیدی زاده: امسال رویکرد حمایتی نسبت به جشنواره داشتیم یعنی علاوه بر فراخوان و اطلاع رسانی، از گروهها و هنرمندان مختلف حمایت میکنیم، در بخش آموزش، هم افزایی هنرمندان با اساتید و تولید اثر با رویکرد فاخر و اثرگذار مبنای جشنواره امسال بوده است، قطعا در نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی رضوی در دهه کرامت در مشهد و تهران این آثار به نمایش گذاشته میشود کیفیت آثار در حوزههای تجسمی، شعر و تئاتر که از ۴۵ اثر تئاتر در فرآیند تولید شامل طرح تئاتر، ارائه نمایشنامه و ارایه فیلم حمایت شده است، فکر میکنیم مداخله فرآیندی که بنیاد امسال در تولید آثار فاخر و حوزه رضوی داشته به تولید آثار به لحاظ کیفی کمک کرده است.
سوال: چه افقی برای این جشنواره متصورید افق این جشنواره برای سال آینده چیست؟
سعیدی زاده: دو سطح را تعریف میکنیم یک سطح این است که جشنواره امام رضا (ع) جشنوارهای حرفهای برای تولید آثار اثرگذار و تخصصی برای انتقال فرهنگ و معارف رضوی باشد در این حوزه با هنرمندان و برجستگان حوزه هنر و رسانه و فرهنگ رضوی در فرهنگ کشور ارتباط برقرار میکنیم که هم با رویکرد حمایتی هم با رویکرد آموزش و توانمندسازی بتوانیم آثار را تولید کنیم از سوی دیگر نیاز داریم که این آثار را در دسترس عموم مردم قرار دهیم. در حوزه رویدادهای فرهنگی و هنری که امسال بالغ بر ۵۰۰ رویداد در فضای جشنواره امام رضا (ع) در اردیبهشت شکل پیدا میکند، همچنین تا میلاد امام رضا (ع) وبگاهی را در بستر فضای مجازی به عنوان پنجره شکل میدهیم.
سوال: علاقهمندان به این آثار در حوزه تجسمی، در حوزه شعر و موسیقی میتوانند این آثار را بخوانند، بشنوند یا تئاترهایی که به آنها اشاره کردید که تئاترهای خیابانی جزو آن است بعد از برگزاری چله رضوی هم در استانها عرضه میشود، آیا زیرساختی برایش فراهم شده است که علاقهمندان بتوانند ببینند؟
سعیدی زاده: در بستر فضای مجازی که وبگاه و پنجره آن راه اندازی میشود این آثار و تولیدات در معرض دید عموم جامعه قرار میگیرد به غیر از این در اجراهای عمومی و در رویدادهای میدانی هم در طول سال برگزاری جشنواره استمرار دارد و فعالیتها در معرض ارایه عمومی قرار خواهد گرفت.
سوال: آیا برای افزایش کیفیت آثار بنیاد بین المللی امام رضا دورههای آموزشی برای علاقهمندان تدارک دیده است؟
سعیدی زاده: در جشنواره عکس رضوی امسال در چهار عتبه مقدس ایران اسلامی در حرم امام رضا (ع)، حضرت عبدالعظیم، شاهچراغ و حرم حضرت معصومه (س) کارگاه عکاسی رضوی برگزار کردیم و بالغ بر ۲۵۰ عکاس کشور در این کارگاهها فرآیند آموزش و عکاسی از عتبه مقدسه را تجربه کردیم، در حوزه گرافیک سال گذشته چهار کارگاه آموزشی ملی برگزار شد، در حوزه پرچم و کتیبه، در حوزه پوسترسازی و تصویرگری کارگاههایی برگزار شد، در رویدادهای پیش رو در حوزه تئاتر، کارگاههایی برگزار میکنیم، در حوزه سرود رضوی کارگاه آموزشی در سطح ملی برگزار میکنیم. جریان آموزش، توانمندسازی و فعال سازی کنشگران و هنرمندان در طول سال برگزار خواهد شد تا بتوانیم به تولید آثار اثربخش کمک کنیم.