Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس مازندران، سرویس فرهنگی/ با ورود ویروس کرونا به کشور شرایط و فضای همه امور تغییر کرده و معادلات جهانی به هم خورده که همه کسب و کارها از این رو آسیب دیدند که این آسیب به عرصه آموزش و پرورش نیز رسیده و کلاس‌های مدارس به شکل غیر حضوری دنبال شدند.

در این میان برخی از دانش آموزان و خانواده‌ها دچار آسیب شدند که باید شرایط آموزش آنلاین را برای کودکان و دانش‌آموزان خود فراهم می‌کردند و این شامل هزینه‌های برای خرید تلفن همراه و یا خرید بسته‌های اینترنتی بوده است که حتی با وجود شرایط اقتصادی کشور برای برخی خانواده‌ها امکان خرید تجهیزات درسی ضروری نیز امکان‌پذیر نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی معلمان هم دچار تغییر وضعیت درسی شده و فضای خانه را به مدرسه تبدیل کردند، چرا که در گذشته حضور در فضای مدرسه بود و زمان مشخصی را در آن سپری می‌شد اما اکنون هم دانش‌آموزان و هم معلم آن زمان مشخص را برای حضور در کلاس درس به‌صورت آنلاین ندارند و حتی شبانه‌روزی درگیر یادگیری هستند.

در نتیجه این روش آسیب‌هایی برای معلمان نیز به همراه دارد که نمونه آن چک کردن همزمان تعداد زیادی از دانش آموزان به‌صورت آنلاین است که سختی‌های خاص خود را دارد و چه بسا به بینایی معلم آسیب رسانده و هیچ‌گونه حمایتی برای سلامت معلم و تامین تجهیزات آن نیز برای آموزش آنلاین وجود ندارد.

در صورتی که در این شرایط کرونا برای همه ادارات و ارگان‌ها کم کاری، اضافه حقوق و حتی مزیت و مزایای دیگری در نظر گرفته شده است اما معلمان که نسبت به گذشته فعالیت بیشتری نیز دارند مزیت و امتیاز در نظر گرفته نشده است.

بر این اساس خبرنگار فارس گفت‌وگویی با ریاست آموزش و پرورش شهرستان رامسر داشته که در ادامه می‌خوانیم:

محمد‌ صادق امینی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس شهرستان رامسر با اشاره به اینکه شرایط به وجود آمده از کرونا فضا را برای همه کسب و کارها تغییر داده و معادلات جهانی را به هم ریخته گفت: ما با وجود شرایط کرونا در مدارس با محدودیت‌های منابع و مشکلاتی همراه بودیم که قابل پیش‌بینی نبودند.

*دایر بودن مدارس در مناطق با جمعیت زیر ۵۰ نفر 

وی اظهار کرد: اما طبق دستور ستاد کرونا کشور مبنی بر برگزاری کلاس‌های مدارس به صورت آنلاین مجموعه آموزش و پرورش در کوتاه‌ترین زمان ممکن سعی کرد فضای یادگیری را آماده کرده که البته کار بزرگ و بسیار سختی بود تا هم معلمان آمادگی لازم را داشته باشند و هم مدارس و خانواده‌ها و به ویژه دانش‌آموزان که در فضای غیر حضوری و مجازی همکاری لازم را داشته باشند و از خدمات تحصیلی برخوردار شوند.

امینی نیا از همه مجموعه‌ها در مدارس، معلمان و در راس آن‌ها خانواده‌ها که می‌توان گفت در این حوزه سنگ تمام گذاشتند تشکر کرد و افزود: خانواده‌ها امروزه بیش از گذشته عهده‌دار مسوولیت درسی دانش‌آموزان بودند که آموزش و پرورش همچون گذشته سپاسگزار خانواده‌ها است.

ریاست آموزش و پرورش شهرستان رامسر
با اشاره به تامین گوشی و یا تبلت برای دانش آموزان از طریق مرجع آموزش و پرورش تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل در این حوزه تامین گوشی دانش‌آموزان بوده که در اولین مرحله همکاران به صورت انفرادی و یا گروهی اقدام کرده و برای تعدادی از دانش‌آموزان تهیه کردند و از آن پس از طریق مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار را پیگیری کردیم که برخی از نیاز‌ها از این طریق تامین شد.

این مسوول خاطرنشان کرد: خیرین شهرستان و منطقه این بار هم پای کار آمده که حتی برخی خیرین کمک‌هایی فراتر از تهیه گوشی و نیاز کمک آموزشی برای تامین دفاتر به وسایلی که امروز بچه‌ها برای دسترسی به آموزش نیاز دارند.

وی با اشاره به اینکه از طریق شبکه شاد ارتباط خانه،مدرسه، معلم و دانش آموز برقرار است، یادآور شد: همه بچه‌ها از این خدمات بهره‌مند هستند اما در برخی مناطق سطح شهرستان که جمعیت زیر ۵۰ نفر داشتند طبق دستور فرماندار و ستاد کرونا و همچنین صدور مجوز به‌صورت حضوری کلاس‌ها را برقرار کردند و البته همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

*اهمیت تولید محتوا در تدریس آنلاین

امینی نیا تاکید کرد: امروز هم تمام تلاش مدارس ما کمک به آرامش دانش‌آموزان و خانواده‌ها می‌باشد که برخی از آن‌ها ایجاد بستر مناسب برای تحصیل دانش آموزان و حتی تولید برنامه‌های مختلف ورزشی و رفتاری بچه‌ها را فراهم کردند.

ریاست آموزش و پرورش شهرستان رامسر به موضوع دیگری اشاره کرد و گفت: تولید محتوا با وجود شرایط آنلاینی مدارس بسیار نکته مهمی است که باید مطالب کتاب را به صورت قابل فهم انتقال داد و لذا نیازمند خلاقیت معلمان و تدریس آن‌ها در فضای مجازی است.

این مسوول در ادامه با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما این است که برای نوبت دوم سال تحصیلی آموزش غیر حضوری پیگیری‌ها و نظارت‌ها به گونه‌ای باشد که اگر دانش آموزی دسترسی به امکانات ندارد و یا به‌روزرسانی امکانات نیاز داد به آن‌ها کمک کنیم، اما امیدوارم اتفاق خاص دیگری نیفتاده که نگرانی بچه ها زیاد شود و به طور جدی با دانش‌آموزان هستیم تا فضای بهتری برای یادگیری دانش آموزان فراهم شود.

وی تعداد گوشی‌هایی که در طی فراخوان توسط دانش‌آموزان اعلام شد بیش از ۶۰۰ دانش آموز گوشی نداشته و متقاضی بودند که با کمک همه افراد و دستگاه‌های مختلف و همچنین خیرین دو رقمی شده و به حدود ۹۰ نفر رسید.

امینی نیا افزود: همچنین تسهیلاتی نیز از طرف وزارتخانه برای افرادی که توان بازپرداخت داشتند کمک هزینه برای خانواده‌ها در نظر گرفته شد که از طریق بانک‌های عامل به خانواده‌ها پرداخت کردیم اما همچنان نیازمند کمک از طرف مردم و همچنین دستگاه‌ها برای به‌روزرسانی و تعمیر گوشی‌های دانش‌آموزان هستیم.

*زحمات معلمان باید دیده شود

ریاست آموزش و پرورش شهرستان رامسر در پایان از معلمان تشکر کرد که شاید در این موقعیت از زحمات آن‌ها که باید ویژه دیده شود و معلمان با شرایط متفاوتی در کلاس‌های درس حضور داشتند، محیط آموزش عوض شده و از امکانات شخصی خود استفاده کردند اگر همکاری معلمان در کنار خانواده‌ها نبود، مشخص نبود کرونا چه بلایی سر تحصیل می‌آورد همکاری خانه و مدرسه در این شرایط دو چندان شد و کار بزرگی بود که خوشبختانه با تلاش همه به ثمر نشست.

این مسوول عنوان کرد: اما در زمینه زیرساخت‌ها مشکلات بزرگی داریم و فضای مجازی شرایط ویژه خود را دارد که ممکن است با انتظارات ما هم‌خوان نبوده و فراهم کردن این زیرساخت‌ها برای سرعت بخشیدن پهنای باند و حل شدن بسیاری از مشکلات کمک کند.

وی گفت: همچنان نیز همچون گذشته انتظار کمک داریم برخی از هزینه‌ها از طریق آموزش و پرورش پیش‌بینی شد که به‌صورت رایگان به دانش‌آموز و همکاران که از شبکه استفاده می‌کنند استفاده کنند اما چون زیرساخت‌ها آماده نیست در بسیاری از مواقع معلمان از شبکه شاد خارج شوند که در این موارد باید هزینه‌هایی پرداخت کند، اما اگر زیرساخت و نیاز فناوری حل شود بسیاری از مشکلات حوزه اقتصادی خانواده و مدرسه برطرف خواهد شد در غیر این صورت به ناچار باید هزینه‌ها را پرداخت کرد تا آموزش به خطر نیفتد.

امینی نیا تاکید کرد: آموزش و پرورش برای کل کشور است و همه باید پای کار باشند و امیدواریم شاهد فرصت‌های بیشتری باشیم که هدف ما اموزش و یادگیری مستمر دانش آموزان است.

ریاست آموزش و پرورش شهرستان رامسر ادامه داد: در شهرستان افراد و معلمان خلاق نیز در راستای تدریس آنلاین داشتیم که برای شناسایی بهترین اثر و آموزش معلمان طرح‌های ارائه شده توسط گروه اموزشی داوری شده و توانایی معلم شناسایی و استعداد دانش آموزان نیز دیده می‌شود.

*مردم با کمیته امداد مساعدت داشته باشند

 پرویز سرایی ریاست کمیته امداد شهرستان رامسر نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس شهرستان رامسر با اشاره به اینکه شروع سال تحصیلی با وجود ویروس کرونا شرایط سختی را برای خانواده‌ها رقم زد، گفت: در آغاز تعداد کمی از خانواده‌ها به کمیته امداد مراجعه کرده و درخواست کمک داشتند.

وی اظهار کرد: دانش‌آموزان امداد تعداد ۲۰ نفر فاقد تبلت و تلفن همراه بودن که در ابتدای شروع سال تحصیلی شناسایی گردید و ۱۵ عدد تبلت توسط کمیته امداد، خیرین و موسسات خیریه تهیه و تحویل دانش‌آموزان داده شد.

 سرایی افزود: از عموم مردم درخواست داریم نسبت به تهیه مابقی تبلت‌ها مساعدت و همراهی لازم را داشته باشند تا همه دانش‌آموزان به راحتی مقاطع تحصیلی خود را طی کنند.

* گفت‌و‌گو با والدین دانش‌آموز

در ادامه به گفت‌وگو با والدین یکی از دانش‌آموزانی که از طریق کمیته امداد تبلت دریافت کردند پرداختیم.

در طی تماس با دانش‌آموز، مادر وی جواب تلفن را داده و به خبرنگار فارس شهرستان رامسر گفت: با شروع سال تحصیلی فرزندم که تلفن همراه و یا تبلت نداشت به منزل دوست خود رفته و با هم درس خوانده و سر کلاس حاضر می‌شدند.

وی با اشاره به اینکه سال قبل هم که مدارس آنلاین بود، پسرم و دوستش باهم درس می‌خواندند، اظهار کرد: شرایط سختی بود که فرزندم همیشه باید به منزل دوستش برود و از این بابت خیلی ناراحت بود.

این مادر در ادامه با اشاره به اینکه پسرم مقطع سوم راهنمایی است، افزود: به دلیل اینکه خودمان توان مالی برای تهیه تلفن همراه و یا تبلت را نداشتیم، همسرم به کمیته امداد مراجعه کرده بود که پس از مدتی تبلت به ما دادند تا دانش‌اموزم بتواند در کلاس‌های آنلاین حاضر شود.

وی در پایان گفت: پسرم خیلی خوشحال است که بدون ایجاد مزاحمت برای کسی می‌تواند درس‌هایش را بخواند و برای تهیه تبلت از کمیته امداد و خیرین بسیار تشکر می‌کنیم.

به گزارش فارس: همانطور که بیان شد با ورود ویروس کرونا به کشور شرایط و فضای همه امور تغییر و همه کسب و کارها آسیب دیدند که این آسیب در عرصه آموزش و پرورش به دانش آموزان و معلمان رسید، که خوشبختانه با برخی حمایت‌های مادی و معنوی چرخ تحصیل می‌چرخد و وقفه‌ای ایجاد نشده است.

انتهای پیام/۳۱۴۱/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانش آموزان آموزش مدارس دانش آموزان دانش آموزان خبرنگار فارس کمیته امداد داشته باشند سال تحصیلی خانواده ها تلفن همراه امینی نیا هزینه ها کلاس ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۵۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی مدارس

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، تغییر تقویم آموزشی مدارس (زمان آغاز و پایان سال تحصیلی) از موضوعاتی است که دستخوش سیاست‌گذاری‌های متفاوت بوده است.

در بازه‌هایی از زمان (دهه ۷۰)، آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان از اول شهریور بود که این موضوع به دلیل برخی از شرایط به ویژه گرمای هوا با تبعات منفی بر کیفیت تحصیل دانش‌آموزان همراه بود.

در نهایت مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۶ با تصویب یک قانون تأکید کرد: زمان بازگشایی مدارس در سراسر کشور همه ساله اول مهر ماه بوده و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد.

اواخر سال ۱۴۰۲ یکبار دیگر موضوع تغییر تقویم آموزشی مدارس مطرح شد و در همین ارتباط میثم لطیفی؛ رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: از مجلس خواستیم این اجازه را داشته باشیم که شروع سال تحصیلی برای دانش‌آموزان لزوماً از ابتدای مهرماه نباشد. قرار است بتوانیم با توجه به اوضاع اقلیمی یعنی‌مناطق گرمسیر و سردسیر درجه‌ای از اختیار را به ادارات کل آموزش‌وپرورش و وزارت آموزش‌وپرورش برای شروع سال تحصیلی بدهیم که این موضوع به مصرف انرژی و سلامت فرزندان در مناطق جغرافیایی مختلف در کشور کمک می‌کند.

در همین ارتباط محمود امانی طهرانی؛ دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره تغییر زمان آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان اظهار کرد: یک طرح در مجلس شورای اسلامی برای اصلاح تقویم آموزشی تهیه شده است که به شورای عالی آموزش و پرورش جهت بررسی ارجاع شد و این شورا اصلاحاتی اعمال و آن را به مجلس بازگرداند.

وی افزود: این طرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب شد و هم اکنون در نوبت بررسی و تصویب در صحن علنی مجلس است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: در صورتی که این طرح به مصوبه مجلس تبدیل شود، مصوبه قبلی که زمان آغاز و پایان سال تحصیلی را تعیین کرده بود، لغو می‌شود و اختیارات بیشتری به آموزش و پرورش با توجه شرایط مختلف در جغرافیای کشور داده می‌شود.

امانی طهرانی در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح در برگزاری امتحانات نهایی خلل ایجاد می‌کند یا خیر، گفت: امتحانات نهایی امری است که در یک برنامه واحد کشوری قابل ارائه است، اما در بسیاری از مناطق می‌توانند مدت سال تحصیلی را با برنامه‌ریزی بهتر با توجه به شرایط آب و هوایی خود تنظیم کنند.

دیگر خبرها

  • ارائه آموزش‌های ایمنی و ترافیک به ۱۸۰ دانش‌آموز نظر آبادی
  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دستاوردی داشت؟
  • ۴۰ درصد معلمان امسال وارد نظام دوری می شوند |‌ جزئیات درباره این شیوه به کار گیری معلمان
  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دستاوردی داشت؟ / استعدادیابی تنها روی کاغذ
  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دست‌آوردی داشته؟ / استعدادیابی تنها روی کاغذ
  • معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد؛ معلمانی که وارد نظام دوری نمی‌شوند
  • دستگاه قضایی، حامی دانش آموزان در معرض آسیب است
  • دستگاه قضایی حامی دانش‌آموزان در معرض آسیب است
  • احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی مدارس
  • آموزش و پرورش به مشکلات معلمان مدارس استثنایی توجه کند