Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت توسعه قوای محرکه تیوان از شرکت‌های گروه بهمن در طرح کلان ملی، طراحی و تولید خانواده موتور‌های ۳ و ۴ سیلندر کم مصرف با سطح آلایندگی یورو ۶ و با حداکثر توان ۱۴۳ تا ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ تا ۲۵۰ نیوتن متر را در دست اقدام دارد که تا پایان سال جاری فاز نخست آن به بهره برداری می‌رسد.

سید مجتبی میرسهیل مدیرعامل شرکت توسعه قوای محرکه تیوان، مجری طرح کلان ملی طراحی و ساخت خانواده موتور پر قدرت و کم مصرف یورو ۶ همزمان با روز هوای پاک آخرین وضعیت اجرای این طرح را تشریح نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به آلودگی هوای کلان شهر‌ها بالاخص در اثر پدیده وارونگی در پاییز و زمستان، از دی ماه سال ۹۲ با محوریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت از بخش خصوصی دانش بنیان جهت ارتقاء فناوری صنعت خودرو و تولید موتور‌های کم مصرف و مطابق آلایندگی روز دنیا در دستور کار قرار گرفت و مقام معظم رهبری نیز طی چند مرحله لزوم تولید موتور کم مصرف خودرو مطابق فناوری‌های روز دنیا و تحقق این طرح کلان ملی را مطالبه نموده اند.

بر این مبنا شرکت توسعه قوای محرکه تیوان به عنوان سرمایه گذار بخش خصوصی، طراحی و تولید خانواده موتور‌های کم مصرف و با سطح آلایندگی یورو ۶ سه سیلندر با توان ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر و ۴ سیلندر با توان ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر را در دست اقدام دارد.

فناوری فعلی موتور خودرو‌های داخلی در حال تولید مربوط به دو دهه گذشته بوده و با بکارگیری فناوری قدیمی برای موتور ۳ سیلندر با حجم ۱/۲ لیتر، حداکثر توان قابل حصول در محدوده ۷۵ تا ۸۵ اسب بخار و گشتاور ۹۵ تا ۱۰۰ نیوتن متر است، اما با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا جهت ارتقاء راندمان و در عین حال کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها (از جمله فناوری‌هایی مانند پاشش مستقیم سوخت داخل محفظه احتراق، بکارگیری توربوشارژ، سرسیلندر یکپارچه با منیفولد خروجی، بلوک سیلندر آلومینیومی به صورت ریخته گری یکپارچه با بوش سیلندر چدنی و ...) محصول موتور ۳ سیلندر شرکت تیوان دارای ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن گشتاور است که در نوع خود پرقدرت‌ترین موتور تولیدی خودرو‌های سواری داخل کشور و دارای کمترین مصرف سوخت و سطح آلایندگی یورو ۶ می‌باشد.

با اتمام طراحی، نمونه سازی و پشت سرگذاشتن موفق آزمون‌های عملکردی و دوام، اولین نمونه از این موتور در مرداد ماه سال ۹۵ با حضور مقامات عالی رتبه کشور به طور رسمی رونمایی و پس از آن سرمایه گذاری برای ایجاد خطوط تولید، صنعتی سازی و تولید انبوه این خانواده موتور با فناوری بالا آغاز شد. در حال حاضر نصب و راه اندازی ماشین آلات و بزرگترین خط تولید موتور در کشور با ظرفیت ۵۰۰هزار دستگاه در سال، مراحل پایانی خود را طی می‌نماید و بهره برداری از فاز نخست تا پایان سال جاری انجام خواهد شد.

سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریالی انجام شده در این طرح، بزرگترین سرمایه گذاری صنعت خودرو طی دو دهه گذشته جهت ارتقاء فناوری خودرو‌های تولیدی می‌باشد. خطوط تولید این خانواده موتور مدرن ترین، به روز‌ترین و پیشرفته‌ترین خطوط تولیدی صنعت خودرو کشور که به طور همزمان قابلیت ماشین کاری و مونتاژ ۱۰ نوع از انواع موتور‌های ۳ و ۴ سیلندر را دارا می‌باشد. کارخانه تولیدی شرکت تیوان در شهرک صنعتی کاسپین قزوین در زمینی به وسعت ۸ هکتار و زیربنای ۵۰ هزار متر مربع احداث گردیده و به روز‌ترین فناوری‌های روز دنیا در حوزه تولید محصولات با فناوری بالا در آن لحاظ شده است. علاوه بر این طی این طرح بالغ بر ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۰۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

با بهره برداری از این طرح کلان ملی تا پایان سال، تولید انبوه موتور‌های با فناوری بالا و کم مصرف در محدوده ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بر روی خودرو‌های سواری اجرا و یکی از منویات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید محقق خواهد شد.

همچنین به منظور اطمینان از تداوم چرخه نوآوری و توسعه و بروزرسانی محصولات، طی سرمایه‌گذاری مشترک انجام شده تیوان با دانشگاه تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آزمایشگاه ملی و مرکز نوآوری قوای محرکه پیشرفته (الکتریکی، هیبریدی، احتراقی) برای انواع خودرو‌های سبک و سنگین تا توان ۴۳۰ kw به عنوان اولین و مجهزترین مرکز آزمون و توسعه قوای محرکه الکتریکی و احتراقی کشور تا سطح استاندارد یورو ۶ ایجاد گردیده است که تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید. برای ایجاد این آزمایشگاه بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری مشترک بین صنعت و دانشگاه صورت پذیرفته است و با آغاز به کار، دانشگاه تهران در بین ۵ دانشگاه برتر دنیا در حوزه طراحی و آزمون قوای محرکه پیشرفته قرار می‌گیرد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: شاخص آلودگی هوا انتخابات 1400 کاظم صدیقی ویروس کرونا فائزه هاشمی صنعت خودرو بخش خصوصی اسب بخار و گشتاور توسعه قوای محرکه خانواده موتور سرمایه گذاری تا پایان سال طرح کلان ملی بهره برداری صنعت خودرو نیوتن متر روز دنیا کم مصرف یورو ۶

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۶۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به‌زودی، قیمت‌گذاری شوینده‌ها حذف می‌شود

بسیاری از کارشناسان حوزه تولید شوینده بر این باور هستند که اگر مسائل سیاسی و تحریمی کنار رود، فضای کشور برای رقابت و تولید بسیار خوب است. به همین واسطه است که هنکل، یونیلیور و سایر مجموعه‌های کوچک‌تر به خوبی به کار خود ادامه می‌دهند و با مشکلی مواجه نمی‌شوند. این مجموعه‌ها هم سهمی قابل توجهی از بازار را پوشش می‌دهند و هم مصرف کنندگان از کیفیت تولیدات آن‌ها راضی هستند.

به گزارش اکو نگار، به گفته نایب رئیس انجمن صنایع شوینده، این تجربه سبب شده تا فضای رقابتی در حوزه شوینده‌ها سالم و بدون رانت باشد و این نتیجه ایجاد فضای رقابتی توسط بخش خصوصی و عدم دخالت بخش‌های دولتی است. در این عرصه علاوه بر این که حضور شرکت‌های خارجی لطمه‌ای به تولید داخل وارد نکرده؛ بلکه باعث رونق بخش خصوصی داخلی نیز شده است. علت این امر این است که خارجی‌ها نیز در این عرصه تولیدکننده هستند و به سمت واردات و رانت نمی‌روند. در راستای بررسی جزئی‌تر این مساله، علیرضا کیانی، نایب رئیس انجمن صنایع شوینده، با خبرنگاران گفت‌وگویی تفصیلی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

۹۷ درصد تولیدات داخلی ست

*در سال‌های گذشته بر خلاف بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی‌ها، صنعت شوینده توانسته با کیفیت مطلوب رو به توسعه حرکت کند. علت این امر چیست؟

صنعت شوینده کشور جز معدود صنایعی است که تقریبا ۱۰۰ درصد آن توسط بخش خصوصی اداره می‌شود. این صنعت به دو بخش شوینده‌ها و آرایشی و بهداشتی تقسیم می‌شود. در این دو بخش عملا ظرفیت تولید بیش از نیاز کشور است. به همین علت است که می‌توان با قاطعیت گفت که مشکل سخت افزاری در مسیر تولید وجود ندارد.

در حوزه شوینده‌ها که تقریبا نیمی از بازار این عرصه را تشکیل می‌دهد، تنوع زیادی وجود دارد و مصرف کننده در بازار خواهان مدل‌های مختلفی از شوینده‌ها است که با همت بخش خصوصی، ۱۰۰ درصد محصولات متنوع تولید و نیاز مصرف کننده به صورت کامل برطرف شده است. در حوزه آرایشی و بهداشتی نیز ظرفیت تولید بیش از نیاز کشور است؛ اما ۹۷ درصد تنوع محصولی را پوشش می‌دهد و آن ۳ درصد دیگر از خارج کشور تامین می‌شود. بخش خصوصی در سال‌های اخیر نشان داده که هر کجا به آن اعتماد شده، عملکرد موفقی داشته و توانسته گام‌های مهمی در مسیر پیشرفت تولید کشور بردارد.

*تجربه موفق شرکت‌های شوینده در استفاده از ظرفیت‌های برند‌های جهانی مانند هنکل و رقابت با برند‌های داخلی چه دست آورد‌هایی داشته است؟

امروز علاوه بر هنکل، یونیلیور نیز با چندین برند متفاوت در داخل کشور در حال تولید محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی است که این مجموعه‌ها بسیار بازار خوبی دارند و عملکرد موفقی در سال‌های اخیر داشته‌اند. این امر نشان می‌دهد که اگر مسائل سیاسی و تحریمی کنار رود، فضای کشور برای رقابت و تولید بسیار خوب است. به همین واسطه است که هنکل، یونیلیور و سایر مجموعه‌های کوچک‌تر به خوبی به کار خود ادامه می‌دهند و با مشکلی مواجه نمی‌شوند. این مجموعه‌ها هم سهمی قابل توجهی از بازار را پوشش می‌دهند و هم مردم از کیفیت تولیدات آن‌ها راضی هستند.

امروز برند‌های ایرانی و جهانی دوش به دوش یکدیگر در حال تولید محصولات خود در داخل ایران هستند و در برخی حوزه‌ها برند‌های خارجی پیشرو هستند و برخی محصولات کیفیت نمونه‌های ایرانی بهتر است که این اتفاق به واسطه رقابت سالم میان تولیدکننده‌ها رقم خورده است. فضای رقابتی در حوزه شوینده‌ها سالم و بدون رانت است و این نتیجه ایجاد فضای رقابتی توسط بخش خصوصی و عدم دخالت بخش‌های دولتی است. در این عرصه علاوه بر این که حضور شرکت‌های خارجی لطمه‌ای به تولید داخل وارد نکرده؛ بلکه باعث رونق بخش خصوصی داخلی نیز شده است. علت این است که خارجی‌ها نیز در این عرصه تولیدکننده هستند و به سمت واردات و رانت نمی‌روند.

ارز به اندازه نیاز تخصیص نمی‌یابد

*مهمترین موانع پیش روی تولید شوینده‌ها در کشور چیست؟

صنعت شوینده‌ها با دو معضل اساسی مواجه است، نخست قیمت‌گذاری دستوری از طرف دولت که این مشکل بزودی حل می‌شود و صنایع شوینده به گروه چهارم که فاقد قیمت‌گذاری دستوری است، منتقل می‌شوند. این یک کمک بسیار بزرگ به صنعت شوینده‌ها و آرایشی و بهداشتی است. معضل دوم این صنعت، تخصیص ارز است که به اندازه نیاز این صنعت، ارز در اختیار آن قرار نمی‌گیرد. آینده صنعت شوینده‌ها در داخل کشور روشن است، زیرا در مسیر درستی قرار گرفته است و رقابت خوبی ایجاد شده است. این رقابت است که شرکت‌های داخلی را به سمت ارتقای میزان و کیفیت تولید سوق داده است. دولت باید پای حذف قیمت‌گذاری دستوری بایستد تا به صنایع تولیدی کمک بسزایی شود. این اتفاق و تخصیص ارز به میزان کافی می‌تواند منجر به شکوفایی دوچندان تولیدکنندگان داخلی شود. علاوه بر این دولت باید مانع واردات غیرضروری شود. بعضا مشاهده می‌شود که یک محصول در داخل کشور به وفور و با کیفیت خوب تولید می‌شود، اما باز هم واردات آن انجام می‌شود که باید در این حوزه یک ساماندهی صورت گیرد. اختصاص ارز واردات به بخش تولید علاوه بر شکوفایی اقتصادی به اشتغالزایی نیز منجر می‌شود. این امر سبب می‌شود تا تولید ناخالص داخلی رنگ و بویی واقعی‌تر به خود گیرد.

*گردش مالی حوزه شوینده‌ها در سطح کشور چه میزان است و چه تاثیری بر اقتصاد کشور دارد؟

پیش بینی می‌شود که گردش مالی حوزه شوینده‌ها در سال ۱۴۰۳ رقمی نزدیک به ۱۹۵ هزار میلیارد تومان باشد که نقش بسزایی در اقتصاد کشور و پیشبرد آن دارد. نیمی از این رقم مربوط به شوینده‌ها و نیمی دیگر مربوط به حوزه آرایشی است. این حجم از چرخش مالی منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد نیز شده و واحد‌های صنعتی پرشماری را رونق داده است.

دیگر خبرها

  • (تصاویر) رونمایی از موتور شش سیلندر ساخت ایران
  • آیین رونمایی از موتور شش سیلندر بنزینی
  • رونمایی از اولین موتور ۶ سیلندر ساخت ایران
  • ◄ 6 ماشین هیبریدی در ایران؛ از سدان تا شاسی بلند
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!
  • ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند
  • میزان ظرفیت تولید گاز به ۸۷۵ میلیون متر مکعب رسیده است
  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر گاز ایران
  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر پرافتخار گاز ایران
  • به‌زودی، قیمت‌گذاری شوینده‌ها حذف می‌شود