Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، این تحلیلگر ارشد پاکستانی که از صاحب نظران مطرح این کشور در امور دفاعی، مطالعات هسته ای و راهبری است، روز دوشنبه و در آستانه مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا در مصاحبه ای اختصاصی با خبرنگار ایرنا پیرامون موضوعات مختلفی از جمله رویکرد دولت جدید آمریکا به برنامه توافق جامع هسته‌ای با ایران (برجام)، تعامل آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، اوضاع افغانستان و خاورمیانه، چالش‌های پیش روی دولت جدید آمریکا و چشم‌انداز سیاست آتی کاخ سفید در منطقه؛ مطالبی را مطرح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرنگار ایرنا در ابتدای این گفت و گو پرسید "با توجه به اینکه دو روز تا مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب آمریکا باقی مانده است و جو بایدن نیز در کارزار انتخاباتی با توجه به اینکه سیاست های تهاجمی ترامپ موجب انزوای ایالات متحده در سطح جهانی شده، تمایل خود را برای بازگشت واشنگتن به برجام اعلام کرد. اما جمهوری اسلامی ایران تنها پیوستن مجدد آمریکا به توافق هسته ای را کافی نمی‌داند و معتقد است که همراه آن باید تحریم‌های غیرقانونی ایران هم برداشته شود. نظر شما در این زمینه چیست؟"

دکتر چیما در پاسخ گفت: تقریباً به طور قطعی می‌توان گفت دولت بایدن به برجام برمی‌گردد اما ممکن است شروط خاصی از سوی واشنگتن مطرح شود. من از جزئیات اطلاع ندارم.

وی افزود: تهران سابقه خوبی در مذاکرات دارد، وزیر خارجه ایران در روند گفت وگوهای پیشین بسیار شایسته عمل کرده و تیم بایدن نیز متشکل از افرادی است که صلاحیت مذاکره را دارند. ایران خواهان لغو تحریم‌هاست و اینکه آیا آمریکایی‌ها این شرط را بدون هیچ نظری بپذیرند مشخص نیست.

ظفر اقبال چیما در ادامه گفت: تاریخ آمریکا بسیار متفاوت است، آنان خود را ابرقدرت یکه تاز دنیا می‌دانند غافل از اینکه روسیه، چین، سازمان همکاری شانگهای و سایر کشورهای جهان نیز در اطراف آنان دیده می‌شوند.

نگرانی بایدن از اوضاع داخلی آمریکا

رییس این اندیشکده پاکستانی در پاسخ سوال خبرنگار ایرنا درباره نتایج و پیامدهای حمله حامیان ترامپ به کنگره، گفت: آن وقایع چالشی غیرمنتظره برای بایدن پیش از فعالیت رسمی اش به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا بوجود آورد و جبران عقب افتادگی کشور ناشی از رویکرد ترامپ و رسیدگی به اوضاع داخلی این کشور، نگرانی اصلی بایدن خواهد بود.

خبرنگار ایرنا در ادامه از دکتر چیما پرسید "ترامپ حتی در واپسین روزهای اتمام کار دولت خود، به اجرای سیاست‌های تهاجمی متوسل شده و اخیرا بار دیگر تحریم‌های ضدایرانی را افزایش داده و در اقدام جنجالی دیگری گروه انصارالله یمن را به فهرست گروه‌های تروریستی اضافه کرده که انتقادات بین المللی را به همراه داشته است. آیا بایدن می‌تواند اشتباهات دولت ترامپ را جبران کند؟"

چیما گفت: دولت بایدن پس از استقرار بیش از آنکه نگران خارج از کشور و دیگر نقاط جهان شود، باید به فکر اوضاع داخلی خود باشد و حتی رسیدگی به چالش‌های سنگین داخلی فعلی آمریکا که میراث ترامپ برای وی است، می‌تواند اولویت جو بایدن حتی قبل از پیوستن به برجام و مذاکره با ایران باشد. چند روز پیش ما شاهد یورش به ساختمان کنگره بودیم و بسیاری از ناظران گفتند این رفتار نوعی تروریسم است؛ بنابراین نگرانی جدی در آمریکا ایجاد شده است.

وی افزود: خاورمیانه و وضعیت یمن برای آمریکایی‌ها بسیار اهمیت دارد اما بایدن باید ابتدا چالش‌های داخلی را ساماندهی کند، و پس از آن به موضوع یمن و یا اختلافات میان ایران، عربستان و امارات بپردازد. بهترین راه برای حل بحران یمن آشتی با حوثی‌ها (انصارالله) است که سهم بیشتری در این کشور دارد.

این تحلیلگر پاکستانی اضافه کرد: آمریکایی‌ها به خیال خود انصارالله یمن را گروه کوچکی فرض کرده اند که نمی تواند با آمریکا که خود را ابرقدرت می‌داند، تقابل داشته باشد. بنابراین حوثی‌ها را به فهرست گروه‌های تروریستی اضافه کردند که ممکن است چشم‌انداز واقع بینانه‌ای نباشد. اصرار آمریکا و متحدان آن شامل عربستان و امارات در جنگ یمن برای تقابل نظامی با انصارالله جلوی هرگونه راهکار آشتی جویانه توسط این کشورها با انصارالله یمن را گرفته است.

نگرانی برخی کشورها از روابط دوستانه ایران و پاکستان

ظفر اقبال چیما در ادامه گفت و گو در پاسخ خبرنگار ایرنا که پرسید "با توجه به اینکه ایران و پاکستان جزو معدود کشورهای همسایه‌ای هستند که هیچ اختلافی بین آن‌ها وجود ندارد اما گاهی اوقات گروه‌های تروریستی با اقداماتی باعث بروز سوء تفاهم‌هایی میان دو کشور می‌شوند. آیا ممکن است طرف سومی باشد که مخالف روابط قوی میان دو کشور دوست و همسایه ایران و پاکستان باشد و به این صورت عمل کند؟" گفت: قطعاً طرف‌های ثالثی هستند که نمی‌خواهند روابط قوی میان دو کشور همسایه وجود داشته باشد.

وی افزود: برخی آشفتگی‌ها در مرز ایران و پاکستان وجود دارد که برای رسیدگی به آن به مقدار قابل توجهی منابع و هزینه بالایی نیاز است اما نیروهایی وابسته به طرف‌های ثالث از این وضعیت سوء استفاده کرده و برای تخریب اعتماد میان دو کشور تلاش می‌کنند که نباید این موضوع را ساده گرفت.

مدیراجرایی اندیشکده چشم‌انداز راهبردی (SVI)گفت: نیروهای پاکستانی در مرزهای شرقی این کشور (مرز مشترک با هند) به صورت دائم مستقر هستند و استقرار چشمگیری نیز در نوار مشترک مرزی ما با افغانستان وجود دارد، بنابراین پاکستان در موقعیتی نیست که بتواند نیروهای بیشتری در مرزهای مشترک با ایران مستقر کند. هر دو کشور عزم بالایی برای مراقبت از مناطق مرزی مشترک دارند و جمعیت کم این مناطق و دورافتاده بودن آن مشکل ساز است، اما دو کشور با مدیریت مرزی خواهند توانست بر این مشکل نیز غلبه کنند.

این تحلیلگر پاکستانی در پاسخ این سوال که "با توجه به طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین (CPEC) و برنامه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین، همکاری مشترک سه کشور در منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟" گفت: کریدور اقتصادی پاکستان و چین شرایط بسیار خوبی برای جذب همکاری‌های منطقه‌ای دارد و می‌تواند چشم‌اندازهای فعالیت و همکاری زیادی برای ایران، پاکستان و چین در منطقه داشته باشد. این منطقه ظرفیت خوبی برای توسعه همکاری‌های چندجانبه در خود جای داده و با توجه به روابط نزدیک ایران و پاکستان با چین، شانس بزرگی برای همکاری‌های سه جانبه وجود دارد.

معامله قرن برای تضعیف فلسطین بود

ظفر اقبال چیما همچنین در پاسخ این سوال که "اقدام برخی کشورهای منطقه برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و خیانت به آرمان‌های فلسطین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟" گفت: کشورهای سازشگر هرگز حامی سیاست‌های فلسطین نبودند. در عین حال موضع پاکستان کاملاً روشن است و ما نمی‌توانیم دست به کاری بزنیم که باعث تضعیف آرمان‌های فلسطین و هدف اصلی آن یعنی آزادی این کشور شود.

مدیر اجرایی اندیشکده پاکستانی چشم‌انداز راهبردی درباره طرح به اصطلاح معامله قرن گفت: معامله قرن طرح پوچی است که ترامپ به کمک آن درصدد تضعیف فلسطین بود و هیچ شکی در آن نیست و ما این طرح را معامله قرن تلقی نمی کنیم.

این تحلیلگر پاکستانی در پایان این گفت و گو درباره "همکارهای منطقه ای ایران و پاکستان در بحث افغانستان و ارزیابی وی از این همکاری ها" گفت: ما در گذشته شاهد تفاوت هایی در مواضع ایران نسبت به اتحاد شمال و حمایت پاکستان از طالبان بودیم و در برخی موارد اختلاف نظرهایی احساس می شد اما دو کشور اکنون و با روی کار آمدن دولت جو بایدن نیاز به اجماع در سیاست‌های خود در بحث افغانستان دارند.

وی افزود: ما حامی روابط قوی پاکستان با جمهوری اسلامی ایران هستیم و معتقدیم هرگونه اختلاف نظر میان دو کشور برادر امری طبیعی است اما موضوع مهم، تلاش و عزم ایران و پاکستان برای دریافت نقطه نظرات و رفع سوء تفاهمات میان یکدیگر است. در زمان فعلی نیز دولت پاکستان از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد.

برچسب‌ها برجام پاکستان جو بایدن خاورمیانه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام پاکستان جو بایدن برجام پاکستان جو بایدن خاورمیانه اخبار کنکور جمهوری اسلامی ایران ایران و پاکستان خبرنگار ایرنا میان دو کشور اوضاع داخلی معامله قرن همکاری ها چشم انداز جو بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۶۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رحیم‌پور ازغدی: ترامپ یقه طرف را می‌گیره می‌خواد تجاوز کنه!

فرارو- عضو شورای انقلاب فرهنگی چهارشنبه شب در برنامه جریان که از شبکه یک پخش شد گفت: ترامپ به عنوان رقیب جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۳۶ پرونده تجاوز جنسی دارد. یقه طرف را می‌گیره می‌خواد تجاوز کنه!

به گزارش فرارو، حسن رحیم پور ازغدی با بیان اینکه جو بایدن گفته که من یک صهیونیست هستم و ترامپ هم گفته بود من صهیونیست‌ترم و اگر من بودم ایران جرأت نمی‌کرد به اسرائیل حمله کند، اظهار کرد: ایران برای اولین بار زمان ترامپ جرأت کرد و به عین الاسد آمریکا موشک زد.

وی خطاب به دونالد ترامپ گفت: تا قبل از تو که ایران جایی را نزده بود، تو خیلی خوش قدم بودی، حالا دوباره هم اگر بیایی بهتر است. این ترامپ اینقدر احمق است که اگر بخواهیم آمریکا نابود شود باید ترامپ رئیس جمهور آن شود.

رحیم پور ازغدی افزود: علامت سقوط آمریکا این است که رأس قدرت افتاده بین دو تا دیوانه. سقوط امپراطوری‌ها اینجوری معلوم می‌شود. یه وقتی تو آمریکا کی‌ها بودند و حالا کی‌ها هستند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی این یارو]بایدن که روزی سه بار می‌خوره زمین و تو هوا با جن‌ها دست می‌دهد. اصلا از این مسخره‌تر می‌شود؟ این کار‌هایی که بایدن می‌کند: می‌دود، از پله‌ها سه بار می‌خوره زمین، با هوا دست می‌ده، برمی‌گرده حرف می‌زنه، این دیوانه کامل است. اگر رئیس یک کشور درجه سه این کار را بکند چه می‌شود؟ بعد تازه این عاقلشه. ترامپ که رقیب این است ۳۶ تا پرونده تجاوز جنسی دارد. یقه طرف را می‌گیره می‌خواد تجاوز کنه! این شده رئیس جمهور، اصلا سقوط یک امپراطوری از همین‌جاش معلوم می‌شود. رقابت بین دو احمق، دو فاسد.

دیگر خبرها

  • آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد
  • تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران
  • حمله جدید بایدن به ایران: دنبال محو اسرائیل تا ابد هستند
  • ترامپ: بایدن کشور ما را ویران کرده و بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست/ ما باید از شر بایدن خلاص شویم (فیلم)
  • رحیم‌پور ازغدی: ترامپ یقه طرف را می‌گیره می‌خواد تجاوز کنه!
  • بایدن: اسرائیل و اوکراین برای دفاع از خودشان به ما وابسته‌اند
  • بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است
  • بایدن : ایران به‌دنبال محو اسرائیل است
  • سیاستمدار پاکستانی: اسلام‌آباد ۲ پایگاه به آمریکا داده است
  • نامهربانی پاکستان در حق ایران