Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/هرمزگان مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان گفت: علاقه‌مند هستیم در سال آینده منابع اشتغال خود را در مسیر همکاری با جهاد دانشگاهی قرار دهیم.

علی الهیاری، صبح امروز (۲۹ دی‌ماه) در نشستی با سرپرست جهاد دانشگاهی هرمزگان، اظهار کرد:  رویکرد ما در کمیته امداد، کار عملی و اجرایی است و به دنبال آمارسازی و عکس گرفتن نیز نیستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مثال در مسکن روستایی ۴ هزار و ۵۰۰ مسکن در چند سال گشته ساخته‌ایم که در آمار بنیاد مسکن آمده و یا ۱۰۲ مسجد ساخته‌ایم که در آمار اداره اوقاف آمده است. مهم نتیجه کار است که انجام شده و آمارسازی برای ما اهمیتی ندارد.

وی افزود: اگر کمیته امداد و سایر نهادها ازجمله جهاد دانشگاهی همسو شوند، کارها خیلی بهتر پیش می‌رود، ازاین‌رو علاقه‌مند هستیم در سال آینده کل منابع اشتغال خود را در مسیر همکاری با جهاد دانشگاهی قرار دهیم. خوب است که جهاد دانشگاهی درزمینهٔ صنایع استان هرمزگان نیازسنجی‌های لازم را درزمینهٔ اشتغال و نیروی انسانی موردنیاز آن‌ها انجام داده و قراردادی آموزشی جهت مهارت‌آموزی و آماده‌سازی نیروی کار برای آن‌ها منعقد کند. در این صورت ما نیز می‌توانیم قراردادی با جهاد دانشگاهی در جهت آموزش مددجویان منعقد کنیم و به ازای هر مددجو تا سقف ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۵ میلیون تومان وام اختصاص دهیم تا مهارت‌آموزی آنان منجر به اشتغال شود.

مدیرکل کمیته امداد هرمزگان تصریح کرد: برای تشویق جهاد دانشگاهی و کارگاه‌ها و صنایع کوچک در ارتباط با آن نیز می‌توانیم به ازای هر فرد مشغول به کار شده ۵۰۰ هزار تومان به جهاد دانشگاهی اختصاص دهیم و تا دو سال حق بیمه مددجویان خود را پرداخت کنیم و یا به ازای هر مددجو تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه به آن کارگاه‌ها ارائه دهیم. همچنین اگر ۱۰۰ درصد اطمینان پیدا کنیم مددجوی ما مشغول به کار می‌شود می‌توانیم مجوزی را از مرکز اخذ کنیم تا در قالب مصوبه‌ای خاص مبالغ بالاتری برای کلاس‌های آموزشی در نظر بگیریم.

الهیاری ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم در این راستا با مدیرانی وارد مذاکره شوید که عمل‌گرا باشند چراکه برخی مدیران صنایع در این زمینه عمل‌گرا نبوده و نیاز به ورود مدیران ارشد استان دارند. من فکر می‌کنم برای شروع، تأمین نیروی صنایع جدید و کوچک مؤثرتر است. همچنین تأمین نیروی انسانی موردنیاز صنایع جاسک و سواحل مکران در آینده بسیار مهم خواهد بود. چراکه در آینده بزرگ‌ترین پتروشیمی کشور و صنایع بزرگ بسیاری در این منطقه ساخته می‌شوند و نیازمند نیروی بومی دارای مهارت خواهند بود.

وی عنوان کرد: متأسفانه در استان هرمزگان به‌خصوص شرق استان خلأ نیروهای دارای مهارت صنعتی و سخت‌کوش بسیار محسوس است. صنایع و بنادر استان هرمزگان می‌توانند تا سال‌ها جور اشتغال کشور را بکشند و اگر جوانان استان ماهر نشوند از این غافله عقب می‌مانند.

مدیرکل کمیته امداد هرمزگان اضافه کرد: خوشبختانه در یک سال گذشته کشور در حوزه اشتغال پوست‌اندازی خوبی انجام داده و چارت سازمانی کمیته امداد نیز تغییر یافته است. ما ذیل معاونت اشتغال، اداره طرح اشتغال را داشتیم که اکنون به اداره هدایت و راهبری شغلی تغییر یافته است. در ذیل اداره راهبری شغلی بحث رویدادهای کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و برگزاری رویدادهای استارتاپی اتفاق افتاده و کمیته امداد هرمزگان تا حدودی از غافله عقب مانده است. ازاین‌رو برای ورود به این عرصه به همکاری با جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری فکر کردیم و با پیگیری‌های صورت گرفته مجوز برگزاری رویدادها را اخذ کردیم. طرح پیشنهادی خود را در موضوعات صنایع‌دستی، صنایع تبدیلی، گردشگری و مشاغل دریامحور و حوزه‌هایی که ظرفیتش در جامعه هدف ما وجود دارد ارائه دادیم و بنا شد بر اساس چارچوب‌ها و استانداردهای تعیین‌شده، رویدادهای استارتاپی در این موضوعات را برگزار کنیم.

مدیرکل کمیته امداد هرمزگان همچنین در خصوص همکاری با جهاد دانشگاهی در زمینهٔ تدوین سند کاهش فقر، اظهار کرد: تدوین سند فقر ایده خوبی است اما اجرایی کردن آن از اختیارات کمیته امداد خارج است. پیشنهاد می‌کنم همکاری ما در زمینهٔ تدوین و تصویب سندهای راهبردی در زمینه‌هایی باشد که کمیته امداد در اجرایی کردن آن‌ها اختیار و اراده اجرایی داشته باشد.

وی ادامه داد: برای مثال سند توسعه مشارکت‌های مردمی و سند پایداری مشاغل خرد، از اسنادی هستند که ما می‌توانیم پای اجرایی شدن آن‌ها بایستیم. ما با مشارکت‌های مردمی و در بستر پول خرد مردم می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم و به کسی نیز فشاری وارد نمی‌شود و با همین کار می‌شود اورژانس‌های فقر استان را مدیریت کرد ازاین‌رو سند توسعه مشارکت‌های مردمی بسیار عملی ر و راهگشاتر خواهد بود. من از هر پژوهشی که اجرایی کردن آن در اختیار من باشد استقبال می‌کنم.

دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت جهاد دانشگاهی ضریب اشتغال بالایی دارد

سرپرست جهاد دانشگاهی هرمزگان نیز در این نشست اظهار کرد: در خصوص طرح مشاغل خانگی، بعد از جلساتی که در کمیته راهبری طرح با معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان داشتیم، طرح تا مقطعی به‌کندی پیش می‌رفت اما با پای‌کار آمدن سایر نهادهایی چون کمیته امداد، صنعت و معدن و میراث فرهنگی کار ما شتاب گرفت، اداره کار نیز به‌عنوان کارفرما درزمینهٔ اجرا کمک‌های خوبی به جهاد دانشگاهی ارائه کرد.

محمد دل‌پسند افزود: خوشبختانه در بخش ثبت‌نام متقاضیان و فاز تحقیقاتی طرح مشاغل خانگی تاکنون موفق بوده‌ایم و در فاز ثبت‌نام جایگاه اول را در بین استان‌های کشور کسب کرده‌ایم. من نیز معتقد به عمل‌گرایی هستم و نیز معتقدم که برای اجرایی کردن طرح‌ها باید منیت‌ها را کنار گذاشته و همه نهادها دست‌به‌دست همه داده و پای‌کار بیاییم. جایگاهی که در فاز ثبت‌نام و تحقیقات این طرح داشته‌ایم مهم نیست بلکه مهم این است، تعهدی که برای رساندن ۲ هزار و ۳۰۰ نفر و خانواده‌هایشان به اشتغال پایدار، متقبل شده‌ایم، محقق شود و در این صورت است که می‌توانیم بگوییم موفق شده‌ایم.

دل‌پسند با تأکید بر اینکه دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت جهاد دانشگاهی ضریب اشتغال بالایی دارد، افزود: نگاه ما این است که اگر با همکاری بخش صنعت، کار آموزش و مهارت‌آموزی را به‌درستی انجام دهیم می‌توانیم بخشی از مشکل کارجویان بدون مهارت را حل کنیم. در دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی نیز به سمت بازنگری رشته‌ها حرکت می‌کنیم و در این زمینه قول‌های خوبی از مرکز علمی کاربردی گرفته‌ایم. در تلاش هستیم به سمت رشته‌های صنعتی پیش رویم تا بتوانیم نیاز صنایع استان را درزمینهٔ نیروی انسانی دارای مهارت برطرف کنیم. این رویکرد برای مددجویان کمیته امداد نیز می‌تواند یک فرصت باشد و باید بررسی کنیم که چطور می‌توانیم با هم در این مسیر هم‌افزایی داشته باشیم.

دلپسند اضافه کرد: ده‌ها هزار نفر نیروی انسانی در منطقه ویژه خلیج‌فارس مشغول به کارند که از این تعداد بیش از سه‌چهارم آن‌ها  تکنسین هستند که متأسفانه فقط تعداد کمی از آن‌ها بومی هرمزگان بوده و از داخل استان جذب شده‌اند و این ایراد تنها ناشی از خلأ آموزش‌های مهارتی مناسب در هرمزگان است.

وی خاطرنشان کرد: صنایع هرمزگان به‌ویژه در شرق استان رو به توسعه هستند و جذب نیرو به روشی که در برخی شهرهای صنعتی ازجمله عسلویه وجود دارد، معضلات اجتماعی بسیاری را در این مناطق به وجود می‌آورد، درحالی‌که وقتی صنعتی وارد منطقه‌ای شده و نیروهایش از منطقه تأمین شود آن مشکلات اتفاق نمی‌افتد.

جهاد دانشگاهی؛ دستگاه تنفسی برای زنده ماندن ایده‌های نوآورانه

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی هرمزگان نیز در این دیدار، اظهار کرد: یکی از رسالت‌های مرکز رشد جهاد دانشگاهی، حرکت به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان است، درواقع خروجی و مرحله تولید و فروش مرکز نوآوری و مرکز رشد ما وارد پارک علم و فناوری شده و از آنجا راهی صنعت می‌شود. مرکز رشد جهاد دانشگاهی دستگاه تنفسی برای زنده ماندن ایده‌های نوآورانه است. این مرکز همچنین کار شرکت‌های دانش‌بنیان و مجوزهای خلاق را نیز انجام می‌دهد و هر امتیازی که شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری دارند در مرکز رشد جهاد دانشگاهی نیز موجود است.

یاسی پور در خصوص همکاری با کمیته امداد در حوزه تدوین سندهای راهبردی، بیان کرد: سندنویسی خاصیت‌های مختلفی دارد، زمانی که سندی مکتوب شده و تأییدیه مقامات ذی‌ربط را می‌گیرد، می‌توان برای پیشبرد کارها به آن استناد کرد. بسیاری از معضلات کشور ابتدا باید در قالب اسناد راهبردی مکتوب شود تا در اولویت‌های کاری ادارات مربوطه قرار بگیرد چراکه بدون نقشه راه، عمل‌گرایی اتفاق نمی‌افتد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه هرمزگان استانی علمی و آموزشی همکاری با جهاد دانشگاهی جهاد دانشگاهی هرمزگان کمیته امداد هرمزگان شرکت های دانش بنیان مدیرکل کمیته امداد نیروی انسانی اجرایی کردن مرکز رشد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۸۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای مراکز تحقیقاتی در راستای پایداری منابع درآمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین افشاری سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان در مراسم تکریم و معارفه رؤسای قدیم و جدید این واحد دانشگاهی اظهار کرد: فلسفه اصلی دانشگاه امور آموزشی، پژوهشی و فرهنگی است، باید مدیران منابع لازم را برای این مهم مهیا کنند و برنامه‌ها بر اساس تمرکز بر نقاط ضعف و قدرت و ظرفیت‌های موجود هدفمند شود.

وی ادامه داد: بسیاری از واحد‌های دانشگاهی در سالیان اخیر دچار کمبود دانشجو و درآمد شده‌اند با توجه به منابع محدود شهریه‌ای باید تلاش شود از منابع غیرشهریه‌ای برنامه‌های دانشگاه را به پیش ببریم و مزایای همکاران را به موقع پرداخت کنیم.

سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان تأکید کرد: برنامه‌های این واحد دانشگاهی را بر مبنای برنامه پنج ساله تحول و تعالی دانشگاه با جدیت بیشتری در راستای پایدار کردن منابع درآمدی پیش می‌بریم و با احیا کردن مراکز تحقیقاتی، تالار، هتل و کلینیک حقوقی شتاب لازم را در این راستا ایجاد می‌کنیم.

افشاری بیان کرد: انتظار داریم بتوانیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها حداقل یک محصول را تولید کرده و با توجه به شعار سال و کمک همکاران با ورود به بخش تولید بخشی از منابع غیر شهریه‌ای را تأمین خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتشار کتاب قرارداد‌های ناقل معدوم در فقه امامیه، حقوق ایران و فرانسه
  • انتشار کتاب «قرارداد‌های ناقل معدوم در فقه امامیه، حقوق ایران و فرانسه» در چهارمحال وبختیاری
  • احیای مراکز تحقیقاتی در راستای پایداری منابع درآمدی
  • افزایش ۱۰ برابری تولید و اشتغال با توسعه کشت گلخانه‌ای
  • تحقق ۱۱۸ درصدی تعهد اشتغال‌زایی استان همدان در سال ۱۴۰۲
  • رقابت یک هزار و ۳۶۲ داوطلب در آزمون استخدامی تامین اجتماعی استان یزد
  • توجه ویژه به اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در سال‌جاری
  • رئیس جهاد دانشگاهی عنوان کرد؛ آمادگی برای انجام یک کار بزرگ در کشور/ جلوگیری از فروش ۲۰۰ هزار تن پلاسمای خام
  • قدردانی رئیس جهاد دانشگاهی از رزمندگان حماسه تنبیه اسرائیل
  • ساخت دستگاه آموزشی الکتروهیدرولیک توسط متخصصان داخلی