Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، معاون فنی محیط زیست استان فارس با اشاره به وضعیت تالاب‌های استان فارس اظهارد کرد: ۱۱ تالاب در سطح استان فارس وجود دارد که ۴ تالاب رامسر سایت هستند یعنی مشمول کنفوانسیون رامسرند که شامل مجموعه طشت، کمجان و بختگان و پریشان می‌شود.

نبی‌الله مرادی با بیان اینکه دریاچه پریشان از سال ۸۶ آبی به خود ندیده و کامل خشک شده است، گفت: در این دریاچه سطح ایست آبی چندین متر از کف تالاب پایین‌تر رفته و تقریبا همه چشمه‌های اطراف تالاب خشک شدند؛ اقداماتی برای احیای دریاچه انجام شده اما به دلیل اینکه کمبود مخزن شدید است نتوانسته جوابگو باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه باید کمکی به دریاچه پریشان شود تا این افت جبران شود و بعد با یک مدیریت مناسب پایدار نگه داشته شود، افزود: بختگان نیز در فهرست مونترو قرار گرفته است، اگر تالابی دچار مشکل شود و احتمال از دست دادن کارکردهای زیستی و اکولوژی را داشته باشد، در این فهرست قرار می‌گیرد تا دولت‌ها حساس شوند و بتوانند آن را احیا کنند که اگر احیا نشود تالاب مذکور از کنوانسیون رامسر خارج می‌شود.

مرادی با بیان اینکه  تالاب بختگان دومین تالاب  بزرگ داخلی کشور است، بیان کرد: این تالاب با وسعت ۸۵ هزار هکتاری خود و ۴۱ هزار هکتاری طشک و ۴ هزار هکتاری کمجان در سال‌های خوب بهم متصل می‌شدند و یک اقلیم بسیار خوبی درست می‌کردند اما اکنون بزرگترین انجیرستان دیم دنیا  در استهبان بعد از خشکیدگی تالاب دچار آسیب جدی شده و در ورطه خشکیدگی و از بین رفتن است.

وی با بیان اینکه اقداماتی هم برای احیای این ۴ تالاب صورت گرفته است، عنوان کرد: برای بختگان بارزترین طرح مدیریت زیست بومی بختگان است که به صورت کامل کار شده و براساس همان پیگیری‌ها انجام می‌شود.  

مرادی تصریح کرد: این حساسیت در مسئولان استانی ایجاد شده و به این نتیجه رسیدند که بختگان باید احیا شود و طی ۲ سال اخیر بخشی از حق آبه بختگان را از درودزن تامین و رهاسازی و کشاورزان نیز همکاری کردند.

معاون فنی محیط زیست استان فارس با بیان اینکه  مطالعات دانشگاه شیراز در قالب طرح احیای تالاب‌های استان فارس در حال انجام است اما هنوز کامل نشده است، گفت: مهم‌ترین دلیل برای به وجود آمدن این شرایط برداشت‌های غیرمجاز است و این موضوع در مجموعه بختگان و پریشان بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد سهم دارد.

وی با بیان اینکه هزار چاه در اطراف پریشان است که یک سوم غیر مجاز و مابقی هم که مجاز است همه مجهز به کنتور نیستند که حجم مندرج در پروانه را رعایت کنند و هر چقدر دلشان بخواهند آب برداشت می‌کنند، بیان کرد: زمین‌های اطراف دریاچه تمام سال کشت می‌شود و هیچ استراحتی به تاسیسات و سفره‌های آب نمی‌دهند، میزان برداشت آب خیلی زیاد است و در سال‌های اخیر اضافه برداشت با خشکسالی همراه و سبب خشکیدگی تالاب‌ها شد.

معاون فنی محیط زیست استان فارس درباره تبعات خشک شدن و از بین رفتن تالاب‌ها گفت: عمده‌ترین تبعاتش ایجاد کانون‌های برداشت گرد و غبار است که در بختگان این اتفاق افتاد، باد غالب از دریاچه به سمت شهر آباده طشک است که سبب طوفان‌های نمک می‌شد که در سال‌های اخیر برای تثبیت طوفان‌های نمک نهال کاری شده تا اگر  طوفان ایجاد شد مسیر حرکت به سمت شهر نباشد و بتوانیم جلویش را بگیریم.

وی افزود: فروچاله‌ها هر چند وسیع و گسترده نیست اما در کنار دریاچه مهارلو اتفاق می‌افتد و مربوط به برداشت از آب‌های زیر زمینی است که در نزدیک یکی از روستاها در حال اتفاق است.

مرادی تهدید امنیت غذایی را از دیگر تبعات خشک شدن دریاچه‌ها دانست و اظهار کرد: در نتیجه خشک شدن تالاب‌ها و برداشت بیش از حد از سفره‌های زیرزمینی سفره‌های آب شور به سمت آب شیرین نفوذ می‌کنند و کیفیت آب به شدت پایین می‌آید و کشاورزی و امنیت غذایی هم دچار مشکل می‌شود.  

معاون فنی محیط زیست استان فارس بیان کرد: اگر کانون‌های تولید ما در روستاها معیشتشان تامین نشود ناگزیر به تخلیه هستند که این مهاجرت‌های عظیم پیامدهای اجتماعی بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه اکنون احیای تالاب‌ها مطالبه آحاد مردم شده و تصمیم‌گیران نیز به این آگاهی رسیدند که باید مدیریت منابع آب را جدی‌تر بگیریم، اظهار داشت: ما در کمربند خشک جهان هستیم و در این موقعیت بودن اقتضائات خود را دارد. در آینده اگر با این شیوه ادامه دهیم فجایع محیط زیستی رخ می‌دهد اگر بختگان را از دست بدهیم کویر سیرجان به داخل استان فارس نفوذ می‌کند که حتی تجسمش هم سخت است و امیدواریم به این نقطه نرسیم.

مرادی با بیان اینکه تالاب‌ها یک متولی خاص نمی‌تواند داشته باشد بلکه همه ذی‌نفعان باید یک باور داشته باشند تا بتوانند مدیریت کنند تا تالاب پایدار باشد، گفت: باید همه به نحوی از منابع استفاده کنند که خود منبع شود.  

وی خاطرنشان کرد: برای استان فارس و مجموعه بختگان و پریشان طرح مدیریت زیست بومی آماده شده، برای کافتر و مهارلو نیز این طرح آماده و ابلاغ شده است، هر دستگاه دولتی شرح وظایفی دارد که باید انجام دهد و هرچند هنوز به اجرا نرسیده اما در اولویت قرار دارد.

معاون محیط زیست فارس گفت: از سال ۹۳ ستاد احیای تالاب‌های فارس را شروع کردیم و بعد از آن قانون تالاب‌ها و آئین نامه اجرایی دنبال شد پس از آن یک ستاد ملی شکل گرفت و ستاد احیای تالاب‌های فارس هم تغییرات جزئی در آن ایجاد شد، در حال حاضر جلسات منظمی تشکیل می‌شود و رئیسش هم استاندار است و امید داریم که نتیجه خوبی داشته باشد.

مرادی با بیان اینکه در سفر رئیس سازمان به استان فارس تکلیف شد که برای تالاب‌های فارس شبیه تالاب ارومیه یک طرحی آماده شود که در دست اجرا است و کارهای مقدماتی در حال انجام است تا نقشه راه برای احیای تالاب‌ها ترسیم شود، بیان کرد: این طرح ابتدا باید در ستاد استانی تصویب شود و بعد در ستاد ملی و به وزارت خانه‌های مربوطه ابلاغ شود تا مصوبات و رهیافت‌ها را دنبال کنند.

کد خبر 579763 برچسب‌ها استان‌ فارس تالاب

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان فارس تالاب احیای تالاب ها خشک شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۸۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فارس به استقبال یادروز سعدی شیرین‌سخن می‌رود

روز اول اردیبهشت، روز آغاز نگارش کتاب گلستان، توسط مرکز سعدی‌شناسی ایران، روز سعدی نامیده شده و فارس در تلاش برای بزرگداشت این روز گرانقدر و زبان شیرین پارسی برنامه‌های فرهنگیِ پر و پیمانی تدارک دیده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، نخستین روز اردیبهشت از سوی نهاد‌های فرهنگی داخلی و خارجی به عنوان روز سعدی نام‌گذاری شده و هر ساله به این مناسبت در استان فارس ویژه برنامه‌های هنری، فرهنگی و علمی به مدت یک هفته اجرا می‌شود.

امسال برخلاف سال‌های گذشته بخش بین‌الملل هفته نکوداشت سعدی با همکاری رایزنان فرهنگی و سفارتخانه‌ها فعال شده است.

حمیدرضا قانعی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم در راستای برگزاری نکوداشت یادروز سعدی، با خبرنگاران به گفت‌وگو نشست.

به اعتقاد وی، هفته فرهنگی و هنری سعدی شیرازی یکی از مهمترین رویداد‌های هنری فارس محسوب می‌شود، زیرا همچنان که زمان می‌گذرد، جنبه‌های مختلف اندیشه‌ها، پند‌ها و حکمت‌های سعدی مایه مباهات و افتخار نسل‌های گذشته است.

قانعی با تصریح بر این نکته که تلاش شده امسال در برگزاری این مراسم گستره فعالیت‌ها را از فارس خارج کرده و به سمت بخش بین‌الملل از جمله رایزنان و سفارتخانه‌ها ببریم، عنوان کرد: میهمانی از کشور ترکیه داریم و بخش علمی امسال هم با حضور سعدی پژوهان برجسته بسیار پربار‌تر از سال‌های پیشین خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: تلاش شده تا عمده برنامه‌ها را با همکاری موسسات هنری و موسیقی پیش ببریم.

قانعی به برگزاری شورای پاسداست زبان و ادبیات فارسی به ریاست استاندار فارس طی دو ماه گذشته در شیراز هم اشاره و عنوان کرد: قصدمان بهره‌مندی بیشتر مردم از زبان فارسی بیش از پیش است.

وی با تاکید بر این موضوع که جایگاه زبان در حوزه تمدنی ما مقوله‌ای بسیار مهم است، ابراز امیدواری کرد که استان فارس سردمدار و پیشقراول احیای زبان فارسی در کشور باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اعلام این نکته که رویداد نکوداشت یادروز سعدی امسال به صورت عمومی برگزار نمی‌شود، گفت: سه سفارت چین، هندوستان و عراق نیز در بخش بین‌الملل یادروز سعدی به اجرای برنامه می‌پردازند.

قانعی همچنین از انتشار مجله سعدی شناسی همچون سال گذشته خبر داد.

ما امروز به زبان سعدی با یکدیگر صحبت می‌کنیم

غلامرضا خوش اقبال، معاون اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی فارس نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه ما امروز به زبان سعدی با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنیم، به تشریح ویژه برنامه‌های امسال یادروز سعدی در استان و بخش بین‌الملل پرداخت.

وی افزود: با هماهنگی رایزنان فرهنگی کشور در حال تلاش برای معرفی نگاه و اندیشه سعدی به دیگر کشور‌ها هستیم.

به گفته خوش‌اقبال، با همکاری بنیاد سعدی شناسی آیین یادروز سعدی شامگاه جمعه 31 فروردین‌ماه ساعت 19 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک سعدی‌پژوه از ترکیه برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: یکم اردیبهشت ماه به صورت رسمی هفته نکوداشت سعدی با گلباران آرامگاه این شاعر والامقام و نشست علمی آغاز می‌شود.

بررسی اندیشه‌های سعدی در برخی سفارتخانه‌های مستقر در تهران 

معاون اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی فارس، برپایی محفل انس خوشنویسی را از دیگر برنامه‌های این هفته ذکر و خاطرنشان کرد: سوم اردیبهشت به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی ویژه برنامه سعدی در اقلیم چین با سخنرانی امیرجلالی، چهارم اردیبشهت‌؛ ویژه برنامه سعدی و نسخه‌های سعدی در هندوستان، پنجم اردیبهشت‌؛ ویژه‌برنامه سعدی و نظامیه بغداد به میزبانی سفارت عراق در تهران و ششم اردیبهشت‌؛ آیین اختتامیه هفته سعدی به میزبانی انجمن مفاخر ایران با ویژه برنامه تجلیل از سعدی‌پژوهان ایرانی برگزار خواهد شد.

خوش اقبال اضافه کرد: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان فارس نیز امسال چند پویش با موضوع سعدی در دستور کار قرار داده است. یک گروه نمایش عروسکی هم به مدت سه روز در آرامگاه سعدی ویژه کودکان و نوجوانان به اجرای نمایش می‌پردازد.

وی همچنین آذین‌بندی خیابان سعدی توسط شهرداری شیراز، تجلیل و تقدیر از سعدی پژوهان و حمایت از پایان‌های مرتبط با سعدی را از دیگر برنامه‌های امسال هفته یادروز سعدی اعلام کرد.

اجرای سالار عقیلی در آیین یادروز سعدی

معاون اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی فارس همچنین از اجرای سالار عقیلی در آیین رسمی نکوداشت هفته سعدی خبر داد.

وی در خاتمه سخنانش به اعلام سه فراخون تهیه کالا‌های فرهنگی با موضوع سعدی، جشنواره عروسکی در خصوص داستان‌های گلستان و بوستان سعدی و جشنواره نقاشی کودک و نوجوان با موضوع سعدی و آثار سعدی برای سال آینده خبر داد.

به گزارش تسنیم، رونمایی از بیست و هفتمین پوستر یادروز سعدی خاتمه بخش نشست خبری هفته یادروز سعدی بود.

انتهای پیام/424.

دیگر خبرها

  • فارس به استقبال یادروز سعدی شیرین‌سخن می‌رود
  • مرغ داری آلوده کننده تالاب انزلی به مراجع قضایی معرفی شد
  • کوچ پرندگان به تالاب کمجان
  • دریای خزر دریاست یا دریاچه؟ دانشمندان پاسخ می‌دهند
  • بهره‌مندی از هوش مصنوعی برای احیای تالاب‌های فارس
  • بهره‌مندی از هوش مصنوعی در جهت احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها
  • مبارزه با دسته های ملخ مراکشی در بستر تالاب پریشان
  • مبارزه با ملخ مراکشی در بستر تالاب پریشان
  • بنای افزایش مساحت زمین‌های کشاورزی در فارس را نداریم
  • کمک علمی دانشگاه شیراز برای احیا تالاب‌ها