Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلسه ۲۶۱ هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست محمدعلی کی‌نژاد، رئیس این هیأت به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۲۶۱ هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست محمدعلی کی‌نژاد رئیس این هیأت به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  در این نشست جواد محمدی دبیر هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در پیش از دستور این جلسه با اشاره به اینکه بر اساس مصوبات، هیأت‌های اجرایی جذب برای اعضای هیأت علمی می‌توانند تا مقطع رسمی آزمایشی رسیدگی کنند، پیشنهاد داد: با توجه به اینکه هیأت‌های اجرایی جذب نمی‌توانند به پرونده و بررسی صلاحیت علمی و عمومی متقاضی برای تبدیل وضعیت از مرتبه رسمی آزمایشی به رسمی قطعی رسیدگی کنند و این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در روند بررسی پرونده متقاضی شده است، این اختیار به هیأت‌های اجرایی جذب واگذار شود.
رسیدگی به پرونده‌های تبدیل وضعیت اساتید توسط کارگروه هیأت عالی جذب
پس از بحث و بررسی اعضا، مقرر شد این موضوع ضمن رجوع به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیأت عالی جذب از لحاظ حقوقی بررسی شود و در صورت تأیید مجوز رسیدگی به پرونده‌های تبدیل وضعیت از مرتبه رسمی آزمایشی به رسمی قطعی توسط کارگروه هیأت عالی جذب بررسی و سپس در هیأت عالی جذب بررسی و تصویب شود.
در ادامه محمدی با اشاره به دستور اول جلسه که بررسی معیار‌های هم‌ترازی دانشگاه‌ها در جذب وزارت علوم و بهداشت اختصاص داشت، خاطرنشان کرد: پیشنهاد‌های وزارتین علوم و بهداشت برای معیار‌های هم‌ترازی دانشگاه‌ها در هیأت عالی جذب بحث و بررسی شده است، البته این موضوع نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد.
طهرانچی :هم‌ترازی دانشگاه‌ها باید در هیأت‌های اجرایی بررسی شود
در ادامه این نشست محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه موضوع هم‌ترازی دانشگاه‌ها به لحاظ حقوقی و حق‌الناس حائز اهمیت است، افزود: هم‌ترازی دانشگاه‌ها باید در هیأت‌های اجرایی و مرکزی جذب با توجه به قوانین بررسی شود.
وی با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور بر اساس نظام رتبه‌بندی ملی، افزود: در حال حاضر نظام رتبه‌بندی ملی برای دانشگاه‌های کشور وجود ندارد.
 طهرانچی ادامه داد: تا زمانی که نظام رتبه‌بندی ملی دانشگاه‌ها در کشور انجام نشود، موضوع هم‌ترازی دانشگاه‌ها و رعایت حقوق مردم در این مورد اجرا نخواهد شد.
رئیس دانشگاه آزاد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ضریب معدل و ضریب تأثیر برای همه دانشگاه‌ها در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به صورت رشته به رشته توسط سازمان سنجش آموزش کشور تهیه شده است.
وی در ادامه با اشاره به وجود ٢٧۶ واحد در دانشگاه آزاد از تدوین نظام رتبه‌بندی ٢۶ گانه برای دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

دانشگاه‌ها در جذب هیات علمی باید شفاف عمل کنند همچنین محمدعلی کی نژاد، رئیس هیأت عالی جذب اعضای هئیت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در این جلسه اظهار داشت: هدف از هم‌ترازی دانشگاه‌ها در کشور، بررسی معتبر بودن یا نبودن دانشگاه‌ها نیست.
وی با بیان اینکه متقاضیان دارای وضعیت علمی مناسب بعد از جذب در دانشگاه‌ها نیز عملکرد خوبی داشته‌اند، افزود: در موضوع هم‌ترازی دانشگاه‌ها باید به صورت شفاف عمل شود و نیاز است که یک جدول به صورت رشته به رشته برای این موضوع و به صورت موقت برای حفظ حقوق مردم تنظیم شود.

در ادامه سید صدرالدین صدری نوش آبادی، معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به تفاوت سطح دانشگاه‌ها، تصریح کرد: هم‌ترازی دانشگاه‌ها برای رعایت حق‌الناس هر چه زودتر باید اجرایی شود.
وی در ادامه با بیان اینکه انجام هم‌ترازی دانشگاه‌ها به صورت رشته به رشته کار بسیار مشکلی است، پیشنهاد داد: معیار‌های هم‌ترازی دانشگاه‌ها بر اساس گروه علمی و گروه‌بندی مانند گروه هنر، گروه علوم پایه و... تعیین شود.
پس از بحث و بررسی اعضا پیرامون این موضوع مقرر شد؛ جدولی از تلفیق ضریب معدل دانشگاه‌ها تهیه شده توسط سازمان سنجش آموزش کشور و معیار‌های وزارتین بهداشت و علوم برای هم‌ترازی دانشگاه‌ها تهیه و طی جلسه‌ای با حضور نمایندگان وزارتین بهداشت و علوم و دانشگاه آزاد اسلامی بررسی و بعد از نهایی سازی در جلسه هیأت عالی جذب برای تصویب ارائه شود.   رضوان طلب: دانشگاه‌های کوچک با دانشگاه‌های بزرگ ادغام می‌شوند محمدرضا رضوان‌طلب رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم با اشاره به دستور بعدی جلسه که به بررسی لیست انطباق نیاز‌های دانشگاه‌ها بر اساس آمایش آموزش عالی در فراخوان جدید اختصاص داشت، گفت: تطبیق بر آمایش آموزش عالی از وظایف مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر به اشتباه مفاهیم «آمایش آموزش عالی»، «ساماندهی دانشگاه‌ها» و «رتبه‌بندی دانشگاه‌ها» معادل یکدیگر تلقی می‌شوند، بر لزوم تبیین و شفاف‌سازی این مفاهیم تأکید کرد.
رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در ساماندهی مناطق ده‌گانه وزارت علوم، دانشگاه‌های اقماری و کوچک حذف و با دانشگاه‌های بزرگ ادغام می‌شود.
در ادامه کی‌نژاد با اشاره به سیاست‌ها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: اعلام نیاز جذب اعم از بورسیه، جذب جدید، نقل و انتقال و... به وسیله هیأت اجرایی جذب انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه ادغام و ساماندهی دانشگاه‌ها بر اساس آمایش آموزش عالی انجام می‌شود، ادامه داد: تأکید داریم که فراخوان امسال نیز باید بر اساس آمایش انجام شود و ضرورت دارد که گزارش آن توسط وزارت علوم به هیأت عالی جذب ارائه شود.
رئیس هیأت عالی جذب بر لزوم اعلام نیاز هیأت‌های مرکزی جذب بر اساس آمایش آموزش عالی تأکید کرد و افزود: در حال حاضر ساماندهی دانشگاه‌ها توسط وزارت علوم به صورت استانی انجام می‌شود و باید این مسیر اصلاح و به صورت منطقه‌ای انجام شود.
کی‌نژاد با اشاره به کاهش دانشجو و استاد رشته کشاورزی تأکید کرد: با وجود چندین دانشگاه معتبر و دارای سابقه طولانی در حوزه کشاورزی در کشور، ضرورت دارد این دانشگاه‌ها حمایت و تقویت شوند.
در ادامه محمدی با بیان اینکه در مصوبه آمایش آموزش عالی بر مأموریت گرایی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تأکید شده است، افزود: ضرورت دارد مأموریت گرایی دانشگاه‌ها بر اساس نیاز‌های منطقه تعیین شود و همچنین ستاد نقشه جامع علمی کشور این مصوبه را به دانشگاه‌ها ابلاغ و پیگیری کند.

لازم به ذکر است، در پایان جلسه نیز گزارش سامانه جذب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شد و در این گزارش تأکید شد که در حال حاضر تمامی فرآیند جذب هیأت علمی در وزارت بهداشت به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی هیات عالی جذب جذب هیات علمی علمی دانشگاه ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی جذب اعضای هیأت علمی هیأت عالی جذب اعضای دانشگاه ها بر اساس آمایش آموزش عالی هیأت عالی جذب هیأت های اجرایی نظام رتبه بندی بر اساس آمایش دانشگاه ها دانشگاه آزاد انجام می شود تبدیل وضعیت حال حاضر وزارت علوم اجرایی جذب کی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۸۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلفی گل: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی تبدیل می‌شود

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم صبح امروز در اولین کنفرانس ملی مهارتی ایران که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: باید حواسمان باشد که شخصیت علمی فناوری و نوآوری کشورمان را هماهنگ ببینیم، شخصیت علمی کشورمان نباید کاریکاتوری رشد کند، اگر این‌گونه باشد اثربخشی در کشور نخواهد داشت.

وی ادامه داد: منظور از این‌که شخصیت علمی ما باید هماهنگ رشد کند این است که باید نقش هر یک از بازیگران عرصه علمی را مناسب ببینیم تا اثربخشی و جایگاه خود را داشته باشد مثل چرخ‌دنده ها، اگر قراراست کشور ما پیشرفت متوازن داشته باشد باید حتماً به بخش‌های مختلف علمی و فناوری و نوآوری کشور توجه شود.

وزیر علوم بیان کرد: توجه بیش‌ازحد به یک بخش و کم‌مهری به بخش دیگر باعث می‌شود جورچین کشور ما ناقص بوده و این هم‌افزایی رخ ندهد، باید تصمیم‌گیری عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی درست باشد باید قانون را محترم بشماریم، جوامع بشری براساس قانون مدیریت می‌شوند در جوامعی که به قانون کم توجهی شود در حد طرفیت‌ها پیشرفت‌ها رخ نمی‌دهد.

به قوانین علم و فناوری توجه لازم نشده است

زلفی گل افزود: در مرور قوانین علم و فناوری گاهی متوجه می‌شویم که به قوانین علم و فناوری توجه لازم نشده است به‌عنوان مثال اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی بیان می‌کند قانون آموزش عالی رایگان تا سرحد خودکفایی، باید توجه کنیم آیا این تعداد دانشجو که با بودجه عمومی پدیرفته می‌شوند براساس نیاز کشور است؟ و همه براساس این قانون توسعه یافته اند؟ یقیناً متوجه می‌شویم نسب به قانون کم توجهی شده است.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه آمده‌است که آموزش مهارتی باید سی درصد باشد با نگاه خوش‌بینانه در حال حاضر ما توانسته ایم آن را به ۱۶ درصد برسانیم، بنابراین یا باید موقعی که قانون‌گذاری انجام می‌شود واقعیت‌ها را ببینیم و آن‌چه که هست را تصویب کنیم یا این‌که ظرفیت‌ها را برای تحقق قانون مذکور آماده کنیم بنابراین در علم و فناوری در خیلی جا‌ها نسبت‌به قانون کم مهری شده‌است.

وزیر علوم افزود: در برنامه هفتم توسعه آموزش‌های مهارتی ۴۰ درصد پیش‌بینی‌شده است ما به‌عنوان مسئولان علم و فناوری از هم‌اکنون باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم درحال‌حاضر دانشگاه‌های نظری ما آموزش‌های مهارت محوری دارند که در حد انتظار نیست و باید آسیب‌شناسی و آسیب‌های آنها برطرف کنیم.

تدوین دستورالعمل افزایش آموزش‌های مهارتی در دانشگاه‌ها

وی ادامه داد: خوشبختانه در برنامه توسعه هفتم حکمی را پیش‌بینی و مصوب کردیم و دستورالعمل آن را باید با همکاری وزارت بهداشت تدوین کرده و توسط هیأت وزیران تصویب کنیم. براساس آن میزان مهارت محور کردن آموزش‌های دانشگاهی افزایش می‌یابد. این موضوع در وزارت بهداشت تقریباً محقق شده‌است، چون بیمارستان‌ها در دست خود دانشگاه است در دانشگاه فرهنگیان نیز به‌همین صورت است، چون دبیرستان‌ها و آموزشگاه‌ها در اختیار آموزش‌وپرورش اند ولی در وزارت علوم این‌گونه نیست صنایع در دسترس ما نیستند در دستورالعملی که باید آن را تدوین کنیم باید به‌گونه‌ای عمل شود تا منافع پذیرش دانشجو با منافع صنعت همسو شود تا دانشجوی ما را پذیرش کنند و مهارت محور شدن شکل بگیرد.

ثبت بیش از ۱۵ هزار نیاز در سامانه نان

وزیر علوم با اشاره به این موضوع که باید نقص قوانین را برای مهارتی شدن آموزش رفع کنیم به سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها اشاره کرد و گفت: درحال‌حاضر وزارت نفت ۶۰۰ نیاز در این سامانه ثبت کرده و بیش‌از ۱۵ هزار نیاز نیز توسط صنایع کشور در این سامانه ثبت‌شده است، اگر استادان و دانشجویان ما براساس این نیاز‌ها طرحی تعریف کنند پژوهانه ویژه به آنها اختصاص داده می‌شود همچنین در آئین‌نامه ارتقا و ترفیع امتیاز می‌گیرند.

وزیر علوم افزود: آئین‌نامه ارتقا تدوین شده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده‌است در این آئین‌نامه افرادی که علم را به فن و ثروت تبدیل می‌کنند، امتیازات ویژه‌ای دریافت کنند.

وی به مسائل فرهنگی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: مسائل فرهنگی اصل هستند ما نمی‌توانیم به آموزش و پژوهش توجه کنیم ولی مسائل فرهنگی را نادیده بگیریم، بزرگ‌ترین سرمایه یک جامعه فرهنگ جامعه است یکی از کارکرد‌های دانشگاه‌ها بحث فرهنگی است نتایج همه این آموزش‌ها در خدمت جامعه قرار می‌گیرد از این بابت است که این همایش نقش کلیدی در آموزش عالی کشور دارد.

وزیر علوم در ادامه به کتاب‌های درسی اشاره کرد و گفت: آئین‌نامه‌ای به دانشگاه‌ها ارسال کردیم که براساس آن مشخص شده‌است که کتابی که تألیف می‌شود باید براساس چه شاخص‌هایی باشد و چه خروجی‌هایی داشته باشد برخی از شاخص‌های تدوین کتاب‌های دانشگاهی نیاز محوری، هویت‌ساز بودن، مهارت محوری است که باید به آن توجه شود.

وزیر علوم تأکید کرد: باید جایگاه دانشگاه فنی‌حرفه‌ای را توسعه دهیم بنابراین پیگیر این هستیم تا دانشگاه فنی حرفه‌ای را به دانشگاه مهارت ملی تبدیل کنیم. دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد مبنی‌بر این‌که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه شاغل هستند این درحالی است که ایجاد شغل برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی بسیار هزینه می‌برد برای همین است که مقام معظم رهبری به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار تأکید می‌کنند.

وزیر علوم همچنین به ایجاد پارک علم و فناوری مهارتی و کنسرسیوم‌های اشتغال اشاره کرد که در این دانشگاه پیگیری می‌شود و افزود: در دو سال گذشته توجه و فعالیت زیادی در خصوص دانشگاه فنی و حرفه‌ای صورت گرفته است مبنی براینکه بودجه دانشگاه فنی‌حرفه‌ای هزار و دویست میلیارد تومان بود اکنون امیدواریم آن را به بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان برسانیم و تقریباً چهار برابر شود.

وی افزود: بیش‌از هزار و پونصد میلیارد تومان نیز در سفر‌های ریاست‌جمهوری به استان‌های مختلف برای دانشگاه فنی حرفه‌ای پیش‌بینی‌شده است.

وی همچنین از رفع مشکل استخدامی اعضای هیئت علمی در دانشگاه فنی‌حرفه‌ای نیز خبر داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی کارکنان وظیفه/ آموزش مهارتی بیش از ۱ میلیون سرباز وظیفه طی ۶ سال اخیر 
  • وضعیت منطقه قبل و بعد از حمله ایران به اسرائیل تغییر کرده است | همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیقا بررسی می‌کنیم
  • تعیین وضعیت ۳۹۰۰ انشعاب غیرمجاز در استان بوشهر
  • دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به دانشگاه مهارت تبدیل می‌شود
  • بررسی اندیشه تمدنی امام رضا(ع) در استانبول
  • زلفی گل: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی تبدیل می‌شود
  • لزوم آسیب‌شناسی پرونده‌های معطل مانده در واحدهای اجرای احکام
  • بحث و گفتگو درباره کتاب «قرآن، هرمنوتیک و باطن در تشیع»
  • بررسی مقتضای اصل در مجراهای مختلف شک در مسائل اعتقادی
  • لزوم عضویت استادان کارگروه جغرافیا در کمیته‌های ارتقای اساتید/ محور‌های ۱۰ گانه خروج از ساختار معیوب جغرافیا