Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@08:50:46 GMT

بومی‌سازی ۸۵ درصد از تجهیزات صنعت نفت در کشور

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۱۹۲۳۸

بومی‌سازی ۸۵ درصد از تجهیزات صنعت نفت در کشور

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد از تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت کشور بومی‌سازی شده و در داخل تولید می‌شود.

به گزارش ایسنا، مجید محمدپور امروز در نشستی خبری با بیان اینکه ۸۲۰ شرکت زیرمجموعه انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت هستند و از این تعداد ۱۸۲ شرکت دانش بنیان بوده و به همین تعداد نیز در صف تبدیل شدن به شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دارند، اظهار کرد: در مجموع ۸۰ هزار شغل مستقیم و ۲۵۰ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با تاکید بر اینکه با توجه به توان این شرکت‌ها،‌ ظرفیت ساخت تجهیزات صنعت نفت، معادل پنج میلیارد یورو برآورد می‌شود، تصریح کرد: ۴۷ درصد از این شرکت‌ها در تهران مستقر هستند، ۱۱ درصد نیز در استان خوزستان قرار دارند و بقیه شرکت‌ها در سطح کشور گسترده هستند.


به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در صورتی که شرایط اقتصادی بهتر شود و بتوانیم کرونا را کنترل کنیم، تا سال آینده ۱۰۰ شرکت دیگر عضو انجمن دانش‌بنیان خواهند شد، در شرایط فعلی امکان تولید بیش از ۸۵ درصد از تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، گاز، ‌پالایش و پتروشیمی در کشور وجود دارد.


محمد پور افزود: البته به دلیل تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت، حدود ۴۰ درصد از ظرفیت سازندگان خالی است.هر کجا قوی شدیم امکان تحریم کشور وجود نداشت، در مورد ۸۵ درصد تجهیزات بومی‌سازی شده، هیچ کشوری نمی‌تواند ایران را تحریم کند.


وی با اشاره به هدف‌گذاری لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی گفت: در صورت موفقیت، ‌دولت می‌تواند پروژه‌های عمرانی را فعال کرده و بیکاری را کاهش دهد.


رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران همچنین درخصوص تاثیر پروژه‌هایی مانند خط لوله گوره-جاسک در ایجاد تقاضا برای ساخت داخل در کشور اظهار کرد: اکنون شیرآلات ویژه،‌ اتصالات، مخازن و پمپ‌های این طرح بزرگ در داخل کشور ساخته می‌شود و اگر چند پروژه مانند گوره- جاسک در کشور فعال بود، ۴۰ درصد ظرفیت خالی سازندگان نیز فعال می‌شد.


محمد پور با تاکید بر اینکه ‌در حال حاضر در زمینه ساخت تجهیزات صنعت نفت در خاورمیانه رتبه نخست را داریم و این امکان وجود دارد که به عنوان هاب تجهیزات‌ساز منطقه تعریف شویم، گفت: ایران با تکیه بر همین توان می‌‍تواند به صادرکننده تجهیزات نفتی تبدیل شود، البته برای صادرات نیازمند دریافت استاندارد API است که به دلیل تحریم امکان آن وجود ندارد. با این حال انجمن نفت در تلاش است تا گواهی کیفیت برای تجهیزات ایرانی تعریف و صادر کند.


وی با اشاره به صادرات تجهیزات گفت: بسیاری از قطعات ما یونیک است. ما این امکان را داریم که هاب تجهیزات در خاورمیانه باشیم. اما مشکلاتی در حوزه صادرات وجود دارد تجهیزات باید با استاندارد API صادر شود که اکنون به دلیل تحریم امکان اخذ نشان این استاندارد برای ما میسر نیست. انجمن صنعت نفت نسبت به صدور مجوز کیفیت اقدام کرده که امیدواریم اجرایی شود.


رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران درباره حضور سازندگان در بازار پتروشیمی نیز اظهار کرد: پتروشیمی بازار جذاب و سوددهی است و در طول چند سال اخیر توسعه آن بیش از صنعت پالایش کلید خورده است. طی تفاهمنامه‌ای که ما سال گذشته با هلدینگ خلیج فارس داشتیم قرار بر این شد که سهم ساخت داخل افزایش یابد و امسال بنا داریم که این سهم را تا ۸۵ درصد افزایش دهیم که امیدواریم این تفاهمنامه امضا شود و اگر اجرا شود به عنوان دستاورد بزرگی برای کشور است و ما می‌توانیم به عنوان اولین پتروشیمی ۱۰۰درصد ایرانی فعال باشیم.


محمد پور با بیان اینکه اکثر سازندگان از تمام توان و سرمایه خود گذشته و وارد تولید شده‌اند اما هنوز بعضی از کالاهایی که داخلی‌سازی شده و حتی آنها را صادر می‌کنیم همچنان از خارج وارد می‌شود، افزود:  تنها تقاضای ما از دولت این است که ما را تحریم نکنند و همان رفتاری را با ما داشته باشند که با شرکت‌های خارجی دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صنعت نفت شرکت ها ۸۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۹۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار رهاسازی ماهی قرمز در اکوسیستم‌های آبی طبیعی

در سال‌های اخیر همزمان با نزدیک شدن به ایام سال نو، فرهنگ اشتباه خرید گونه غیر بومی و مهاجم ماهی قرمز(کاراس) بعنوان بخشی از هفت‌سین سفره نوروزی رواج چشمگیری یافته است و به دنبال آن با فرارسیدن روز طبیعت، شاهد رهاسازی این ماهی‌های قرمز در منابع آب‌های داخلی کشور (نظیر رودخانه‌ها، تالاب‌ها، دریاچه‌ها و سدها) هستیم.

در این بین تعدادی از قاچاقچیان حیات وحش نیز با سوءاستفاده از فرصت پیش آمده و عدم آگاهی عموم شهروندان، در سطح گسترده اقدام به عرضه و فروش این گونه غیربومی کرده و ضمن تبلیغ خرید این ماهی به عنوان بخشی از سفره هفت‌سین و کسب درآمدهای نامشروع از این طریق، تنوع زیستی کشور را در معرض خطر نابودی قرار می‌دهند.

ماهی قرمز ازجمله گونه‌های غیربومی است که در بسیاری از مناطق جهان به عنوان ماهی زینتی نگهداری می‌شود اما رهاسازی ناقص یا غیرقانونی این گونه در محیط‌های طبیعی می‌تواند تاثیرات منفی جدی بر روی اکوسیستم‌های طبیعی داشته باشد. این امر به دلیل خصوصیات زیستی گونه موصوف ( شامل بکرزایی، تحمل شرایط بد زیست محیطی، تهدید زیستی منابع آبی، انتقال بیماری، رقابت غذایی با گونه‌های بومی و ...) حیات آبزیان بومی را تحت تاثیر قرار داده و دچار چالش های جدی کرده است.

اقدامات مدیریتی و ممنوعیت رهاسازی ماهی قرمز در بسیاری از کشورهای جهان به منظور کنترل و جلوگیری از تاثیرات منفی این ماهی بر اکوسیستم های طبیعی اتخاذ شده است.

از جمله اثرات زیانبار رهاسازی ماهی قرمز در آب های طبیعی کشور می توان به تهدید برای گونه های بومی، ایجاد تغییرات در ترکیب گونه ای، تخریب محیط زیست، تاثیر بر روی رشد جلبک‌ها، تاثیر منفی بر رفتار تولید مثلی برخی از دوزیستان بومی در حضور این گونه، انتقال بیماری به ماهیان دیگر و ... اشاره کرد.

لذا سازمان حفاظت محیط زیست ضمن هشدار به کلیه مردم و علاقمندان به حیوانات، طبیعت و محیط زیست، از عموم مردم خواهشمند است ضمن عدم خرید ماهی قرمز در ایام پیش رو و آگاه سازی دوستان و آشنایان خود از عواقب و خطرات زیست محیطی این گونه غیر بومی برای تنوع زیستی کشورمان، چنانچه قبلاً اقدام به خرید این ماهی کرده‌اند، از رهاسازی آن در روز طبیعت در رودخانه‌ها، تالاب‌ها، دریاچه های پشت سدها و سایر حوضه‌های آبی کشور خودداری کنند

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • خصوصی سازی استقلال در مسیری جدید؛ ۵۱ درصد سهام به بانک صنعت و معدن واگذار شد!
  • بومی‌سازی تولید شیرآلات صنعتی ضداسید در کرج
  • هشدار رهاسازی ماهی قرمز در اکوسیستم‌های آبی طبیعی
  • ◄ فیلم| الزامات جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی به صنعت ریلی
  • بومی‌سازی شیرآلات مقاوم به اسید برای کاربردهای صنعتی
  • ۹۵ درصد مصوبات اداری چالوس اجرا شد
  • بومی سازی تولید شیرهای صنعتی ضد اسیدی
  • ایمن سازی طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در بهبهان
  • تولید خودروسازان داخلی به حدود ۱.۳ میلیون دستگاه رسید
  • افزایش استفاده از تراشه‌های بومی در خودروهای برقی چینی