Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-19@04:15:36 GMT

نشست خدمات متقابل موسیقی و اسلام برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۱۹۲۵۶

نشست خدمات متقابل موسیقی و اسلام برگزار می‌شود

نشست «خدمات متقابل موسیقی با فرهنگ و هویت اسلامی» فردا سه‌شنبه ۳۰ دی در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

به گزارش مشرق، در سومین قسمت از نشست‌های رستاخیز واژه‌ها که توسط فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود، «خدمات متقابل موسیقی با فرهنگ و هویت اسلامی» مورد بررسی قرار می‌گیرد.

«رستاخیز واژه‌ها» عنوان سلسله نشست‌هایی با عنوان خدمات متقابل اسلام و هنر است که با همکاری فرهنگسرای اندیشه و گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هر دو هفته یک بار به میزبانی فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این‌ویژه برنامه موضوعاتی نظیر «خدمات متقابل انقلاب اسلامی و ادبیات داستانی»، «خدمات متقابل انقلاب اسلامی و ادبیات داستانی دفاع مقدس» و … با حضور نویسندگان، شاعران، اساتید حوزه و دانشگاه، اهالی قلم و صاحب‌نظران مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

فرهنگسرای اندیشه در راستای مسئولیت خود در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و تمرکز بر موضوع اندیشه‌ورزی، این ویژه برنامه را با حضور هنرمندان، شاعران و صاحب‌نظران بخش‌های مختلف هنری تدارک دیده و به بررسی خدمات متقابل اسلام و هنر می‌پردازد.

اولین قسمت از این برنامه با موضوع تأثیر متقابل شعر و انقلاب اسلامی و با حضور محمدرضا سنگری برگزار شد. در این‌جلسه شعر انقلاب، شعر دفاع مقدس و … مورد بررسی قرار گرفت. در دومین جلسه از رستاخیز واژه‌ها نیز که با عنوان خدمات متقابل ادبیات داستانی با دفاع مقدس برگزار شد، محمد حنیف و احمد شاکری به بررسی ابعاد مختلف ادبیات داستانی و ارتباط آن با دفاع مقدس پرداختند.

در سومین قسمت از رستاخیز واژه‌ها «خدمات متقابل موسیقی با فرهنگ و هویت اسلامی» مورد بررسی قرار می‌گیرد و مهدی امین فروغی و علیرضا بلیغ از صاحب‌نظران عرصه موسیقی به نقد و بررسی هنر موسیقی و ارتباط آن با هویت اسلامی می‌پردازند.

این برنامه با اجرای محمدحسن شاهنگی روز سه شنبه ۳۰ دی‌ماه به میزبانی فرهنگسرای اندیشه برگزار خواهد شد.

محتوای صوتی و تصویری این سلسله نشست‌ها به زودی از طریق فضای مجازی فرهنگسرای اندیشه منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا شهید سلیمانی فرهنگسرای اندیشه هویت مشرق فرهنگسرای اندیشه برگزار رستاخیز واژه ها ادبیات داستانی برگزار می شود قرار می گیرد هویت اسلامی بررسی قرار دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۹۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب معنادار نمادهایی از ایران باستان، اسلامی و معاصر

ایسنا/خوزستان عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در یادداشتی که در اختیار ایسنا گذاشته می‌نویسد: «این روزها حمله‌هایی شبیه هم با مواد محترقه یکسان به چند مکان تاریخی و فرهنگی ایران آن هم به فاصله دوـ‌سه روز، نشان می‌دهد که این اقدامات تخریبی، «سازمان یافته، هدفمند و هدایت شده» توسط دشمنان تاریخ و فرهنگ ایران و یکپارچگی مردم ایران انجام گرفته است.»

دکتر منوچهر جوکار در ادامه می‌افزاید: «شگفتا که هیچ‌کس این چنین که این جماعت ایران‌ستیز بیگانه‌دوست به تخریب و تلاشی آثار فرهنگی و تاریخی و هویتی ایرانیان اقدام می‌کنند، این‌گونه به انکار و ویرانی گذشته خود قد علم نکرده است! واقعا انسان درمی‌ماند که این گروه چه در سر دارند و اساسا نسبتی با ایران دارند و ایرانی‌اند!؟»

وی خاطرنشان می‌کند: «چند سال پیش در فضای مجازی فرسته‌ای دیدم که الان در دسترسم هست ولی قصد ندارم بازنشرش کنم. در آنجا با جسارت و بی‌شرمی شگفتی‌آوری آشکارا دعوت به «اسیدپاشی»، «آتش زدن» و «تخریب با بیل و کلنگ» آثار تاریخی و فرهنگی فارسی (ایران) شده بود!»

جوکار عنوان می‌کند: «به راستی مگر این جاهای مهم تاریخی و فرهنگی محافظی، دوربینی، مانع بازدارنده‌ای ندارند؟ در جهان چند نمونه از سنگ‌نوشته خشایار شاه (گنج‌نامه همدان) و پل خواجوی اصفهان وجود دارد؟ مگر مقبره شاعران تبریز آرامگاه تنی چند از نامدارترین شاعران ایران نیست؟ مگر خانه فروغ از میراث فرهنگی و ادبی معاصر ایران محسوب نمی‌شود!؟»

او در همین زمینه ادامه می‌دهد: «چرا باید این‌گونه همزمان به آنها تعرض شود و خبری هم از تعقیب و دستگیری عاملان شنیده نشود!؟ این تعرض‌های تخریبی، بسیار معنادار است و نمادهایی از ایران باستان و ایران دوره اسلامی و ایران معاصر را هدف قرار داده و اینها یعنی مخالفت با کلیت ایران در همه دوره‌ها. به هوش باشید!»

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین می‌گوید: «من خود یک بار دیدم که نگهبان بنایی در رم ایتالیا پسر بچه‌ای را که آدامس جویده‌اش را شاید از سر بازیگوشی به دیوار بنا چسبانده بود، به سختی مواخذه کرد و احتمالا ساعت‌ها خودش و همراهانش گرفتار شدند و شاید هم مجبور به پرداخت جریمه!»

این استاد دانشگاه خطاب به مسئولان میراث فرهنگی تصریح می‌کند: «آقایان مسئول میراث فرهنگی و تاریخی! شما را به هر چه محترم می‌شمارید سوگند می‌دهیم از میراث تاریخی و فرهنگی این مردم به درستی و مسئولانه نگهبانی کنید و در برخورد با انیرانی‌های به ظاهر ایرانی اندک مسامحه‌ای نکنید. آنها را شناسایی و علنی محاکمه کنید تا عبرت دیگر ایران‌ستیزان شوند. باور کنید جرم و جنایتی که این جماعت مرتکب شده‌اند،کم از دزدی و اختلاس نیست، چراکه این آثار متعلق به تمام مردم ایران و بلکه جهان در همه روزگارانند. برخی از این آثار بیش از دوهزار و پانصد سال توسط پدران ما حفظ شده‌اند تا به دست ما رسیده‌اند و اکنون ما نیز در برابر نسل‌های آینده مسئول هستیم و باید این امانت‌ها را آن‌گونه که تحویل گرفته‌ایم، سالم به دست فرزندان آینده ایران بسپاریم. ما و خودتان را شرمسار آیندگان نکنید.»

منوچهر جوکار متولد ۱۳۴۶ در شهرستان الیگودرز و دانش‌آموخته کارشناسی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه گیلان وکارشناسی ارشد این رشته از دانشگاه شهید چمران اهواز و نیز کارشناسی ارشد مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی از دانشگاه علامه طباطبایی و دکتری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه شهیدچمران اهواز و دانشیار فعلی گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه است. جوکار در دوره کارشناسی به تدریس دروس مختلف از جمله «ادبیات معاصر نثر»، «مثنوی‌های عطار» و «صائب و شاعران سبک هندی» و در دوره کارشناسی ارشد «رساله قشیریه و کشف‌المحجوب» و در دوره دکتری به تدریس «تحقیق در متون غنایی فارسی» اشتغال دارد. زمینه مطالعات پژوهشی او نیز عموما در حوزه‌های همین دروس است (معرفی: برگرفته از سایت دانشگاه شهید چمران اهواز).

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روزنامه جمهوری اسلامی : دو سال و نیم برای عملی شدن وعده مبارزه با فساد کافی است اما هنوز انواع و اقسام مفاسد وجود دارد
  • «تسامح در اسلام و تأثیرات آن در گسترش اسلام» با حضور علمای مصر بررسی شد
  • یک خواننده رپ معروف آمریکایی مسلمان شد
  • ضرورت بازخوانی کتاب «طرحی کلی اندیشه اسلامی» مقام معظم رهبری از نگاه حجت الاسلام قنبریان + صوت سخنرانی
  • برنامه «بوی باران» در فرهنگسرای اشراق برگزار می‌شود
  • آینده جنگ در دستان مقاومت / بررسی اهداف نشست رهبران فلسطینی با انصارالله یمن در گفت‌وگو با علیرضا تقوی‌نیا
  • آینده جنگ در دستان مقاومت / بررسی اهداف نشست کم‌سابقه رهبران فلسطینی با انصارالله یمن در گفت‌وگو با علیرضا تقوی‌نیا
  • نشست بین المللی «فلسطین، قطب‌نمای وحدت اسلامی» برگزار می‌شود
  • تخریب معنادار نمادهایی از ایران باستان، اسلامی و معاصر
  • نشست انجمن اخترشناسی شیراز