Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-19@10:11:43 GMT

پشت پرده بازداشت شهرداران در تهران

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۱۹۲۷۲

پشت پرده بازداشت شهرداران در تهران

اواخر هفته قبل بود که خبرگزاری‌ها از بازداشت دست‌کم دو شهردار مناطق تهران خبر دادند و نوشتند که احتمالاً افراد دیگری هم در این مناطق بازداشت شده‌اند.

به گزارش ایمنا، روزنامه هفت صبح نوشت: اواخر هفته قبل بود که خبرگزاری‌ها از بازداشت دست‌کم دو شهردار مناطق تهران خبر دادند و نوشتند که احتمالاً افراد دیگری هم در این مناطق بازداشت شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خبر ۲۴ دی این خبرگزاری‌ها با تیتر «شهرداران مناطق ۲ و ۸ شهرداری تهران دستگیر شدند»، آمده‌بود: «یک منبع مطلع در شهرداری تهران خبر از دستگیری شهرداران مناطق ۲و ۸ داد. مهناز استقامتی، شهردار منطقه ۲ و حسن رحمانی، شهردار منطقه ۸ بازداشت شدند.

پس از انتشار این خبر، «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران هم درباره ماجرای دستگیری شهردار منطقه دو تهران گفت: «براساس پیگیری‌هایی که من انجام داده‌ام، خبر دستگیری صحیح نیست. ماجرا در حد احضار بوده و جزئیاتی در مورد علت این موضوع هنوز به دست‌مان نرسیده است». اطلاعات نشان می‌دهد که توضیحات هاشمی دقیق نبوده و این دو فرد بازداشت شده و همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

انتشار گسترده خبر بازداشت شهرداران مناطق دو و هشت تهران که پیش از این مسؤولیت شهرداری منطقه ۲۱ و معاونت شهرداری همین منطقه را بر عهده داشتند، با واکنش شهردار تهران هم روبه‌رو شد. «پیروز حناچی»، شهردار تهران، دراین‌باره و در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «مدیریت فعلی شهرداری همواره در برخورد با فساد پیشتاز و پیش‌قدم بوده است و همانگونه که بارها اعلام کرده‌ایم، در صورت کشف اسناد فساد و یا دلایلی مبنی بر تخلف یا ارائه مستندات از سوی نهادهای ذی‌صلاح، شهرداری تهران تابع قانون است و سریعاً وارد عمل خواهد شد».

او در ادامه و در توییتی دیگر هم نوشت: «ضمن اینکه معتقدم فساد در هر دوره مدیریتی و توسط هر شخص مذموم است و مردم نباید احساس کنند در برخورد با آن تبعیضی وجود دارد؛ تأکید دارم خدمات صادقانه خانواده شهرداری و تلاش‌های مدیران آن در این شرایط نباید تحت‌الشعاع این موارد قرار گیرد».

این خواسته حناچی یعنی «تحت‌الشعاع قرار نگرفتن خدمات صادقانه خانواده شهرداری و تلاش‌های مدیران آن» البته چندان مورد توجه قرار نگرفت و این روزها بحث فساد در شهرداری تهران به خبری داغ در رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است؛ البته پیش‌تر و در دوره مدیران پیشین هم معمولاً اخبار فساد با همین دقت و گستردگی از سوی جناح دیگر سیاسی موردتوجه قرار می‌گرفت و کمتر اتفاق افتاده که مسائل شهری با نگاه غیرسیاسی بررسی و تحلیل شود.

جست‌وجو درباره کارنامه افراد بازداشت‌شده، به انتخاب یکی از این افراد به‌عنوان مدیر برتر شهرداری می‌رسد؛ چندی پیش در آئین تقدیر از عملکرد برتر در حوزه «طرح‌های محله‌محور» که به مناسبت «هفته تهران» با حضور شهردار تهران، رئیس شورای شهر، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار تهران و اعضای شورای شهر برگزار شد، شهردار کنونی منطقه دو تهران به‌عنوان مدیر نمونه شهرداری پایتخت در سال جاری انتخاب شد. علاوه بر این دیگر شهردار بازداشت‌شده هم پیش از این با حکم شهردار تهران، به عضویت هیئت رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان شهرداری تهران منصوب شده بود. همین پیشینه، ماجرای بازداشت را به پرونده‌ای خبرساز تبدیل کرده است.

اگر این اتهام اثبات شود، از ضعف نهادهای ناظر یا دست‌کم توانمندی این افراد در بازیگری و نمایش تصویری متفاوت از خود حکایت خواهد داشت و اگر هم نتیجه پرونده تبرئه این افراد باشد، ممکن است این بازداشت یک سناریوی از پیش تعیین‌شده تلقی شود. درباره این بخش البته باید منتظر نتیجه بررسی نهادهای ناظر ماند؛ اما یکی از بحث‌های مطرح‌شده در روزهای گذشته، پرسش درباره بازداشت یا احضار این افراد بوده است؛ رئیس شورای شهر تهران دراین‌باره گفته بود که شهرداران منطقه دو و هشت بازداشت نشده بلکه برای ارائه توضیحات درباره پرونده احضار شده‌اند.

«غلام‌حسین محمدی»، مشاور شهردار و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، دراین‌باره به «شرق» می‌گوید: «این افراد برای توضیح و بررسی پرونده بازداشت شده و همچنان در بازداشت به سر می‌برند که ما امیدواریم به‌زودی در محل کار خود حاضر شوند».

محمدی همچنین درباره دلیل این بازداشت هم می‌گوید: «فعلا اطلاعات دقیقی در دست نیست و نمی‌توان به‌طور قطع موضوعی را رسانه‌ای کرد اما پرونده‌ای در حال تحقیقات است که به محض پایان‌یافتن تحقیقات، امیدوار به بازگشت این افراد به محل خدمت‌شان هستیم». علاوه بر این اطلاعاتی نشان می‌دهد که این بازداشت به ماجرای پروژه‌ای در منطقه ۲۱ تهران برمی‌گردد.

آیا دلیل بازداشت همین پرونده است؟ رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران دراین‌باره هم توضیحاتی دقیقی ارائه نمی‌دهد: «به نظر می‌آید مربوط به تحقیقات همین پروژه و دوران شهرداری منطقه ۲۱ است که البته هنوز همین توضیحات هم قطعی نیست».

با این توضیحات چند روزی است که شهردار دو منطقه تهران در بازداشت به سر می‌برند و تکلیف شهرداری این مناطق مشخص نیست. چه کسی این روزها این مناطق را مدیریت می‌کند؟ محمدی در پاسخ به این پرسش هم می‌گوید: «منتظریم که دوستان به محل خدمت خود برگردند اما اگر این روند طولانی شود، حتماً سرپرستی برای این مناطق از سوی شهردار تهران منصوب خواهد شد که کارهای شهرداری مناطق بی‌وقفه ادامه پیدا کند».

در حدود سه سال و نیم سپری شده از عمر شورای پنجم شهر تهران، بعضی اعضا بارها خواستار بررسی دقیق پرونده‌های مربوط به دوران مدیریت پیشین شهرداری تهران شدند و از لزوم سرعت بخشیدن به این پرونده‌های از سوی دستگاه قضا گفتند؛ موضوعی که در عمل چندان محقق نشد و دست‌کم درباره پرونده پرسروصدای معروف به «املاک نجومی» همچنان حکم قطعی صادر نشده است.

«محمود میرلوحی» رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران یکی از همین اعضاست که بارها این پرونده‌ها را پیگیری کرده و درباره جزئیات آنها توضیحات ارائه کرده و حتی دراین‌باره پرونده‌ای برای او هم تشکیل شد. میرلوحی که پیش‌ازاین پیگیر فساد در دوران پیشین بوده حالا چه نگاهی نسبت به پرونده تازه دارد؟

او در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «تأکید ما همواره بر ضرورت مقابله با فساد و تأکید بر پاکدستی و پاکیزه‌ای بود و این نگاه را نمی‌توان فقط درباره یک دوره یا یک مدیر خاص داشت. با هرگونه فساد و تخلف باید شفاف، دقیق و بدون تبعیض برخورد کرد و درباره همین مورد آخر هم اگر فسادی رخ داده، حتماً باید بدون تبعیض برخورد شود».

او البته در این‌باره به روند سریع این پرونده تازه و طولانی‌شدن روند بررسی پرونده‌های گذشته هم اشاره می‌کند: «تأکید ما بر برخورد با فساد بدون هرگونه تبعیضی است. درباره این پرونده باید منتظر توضیحات دقیق ماند، چون هنوز اطلاعات کاملی در دست نیست».

کد خبر 469224

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بازداشت مناطق شهری شوراي شهر تهران شهرداري تهران دستگیری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شهرداری تهران شهردار تهران بازداشت شده دراین باره شهر تهران شورای شهر پرونده ها دست کم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۹۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداران در ایام نوروز، شبانه‌روز پای کار باشند

ایسنا/ایلام معاون عمرانی استانداری ایلام گفت: شهرداران شهرهای استان در ایام نوروز شبانه‌روزی پای کار باشند و سیمای شهرها را متحول کنند.

«سعید هژبری» امروز دوشنبه، ۲۸ اسفندماه، در همایش شهرداران و شورای سازمان همیاری شهرداری‌های استان اظهار کرد: شهرداران در راستای برگزاری انتخابات امسال تکالیف خود را به خوبی انجام دادند که در این راستا شهرداران و مجموعه همکاران آن‌ها تقدیر و تشکر می‌شود.

 وی بیان کرد: همه شهرداران باید بطور شبانه روزی در ایام نوروز پای کار باشند و شهرها را زیبا و پذیرای مسافرین نوروزی کنند و سیمای شهرها را متحول کنند.

 وی خاطرنشان کرد: در آستانه سفرهای نوروزی و طرح کاهش تلفات جاده‌ای، همه شهرداران باید به وظایف ذاتی خود عمل کرده و با همکاری دستگاه‌های ذیربط اقدامات لازم را به نحو احسن انجام دهند و انتظار می‌رود که استان ایلام بتواند رتبه اول را در این زمینه کسب کند.

 معاون استاندار ایلام افزود: در ساخت و ساز شهری تأکید بر بافت فرسوده است که متاسفانه عملکرد شهرداری‌ها در این حوزه قابل قبول نیست و انتظار می رود که شهرداری‌ها اجازه هیچگونه ساخت و ساز غیر مجازی را ندهند.

 هژبری با بیان اینکه مهمترین طرح دولت سیزدهم نهضت ملی مسکن است، گفت: یکی از مولفه‌های ارزشیابی شهرداران اجرای دقیق و به‌موقع نهضت ملی مسکن است که خوشبختانه ۹۵ درصد شهرداری‌های استان نسبت به صدور پروانه به‌روز شدند.

 هژبری با اشاره به اینکه اعتبارات مناسبی برای پایش تصویری ایجاد شده است، عنوان کرد: در این زمینه همه شهرهای استان باید به سامانه پایش تصویری مجهز شوند که هم بر ترافیک شهری و هم بر خدمات شهری نظارت بیشتری داشته باشند.

 وی بر ضرورت تسریع در راه‌اندازی و تکمیل بازارچه‌ها، آمادگی شهرداری‌ها با توجه به هشدار قرمز مدیریت بحران در روزهای آتی، بروز کردن سامانه‌های شهرداری‌ها و پرداخت به‌موقع حقوق کارکنان شهرداری‌ها تأکید کرد.

انتای پیام

دیگر خبرها

  • انتصاب فرماندار شهرستان بانه
  • اجرای برنامه‌های گردشگری از مهمترین اقدامات سال آینده
  • پرونده کمربند فضای سبز شهر تهران سال آینده بسته می‌شود
  • رونق گردشگری در اولویت برنامه‌های شهرداری‌های استان کرمانشاه باشد
  • شهرداران در ایام نوروز، شبانه‌روز پای کار باشند
  • شهروندان پاسخ های خود را از این سامانه بگیرند | معاون شهردار تهران: کلینیک مشاوره راه اندازی می شود
  • انتصابات جدید در مترو با حکم زاکانی
  • دعوت از شهروندان برای استقبال از برنامه های نوروزی شهر | لزوم رسیدگی به اقشار ضعیف توسط شهرداران مناطق
  • شهرداری‌های دیلم برای خدمت رسانی به مسافران تلاش کنند
  • زاکانی: چهره ترافیکی شهر تهران سال آینده تغییر می کند