Web Analytics Made Easy - Statcounter

ورق فولادی به عنوان یک کالای استراتژیک، مواد اولیه بسیاری از صنایع مادر است. درنتیجه قیمت بالای آن می‌تواند بسیاری از محصولات نهایی که به دست مردم می‌رسد را تحت الشعاع قرار دهد.

 حسین نوبخت کارشناس ارشد بازار فولاد در این مقاله با مطالعه موردی ورق گرم B به بررسی وضعیت ورق فولادی در بازار ایران می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوال اینجاست که آیا این قیمت‌ها به ارزش واقعی ورق فولادی نزدیک هستند یا نه؟ و این که چه کسانی را می‌توان مسئول این شرایط دانست.

قیمت ورق فولادی در بورس کالا، بازار و جهان

نمودار زیر، قیمت ورق فولادی را از فروردین ماه تا میانه دی ماه ۹۹ نمایش می‌دهد. رنگ آبی قیمت ورق گرم در حوزه CIS، خاکستری نشان دهنده نرخ بازار ورق و رنگ نارنجی نمایانگر نرخ بورس کالا با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است.

سوال اینجاست که آیا قیمتی فراتر از قیمت جهانی، روی یک کالای تولید داخل که از تسهیلات ویژه دولتی برای تولید آن استفاده می‌شود، منصفانه است؟

ورق چگونه به دست مردم می‌رسد؟

ورق فولادی به دلیل اهمیت فراوانی که دارد، در بورس کالا و با نظارت وزارت صمت توزیع می‌شود و بر اساس نیاز تولیدکنندگان به آنان تعلق می‌گیرد. همین فروش انحصاری ورق می‌تواند دو جنبه داشته باشد. یکی مثبت که ورق با قیمتی متعادل و به دور از دلالی بازار، به دست تولیدکنندگان اصلی برسد و از آنان حمایت شود. دیگری نیز جنبه منفی آن است، به این صورت که ممکن است این فروش انحصاری باعث رانت‌خواری و دلالی یک عده محدود شود.

از آن جایی که وزارت صمت مشخص می‌کند که چه کسانی و به چه مقدار می‌توانند از بورس کالا ورق خریداری کنند، نوک پیکان انتقادات رو به دولت بر می‌گردد. نکته اینجاست که اگر دولت به عنوان یک نهاد ناظر بر فروش ورق فولادی فعالیت می‌کند و خود سودی از این فروش انحصاری نمی‌برد، چرا قیمت ورق فولادی مثل دیگر مقاطع کنترل نمی‌شود و این طور متهورانه در حال صعود است؟

چرا وزارت صمت قیمت میلگرد را کنترل می‌کند ولی ورق را نه؟    

این روزها پرچم افتخار وزارت صمت، کنترل قیمت تیرآهن و میلگرد است. کالاهایی که از ابتدا هم قیمت پایینی داشتند و با قیمتی بسیار کمتر از نرخ جهانی به فروش می‌رسیدند.

اما ورق فولادی که یک کالای اساسی محسوب می‌شود، از ابتدای سال قیمتی بالاتر از نرخ جهانی داشته اما توجهی به آن نشده و وزارت صمت آن را به حال خود رها کرده است که با سرکشی هرچه تمام‌تر بالا برود و حتی قیمت‌های جهانی را نیز پشت سر بگذارد!

اگر قیمت میلگرد و تیرآهن بالا باشد، به دلیل ارتباط بدون واسطه مردم با این کالاها، خیلی زود تاثیرات آن بر مردم دیده می‌شود و اعتراضات مردم دامن‌گیر دولت خواهد شد. اما در کالایی مثل ورق فولادی، چون مواد اولیه بسیاری از صنایع مادر است، ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم ندارد. بنابراین شاید دولت تنها با مقاصد عوام فریبانه دست به کنترل میلگرد و تیرآهن می زند ولی ورق فولادی را به حال خود رها کرده است.

فروش با قیمت جهانی، تولید با تسهیلات دولتی!

فولادسازان بزرگ ایرانی که از قدرتمندترین نهادهای خصولتی در ایران هستند، از تسهیلات دولتی استفاده می‌کنند و در نهایت فولاد را با قیمتی جهانی می‌فروشند. سوال اینجاست که در این میان، دولت چه نقشی دارد؟ حافظ منافع مردم است یا شریک سود کلان فولادسازان؟

نیروی کار متخصص، انرژی و مواد اولیه که از سرمایه‌های ملی هستند، بسیار ارزان در اختیار تولیدکنندگان فولاد قرار می‌گیرد و با شعار حفظ منافع ملی به سود اشخاصی انگشت‌شمار می‌رود. در نهایت، کالاهای نهایی با قیمتی جهانی به فروش می‌رسد و تنها کسانی که در این زنجیره سود نقشی ندارند، مردم هستند.

باید دید در این میان، دولت سمت و سوی کدامین را می‌گیرد. مردم یا فولادسازان؟ هرچند با توجه به قیمت صعودی ورق فولادی و بی توجهی وزرات صمت به آن، مشخص است که دولت کدام طرف را برگزیده است.

برچسب ها: فولاد ، دولت ، مجلس لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Lta

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: فولاد دولت مجلس ورق فولادی وزارت صمت بورس کالا قیمت ورق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۹۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ دلیل ناترازی بنزین؛ قیمت سوخت یا میزان ترافیک؟

تین نیوز

فیلم پیوست مربوط به ترافیک شدید در تهران است.

به گزارش تین نیوز، برخی شهروندان می گویند یکی از مهمترین دلایل ایجاد ناترازی در مصرف بنزین، ترافیک است.

به گفته آنان، قیمت بنزین نسبت به ترافیک نقش کمتری در بروز ناترازی بنزین دارد و حتی اگر بنزین گران هم بشود باز با این حجم از ترافیک، ۱۵ برابر بیشتر بنزین  دود می شود و عمر شهروندان نیز به نسبت کوتاهتر خواهد شد.

به اعتقاد آنان، گران سازی تاثیری در میزان مصرف بنزین ندارد و این مشکل باید از ریشه باید اصلاح شود.

آنان معتقدند در حال حاضر شاهد بی تفاوتی مدیریتی در سطوح مختلف مدیریتی هستیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • نرخ دلار، سکه، طلا و یورو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲؛ طلا و سکه گران شدند
  • غذای دانشجویان علوم پزشکی گران شد
  • نرخ غذای دانشجویان علوم پزشکی گران شد
  • پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ / رشد حباب از قیمت سکه بیشتر شد
  • لیست گیاهان آپارتمانی گران قیمت و عجیب و غریبی که باید بشناسید!
  • قیمت گوشت قرمز در استان سمنان گران نشده است
  • ◄ دلیل ناترازی بنزین؛ قیمت سوخت یا میزان ترافیک؟
  • این خودرو در بازار ۳۳۰ میلیون تومان گران‌تر فروخته می‌شود/ جدول
  • مطالبه‌گران بایستی مباحث کلان و اصلی هرمزگان را رصد کنند / با نماینده پروازی موافق نیستم
  • پیش‌بینی نمایشگاه‌داران از قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳؛ چرا خرید و فروش خودرو متوقف شد؟