Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-03-19@05:59:53 GMT

بانک مرکزی چه ارزهایی می‌خرد؟

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۱۹۳۷۲

بانک مرکزی چه ارزهایی می‌خرد؟

تین نیوز

یکی از خدماتی که بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور ارائه می‌دهد خرید ارز از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از ایرانی و خارجی است که ارزهای قابل خرید توسط بانک مرکزی شامل یورو، دلار آمریکا، پوند انگلیس، ین ژاپن، فرانک سوئیس، درهم امارات متحده، ریال عربستان سعودی، دلار کانادا و دینار بحرین می‌شود.

 به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، طبق مقررات خرید ارز از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از ایرانی و خارجی توسط شعب داخلی و خارجی آن بانک، ارزهای قابل خرید توسط بانک مرکزی عبارت از یورو، دلار آمریکا، پوند انگلیس، ین ژاپن، فرانک سوئیس، درهم امارات متحده، ریال عربستان سعودی، دلار کانادا و دینار بحرین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 همچنین، خرید ارزهای انتقالی قابل وصول از طریق سیستم بانکی بین المللی از جمله حوالجات ارزی، چک‌های مسافرتی، کارت‌های اعتباری و سایر ابزارهای معتبر بانکی و موجودی حساب‌های ارزی بدون هیچگونه محدودیتی مجاز است. از سوی دیگر، خرید ارز به صورت اسکناس به هر میزان با رعایت قانون مبارزه با پولشویی و مقررات مربوطه نیز مجاز است.

در این بین لازم است بدانید که خرید ارز به حساب آن بانک است و سود و زیان احتمالی نیز بر عهده آن بانک خواهد بود.

علاوه براین، خرید و فروش ارز بین بانک‌ها از محل ارزهای خرید شده از بانک مرکزی مجاز نیست و پرداخت هم ارز ریالی ارزهای خرید شده توسط شعب خارج از کشور آن بانک در داخل کشور بلامانع است و باید تسویه ریالی ارزهای خریداری شده توسط شعب مذکور در داخل کشور انجام شود.

شرط خرید ارز از وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی

طبق این گزارش، خرید ارز از وزارتخانه‌ها موسسات و شرکت‌های دولتی کلیه سازمان‌های دولتی و شرکت‌های تابعه و وابسته به آن‌ها، موسسات و شرکت‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است مانند شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان صنایع ملی ایران، شرکت مخابرات ایران، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و... موکول به آن است که بالاترین مقام و مسئول امور مالی دستگاه ذیربط تایید کند که ارز ارائه شده جهت فروش  به طور مستقیم یا غیر مستقیم از محل ارز تخصیصی با نرخ کمتر از گواهی سپرده ارزی در سال‌های قبل تامین نشده   بلکه ارز مزبور نتیجه فعالیت‌های مجاز اقتصادی که طبق ضوابط و مقررات انجام شده تحصیل شده است.

همچنین، خرید ارزهایی که منشا آنها از محل ارزهای تخصیصی از سوی این بانک، چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم است مانند ارزهای حاصل از مطالبه وجه ضمانتنامه و اعتبارات اسنادی و غیره باید بر نرخ ارز تخصیصی و به حساب این بانک صورت پذیرد.

علاوه براین، خرید ارزهای حاصل از مطالبه وجه ضمانتنامه که اعتبار اسنادی و قراردادی مربوطه به نرخ‌های واریزنامه، گواهی‌ سپرده ارزی، توافقی، حاصل از صادرات و نرخ روز است به نرخ روز مطالبه وجه ضمانت نامه و در مورد اعتبارات اسنادی با نرخ‌های فوق الذکر به نرخ روز، خرید بلامانع است.

 در مواردی که استرداد ارزهای مصرف نشده به موجب این دستورالعمل ضروری است، ارز مسترد شده به نرخ خرید روز استرداد، خریداری می‌شود.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: بانک مرکزی خرید ارز بانک مرکزی آن بانک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۹۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم تولیدکنندگان شیرخشک به دستان بانک مرکزی/ پرداخت مابه التفاوت به زمان نیاز دارد+ عکس

پس از ارسال چند نامه به بانک مرکزی در رابطه با فرصت پرداخت، همچنان پاسخی ازسوی آن‌ها دریافت نشده و تولیدکنندگان با مشکلات نقدیندگی مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، تولدکنندگان شیرخشک همچنان پس از چند ماه با پستی‌ها و بلندی‌های فراوانی روبه‌رو هستند. مشکلات از کمبود مواد اولیه برای تولید شیر خشک آغاز و به تخصیص نیافتن ارز رسید و اکنون مشکل جدی تولیدکنندگان نقدینگی است.

تقریبا اواخر آبان ماه سال جاری بود که نرخ ارز دولتی از «چهارهزارو دویست» تومان به «۲۸ هزارو پانصد» تومان تغییر یافت. این تغییر نرخ ارز درحالی رخ داد که تولیدکنندگان با کمبود مواد اولیه برای تولید شیرخشک مواجه بودند و خرید ماده اولیه با نرخ جدید ۷ برابری، فشار نقدینگی بسیاری را به آن‌ها تحمیل می‌کند.

پس از افزایش نرخ ارز بانک مرکزی اعلام کرد با رسیدن هر محموله از مواد اولیه تولید شیرخشک به گمرک، شرکت‌های تولیدکننده دو ماه فرصت دارند تا مابه‌التفاوت قیمت ارز را پرداخت کنند که این اقدام هم فشار نقدینگی بالایی به شرکت‌ها وارد می‌کند.

تحویل زاده رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفت: شرکت‌های تولید کننده شیرخشک نقدینگی لازم برای پرداخت سریع مابه التفاوت نرخ ارز را ندارند و باید برای این مشکل چاره اندیشی شود.

وی افزود: ارز خرید مواد اولیه جدید برای تولید شیرخشک ۷ برابر شده و ما نمی‌توانیم به یکباره همه این مواد را خریداری کنیم درنتیجه ماده اولیه کمتری را می‌خریم. پیشنهاد ما به بانک مرکزی این است که اجازه حواله ارز را صادر و به تولیدکنندگان هشت ماه فرصت پرداخت بدهند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی باید به تولیدکنندگان فرصت دهد تا با فروش شیرخشک‌ها و وصول پول آن از داروخانه‌ها، پس از هفت یا هشت ماه مابه التفاوت را پرداخت کنند. راه دیگر پرداخت اقساطی است، زیرا شرکت‌های تولید کننده توان پرداخت دوماهه آن را ندارند.

تولیدکنندگان شیرخشک در انتظار تخصیص ارز تولیدکنندگان نقدینگی ندارند+ فیلم

به گزارش دانشجو، اگر قیمت محموله‌ای ۵ میلیارد تومان باشد اکنون با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی چیزی حدود ۳۵ میلیارد تومان می‌شود که تفاوت آن با قیمت اولیه ارز ۳۰ میلیار است و شرکت‌ها باید این رقم را تا دوماه به بانک مرکزی پرداخت کنند.

لازم به ذکر است سازمان غذا و دارو در حمایت از تولیدکنندگان شیرخشک چند نامه برای بانک مرکزی ارسال کرده است که بخشی از متن آن را در ادامه می‌خوانید:

«باعنایت به کسری نقدینگی شرکت‌های تولیدکننده و تداوم تولید و عرضه شیرخشک اطفال که نقش حیاتی در تامین نیاز کشور دارد، خواهشمند است دستور فرمایید مبلغ مقرر به عنوان مابه التفاوت نرخ ارز (مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰۰ ریالی تا ۲۸۵۰۰۰ ریالی) برای هر شرکت تولید کننده شیرخشک به عنوان تسهیلات ریالی از سوی بانک مرکزی تلقی گردد و از سال آینده طی اقساط ۱۲ ماهه توسط آن بانک وصول گردد.»

پس از ارسال این نامه به بانک مرکزی پاسخی ازسوی آن‌ها دریافت نشده و تولیدکنندگان همچنان با مشکلات نقدیندگی مواجه هستند. اگر بانک مرکزی با این درخواست موافق نیست نظر و دلیل رد این درخواست را با صراحت اعلام کند. ذکر این نکته نیز قابل اهمیت است که تولیدکنندگان شیرخشک علاوه بر اشتغال‌زایی، غذای کودکانی را تولید می‌کنند که آینده کشور در دستان آنهاست.

 

دیگر خبرها

  • شعب کشیک بانک‌ها در ایام نوروز اعلام شد + جزییات
  • مشتری جدید پرسپولیس از راه رسید
  • پرسپولیس مشتری جدید پیدا کرد!
  • چشم تولیدکنندگان شیرخشک به دستان بانک مرکزی/ پرداخت مابه التفاوت به زمان نیاز دارد+ عکس
  • تامین ارز مورد نیاز طرح‌های توسعه شركت ملي مس با هدف افزايش صادرات/امضاي تفاهم‌نامه با بانک مرکزی
  • بهار ارزهای دیجیتال در زمستان پر خبر
  • تامین مالی ۵.۶ میلیارد یورویی صنایع مس در چهار سال آتی
  • تامین ارز برای افزایش صادرات سالانه مس به ۴ میلیارد دلار
  • تامین ارز برای افزایش صادرات مس به ۴ میلیارد دلار
  • تامین ارز مورد نیاز طرح‌های توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران