Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@11:15:06 GMT

نقش والدین در کنترل احساسات دانش‌آموزان

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۱۹۴۲۲

نقش والدین در کنترل احساسات دانش‌آموزان

ایسنا/خراسان رضوی درحالی‌که بازگشت به مدرسه برای بسیاری از دانش‌آموزان نه‌تنها خوشایند، بلکه هیجان‌انگیز است، گروهی نیز احساس اضطراب یا ترس می‌کنند البته برخی موارد به کودکان کمک می‌کند تا برخی از احساسات پیچیده‌ای که ممکن است در بازگشت به مدرسه با آن مواجه شوند را کنترل کنند.

به نقل از نیوز، شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد اختلالات اساسی در زندگی روزمره افراد و به‌ویژه کودکان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازگشت به مدرسه در زمان خود می‌تواند استرس‌زا باشد و با توجه به این‌که، این روزها با شیوع کروناویروس در جامعه مواجه هستیم، مشکلات دانش‌آموزان بیشتر شده است اما می‌توان با گفتگوی آزاد در مورد اینکه چه چیزی باعث نگرانی کودک می‌شود به او کمک کرد و گفت احساس اضطراب طبیعی است و  باید احساس آرامش داشته باشد.

در این روزها کودکان ممکن است عصبی و تمایلی به بازگشت به مدرسه نداشته باشند، به‌خصوص اگر ماه‌ها در خانه آموزش‌دیده باشند. با کوکان صادق باشید و برای مثال، تغییراتی در مدرسه مانند پوشیدن ماسک را برای آنان یادآوری کنید و اینکه اگرچه با دوستان و معلم فاصله فیزیکی دارند، اما می‌توانند با روش‌های دیگر با آنان ارتباط داشته باشند.

به کودکان در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی توضیح دهید و یادآوری کنید که شستن دست با آب و صابون و یا ضدعفونی کردن دست‌ها و پوشاندن دهان و بینی در زمان سرفه یا عطسه می‌تواند به جلوگیری از گسترش ویروس کمک کند.

نکات مثبت را به کودکان یادآوری کنید؛ اینکه بازگشت به مدرسه عاملی برای دیدن دوستان و معلمان و یادگیری موارد جدید برای آنان خواهد بود. با کودکان همدردی کنید و بگویید که نسبت به اضطراب آنان درباره این بیماری آگاهی دارید، اما باید برای حفظ سلامت موارد بهداشتی را رعایت کنند.

کودکان ممکن است در زمان بازی یا دویدن علاقه‌ای به استفاده از ماسک نداشته باشند پس باید به کودکان اطمینان دهید که این اقدامات برای حفظ سلامت آنان است.

یکی از بهترین روش‌ها در ایمنی کودکان نسبت به بیماری کووید- ۱۹ و سایر بیماری‌ها تشویق ساده به شستشوی منظم دست‌هاست. نیازی به صحبت نیست، می‌توانید به همراه موسیقی موردعلاقه آواز بخوانید و به کودک این مطلب را یادآوری کنید. به کودکان بگویید که اگرچه میکروب‌ها دیده نمی‌شوند، اما می‌توانند همه‌جا باشند و اگر کودک بداند که چرا باید دست‌های خود را بشوید، احتمالا این کار را ادامه خواهد داد.

همچنین پوشاندن صورت در زمان عطسه و سرفه با آرنج را به او آموزش دهید و از او بخواهید زمانی که تب، سرفه یا مشکل تنفسی دارد به بزرگترها اعلام کند.

به کودکان یادآوری کنید که یادگیری در هر مکانی (خانه و مدرسه) انجام می‌شود و احتمال تعطیلی مجدد مدارس نیز است.

برای افرادی که دسترسی به اینترنت دارند، استفاده ایمن و نظارت‌شده از بازی‌های آنلاین، برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی و گفتگوی ویدیویی می‌تواند فرصت خوبی فراهم کند تا در خانه با دوستان و نزدیکان ارتباط برقرار کنند، یاد بگیرند و بازی کنند.

همچنین می‌توانید فرزندان خود را به استفاده از ابزارهای دیجیتالی که باعث تحرک آن‌ها می‌شود تشویق کنید، مانند فیلم‌های ورزشی آنلاین برای کودکان و بازی‌های ویدیویی که به حرکت بدنی نیاز دارند. به یاد داشته باشید که باید در تفریحات آنلاین و فعالیت‌های آفلاین ازجمله تفریحات خارج از منزل تعادل را حفظ کنید.

مراقبان باید کودکان را در خانه یا مدرسه، درگیر فعالیت‌های خلاقانه (بازی و نقاشی) کنند تا از این طریق به آنان بیان و انتقال هرگونه احساس منفی که ممکن است در یک محیط امن تجربه کنند را ابراز، همچنین روش مثبت برای بیان احساساتی مانند خشم، ترس و یا غم و اندوه را پیدا کنند.

ازآنجاکه کودکان اغلب موارد عاطفی خود را از بزرگسالان (والدین و معلمان) زندگی خود فرا می‌گیرند، مهم است که بزرگسالان نیز احساسات خود را به‌خوبی مدیریت و آرامش خود را حفظ کنند، به نگرانی‌های کودکان گوش فرا دهند، با مهربانی صحبت کنند و به آن‌ها اطمینان خاطر دهند.

هنگام بازگشت کودکان به مدرسه، علاوه بر بررسی سلامت جسمی و یادگیری کودک، باید علائم استرس و اضطراب را نیز تحت نظر داشته باشید. بیماری کووید- ۱۹ ممکن است بر سلامت روان کودکان تاثیر بگذارد و مهم است که بدانید گاهی باعث مواردی خواهد شد که ممکن است طبیعی و عادی باشد و همدردی و حمایت با او در این مواقع بسیار مهم است.

همچنین در زمان بازگشت کودکان به مدرسه، به علت اطلاعات نادرست درباره بیماری کووید- ۱۹ نگرانی‌هایی درباره افزایش قلدری در مدارس مشاهده شده است. باید برای کودکان توضیح داد که ویروس با شکل ظاهری افراد و اینکه فرد اهل کجا و به چه زبانی صحبت می‌کند، هیچ ارتباطی ندارد.

به کودکان یادآوری کنید که در مدرسه باید همه احساس امنیت داشته باشند و قلدری و زورگویی درست نیست و باید مهربانی و حمایت از یکدیگر را گسترش داد.

اگر دانش‌آموزی در مدرسه حضوری یا آنلاین نگران قلدری دیگران است، مهم است که بداند تنها نیست و همیشه می‌تواند با بزرگسالان مورد اعتماد صحبت کند.

هرچه در مورد آزار و اذیت با کودکان خود بیشتر صحبت کنید، آنان در صورت مشاهده یا تجربه، راحت‌تر این موارد را بازگو می‌کنند. با کودکان خود در ارتباط باشید و از احساس و فعالیت آنان بپرسید، برخی از کودکان ممکن است که احساسات خود را کلامی بازگو نکنند و باید مراقب هرگونه رفتار مضطرب یا پرخاشگرانه آنان باشید.

باید فرزندان خود را در گفتگوهای آزاد و صادقانه درباره نحوه استفاده ایمن از اینترنت آموزش دهید. با فرزندان خود در مورد اینکه با چه کسی و چگونه ارتباط برقرار کنند گفتگوی صادقانه داشته باشید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس دانش آموزان بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی بازگشت به مدرسه یادآوری کنید داشته باشند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۹۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۱۰۰ پایگاه مطالعات نوروزی دانش آموزان در خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله حبیبی عصر امروز دوشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اشاره به پیش بینی پایگاه مطالعات نوروزی دانش آموزان در مناطق مختلف استان خوزستان اظهار کرد: به منظور توجه به فرآیند مطالعه و آمادگی دانش آموزان برای شرکت در امتحانات پایانی نوبت دوم و کنکور سراسری، پایگاه‌های مطالعات نوروزی راه اندازی می‌شوند.

وی با عنوان اینکه پیش بینی شده است در هر منطقه ۲ پایگاه اختصاص یابد، افزود: تصمیم گرفته شده که این پایگاه دارای مرکزیت شهری بوده و برای همه دانش آموزان در دسترس باشد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: زمان فعالیت این پایگاه‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر پیش بینی شده است.

حبیبی با بیان اینکه ثبت نام دانش آموزان در این پایگاه‌ها به صورت کاملاً رایگان خواهد بود، تصریح کرد بیش از ۱۰۰ پایگاه میزبان دانش آموزان در طرح پایگاه‌های نوروزی هستند.

کد خبر 6058426

دیگر خبرها

  • تأثیر نمرات مدرسه بر میزان حمایت والدین از فرزندان
  • فعالیت ۱۰۰ پایگاه مطالعات نوروزی دانش آموزان در خوزستان
  • برگزاری امتحان شبه نهایی غیرقانونی نیست
  • اعتکاف علمی برای آمادگی دانش آموزان هیرمندی در امتحانات نهایی
  • اهدای مبلغ ۳۰ میلیون تومان برای آزادی زندانیان غیر عمد
  • ‌اجرای طرح توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی برای اولین بار
  • زیبا سازی معابر شهر دورود با مشارکت دانش آموزان
  • آغاز ساخت چهار مدرسه در خنداب
  • اجرای طرح کارزار رسانه ای پیشگیری از اعتیاد والد آگاه، کودک ایمن
  • ترک تحصیل در اوج!