Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای از حذف درصد تخفیف از قفسه فروشگاه های زنجیره‌ای از امروز خبر داد و گفت: از این به بعد فقط قیمت روی کالا درج خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، امیرخسرو فخریان رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای امروز در نشستی خبری در جمع خبرنگاران درباره اتهامات جدیدی که به فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خصوص تبانی با تولید کننده برای درج قیمت بالاتر بر روی کالا و ارائه تخفیف به مشتریان که اخیراً در فضای مجازی منتشر شده، گفت: کالاهایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود در سطح شهر و تمام سوپرمارکت‌های دیگر نیز قابل خریداری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
حداکثر ۵ درصد کالاهایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود به صورت انحصاری به این فروشگاه‌ها داده می‌شود. بنابراین مردم می‌توانند قیمت روی کالا را با فاکتورهایی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای به آنها می‌دهند و همچنین با سایر فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها مقایسه کنند.

وی افزود: از آنجایی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دنبال تهیه کالا از برندهای با کیفیت مطلوب هستند، تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد فروش تولیدات کارخانه‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای است و ۸۵ درصد تولیدات آنها در دیگر سوپرمارکت‌ها در سراسر کشور توزیع می‌شود.

مدیر عامل یک فروشگاه زنجیره‌ای اظهار داشت: به عنوان مثال شرکت‌های تولید کننده حبوبات بسته بندی شده، انجمن صنفی تخصصی دارند و هر تغییر قیمتی که بخواهند اعمال کنند باید از انجمن مربوطه مجوز بگیرند. بنابراین همه تولیدکنندگان حبوبات، نرخ را با هم تغییر می‌دهند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز برای افزایش قیمت، مصوبه مربوطه را تأیید کرده و یک ماه پس از دیگر فروشگاه‌ها این افزایش قیمت را اعمال می‌کنند. ما تا یک ماه کالاها را با قیمت قبل به مردم عرضه می‌کنیم.
۴ برابر سالهای قبل ناچار شدیم بارکد قیمت تغییر دهیم!
فخریان ادامه داد: امسال تغییر نرخ‌ها در روی قیمت به طور متوسط یک و نیم برابر و از نظر تعداد تغییرها به طور متوسط سه و نیم برابر رخ داده است. به عنوان مثال نوشابه امسال ۵ بار تغییر نرخ داشت. یا شوینده‌ها دو بار در طول سال جاری افزایش قیمت داشته اند. لذا فروشگاهی که در طول سال سه هزار بارکد در سیستم اعمال می‌کرد از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ هزار بارکد جدید در سیستم خود اعمال کرده است.
سرعت تغییر قیمت مجال اصلاح برچسب قفسه را نمی‌دهد!
رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای درباره اینکه چرا برخی از مردم تغییر قیمت روی کالا را نمی‌بینند ولی در فاکتورها نرخ اعلام شده با نرخ روی کالا متفاوت است، تصریح کرد: به دلیل تعدد تغییر قیمت کالاها در سال جاری، برخی از قفسه‌ها ممکن است از کالای مورد نظر، تعدادی از آن کالا باقی مانده باشد که هنوز با قیمت سابق در قفسه توزیع می‌شود اما در سیستم فروشگاه نرخ جدید اعمال شده است. به همین دلیل مردم فکر می‌کنند فروشگاه سر خود قیمت‌ها را افزایش داده است و تخفیف‌ها کاذب است.

وی علت تغییرات متعدد کالاها را نبود مواد اولیه برای تولید کننده عنوان و بیان کرد: به عنوان مثال به دلیل کمبود روغن، توزیع کننده‌های چیپس نرخ آن را امسال چند بار تغییر دادند لذا به ما فشار می‌آورند تا نرخ‌های جدید را به مشتری اعلام کنیم.
فروشگاه‌های زنجیره‌ای تورم را ۱۵ درصد کنترل کردند
فخریان با اعلام اینکه چرا به تولید کننده‌ها اتهام دزدی و تبانی با فروشگاه‌های زنجیره‌ای وارد می‌کنید؟ گفت: آیا کسی که میلیاردها تومان سرمایه گذاری کرده تا یک شرکت تولیدی راه اندازی کند، حاضر است با فروشگاه‌های زنجیره‌ای تبانی کند؟ این در حالی است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای نقش کنترل کننده قیمت‌ها را دارند نه گران کننده آن را. ما از ابتدای سال تاکنون به طور متوسط تورم را ۱۵ درصد کنترل کردیم. ما حتی به تولید کننده ها اعلام کردیم حاضریم سود خود را کمتر کنیم اما قیمت روی کالا را افزایش ندهند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تأکید بر اینکه ما در اتحادیه شرکت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بازرس داریم و شش هزار فروشگاه زنجیره‌ای در سراسر کشور تحت بازرسی اتحادیه است، اظهار داشت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای تنها فروشگاه‌هایی هستند که به مردم فاکتور می‌دهند و تا پیش از این هیچ فروشگاهی به خریداران فاکتور ارائه نمی‌داد. از همه مردم می‌خواهم هر کالایی که از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خریداری می‌کنند نرخ‌ها را با سایر فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها، مقایسه کنند.

وی افزود: شش هزار فروشگاه زنجیره‌ای در ایران داریم در حالی که ترکیه ۴۰ هزار فروشگاه زنجیره‌ای دارد. سهم خرده فروشی‌ها از بازار کشورمان بالای ۸۰ درصد است اما سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایران از بازار خرده فروشی ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

فخریان تأکید کرد: از امروز قرار است فروشگاه‌های زنجیره‌ای به تدریج برچسب تخفیف قیمت (shelf lable) قفسه را از روی قفسه‌ها حذف کنند و همان قیمت روی کالا به مردم نمایش داده شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حذف درصد تخفیف فروشگاه های زنجیره ای بارکد قیمت فروشگاه زنجیره ای قیمت روی کالا سوپرمارکت ها توزیع می شود زنجیره ای تولید کننده تغییر قیمت ۱۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۹۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت علنی زنجیره قاچاق پوشاک در کشور!/ عرضه یک میلیارد دلار پوشاک توسط پلتفرم ترکیه‌ای در ایران

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران ضمن اشاره به عرضه یک میلیارد دلار پوشاک توسط پلتفرم ترک در ایران، اظهار داشت: برخورد با قاچاق پوشاک در کشور به‌صورت مقطعی بوده و همین امر بزرگ‌ترین ضربه را به تولید داخلی وارد کرده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مطابق با گزارش وزارت صمت، حدود 2.5 میلیون نفر در صنعت پوشاک کشور، مشغول به کار هستند، این در حالی بوده که اطلاعات موجود، ظرفیت خالی بیش از 40 درصدی را در این صنعت نشان می‌دهد.

از سوی دیگر مطابق با اظهارنظر برخی فعالان صنعت نساجی کشور، سهم صنایع داخلی این حوزه در بازار حدود 9 میلیارددلاری ایران، تنها 5.5 میلیارد دلار است و با یک برنامه‌ریزی می‌توان علاوه بر رشد صنعت در این بخش، زمینه صادرات کالاهای داخلی به بازارهای منطقه را نیز فراهم کرد، لیکن قاچاق سد راهی محکم برای احیای دوباره صنعت نساجی است.

آمارهای متناقض در صنعت نساجی

مطابق با آمارهای رسمی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، میزان قاچاق پوشاک حدود 1.5 میلیارد دلار برآورد می‌شود. البته پیش از تصویب قانون ممنوعیت عرضه پوشاک با برند محرز، اعداد اعلامی حدود 3.2 میلیارد دلار بود که با تصویب این قانون، آمار پوشاک قاچاق کاهش چشمگیری داشت، هر چند در حال حاضر بیش از 125 برند محرز پوشاک قاچاق در حال عرضه هستند و مشخص نیست 1.5 میلیارد دلار اعلامی از سوی ستاد به فعالیت این برنده‌ها مرتبط است یا خیر؟

از سوی دیگر مطابق با ادعای اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، آمار قاچاق در این حوزه 3.5 میلیارد دلار است که حدود 2 میلیارد دلار با آمار اعلامی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تفاوت دارد و به سبب ارتباط مستقیم تولید با قاچاق، اعضای این انجمن، طی نامه‌های متعددی گلایه‌های خود را به مسئولین ابلاغ داشته‌اند.

علاوه بر این اعضای این انجمن، در روزهای اخیر با ارسال نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب مراتب اعتراض خود در خصوص عدم مقابله با عرضه و فروش کالای قاچاق را اعلام کردند. در بخشی از متن این نامه آمده است: «همان‌طور که مستحضرید قاچاق پوشاک طی سال‌های گذشته بسیار گسترش‌یافته و بازار تولیدکنندگان داخلی را به‌شدت محدود نموده است و باتوجه‌به ماهیت استوک و گاهی دست‌دوم آن علاوه بر قریب مصرف‌کنندگان سلامتی ایشان را نیز به مخاطره انداخته است.»

آنچه مشخص است، آسیب عرضه کالاهای قاچاق به تولید کشور غیرقابل‌کتمان است؛ لذا نهادهای تصمیم‌گیرنده باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اقدامات لازم را مدنظر قرار دهند تا این پدیده زیرزمینی رفته‌رفته از اقتصاد کشور حذف شود.

اما این حجم عجیب از پوشاک قاچاق از چه طریقی وارد کشور می‌شود؟

دراین‌خصوص باید توضیح داد، وسعت نقاط مرزی کشور در کنار مناطق آزاد متعدد، تمامی صنایع کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است، البته نباید کوله بری و ته لنجی را نادیده گرفت، اما پوشاک، کالای ممنوعه دسته 4 محسوب می‌شود و واردات آن حتی از دو طریق کوله بری و ته لنجی نیز ممنوع است.

هر چند برخی از کوله بران و ملوانان در قبال دریافت هزینه، پوشاک را غیرقانونی به کشور وارد می‌کنند، اما درواقع برخی از افراد دارای ثروت و قدرت، با پرداخت هزینه‌هایی این دو قشر را به سمت واردات کالای ممنوعه سوق می‌دهند و عجیب اینجاست که مسئولان کشور تصور می‌کنند کوله بری و کالای ته لنجی در اقتصاد کشور تأثیرگذار نیست.

اما گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بیانگر آن است که در سال گذشته، 70 تا 100 هزار کولبر بین یک تا 3 میلیارد دلار کالا از استان‌های غربی و 20 هزار ملوان نیز از طریق ته لنجی بین 3 تا 5 میلیارد دلار کالا را از استان‌های جنوبی به کشور وارد کرده‌اند، درواقع سهم 13 درصدی این دو قشر تأثیر بسزایی در اقتصاد کشور داشته و می‌تواند برای تحقق رشد تولید مشکل قابل توجهی ایجاد کنند.

بی‌تردید اگر دولت در سطح عرضه، به مقابله با اجناس قاچاق بپردازد، به سبب افزایش ریسک، روند ورود پوشاک قاچاق از هر طریقی، کاهش خواهد یافت، به عبارتی شاهد عرضه پوشاک قاچاق در مزون‌های لاکچری آپارتمانی شمال شهر تهران و 125 برند خارجی محرز قاچاق نخواهیم بود، امری که در هفته گذشته بار دیگر در دستور کار برخورد وزارت صمت، فراجا و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گرفته است.

برخورد با پوشاک قاچاق همیشه مقطعی بوده است

در همین رابطه مجید افتخاری، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در یک گفت‌وگوی رادیویی، ضمن اشاره به برخورد مستمر، مؤثر و مستقیم با عرضه پوشاک قاچاق، اعلام داشت: متأسفانه قاچاق کالا درگذشته به‌صورت پنهانی شکل می‌گرفت؛ اما شرایط امروز، به‌گونه‌ای است که فعالان حوزه قاچاق، علنی و شفاف مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: در حال حاضر قاچاقچیان به‌راحتی کالای خود را تبلیغ و برای مبادلات خود از شبکه بانکی استفاده می‌کنند و همین موضوع سبب شده است تا مراکز فروش پوشاک تولید داخل، روزبه‌روز کوچک‌تر و محدودتر شوند.

عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران ادامه داد: ما از نهادهای مسئول درخواست‌های مکرری برای ازسرگیری برخوردها داشته‌ایم؛ اما نظارت‌ها همیشه مقطعی و کوتاه‌مدت بوده است، به‌عنوان نمونه در بهمن‌ماه سال جاری، تنها دو هفته با عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق برخورد شد.

به گفته افتخاری تفاوتی میان اجناس قاچاق و تقلبی وجود ندارد و باید با عرضه‌کنندگان این اجناس برخورد شود، وی افزود: پوشاک در بازار شب عید باید رونق خوبی داشته باشد؛ اما هم اکنون بازار در رکود بی‌سابقه‌ای به سر می‌برد و پوشاک قاچاق و تقلبی بخش عمده این بازار را شامل می‌شود.

پوشاک دست‌دوم بلای جان تولیدات داخلی است

عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران بیان کرد: بعد از شیوع کرونا، باتوجه‌به شرایط اقتصادی ایران و دنیا، حجم بسیار زیادی پوشاک استوک، از رده ‌خارج و تاناکورا که در اروپا، بنگلادش و پاکستان انباشته شده بودند، با قیمت بسیار پایینی از مرزهای مختلف وارد کشور شد و در حال حاضر نیز ادامه دارد.

افتخاری توضیح داد: به سبب تحت‌الشعاع قراردادن تولید، در هیچ کشور توسعه‌یافته یا درحال‌توسعه‌ای، مجوزی جهت واردات پوشاک استوک صادر نمی‌شود، در واقع اگر این پوشاک وارد هر کشوری شود صنعت پوشاک آن کشور از بین خواهد رفت.

عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در ادامه پیرامون غیراستاندارد بودن کالاهای تقلبی اظهار داشت: در واقع باید بگویم کالاهای تقلبی یا قاچاق، هر دو غیراستاندارد بوده و سلامت مردم را به خطر می‌اندازند، به‌خصوص پوشاک کودکان که بسیار حساس هستند و باید از مواد بسیار با کیفت تولید شوند تا سلامت آنان را تهدید نکند.

عرضه یک میلیارد دلار پوشاک توسط پلتفرم ترکیه‌ای در ایران

افتخاری در پایان گفت: در سال گذشته یک میلیارد دلار پوشاک با بهره‌گیری از درگاه بانکی درون کشور توسط یکی از پلتفرم‌های ترک به فروش رسیده است، درواقع مطابق با ادعای این پلتفرم، کالا پس از ثبت سفارش، قانونی به ایران ارسال می‌شود، با این تفاسیر و به سبب عدم برخورد با چنین فروشندگانی نباید رونق تولید در این بخش را متصور بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استفاده بیش از ۴۳۹ هزار خانوار همدانی از طرح کالابرگ الکترونیکی
  • استفاده بیش از ۴۳۹ هزار خانوار همدانی از طرح کالابرگ الکترونیکی 
  • مهلت استفاده از اعتبار مرحله دوم کالابرگ فجرانه تا ۱۸ فروردین ماه
  • عرضه خرما به نرخ تنظیم بازار تا پایان ماه مبارک رمضان/ ۲۰۰ تن ذخایر احتیاطی
  • فعالیت علنی زنجیره قاچاق پوشاک در کشور!
  • دیجی فرصت، مسیریابی با سرعت برای شکار تخفیف ها!
  • فعالیت علنی زنجیره قاچاق پوشاک!/ عرضه یک میلیارد دلار پوشاک توسط پلتفرم ترکیه‌ای در ایران
  • فعالیت علنی زنجیره قاچاق پوشاک در کشور!/ عرضه یک میلیارد دلار پوشاک توسط پلتفرم ترکیه‌ای در ایران
  • عرضه خرما به نرخ تنظیم بازار تا پایان ماه مبارک رمضان
  • هیچ مشکلی برای تأمین کالا‌های اساسی وجود ندارد