Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-23@19:58:33 GMT

زایمان کاذب چیست و چه نشانه هایی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۱۹۸۹۴

زایمان کاذب چیست و چه نشانه هایی دارد؟

زایمان کاذب یا انقباضات براکستون هیکس با زایمان حقیقی تفاوت چندانی ندارد و شما از روی برخی علائم می توانید تشخیص حقیقی یا کاذب بودن آن را بدهید.

معمولا تشخیص زایمان کاذب و زایمان واقعی از یکدیگر کار دشواری است زیرا انقباضات و برخی از علائم در هر دو این شرایط ، یکسان است. در این قسمت به ارائه توضیحاتی در رابطه با زایمان کاذب و تفاوت آن با زایمان حقیقی خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زایمان کاذب چیست ؟

درد های زایمان کاذب که به عنوان انقباضات براکستون هیکس نیز شناخته می ‎شود، از اوایل ماه چهارم بارداری آغاز شده و تعداد دفعات آن ، رفته رفته و با نزدیک شدن به تاریخ زایمان اصلی بیشتر خواهد شد.

این انقباضات با عنوان درد زایمان کاذب شناخته می ‎شود زیرا تغییری در طول دهانه رحم ایجاد نمی ‎شود اما با این وجود لازم به ذکر است که درد ها و انقباضات زایمان کاذب در همه خانم های باردار رخ نمی ‎دهد اما در صورتی که قبل از زمان مقرر شده برای زایمانتان ، دچار درد شدید، بدانید که ناشی از این امر می ‎باشد .

علائم و نشانه های زایمان کاذب عبارتند از:

انقباضات نامنظم
سفت شدن شکم
ترشح ونشت آب (در صورتی که مایع نشت کرده دارای بوی آمونیاک است ، نیازی به نگرانی وجود نخواهد داشت زیرا مایع مورد نظر، مایع ادرار بوده و نباید با مایع آمنیوتیک که بدون هیچ گونه بوی خاصی است، اشتباه گرفته شود.)
درد و انقباضات زایمان کاذب، چندین مرتبه در طول روز بروز پیدا کرده و فاصله زمانی بین آن ها چیزی حدود 10 الی 20 دقیقه می ‎باشد .

در طول بروز این انقباضات ، خونریزی در ناحیه واژن مشاهده نمی ‎شود .

چه چیز هایی باعث بروز درد ها و انقباضات زایمان کاذب می ‎شوند ؟

عوامل دخیل در این رابطه عبارتند از:

فعالیت های بدنی شدید مانند بالا رفتن از پله
مقاربت جنسی
پر بودن مثانه در هنگام صبح
کمبود آب بدن و داشتن تب
حرکات شدید جنین در رحم
انقباضات و درد ناشی از زایمان کاذب چگونه اند؟

چنانچه عنوان شده است این انقباضات همانند ایجاد کشش عضلات در شکم یا احساس فشار در ناحیه تحتانی شکم و کشاله ران احساس می ‎شوند . مدت زمان بروز این انقباضات کوتاه است و شدت آن ها با گذشت زمان بیشتر نمی ‎شوند و فاصله بین آن ها نیز کوتاه تر نخواهد شد . در صورت احساس این انقباضات در هفته های آخر بارداری باید بدانید که زایمان واقعی شما نزدیک است .

انقباضات و درد ناشی از زایمان واقعی چگونه است ؟

انقباضات ناشی از زایمان واقعی شامل ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه پشت و پایین شکم است . همچنین ممکن است برخی از خانم ها احساس فشار در ناحیه لگن را نیز تجربه کنند . در برخی دیگر نیز درد در ناحیه ران احساس می ‎شود . این انقباضات و درد ها در فواصل زمانی منظم ایجاد شده و شدت آن ها با گذشت زمان افزایش پیدا خواهد کرد و به طور کلی هر انقباض چیزی حدود 30 تا 70 ثانیه به طول خواهد انجامید .

تفاوت بین انقباضات در زایمان کاذب و زایمان حقیقی چیست؟ تعداد دفعات بروز انقباضات :

تعداد دفعات بروز انقباضات در زایمان حقیقی در فواصل زمانی منظم و نزدیک به هم رخ می ‎دهند، در حالی که در زایمان کاذب فواصل بین بروز انقباضات کاملا نامنظم است .

شدت انقباضات در زایمان :

شدت انقباضات در زایمان حقیقی رفته رفته افزایش می ‎یابد ، در حالی که در زایمان کاذب افزایش در میزان شدت درد و انقباضات مشاهده نخواهد شد .

مدت زمان انقباضات در زایمان :

مدت زمان انقباضات در زایمان حقیقی چیزی حدود 30 تا 70 ثانیه است ، در حالی که در زایمان کاذب مدت زمان انقباضات کاملا متفاوت است .

مرکز وقوع انقباضات در زایمان:

مرکز وقوع انقباضات در زایمان حقیقی ، از قسمت پایین کمر آغاز شده و به سمت شکم گسترش پیدا خواهد کرد ، در حالی که در زایمان کاذب درد در قسمت تحتانی شکم و کشاله ران ایجاد خواهد شد .

دهانه رحم در حین بروز انقباضات در زایمان حقیقی ، افزایش حجم پیدا خواهد کرد ، در حالی که در طول انقباضات در زایمان کاذب تغییری در طول دهانه رحم ایجاد نخواهد شد .

در طول انقباضات ناشی از زایمان واقعی ناحیه واژینال خونریزی خواهد داشت اما در طول بروز انقباضات در زایمان کاذب ، خونریزی در این ناحیه مشاهده نخواهد شد .

نکاتی برای کنترل انقباضات ناشی از زایمان کاذب اقدامات کنترل کننده درد و انقباضات ناشی از زایمان کاذب عبارتند از:

قدم زدن
تغییر دادن وضعیت در هنگام دراز کشیدن
استراحت کردن
نوشیدن آب کافی
استحمام با آب گرم
ماساژ
در صورت عدم برطرف شدن درد پس از انجام اقدامات فوق، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید .

در صورت داشتن علائم زیر لازم است که سریعا به پزشک مراجعه کنید :

خونریزی واژن
نشت مداوم مایعات از ناحیه واژن
بروز انقباضات منظم هر پنج دقیقه یک بار به مدت بیشتر از 1 ساعت
احساس هرگونه تغییر قابل توجه در حرکات جنین ( حرکت جنین بیش از 10 مرتبه در طول یک ساعت )
عددم توانایی پیاده روی به دلیل انقباضات شدید
همچنین در صورتی که این انقباضات را قبل از هفته 37 ام بارداری خود تجربه کردید ، بهتر است پزشک خود را از این موضوع مطلع سازید .

منبع: نمناک

بیشتر بخوانید: بهترین بیمارستان‌های جهان در سال 2020 (+عکس) تفاوت دل درد بارداری و پریود علت های چسبندگی رحم/ راه درمان آن درمان‌های خانگی زردی نوزاد لینک کوتاه: asriran.com/003DEb

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: زایمان واقعی نخواهد شد خواهد شد مدت زمان درد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۹۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شایع‌ترین نشانه‌های وسواس چیست؟

روانپزشک دانشگاه شهیدبهشتی گفت: اختلال وسواس برای فرد و اطرافیان بسیار آزاردهنده است و باید برای درمان صبور بود و با مراجعه به پزشک این شرایط را تسهیل کرد.

سمیه معتضدیان با اشاره به تعریف وسواس اظهار کرد: وسواس مجموعه‌ای از افکار و یا تکانه‌های ناخواسته، مزاحم و تکراری است.

به گزارش مهر، مبتلایان به وسواس اضطراب‌های شدیدی را تجربه می‌کنند.

ردپای ژنتیک در اختلال وسواس

این عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر این که در بیشتر بیماری‌های مربوط به روان ردپای ژنتیک دیده می‌شودخاطرنشان کرد: علامت‌های ابتلا به وسواس در نوجوانی و یا اوایل دهه ۲۰ آغاز می‌شود.

وی شیوع وسواس در بین زنان و مردان را یکسان عنوان کرد و گفت: زمانی که وسواس را ریشه یابی می‌کنیم در بیشتر موارد حداقل یکی از اعضای خانواده به این بیماری و یا بیماری‌های مرتبط مبتلا هستند. بدیهی است چنانچه ژن پیش زمینه در خانواده وجود داشته باشد، در اثر محیط و یا عوامل دیگر ممکن است این بیماری بیشتر و یا حادتر بروز پیدا کند.

آغاز ابتلا به وسواس در میانسالی تقریبا منتفی است

وی آغاز ابتلا به وسواس در میانسالی را تقریبا منتفی دانست و اضافه کرد: بروز رفتارهای وسواس گونه در سنین بالا می‌تواند متخصصان را به بیماری‌های ارگانیک و یا فیزیکی بیمار مشکوک کند. تقریبا این انتظار را نداریم که یک زن یا مرد ۵۰ ساله به طور ناگهانی به وسواس مبتلا شود.

وی با اشاره به شایع‌ترین نشانه‌های وسواس عنوان کرد: افکار تکراری یا مزاحم مثل چک کردن‌های مدام یا وسواس شست وشو از بارزترین نشانه‌های رایج ابتلا به واسوس هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: وسواس می‌تواند با نشانه‌های مختلفی بروز کند، برخی بیماران ممکن است فقط مبتلا به وسواس فکری مبتلا باشند به طور مثال فرد مدام با خود کلنجار می‌رود که مبادا دیگران از رفتار و یا حرف‌های من آزرده شده باشند البته نکته اینجاست که این موارد باید تفکیک شود و مشغله‌های روزمره با نشانه‌های ابتلا به وسواس فکری اشتباه گرفته نشود. اگر استرس‌های ناشی از نگاه و قضاوت دیگران از حد متعارف خارج شود و برای فرد اضطراب ایجاد کند می‌تواند از نشانه‌های رفتارهای وسواس گونه باشد.

وی یادآوری کرد: شایع‌ترین نشانه‌های ابتلا به وسواس، وسواس چک کردن و شست و شو است. همچنین نگرانی مدام از احتمال ابتلا به صدمه زدن به دیگران و افکار مزاحم، خطرناک و نگران کننده می‌تواند از نشانه‌های ابتلا به وسواس باشد.

معتضدیان گفت: ترس بیش از حد ابتلا به بیماری، چک کردن مدام وسایل، ترس از آسیب رساندن به خود یا دیگران و وسواس نظم و یا تقارن اشیاء از شایع‌ترین نشانه‌های اختلال وسواس است.

وسواس و ارتباط آن با مشکلات جسمی

وی با بیان این که وسواس علاوه بر این که بیماری مربوط به روان است، می‌تواند به جسم فرد مبتلا نیز صدمه وارد کند، ادامه داد: به طور مثال در مواردی دیده می‌شود که پوست فرد در اثر شست و شوی زیاد دچار آسیب می‌شود یا به عنوان مثال افرادی به دلیل ابتلا به وسواس نظم و ترتیب و جابجایی وسایل دچار کمرد درد و آسیب به ستون فقرات خود شده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه به درمان‌های متداول مبتلایان به وسواس اشاره کرد و گفت: درمان مبتلایان به وسواس معمولا درمان‌های توامان دارویی و روان درمانی است، ولی باید به این نکته توجه داشت که درمان این بیماری زمانبر است و نیاز به صبوری دارد.

کودکان خانواده‌های وسواسی در خطر ابتلا به این اختلال

وی تاثیر محیط بر اختلال وسواس را مورد توجه قرار داد و گفت: وسواس می‌تواند در خانواده‌هایی که رفتارهای وسواس گونه به صورت ژنتیکی وجود دارند، در کودک نیز از طریق یادگیری در محیط تشدید شود، ولی زمینه‌های ژنتیکی در این بیماری بسیار مهم است؛ چون اگر فقط تاثیرات محیطی مد نظر باشد بعد از بهتر شدن شرایط این رفتارها از بین می‌رود.

معتضدیان در خاتمه با بیان این موضوع که وسواس بیماری سمج روانپزشکی است، توضیح داد: این بیماری برای فرد و اطرافیان بسیار آزاردهنده است. باید برای درمان صبور بود ولی قطعا زندگی کردن با وسواس زندگی زجر آوری است بنابراین باید با مراجعه به پزشک این شرایط را تسهیل کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • عقلانیت انقلابی اهل دوقطبی‌های کاذب نیست
  • علائم ابتلا به پارکینسون در جوانان چیست؟ / بروز نشانه‌های بیماری در پی مصرف بعضی داروها
  • کم‌خوابی از عوامل کبد چرب غیرالکلی است
  • (ویدئو) صف زایمان در تاریخ رند
  • رنگ در هر بطری آب معدنی نشانه چیست؟ (فیلم)
  • ده روسی: بولونیا درحال خلق یک شاهکار است؛ به تیاگو موتا تبریک می‌گویم
  • راه‌اندازی واحد کاریابی در خانه کارگر آذربایجان غربی
  • هک شده‌اید یا نه؟ نشانه‌ها و راه‌حل‌ها
  • بهترین نوع سقف کاذب کدام است؟
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس چیست؟