Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از گاردین نوشت:  وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر اعلام کرد اکتشاف‌های بزرگی توسط یک تیم باستان‌شناسی به سرپرستی «زاهی حواس» مصرشناس و باستان‌شناس در گورستان سقاره انجام شده است که در کنار کشف یک معبد تاریخی کشف بیش از ۵۰ تابوت را شامل می‌شود.  

این تابوت‌های چوبی در دالان‌هایی به عمق ۱۰ تا ۱۲ متری کشف شده‌ و به قرن ۱۶ تا ۱۱ پیش از میلاد تعلق دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته «حواس»، معبد تاریخی ملکه «نائرت»، همسر پادشاه «تتی» به همراه سه انبار آجری در این مکان کشف شده است.

«سقاره» که خانه ده‌ها هرم، صومعه‌های باستانی و محل دفن حیوانات است در گذشته به عنوان گورستان عظیم «ممفیس» پایتخت مصر باستان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

در ماه نوامبر هم مصر از کشف بیش از ۱۰۰ تابوت باستانی مُهر و موم‌شده خبر داده بود که در نوع خود بزرگ‌ترین اکتشاف سال گذشته محسوب می‌شود. «خالد العنانی»، وزیر آثار باستانی و گردشگری مصر در زمان کشف این تابوت‌ها اعلام کرد: «سقاره هنوز پتانسیل اکتشاف‌های بیشتری دارد.»

اکتشاف‌های جدید در نزدیکی هرمی صورت گرفته که «تتی» نخستین فرعون از دودمان ششم پادشاهی کهن مصر در آن دفن شده است.

مصر امیدوار است اکتشاف‌های باستان‌شناسی بتواند صنعت گردشگری را که بحران‌های متعددی از جمله شیوع ویروس کرونا را تجربه کرده احیا کند.

کد خبر 579889 برچسب‌ها فرهنگ - میراث فرهنگی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فرهنگ میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۹۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاهنامه کاملاً تاریخ محض است

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، محمد رسولی دبیر همایش بزرگمهر حکیم در حاشیه برگزاری این رویداد که عصر شنبه ۲۵ فروردین در تالار خیام خانه اندیشمندان با موضوعیت کاوشی در باب کیستی، آثار و سخنان بزرگمهر حکیم برگزار شد، گفت: این همایش برای روشن کردن بخش مهم و حساسی از تاریخ ایران در دوره ساسانیان و با حضور برترین اساتید دروس تاریخ از دانشگاه‌های مهم و معتبر کشور، نویسندگان و پژوهشگران بزرگ و صاحبنظران ارشد کشور همراه است.

وی افزود: بزرگمهر حکیم به عنوان یک شخصیت برجسته و فیلسوف و متفکر دوران باستان، که از سخنان حکمت‌آمیز او نیز مطالبی به جای مانده، نقش مهمی در تاریخ ادب و فرهنگ ایران دارد و یکی از شخصیت‌های مهم در شاهنامه است. در رابطه با او در طول تاریخ بحث‌های زیادی بین محققین و پژوهشگران مطرح بوده و برخی بر این باور بودن که اصولاً بزرگمهر حکیم در تاریخ وجود نداشته و این شخصیت ساخته و پرداخته ذهن شاعر یعنی حکیم ابوالقاسم فردوسی است.

این شاهنامه پژوه نواندیش گفت: بر اساس پژوهش‌های متعدد و مختلفی که صورت گرفته، به طور قطع به یقین ثابت شده است که شاهنامه کاملاً تاریخ محض است و با توجه به این مهم که قسمت‌های آخر شاهنامه مربوط به سلسله ساسانیان است و در تاریخ بودنش هیچ شک و تردیدی نمی‌توان داشت، روشن می‌شود که بزرگمهر حکیم یک شخصیت واقعی و ویژه در تاریخ ایران زمین است.

رسولی گفت: قطعاً بررسی وجود این شخصیت بنام ما را به خیلی از مسائل از جمله شکل و شمایل، و ساز و کار حکومت در دوران باستان و دیگر موارد مهم رهنمود می‌کند، به عنوان مثال پادشاه وقت از اشخاصی مانند بزرگمهر حکیم که جز دانشمندان، ادیبان و صاحب نظران بودند به عنوان رئیس انجمن مشورت گیرندگان از او استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: به تعبیری بزرگمهر رئیس انجمن مشورت دهنده به پادشاه بوده است، ضمن اینکه ایشان یک شخصیت بزرگ و برجسته بوده که آثار این حکیم را در سخنانی که از وی به جای مانده می‌توان پیدا کرد. بر همین اساس بررسی و شناخت بیشتر این شخصیت تاریخی بسیار راهگشا و مؤثر خواهد بود.

این استاد ادب و فرهنگ گفت: قطعاً برگزاری این همایش با حضور افراد برجسته و صاحب نظر یک نگاه جدید، ویژه و پژوهشی و علمی به شخصیت بزرگمهر حکیم خواهد داشت که دستاورد آن به گونه‌ای خواهد بود که یک روزنه جدیدی به روی کل تاریخ ایران باستان بر ما گشوده می‌شود و ضمناً بخشی از شاهنامه که به بزرگمهر حکیم پرداخته مدنظر قرار خواهد گرفت.

همایش بزرگمهر حکیم با محوریت کتاب بزرگمهر حکیم نوشته محمد رسولی برگزار شد.

دیگر خبرها

  • معبدی که ۱۲۰۰ سال قبل در دل کوه با ابزار و تکنولوژی تراشیده شده است + فیلم
  • طرز تهیه کباب باستانی با گوسفند 17 کیلویی (فیلم)
  • نام مسجد پارک قیطریه مشخص شد (فیلم)
  • «سلمان فارسی» از عزا درآمد/۶۰ بازیگر در فصل ایران باستان
  • آخرین تیر خلاص بر تابوت تابوی صهیونیست زده شد
  • ناهماهنگی برخی دستگاه‌ها در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی
  • مطالعات ژئوفیزیک هوایی در شمال آذربایجان غربی
  • هفته دوم آوریل؛ درباره همسایه‌های میکروسکوپی‌ و فسیل دخترعموی باستانی‌مان
  • اخذ حدودهفت هزارمیلیارد ریال حقوق دولتی معادن آذربایجان‌غربی در سال گذشته
  • شاهنامه کاملاً تاریخ محض است