Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر لزوم توجه ویژه سازمان محیط زیست به آلودگی هوای اصفهان گفت: محیط زیست هنوز گزارشی مبنی بر استفاده از مازوت در استان به ما نداده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور شیشه فروش، امروز دوشنبه - ۲۹ دی ماه- در یک نشست خبری، اظهار کرد: امروز روز ملی هوای پاک است، باید توجه کنیم برای داشتن یک روز پاک همه باید تلاش کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا ۲۶ دی ماه در سطح استان، چهار روز هوای پاک، ۱۹۴ روز هوای سالم، ۷۸ روز هوای ناسالم برای گروه حساس و ۲۶ روز هوای ناسالم برای عموم داشته‌ایم.

وی افزود: در مدیریت بحران حوادثی که به وجود می‌آید، هر دستگاه و وزارتخانه‌ای مسئولیت پیگیری صفر تا صد آن موضوع را دارد، نقش مدیریت بحران، هماهنگی، انسجام بخشی و نظارت بر راهکارها است تا سازمان‌های مربوطه بتوانند به خوبی مسئولیت خود را ایفا کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: سازمان حفاظت محیط زیست کشور مسئولیت دارد در راستای قوانین تصویب شده برای داشتن هوای پاک، خاک و آب پاک دستگاه‌های اجرایی را بسیج کند. قانون هوای پاک در سال ۹۶ تصویب شد که بر اساس آن همه دستگاه‌ها موظف هستند، فعالیت‌هایی را برای جلوگیری از آلودگی هوا انجام دهند، صنایع، وزارت صمت، شرکت گاز، وزارت نیرو و شرکت‌های توزیع برق نیز در این زمینه وظایفی دارند.

محیط زیست باید کارگروه هوای پاک را تشکیل دهد

شیشه فروش افزود: محیط زیست باید دبیرخانه کارگروه هوای پاک را تشکیل دهد، کارگروه‌های اضطرار آلودگی هوا باید بر ۳۸ اقدامی که در قانون آمده است، نظارت، پیگیری و پایش را انجام دهد.

وی ادامه داد: زمانی که شرایط در موضوعی خاص شود، مدیریت بحران اقدامات اضطراری را شکل می‌دهد، گاهی به دلیل پدیده‌های جوی غلظت آلاینده‌ها افزایش می‌یابد که اقدامات کوتاه مدتی برای مقابله با آن انجام می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اقدامات کلی استان اصفهان برای مدیریت آلودگی هوا، اظهار کرد: استان اصفهان برای اولین بار در کشور دو مطالعه با پشتیبانی شهرداری اصفهان و همکاری دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان انجام داده است. سهم بندی منابع ثابت و سیار در انتشار آلاینده‌ها و ذرات گرد و غبار و سهم صنایع در این مطالعات مشخص و به محیط زیست تحویل داده شد تا بر اساس آن اقدامات لازم با اولویت بندی انجام شود.

شیشه فروش درباره دلایل آلودگی هوا در هفته‌های اخیر، اظهار کرد: امسال شرایط خاصی حکمفرما بوده و بر اساس اعلام هواشناسی در ۲۰ سال گذشته تشکیل توده هوای بسیار سنگین و پایدار در شهر بی‌سابقه بوده است، این توده پدیده وارونگی هوا را در حدود یک ماه ایجاد کرد. در حالت عادی منابع ثابت و سیار ایجاد آلودگی هوا توسط جا به جایی هوا جا به‌جا می‌شود اما این اتفاق امسال نیفتاد.

وی با بیان اینکه همزمان با این موضوع با شدت کاهش دما نیز روبه‌رو بودیم، ادامه داد: در این یک ماه اقداماتی با دو هدف، کاهش منابع انتشار آلاینده‌ها و کاهش تماس افراد با هوای آلوده انجام شد. همه استان بسیج شدند تا مازوت مصرف نشود، محیط زیست هنوز هم گزارشی مبنی بر استفاده از مازوت در استان به ما نداده است و با توجه به اینکه وظیفه سازمان محیط زیست شناسایی منابع استفاده از مازوت است اینکه تاکنون گزارشی اعلام نشده به معنای عدم مصرف مازوت در اصفهان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: تاکنون در یک ماه اخیر ۲۱۵۷ پایش عملیاتی توسط محیط زیست انجام شد که منجر به تعطیلی ۵۲ واحد آلاینده، تخریب و تعطیلی ۱۴ واحد آلاینده و ۶۴۷ مورد اخطار شد.

شیشه فروش افزود: تعطیلی کوره‌های تولید آجر و گچ اطراف شهر، توزیع سوخت پاک در ۳۵۵ جایگاه سوخت، اعمال قانون تردد ناوگان فرسوده در شهر و کمربندی‌های اطراف شهر موجب شد این ناوگان به شهر تردد نکند، ارائه خدمات اینترنتی دستگاه‌های اجرایی، تقویت ناوگان اتوبوسرانی و تقویت مترو اصفهان از جمله اقداماتی است که در این یک ماه انجام شد.

وی ادامه داد: ۴۲۳ واحد آلاینده صنعتی در اطراف شهر اصفهان شناسایی شد و فعالیت این واحدها تا ۶۰ درصد کاهش داده شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: کارگروه اضطرار آلودگی هوا، سه روز را تعطیل اعلام کرد و دو روز هم با یک ساعت تأخیر فعالیت ادارات شروع شد زیرا اگر بتوانیم پیش از گرم‌تر شدن هوا، شدت آلاینده‌ها را کاهش دهیم، می‌توان تا حدودی از شدت آلودگی و شکستگی وارونگی جلوگیری کرد.

شیشه فروش افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی و مرکز کنترل ترافیک شهرداری گزارشات اثربخش تعطیلی شهر را اعلام کردند که نشان‌دهنده افزایش ترافیک در این روزها بود، بنابراین تصمیم گرفته شد تعطیلی اتفاق نیفتد.

وی تاکید کرد: وضعیت اقلیمی منطقه بخشی از علت آلودگی هوای اصفهان است، از ابتدای مهر تاکنون ۷۳ میلیمتر بارندگی داشته‌ایم، بیش از یک ماه است بارشی نداشته‌ایم، وزش باد در این منطقه بسیار کم است و اختلاف درجه حرارت بین شب و روز در مناطق کویری اطراف شهر اصفهان بسیار زیاد است که بر شهر تأثیر می‌گذارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بخش دیگر علت آلودگی هوا در اصفهان وجود ۱۰ هزار واحد صنعتی کوچک بزرگ که از گذشته شکل گرفته، فعالیت ۱۵ هزار واحد صنفی، ۷۶ شهرک و ناحیه صنعتی، ۹۰۰ معدن فعال، واحدهای تولید آهن و فولاد، کوره‌های آجرپزی، قرار گرفتن ۷۰ درصد صنایع در هشت درصد مساحت استان و آلایندگی روزانه ۱۵۰ هزار تنی ناشی از مصرف گاز است.

لزوم جاری بودن رودخانه زاینده رود برای کاهش آۀودگی هوای اصفهان

شیشه فروش افزود: بنابراین اقدامات انجام شده و قوانین جدیدی در شهر شکل گرفته است، در شعاع ۵۰ کیلومتری توسعه باید با نگاه توسعه پایدار شکل بگیرد و مؤلفه‌های هوای پاک در نظر گرفته شود، مشاوران طرح‌های جامع و طرح‌های هادی نیز باید این موارد را در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: ۱۶ کانون گرد و غبار در وسعت یک میلیون هکتار در استان شناسایی شده است و عدم جاری بودن زاینده رود نیز آلودگی ناشی از این کانون‌ها را افزایش می‌دهد. در حال حاضر تنها چهار درصد تالاب بین‌المللی گاوخونی آب‌گیری شده که اگر به آن رسیدگی نشود می‌تواند کانون بزرگی از گرد و غبار باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: سازمان محیط زیست کشور باید نگاه ویژه‌ای در زمینه آلودگی هوا به استان اصفهان داشته باشد، تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده رود احیا شود، وزارت نیرو حقابه‌های مورد نیاز استان در زمینه تأمین آب شرب را در نظر بگیرد، رودخانه زاینده رود باید جاری باشد تا آلودگی هوا کاهش یافته و فرونشست زمین نیز کمتر اتفاق بیفتد.

شیشه فروش افزود: کنترل کانون‌های گرد و غبار با اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، احیای رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی، تسریع در اجرای خط ۲ مترو، برقی شدن ۱۰ هزار موتورسیکلت، نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی و استفاده از سوخت پاک در این ناوگان و نوسازی و بهسازی ناوگان کامیون‌های باری که ۶۰ درصد آن فرسوده است، از جمله اقداماتی است که در راستای کاهش آلودگی هوا تاکنون انجام شده است.

وی ادامه داد: نوسازی ناوگان سواری، توسعه سیستم‌های خورشیدی، سی ان جی سوز شدن خودروهای دولتی، رعایت الگوی مصرف برق و انرژی در ادارات، تبدیل پایانه‌های مسافربری صفه و کاوه به پارک سوار، جابه جاشدن پایانه امیرکبیر، مدیریت شهری هوشمند و توسعه رینگ ترافیک شهر، از جمله اقدامات انجام شده است.

کد خبر 469225

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کاهش آلودگی هوا آلودگی هوا سنجش آلودگی هوا عوامل آلودگی هوا مبارزه با آلودگی هوا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رودخانه زاینده رود شیشه فروش آلودگی هوا آلاینده ها گرد و غبار محیط زیست اطراف شهر انجام شد روز هوای هوای پاک یک ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۰۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با تغییر رژیم غذایی خود زمین را نجات دهید

آفتاب‌‌نیوز :

دلایل خوبی برای انتخابی آگاهانه در مورد مواد غذایی بشقاب شما وجود دارد تا ثابت قدم باشید. این انتخاب‌ها نه تنها بر سلامتی شما تأثیر می‌گذارند، بلکه بر سلامت کره زمین نیز تاثیرگذار خواهد بود.

سیستم‌های غذایی یک سوم انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی را شامل می‌شوند. اگر انتشار این گازهای گلخانه‌ای کنترل نشوند، احتمال دارد گرمایش اضافی ایجاد کند تا میانگین دمای زمین را به بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد در دهه ۲۰۶۰ برساند.

اکنون نتایج تحقیقات، آلودگی هوا را در فهرست مشکلات ناشی از کشاورزی قرار داده است. پرورش حیوانات، به‌ویژه، منبع اصلی انتشار آمونیاک است. این گازهای گلخانه‌ای با سایر آلاینده‌ها واکنش و ذرات ریز تشکیل می‌دهند که می‌تواند باعث مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان ریه و دیابت شوند.

نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که تغییر رژیم‌های غذایی فعلی به رژیم‌های سالم‌تر و گیاهی‌تر می‌تواند از ۲۳۶ هزار مرگ زودرس در سراسر جهان جلوگیری کند و تولید ناخالص داخلی جهانی را به سادگی با بهبود کیفیت هوا افزایش دهد.

رژیم‌های غذایی سالم‌تر، هوای پاک‌تر
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۱۹، ۴ میلیون مرگ زودرس مرتبط با آلودگی هوای باز رخ داده و کشاورزی مسئول حدود یک پنجم این مرگ‌هاست.

ما بررسی کردیم که اگر مردم در سراسر جهان به سمت رژیم‌های غذایی سالم‌تر و بهتر برای محیط‌زیست بروند، چه اتفاقی برای کیفیت هوا می‌افتد. این کار شامل رژیم‌های انعطاف‌پذیر با گوشت کمتر، رژیم‌های گیاه‌خواری بدون گوشت و رژیم‌های وگان بدون محصولات حیوانی است.

نتایج ما نشان می‌دهد که تغییر به سمت رژیم‌های غذایی گیاهی می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی آلودگی هوا را کاهش دهد و مناطقی که دارای دام‌های زیادی هستند، مانند بلژیک، هلند، شمال ایتالیا، جنوب چین و میانه غربی ایالات متحده، کاهش قابل توجهی در غلظت ذرات ریز مشاهده خواهد شد.

کیفیت بهتر هوا منجر به سلامت بهتر می‌شود. ما دریافتیم که با اتخاذ رژیم غذایی مبتنی بر غذاهای گیاهی و گاه‌گاهی غذاهای گوشتی می‌توان از بیش از ۱۰۰ هزار مرگ زودرس در سراسر جهان جلوگیری کرد. دستاوردهای سلامتی ناشی از هوای تمیزتر به مزایای حاصل از رژیم غذایی متعادل می‌افزاید.

این فواید سلامتی با مصرف کمتر محصولات حیوانی افزایش می‌یابد. به‌عنوان مثال، اگر همه وگان شوند، تعداد مرگ‌ومیرهای زودرس ناشی از آلودگی هوا ممکن است بیش از ۲۰۰ هزار نفر کاهش یابد. در اروپا و آمریکای شمالی، اتخاذ رژیم‌های غذایی وگان می‌تواند مرگ‌های زودرس ناشی از آلودگی هوا را تا حدود ۲۰ درصد کاهش دهد.

هوای پاک جنبه اغلب نادیده گرفته شده اما مهم در محیط کار است. نتایج تحقیقات نشان داده است که آلودگی هوا باعث کاهش بهره‌وری کارگران در بسیاری از مشاغل مختلف، از مزارع گرفته تا کارخانه‌ها می‌شود. به‌عنوان مثال، نتایج تحقیقات نشان داده‌اند که آلودگی هوا بر بهره‌وری جمع‌کنندگان زغال اخته و بسته‌بندی‌کنندگان گلابی تأثیر می‌گذارد.

برآوردهای ما نشان می‌دهد که هوای پاک می‌تواند تأثیر مثبتی بر اقتصاد داشته باشد. ما دریافتیم که تغییر در جهت رژیم‌های غذایی وگان می‌تواند تولید ناخالص داخلی جهانی را بیش از یک درصد، یعنی افزایشی معادل ۱.۳ تریلیون دلار، افزایش دهد.

امکان تغییر
آلودگی هوا خطر بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی را افزایش و عملکرد شناختی و جسمی را کاهش می‌دهد. محققان معتقدند که تولید مواد غذایی، به ویژه محصولات حیوانی، منبع اصلی انتشار متان و آمونیاک است که از طریق تشکیل ذرات معلق و ازن سطح زمین به آلودگی هوا کمک می‌کند. یافته‌های محققان نشان می‌دهد که تشویق به تغییرات رژیم غذایی به سمت رژیم‌های گیاهی بیشتر می‌تواند راهبرد کاهش با ارزش برای کاهش آلودگی هوای محیط و اثرات بهداشتی و اقتصادی مرتبط با آن، به‌ویژه در مناطقی با کشاورزی فشرده و تراکم جمعیت بالا باشد.

بهبود کیفیت هوا بدون شک برای سلامتی و اقتصاد ما مفید است. ما استدلال می‌کنیم که تغییرات رژیم غذایی باید به‌طور جدی در فهرست سیاست قرار گیرد.

پذیرش بیشتر رژیم‌های گیاهی راهبردی مقرون به‌صرفه برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای است همچنین نیاز به سرمایه‌گذاری‌های گران قیمت در تجهیزات کاهش انتشار برای سیستم‌های دام ازجمله آنهایی که آمونیاک را از هوا حذف می‌کنند، کاهش می‌دهد.

خوردن گوشت کمتر همچنین نیاز به سایر اقدامات شدیدتر برای مهار آلودگی را کاهش می‌دهد. به‌عنوان مثال، محققان پیش از این پیشنهاد کرده بودند که ۱۰ میلیارد حیوان را از جنوب و شرق چین دور کنند تا از قرار گرفتن مردم این مناطق در معرض آمونیاک کاسته شود.

تغییر به سمت رژیم‌های غذایی سالم‌تر و مبتنی بر گیاه، طیف گسترده‌ای از مزایای فراتر از هوای پاک را ارائه می‌دهد. این مزایا شامل کاهش خطر بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش استفاده از زمین، آب و کودهای شیمیایی برای کشاورزی است.

اگر ما تنها بر راه‌حل‌های فناورانه تکیه کنیم، دستیابی به پیشرفت بلندپروازانه در همه این زمینه‌ها به‌طور همزمان چالش برانگیز خواهد بود.

در تابستان ۲۰۲۳، سوپرمارکت زنجیره‌ای آلمانی، پنی، آزمایشی یک هفته‌ای را برای افزایش آگاهی از هزینه واقعی محصولات غذایی بر سلامت مردم و محیط زیست انجام داد. در هزینه‌هایی که از مشتریان درخواست شده بود، تأثیر محصولات غذایی بر خاک، مصرف آب، سلامتی و آب‌وهوا محاسبه شد.

این مفهوم را می‌توان به‌طور گسترده‌تری به‌کار برد اما برای اینکه این سیاست منصفانه و قابل قبول باشد، باید با روش‌هایی مانند کاهش مالیات بر ارزش افزوده محصولات میوه و سبزیجات و جبران خسارت خانواده‌های آسیب‌پذیر برای استفاده از درآمدهای مالیاتی همراه شود تا اطمینان حاصل شود که مصرف‌کنندگان در وضعیت بدتری قرار نخواهند گرفت. به این ترتیب، مخارج کلی غذا کنترل خواهد شد و خانواده‌های کم درآمد حمایت می‌شوند.

همراه با اقداماتی برای هدایت کشاورزان در دوران گذار، سیستم‌های غذایی ما می‌توانند به سمت پایداری هدایت شوند و به مردم کمک کنند تا به تصمیمات خود عمل کنند.

یافته‌های این تحقیقات در مجله Nature Communications منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • سهم مشهدی‌ها از هوای پاک فقط ۲۶ روز در سال
  • شاخص آلودگی هوای مشهد امروز چهارشنبه ۴ اردیبهشت
  • با تغییر رژیم غذایی خود زمین را نجات دهید
  • ۸۰۰ مورد آبیاری غیرمتعارف با آب فاضلاب در استان گزارش شد
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • سهم خودروهای پلاک شهرستان در آلودگی هوای تهران
  • سهم خودروهای پلاک شهرستان از آلودگی هوای تهران
  • هوای ۵ شهر اصفهان سالم است/ شاخص کاشان بر مدار نارنجی آلودگی
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت