Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز 26 دی  از آغاز مراحل خروج روسیه از پیمان آسمان های باز خبر داد پیمانی که چند ماه پیش آمریکا از آن خارج شده بود.

 سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در نشست خبری وبیناری  اظهار کرد: تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان آسمان های باز به بهانه های واهی، موازنه منافع شرکت کنندگان در این پیمان را برهم زد و نقش آن به عنوان ابزار برای تحکیم اعتماد و امنیت را مخدوش کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طرف روسی پیشنهاد مشخصی مطابق با مفاد اساسی این پیمان برای حفظ قابلیت اجرایی آن در شرایط جدید را مطرح کرد. با تاسف خاطرنشان می کنیم که این ابتکار از طرف متحدان آمریکا حمایت نشد.  

معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که سال ۲۰۰۲میلادی به امضا رسید و به اجازه پرواز هواپیماهای تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده ارتباط می‌یابد.  این پیمان، یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

روزنامه واشنگتن تایمز در این خصوص نوشت: دولت آتی آمریکا تاکنون نیز با تصمیم گیری های سیاسی دیگری دررابطه روسیه در خصوص پیمان استارت جدید مواجه است که به زودی مهلت آن تمام می شود و  این تصمیم گیری شامل پروژه خط لوله نفتی نورد استریم ۲ نیز هست که بزودی باید با آلمان  تکمیل شود.

براساس گزارش واشنگتن تایمز، وزارت خارجه روسیه رسما از آغاز روند خروج این کشور از پیمان آسمان های باز خبر داده و اعلام کرده که به کشورهای عضو اجازه پرواز بر فراز حریم هوایی دیگر کشورهای امضا کننده را می دهد و به شکل قابل توجهی توازن منافع کشورهای امضا کننده این پیمان را افزایش داده است.

یکی از شکایت های مسکو این بوده که متحدان آمریکا که در این پیمان عضو دارند نتوانستند تضمیمن کنند که اطلاعات بدست آمده از پروازهای انجام شده به موجب این پیمان،  از سوی آمریکا به اشتراک گذاشته نمی شود.

آسوشیتدپرس در گزارشی در همین زمینه نوشت مسکو نتوانسته از سوی متحدان ناتو این تضمین را بگیرد که در جریان پروازهای نظارتی آنها بر فراز روسیه اطلاعاتی به آمریکا منتقل نمی شود.

 واشنگتن تایمز نوشت: تیم بایدن زمان اندکی دارد و پارلمان روسیه اکنون باید خروج رسمی مسکو از این پیمان  را در مدت ۶ ماه تایید کند.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد از این پیمان ۲۰ ساله خارج شود و مدعی شد که روسیه این پیمان را نقض کرده و دیگر عضویت در آن به نفع آمریکا نیست.  مقام های آمریکایی از مدتها پیش درباره محدودیت های اعمال شده از سوی مسکو درباره پرواز بر فراز برخی مناطق خاص از قبیل منطقه چچن و کالینگراد، منطقه راهبردی روسیه در اروپا انتقاد کرده اند.

سازمان اطلاعاتی آمریکا و پنتاگون همچنین به مسکو درباره استفاده ازپروازهای انجام شده تحت این توافق بر فراز آمریکا و اروپا برای تعیین اهداف و زیرساختارهایی که ممکن است در حملات سایبری یا قراردادی در نظر گرفته شوند، هشدار داده اند.

حامیان این پیمان چنین استدلال می کنند که خروج از آن فشاری را بر متحدان اروپایی که همچنان حامی این توافق هستند وارد خواهد کرد.

بایدن در دهه ۱۹۹۰ میلادی در حالی که هنوز یک سناتور بود از این پیمان حمایت کرد. وی از اقدام دولت ترامپ برای خارج شدن از این توافق انتقاد و دولت ترامپ را به اصرار بر سیاست های کوتاه بینانه در رها کردن نقش رهبری آمریکا در جهان متهم کرده است.

آلسی هستینگس عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت فلوریدا که رئیس کمیته هلسینگی در کنگره نیز هست روز جمعه گفت اقدام روسیه نتیجه مستقیم اقدام ترامپ است که امیدوار است بایدن آن را تغییر دهد.

وی گفت: طی سالها پیمان آسمان باز منافع امنیتی مهمی را برای اروپا داشته است و مورد حمایت متحدان وشرکای سراسر آتلانتیک است.

پایان پیمان آسمان باز دومین توافق نظامی با روسیه است که در دولت ترامپ پایان می یابد. واشنگتن و مسکو از توافق منع موشک های هسته ای میانبرد که تولید موشک های هسته ای تاکتیکی را در سال ۲۰۱۹ ممنوع کرد، خارج شده اند.

مهلت پیمان تسلیحات هسته ای دو کشور موسوم به کاهش سلاح های راهبردی جدید نیز در فوریه منقضی خواهد شد.

با وجودی که آنتونی بلینکینز گزینه ترامپ برای وزارت خارجه آمریکا از قرار حمایت خود را تمدید قرادادهای کنترل سلاح بین دو ابرقدرت هسته ای حمایت کرده است معلوم نیست که ایا دولت بایدن به دنبال تمدید استارت جدید برای یک مدت کامل ۵ ساله خواهد بود یا برای تمدید کوتاه مدت یا جایگزینی آن با یک توافق جدید فشار وارد خواهد کرد؟

لئوئید اسلاتسکی از اعضای ارشد سیاست خارجی در پارلمان روسیه در یک مصاحبه تلوزیونی گفت روسیه در صورتی که باید روند کنونی را تغییر دهد در خروج از پیمان آسمان باز تجدید نظر خواهد کرد اما امید به این امر بسیار آرمانگرایانه به نظر می رسد.

برچسب‌ها روسیه دونالد ترامپ جو بایدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه دونالد ترامپ جو بایدن روسیه دونالد ترامپ جو بایدن اخبار کنکور پیمان آسمان آسمان های باز آسمان باز هسته ای بر فراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۰۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین اتهامات آمریکا درباره تبادلات پکن و مسکو را رد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (سه‌شنبه) گفت که این کشور قاطعانه اتهامات بی‌اساس آمریکا را درباره مبادلات تجاری و اقتصادی معمول خود با روسیه رد می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری و در پاسخ به سوالی درباره اتهامات آمریکا و تحریم‌های احتمالی در این زمینه اظهار داشت: آمریکا همچنان اتهامات بی‌اساسی را درباره تبادلات تجاری و اقتصادی معمول چین و روسیه مطرح می‌کند و در عین حال مشغول تصویب لایحه‌ای برای ارائه کمکی بسیار زیاد به اوکراین است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین تصریح کرد: ریختن نفت بر روی آتش با سرزنش دیگران و مقصر جلوه دادن آن‌ها، اقدامی ریاکارانه و بسیار غیرمسوولانه است. چین این موضوع را به هیچ عنوان نمی‌پذیرد.

وانگ ونبین گفت: موضع چین نسبت به مساله اوکراین همیشه عادلانه و عینی بوده است. چین برای پیشبرد گفت‌وگوها در زمینه صلح و توافق سیاسی تلاش کرده است. دولت چین صادرات کالاهای دوگانه را مطابق قوانین و مقررات انجام می‌دهد.

وی افزود: چین نه بوجودآورنده بحران اوکراین است و نه به آن مربوط است.

وانگ ونبین افزود: ما به هیچ عنوان این آتش را شعله‌ورتر نمی‌کنیم، به دنبال دستاوردهای خودخواهانه نیستیم و نمی‌پذیریم که قربانی این موضوع باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین بار دیگر تاکید کرد که بر اساس برابری و منافع متقابل، حق چین برای انجام مبادلات تجاری و اقتصادی معمول با روسیه و سایر کشورها نباید مختل شده و حقوق و منافع مشروع و قانونی چین نباید نقض شوند.

وی با بیان اینکه ریختن نفت بر روی آتش یا افترا زدن به دیگران راه درستی برای حل مساله اوکراین نیست، افزود: تنها سازش با نگرانی‌های امنیتی مشروع همه طرف‌ها و ایجاد یک ساختار امنیتی متعادل، موثر و پایدار اروپایی از طریق گفت‌وگو و مذاکره، مسیر درست پیش ‌رو است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ترامپ: پلیس باید دانشجویان مخالف اسرائیل را به شدت سرکوب کند
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویانی که مخالف (نسل‌کشی) اسرائیل در غزه هستند را به شدت سرکوب کند
  • واکنش روسیه به مانور نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • چین اتهامات آمریکا درباره تبادلات پکن و مسکو را رد کرد
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است
  • خشم روسیه از کمک گزاف آمریکا به اوکراین