Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: برگزاری فرآیند بررسی و تایید طرح‌های تفصیلی و جلسات کمیسیون ماده پنج به‌صورت علنی و برخط، می‌تواند شروعی برای شفاف‌سازی جریان تصمیم‌گیری در نظام حاکمیتی شهرسازی باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدهادی مهدی‌نیا امروز (دوشنبه) در یکصد و هفدهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، اظهار کرد: بسیاری از وقایع و رخدادهای نامطلوب شهری، به دلیل ضعف در تصمیم گیری به موقع و تعلل و بی تفاوتی نسبت به سرنوشت آنها در زمان مناسب به وجود آمده‌اند بنابراین الزامی است که در عصر دیجیتال و با استفاده از ظرفیت فضاهای مجازی، مردم در جریان تمامی فرایندها و تصمیمات مسئولانشان قرار گیرند و در تعیین سرنوشت شهرشان سهیم باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه بر پایه برنامه‌ریزی مشارکتی است که امکان حکمروایی خوب شهری محیا می‌شود، افزود: رسیدگی به وضعیت بلاتکلیف برخی از چالش‌های مهم شهرسازی در شهر مشهد که موجب نارضایتی عده کثیری از شهروندان و سرمایه گذاران شده، نیازمند همیاری و مساعدت تمامی بازیگران تأثیر گذار در فرآیند تصمیم گیری‌های شهر است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد تصریح کرد: شورای شهر و کمیسیون شهرسازی بارها به موضوع برنامه‌ریزی مشارکتی، شفافیت در امر تصمیم گیری، ایجاد فضاهای گفت‌وگو و تعامل در حوزه معماری و شهرسازی تاکید و همواره به این موضوع پافشاری کرده است که برنامه‌ریزی بدون حضور مردم و در نظر گرفتن نظرات و تمایلات آنها و تصمیم گیری در پشت درهای بسته و با رویکردی قیم معابانه اقدامی نامطلوب، فرآیندی منسوخ و نتیجه‌ای از پیش شکست خورده به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی به عنوان مهم‌ترین سند توسعه شهری در جریان پاسخگویی به شهروندان عهده دار تحقق سیاست‌ها و خطوط کلان ترسیم شده در طرح جامع است، ادامه داد: اثرات و نتایج این اسناد بیشترین تأثیر را بر کیفیت زندگی و دارایی‌های شهروندان می‌گذارد و بر همین اساس در واقع متعلق به همه شهروندان است.

مهدی‌نیا خاطرنشان کرد: دست اندرکاران تهیه و تصویب این طرح باید در یک فرایند مشارکتی بتوانند هم افزایی مطلوبی میان تمامی ذی‌نفعان و عناصر تأثیرگذار توسعه شهری برقرار کنند و ضمن دقت نظر به واقعیت‌های موجود شهر، فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری را در منظر همه شهروندان صورت بندی کنند.

وی ادامه داد: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در تاریخ ۱۰ دی‌ماه ۹۵ پیرامون نحوه عملکرد دبیرخانه‌های کمیسیون ماده پنج شهرهای کشور مصوبه‌ای مبنی بر انتشار مصوبات و دستور جلسات کمیسیون‌های ماده پنج در رسانه‌های عمومی تصویب کرده که گامی مؤثر و مناسب اما بسیار حداقلی و نیازمند تکمیل جهت تحقق شفافیت است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد اظهار کرد: با اینکه مصوبه یاد شده به "ایجاد زمینه ورود مردم و سازمان‌های غیردولتی و مردم‌نهاد به فرایند بررسی و تصمیم‌گیری در مورد طرح‌های تفصیلی شهری و ارتقای اعتماد عمومی به تصمیمات مراجع حاکمیتی" اشاره کرده است اما تاکنون اقدام مؤثری در سطح استانی و در هیچ یک از مراحل یاد شده انجام نشده است.

وی ادامه داد: چهار حوزه از هفت حوزه طرح‌های تفصیلی به تأیید شورای اسلامی شهر رسیده و به کمیسیون ماده پنج ارسال شده و سه حوزه باقیمانده نیز تا آخر سال تأیید و ارسال خواهد شد.

مهدی‌نیا گفت: اجرایی شدن مصوبه یاد شده شورایعالی شهرسازی و معماری می‌تواند گامی مؤثری در مشارکت شهروندان خصوصاً متخصصان در فرآیند آگاهی از نحوه تصمیم گیری‌ها برای محیط زندگی شهری خود باشد.

وی با درخواست برگزاری فرآیند بررسی و تأیید طرح‌های تفصیلی، گامی اثرگذار برداشته و جلسات کمیسیون ماده پنج به‌صورت علنی و برخط، افزود: امید است این اقدام شروعی باشد برای شفاف‌سازی جریان تصمیم‌گیری در نظام حاکمیتی شهرسازی و بدون شک همگامی، اعتماد و استقبال شهروندان و متخصصان این حوزه را نیز به همراه خواهد داشت.

کد خبر 469252

منبع: ایمنا

کلیدواژه: طرح تفصیلی شهر طرح جامع شهری كميسيون ماده 5 شوراي شهر مشهد شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کمیسیون ماده پنج شهرسازی و معماری کمیسیون شهرسازی طرح های تفصیلی شورای شهر مشهد تصمیم گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۰۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی طرح نظام قانونگذاری و تعیین اختیارات مراجع وضع قوانین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نشست علنی مجلس به ریاست رئیس مجلس آغاز شده و این موارد در دستور کار نمایندگان قرار دارد:

ادامه گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی.   گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی اعاده شده از شورای نگهبان.   ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان دربرابر سوء رفتار.   گزارش کمیسیون انرژی درمورد لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (STC) به داوری در اجرای ماده ۱۰۰ آئین‌نامه داخلی مجلس با اولویت   گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها درمورد طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها.   گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس درمورد طرح یک فوریتی استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت   گزارش کمیسیون کشاوزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درمورد طرح استفساریه جز یک بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰   بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درمورد رسیدگی به طرح نظام قانون‌گذاری، تعیین حدود اختیارات و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ قانون اساسی   بررسی تقاضای دو فوریت درمورد طرح اصلاح برخی احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم.

دیگر خبرها

  • روز‌های برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد
  • روزهای جلسات علنی مجلس تغییر کرد +جزئیات
  • روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد
  • طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد/ آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی
  • بررسی دلیل کمبود و گرانی دارو در دستور کار نمایندگان قرار گرفت
  • بررسی طرح نظام قانونگذاری و تعیین اختیارات مراجع وضع قوانین
  • بررسی جزئیات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع در دستور کار مجلس قرار گرفت
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی جزئیات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع
  • آغاز جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف / بررسی جزییات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی جزییات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع