Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فرهنگی وزارت ارشاد برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را گامی در جهت گسترش عدالت فرهنگی دانست؛ نمایشگاهی که ۱۷۳۲ ناشر برای حضور در آن ثبت نام کرده‌اند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ دومین نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب امروز دوشنبه 29 دی ماه با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست مهم‌ترین ویژگی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران  را چنین برشمرد:‌ نمایشگاه مجازی کتاب تهران فرصتی را فراهم کرده تا کتاب به‌سراغ مخاطب برود و با اختصاص یارانه‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار مشمولان قرار می‌دهد، کتاب‌های خود را خریداری کنند. البته که برنامه‌های فرهنگی بسیاری نیز در کنار خرید از نمایشگاه مجازی کتاب برگزار خواهد شد.
 
وی با بیان این مطلب که تمامی امکانات و اقدامات نمایشگاه کتاب تهران را نتوانسته‌ایم در رویکرد مجازی ایجاد کنیم،‌ گفت: ما تلاش کرده‌ایم که فعالیت‌های فرهنگی را در قالبی دیگر در فضای مجازی برای مخاطبان برگزار کنیم که البته کاستی‌هایی نیز خواهد داشت. ما شجاعانه به این سمت خواهیم رفت که تمامی کاستی‌ها در گام بعدی برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب برطرف شود.
 
معاون فرهنگی ارشاد در پایان سخنان خود نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را گام مهمی در گسترش عدالت فرهنگی و ارتباطی دانست.

 ایوب دهقانکار، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران دیگر سخنران این نشست بود که در سخنانی گفت:‌ قرار بود سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فروردین‌ماه سال جاری در مصلی تهران را برگزار شود. اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و اثرات آن در کشور، شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه، 28 تیرماه، رسما اعلام کرد که امسال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار نخواهد شد. در پی این تصمیم، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسته‌های حمایتی برای حمایت از صنعت نشر معرفی کرد که یکی از آن‌ها، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران بود که در 25 شهریورماه و بعد از مصوبه شورای سیاست‌گذاری با الحاق بخش فروشگاهی در اختیار موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران قرار گرفت.
 
وی ادامه داد:‌ ما پس از اعلام تا زمان برگزاری چهار ماه زمان داشتیم و باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دادیم که این برنامه‌ریزی‌ها با توجه به شرایط خاص کشور دشواری‌های خاص خود را داشت.

دهقانکار گفت:‌ تاکنون 21 اطلاعیه برای نمایشگاه مجازی کتاب منتشر شده است. 7 فیلم آموزشی تهیه و در اختیار ناشران قرار گرفت. 97 خبر از سوی ستاد خبری با هدف اطلاع‌رسانی نمایشگاه منتشر شد،‌ هم چنین به 55 هزار تماس تلفنی در مرکز پاسخگویی پاسخ دادیم.

مسکن‌ها به جای درمان تجویز دولت‌ها در حوزه نشر/ احداث کتابفروشی بیشتر یا برپایی نمایشگاه مجازی کتاب،‌ مسئله کدام است؟زمان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران مشخص شدنخستین نمایشگاه مجازی کتاب کشور در جنوب استان کرمان افتتاح شد

وی گفت:‌ در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، 1732 ناشر داخلی ثبت‌نام کردند که از این میان، 1153 ناشر، عضو سامانه ملی پست شدند و 1152 ناشر فرآیند ویرایش اطلاعات را تکمیل کردند و بالغ بر100 هزار عنوان کتاب آماده عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران قرار دارد.

وی به با اشاره به حضور ناشران خارجی گفت: 180 ناشر خارجی با 20 هزار عنوان کتاب، 142 نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایت‌سنتر، 145 نشست رونمایی کتاب، 20 نشست بین‌المللی و 25 نشست داخلی با حضور 180 سخنران داخلی و خارجی برگزار خواهد شد. با توجه به یارانه اختصاص یافته به نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تاکنون  81 هزار و 428 دانشجو درخواست یارانه کردند و در کنار آن 8 هزار نفر از هیأت علمی و 8 هزار طلبه نیز ثبت نام خود را تکمیل کردند.

هومان حسن‌پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز در ادامه نشستگفت: باید مردم را با تقویت اطلاع‌‌رسانی و فعالیت رسانه‌ای مطلع کنیم. چراکه بسیاری از مردم هنوز در جریان برگزاری این نمایشگاه قرار ندارند، بنابراین اهالی رسانه بزرگترین خدمت در حوزه اطلاع‌رسانی را برعهده دارند. علاوه ‌بر این سطح توقعمان را باید براساس ویژگی‌های نمایشگاه مجازی و ابعاد مختلف آن تنظیم کنیم؛ بنابراین پیش‌‌داوری نباید داشته باشیم. 

وی ادامه داد:‌ اتفاق دیگر نمایشگاه مجازی، برعهده گرفتن جریان توزیع کتاب از سوی شرکت ملی پست است که اقدام قابل توجهی محسوب می‌شود و البته بخش عمده موفقیت نمایشگاه به عملکرد این بخش وابسته است. اگر عملکرد مطلوبی را شاهد نباشیم، اعتماد عمومی از بین خواهد رفت البته با توجه به میزان آمادگی شرکت ملی پست، نمایشگاه خوبی در پیش خواهیم داشت.

سبحانی فر معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست در سخنانی با بیان این مطلب که نمایشگاه مجازی هرگز جایگزین نمایشگاه فیریکی نمی‌شود،‌ گفت:‌  شرکت پست با تمام توان در کنار نمایشگاه مجازی که امروز در آستانه برگزاری آن هستیم، قرار گرفته تا بخش لجستیک کار را عهده‌دار شود، بد نیست بدانیم که در نمایشگاه فیزیکی 1300  ناشر شرکت می‌کردند، اما امروز در نمایشگاه مجازی بالغ بر دو هزار ناشر حضور دارند که امیدواریم این نمایشگاه الگویی برای سایر نمایشگاه‌های کشور هم شود.

وی با بیان این مطلب که این نمایشگاه هزینه کمتری برای ناشران در بر خواهد داشت،گفت:‌  1200 دفتر پست برای اجرای نمایشگاه مجازی کتاب فعال شده‌اند و پوسترهای نمایشگاه و فعالیت پست به دورترین نقاط و روستاها ارسال شده است. ما برای این که جمع‌آوری مناسب کتاب‌ها را داشته باشیم، هماهنگی‌های لازم را در استان‌ تهران و دیگر استان‌ها در نظر گرفته‌ایم.

سبحانی فر گفت: با توجه به تجمع گسترده ناشران در تهران، علاوه بر باجه‌های اعلامی استان تهران، باجه‌های سیار و ماشین‌های سیار نیز در نظر گرفته شده تا در مناطقی در استان تهران که تجمع گسترده‌ای را داریم ماشین‌های سیار وارد عمل شوند و کتاب‌های بستهبندی شده جمع شود و به مرکز مبادلات بیاید. در سایر استان‌ها نیز چنانچه نیاز به باجه‌های سیار باشد از آنها استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت پست گفت:‌ در اتحادیه جهانی پست ایران نخستین کشوری است که چنین نمایشگاهی را در چنین ابعاد وسیعی برگزار می‌کند. امیدوارم ناشران با استفاده از جعبه‌ها و لفاف مخصوص کتاب، کتاب‌ها را بسته بندی کنند تا کتاب‌ها از آنها اخذ و به شرکت پست بیاید.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نمایشگاه مجازی کتاب نمایشگاه مجازی کتاب برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب نخستین نمایشگاه مجازی کتاب نمایشگاه مجازی کتاب تهران شرکت پست کتاب ها ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۱۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در پیامی در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: بخوانیم و بسازیم» به عنوان شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شد.

«بخوانیم و بسازیم» شعار محوری فعالیت‌های کتابی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۴۰۳ نیز خواهد بود.

شعار سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و فعالیت‌های سال گذشته (۱۴۰۲) «آینده خواندنی است» بود که با استقبال مردم نیز مواجه شد. سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز با شعار «با کتاب سلامتیم» برگزار شده بود.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شعار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شد
  • «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • «بخوانیم و بسازیم» شعار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • نام نویسی ناشران دیجیتال برای حضور در نمایشگاه کتاب آغاز شد
  • تخصیص یارانه فرهنگی، سازوکار تحقق عدالت فرهنگی در نمایشگاه کتاب امسال
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مناسبی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند است
  • تلاش وزارت فرهنگ برای تحقق عدالت فرهنگی در نمایشگاه کتاب
  • دیدار احمدوند و سفیر هند در آستانه نمایشگاه کتاب تهران
  • نمایشگاه کتاب فرصتی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند