Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیوسک بین الملل تابناک: جنجال جهانی بر سر بازداشت آلکسی ناوالنی توسط روسیه، هشدار جدی مقامات امنیتی آمریکا درباره اقدام نظامی در مراسم تحلیف بایدن، عقب نشینی ناو کره جنوبی از خلیج فارس، رزمایش نظامی ترکیه و جمهوری آذربایجان در نزدیکی مرزهای ارمنستان و تهدید چین به تحریم مقامات آمریکایی از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنجال جهانی بر سر بازداشت آلکسی ناوالنی توسط روسیه

برای مشاهده اصل خبر بر روی لینک زیر کلیک کنید:

به دنبال بازداشت آلکسی ناوالنی، منتقد برجسته کرملین توسط پلیس روسیه، بسیاری از کشورهای اروپایی خواستار آزادی وی شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لیتوانی که یکی از اعضای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود تاکید کرد، از این بلوک درخواست خواهد کرد تا فورا تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه در واکنش به بازداشت آلکسی ناوالنی اعمال کند.

آلکسی ناوالنی، معترض روس که در کشورش مسموم شده و برای درمان به آلمان رفته بود، شامگاه یکشنبه در بدو ورود به یکی از فرودگاه‌های مسکو توسط پلیس بازداشت شد.

"گابریلیوس لندسبرگیس"، وزیر امور خارجه لیتوانی در بیانیه‌ای گفت: ما از روسیه می‌خواهیم فورا ناوالنی را آزاد کند و مسئولان سوء قصد به جانش را نیز محاکمه کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: بازداشت ناوالنی نقض اصول حقوق بشری تعیین شده توسط شورای اروپاست.

وی پیش‌تر در توییتی نوشته بود: لتونی و استونی نیز در راستای اعمال اقدامات تنبیهی علیه روسیه تلاش خواهند کرد.

در همین حال، "توماس پتریچک"، وزیر امور خارجه جمهوری چک از شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا خواست تا برای مذاکره درباره بازداشت ناوالنی و احتمال اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه در این رابطه جلسه‌ای تشکیل دهد.

به ناوالنی پیش از بازگشت در مورد دستگیر و زندانی شدن هشدار داده شده بود، زیرا او در کشورش پرونده‌ای گشوده دارد که بر پایه آن در سال ۲۰۱۴ به حبس تعلیقی محکوم شده است. این معترض روسی بر مبنای محکومیت قبلی‌اش می‌بایست هر ماه دو بار خود را به مقامات قضایی معرفی می‌کرد و به او گفته شده بود که چون در مدت اقامتش در آلمان نتوانسته خود را معرفی کند، به همین دلیل در بازگشت بازداشت می‌شود.

پتریچک در توییتی نوشت: بازداشت ناوالنی با انگیزه سیاسی صورت گرفته است. او به خاطر دیدگاه‌هایش و نه به خاطر آنچه که قبلا به آن متهم شده بود، بازداشت شد. در نتیجه دولت روسیه با این کار پیمان‌های بین‌المللی حقوق بشر را نقض می‌کند. من به دنبال رسیدگی به این موضوع در نشست آتی شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا هستم.

در همین حال، "شارل میشل"، رئیس شورای اروپا و همچنین چندین وزیر اروپایی از مقامات روسیه خواستند ناوالنی را آزاد کنند.

این در حالی است که "ماریا زاخارووا"، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اظهارات مختلف درباره بازداشت ناوالنی به مقامات خارجی توصیه کرد تا به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند و بر مسائل داخلی خود تمرکز کنند.

هشدار جدی مقامات امنیتی آمریکا درباره اقدام نظامی در مراسم تحلیف بایدن

برای مشاهده اصل خبر بر روی لینک زیر کلیک کنید:

مقام‌های دفاعی آمریکا در آستانه برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری «جو بایدن» گفته‌اند که نگران هستند که حمله یا تهدیدات دیگری از سوی نیروهای خودی که در تأمین امنیت مراسم تحلیف بایدن مشارکت دارند صورت بگیرد به همین دلیل «اف بی آی» در حال بررسی و نظارت شدید بر تمامی ۲۵ هزار نیروی گارد ملی است که برای مراسم تحلیف به «واشنگتن دی سی» می‌آیند.

بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشتیدپرس، «ریان مک کارتی» وزیر ارتش ایالات متحده روز یکشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که از تهدیدات احتمالی آگاهی دارند و به فرماندهان نظامی هشدار داده‌اند که با نزدیک شدن مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری، مراقب هرگونه مشکل و مسئله‌ای در واحدهای نظامی خود باشند.

طبق این گزارش، علیرغم آنکه تاکنون هیچ‌گونه شواهدی درباره هرگونه تهدیدی از سوی نظامیان آمریکایی برای مراسم تحلیف مشاهده نشده است اما نظارت بر اعضای گارد ملی به شدت افزایش یافته است.

مک کارتی در مصاحبه اختصاصی خود با آسوشیتدپرس گفت: «ما به طور مداوم در حال بررسی اوضاع هستیم و افرادی که برای این عملیات منصوب شده‌اند را به دقت تحت بررسی داریم».

طبق این گزارش، تاکنون ۲۵ هزار نیروی گارد ملی آمریکا در واشنگتن دی سی مستقر شده‌اند تا امنیت مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری آمریکا که قرار است ۲۰ ژانویه (اول بهمن ماه) برگزار شود را تأمین کنند.

این خبر در حالی منتشر شده است که رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که با نزدیک شدن به روزهای پایانی دولت «دونالد ترامپ» در آمریکا و روز تحلیف «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب این کشور، نیروهای امنیتی در تمام ۵۰ ایالت آمریکا خود را برای تظاهرات‌های مسلحانه هواداران ترامپ آماده کردند.

عقب نشینی ناو کره جنوبی از خلیج فارس

برای مشاهده اصل خبر بر روی لینک زیر کلیک کنید:

یگان ضد دزدی دریایی کره جنوبی که چند روز پیش در پی توقیف نفتکش این کشور به دلیل آلودگی زیست‌محیطی، به نزدیکی تنگه هرمز آمده بود، از آن منطقه عقب‌نشینی کرد.

یک منبع دیپلماتیک امروز (دوشنبه) با اعلام این خبر، به خبرگزاری «یونهاپ» گفت که کره جنوبی این ناوگان نیروی دریایی از تنگه هرمز دور کرده تا وجهه مثبتی از خود پیش از آغاز مذاکرات با ایران درباره آزادی نفتکش توقیفی نشان دهد.

بر اساس این گزارش عقب‌نشینی یگان موسوم به «چئونگ‌هائه» از نزدیکی تنگه هرمز، پیش از ورود هیأت دیپلماتیک کره جنوبی به سرپرستی «چوی جونگ‌کُن» معاون وزیر خارجه این کشور به تهران در تاریخ دهم ژانویه، انجام شده است.

این منبع دیپلماتیک توضیح داد: «برای ایجاد فضای مثبت جهت مذاکرات، یگان چئونگ‌هائه که واکنش حساس ایران را برانگیخته بود، [از تنگه هرمز] دور شد. این تصمیم برای ارسال پیامی دوستانه به ایران، پیش از مذاکرات بود».

به نوشته یونهاپ، یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی که خواست نامش فاش نشود، ضمن اجتناب از تایید عقب‌نشینی این یگان، گفت: «از شما می‌خواهیم درک کنید که ما نمی‌توانیم هیچ چیزی را درباره عملیات‌های یگان چئونگ‌هائه تایید کنیم».

پیش از این، وزارت خارجه کره جنوبی ضمن تاکید بر شکست ماموریت دیپلماتیک قائم‌مقام وزارت خارجه این کشور برای رفع توقیف نفتکش کره جنوبی در آب‌های ایران اعلام کرد رایزنی‌ها بین دو کشور ادامه دارد.

این خبرگزاری همچنین نوشت که دیگر مقام وزارت خارجه کره جنوبی امروز تایید کرده که تهران خواستار استفاده از بخشی از اموال بلوکه شده در این کشور برای پرداخت معوقات حق عضویت در سازمان ملل شده است.

این مقام نیز که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: «درست که طرف ایرانی، تمایل به استفاده از این روش دارد. ما در حال مشورت با سازمان‌های دولتی مرتبط خود و طرف سازمان ملل هستیم تا ببینیم چه گزینه‌هایی داریم».

رزمایش نظامی ترکیه و جمهوری آذربایجان در نزدیکی مرزهای ارمنستان

برای مشاهده اصل خبر بر روی لینک زیر کلیک کنید:

به گزارش دیلی صباح، آنکارا و باکو از ۱۳ تا ۲۴ بهمن ماه در استان قارص ترکیه که هم مرز با ارمنستان است، رزمایش مشترک برگزار می‌کنند.

در همین رابطه مقام‌های ترکیه از تدارک برای برگزاری جامع‌ترین رزمایش‌های نظامی زمستانه در این کشور با حضور نظامیان جمهوری آذربایجان از ۱۳ تا ۲۴ بهمن ماه خبر دادند.

ارتش ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور در حال آماده شدن به منظور برگزاری یک رزمایش نظامی زمستانه در استان «قارص» هستند.

قرار است در این رزمایش که «زمستان ۲۰۲۱» نام دارد در استان قارص ترکیه که هم مرز با ارمنستان است، نظامیان جمهوری آذربایجان هم شرکت کنند.

طبق اعلام مقام‌های ارتش ترکیه، لشگرهای زرهی، تانک، توپخانه، تیم‌های تک تیرانداز، فرماندهی نیروهای ویژه، بالگردها و کماندوها در این رزمایش از اول تا دوازدهم فوریه (۱۳ تا ۲۴ بهمن) مشارکت می‌کنند.

تهدید چین به تحریم مقامات آمریکایی

برای مشاهده اصل خبر بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دولت پکن در ادامه تلاش‌هایش برای مقابله با دخالت‌های واشنگتن در امور تایوان، قصد دارد مقام‌های آمریکایی را تحریم کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) اعلام کرد که برای اعمال تحریم‌هایی بر مقام‌های آمریکایی که رفتارهای «زننده و ناشایست» در مورد تایوان داشته‌اند، به جمع‌بندی رسیده است.

«هووآ چون‌یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز طی نشست خبری روزانه، در پاسخ به سوالی درباره تصمیم اخیر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا برای لغو محدودیت‌های روابط واشنگتن با تایوان، این تحریم‌ها را تایید کرد.

پامپئو هفته گذشته تمام محدودیت‌هایی که واشنگتن از دهه‌ها قبل بر روابط با تایوان اعمال کرده بود، لغو کرد. 

هووآ همچنین در پاسخ به سوالی درباره خروج روسیه از معاهده «آسمان‌های باز»، از ایالات متحده خواست تا نگرانی‌های جامعه جهانی را در نظر گرفته و اقدامات قاطعی برای حفاظت از صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای انجام دهد.

به نوشته وبگاه «سی‌جی‌تی‌اِن»، وی در این باره توضیح داد: «دلیل خروج روسیه از آن معاهده، این است که آمریکا به‌صورت یکجانبه و علی‌رغم مخالفت‌های جامعه جهانی، توافق را شکست؛ اقدامی که به اعتماد نظامی دوجانبه آسیب زده و عواقب منفی جدی برای کنترل تسلیحات بین‌المللی داشت».

وزارت بازرگانی آمریکا همچنین چند روز پیش قوانین جدیدی تعیین کرد تا به این کشور اجازه جلوگیری از مبادلات فناوری‌های ارتباطی با روسیه، چین، ایران و ۳ کشور دیگر را می‌دهد.

این دستورالعمل بر اساس فرمان اجرایی شماره ۱۳۸۷۳ صادر شده است که دونالد ترامپ سال گذشته آن را معرفی کرد. فرمان مذکور به وزیر بازرگانی آمریکا اختیار می‌دهد از انجام آن دسته از مبادلات مربوط به به خدمات و فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی که توسط دشمنان خارجی «طراحی، ساخت، تولید یا عرضه» می‌شوند جلوگیری کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا مازوت استیضاح ترامپ الکسی ناوالنی غربالگری جنین روسیه امریکا اروپا کره جنوبی خلیج فارس ترکیه جمهوری آذربایجان ارمنستان چین آلودگی هوا مازوت استیضاح ترامپ الکسی ناوالنی غربالگری جنین بازداشت آلکسی ناوالنی مراسم تحلیف بایدن جمهوری آذربایجان بازداشت ناوالنی رزمایش نظامی وزارت خارجه بین المللی کره جنوبی تنگه هرمز عقب نشینی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۲۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ چرا بایدن از همراهی نظامی با اسرائیل عقب‌نشینی کرد؟

پس از حمله موشکی و پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، مقام‌های آمریکایی نگرانند اسرائیل بدون اطلاع آنها اقداماتی را انجام دهد. به طور مشخص می‌توان گفت کاخ سفید نمی‌خواهد هزینه اضافی برای افزایش تنش در منطقه بدهد و اسرائیل را در پاسخ به حمله ایران تنها گذاشته است.

دریافت 29 MB

خبرنگار: مریم همتی / تدوینگر: علی خلیلی طهرانی

دیگر خبرها

  • باکو: همه بازداشت‌شدگان را به ارمنستان بازگردانده‌ایم
  • بررسی نقش ایران، ترکیه و روسیه در معادلات قفقاز
  • ویدیو/ چرا بایدن از همراهی نظامی با اسرائیل عقب‌نشینی کرد؟
  • هشدار؛ فعالیت‌های دریایی را تعطیل کنید!
  • تشدید اختلاف میان مقامات آمریکا پس از حمله ایران
  • بیانیه وزارت خارجه درباره اقدام تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی | ایران هشدار داد
  • بایدن با مقامات امنیت ملی آمریکا جلسه اضطراری تشکیل می دهد
  • یزدانی و زارع در صدر رده بندی برترین آزادکاران جهان
  • جایگاه عجیب دیوید تیلور و حسن یزدانی
  • سلطه ۲ ایرانی در رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی