Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمک به همنوع زیبا و ارزشمند است بویژه کمکی که بتواند منجر به حیات بیماران شود. برخی بیماران که نیازمند دریافت خون هستند، تمایل دارند به نوعی اهداکننده نیز باشند و جان انسانی را نجات دهند، مثل تالاسمی‌ها، آیا این گروه از بیماران می‌توانند خون اهدا کنند؟

اهدای خون نجات دهنده جان بیماران نیازمند به خون است زیرا هر واحد خون جان سه بیمار را نجات می دهد به همین دلیل بسیاری از افراد در اقشار مختلف تمایل دارند در این کار انسان دوستانه مشارکت کنند حتی در این بین افرادی هستند که نیازمند به دریافت خون بوده اما با وجود این تمایل دارند جزء اهدا کنندگان خون نیز باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تالاسمی جزء بیماری هایی است که با توجه به نوع بیماری و اینکه در کدام گروه از این بیماری اعم از ماژور یا مینور قرار می گیرند، می توانند خون اهداء کنند.

تالاسمی از جمله بیماری های ژنتیکی است که بر اثر آن هموگلوبین، ساختار طبیعی خود را از دست می دهد و هموگلوبین غیر موثر در بدن تولید می شود که به علت معیوب بودن، قادر به اکسیژن رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست. در واقع کمبود کلی هموگلوبین وجود ندارد، بلکه هموگلوبین غیرطبیعی افزایش یافته است.

افرادی که در آنها هموگلوبین به میزان کافی پروتئین آلفا تولید نمی کند به «تالاسمی آلفا» مبتلا می شوند، چهار گونه تالاسمی آلفا وجود دارد که با توجه به آثار آن‌ها بر بدن از خفیف تا شدید تقسیم بندی شده اند.
تالاسمی بتا نیز در افرادی که هموگلوبین پروتئین بتا کافی تولید نمی کند، ایجاد می شود. سه گونه تالاسمی بتا وجود دارد که با توجه به آثار آنها در بدن از خفیف تا شدید تقسیم بندی می شوند،  در ایران این نوع تالاسمی شایع تر است.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: تالاسمی نوعی اختلال خونی ارثی است که موجب کاهش هموگلوبین بدن نسبت به حالت طبیعی می شود. هموگلوبین سلول های قرمز خون را قادر به حمل اکسیژن می کند. تالاسمی می تواند باعث کم خونی شود و خستگی را در پی داشته باشد.

بشیر حاجی بیگی افزود: علت بروز بیماری تالاسمی جهش DNA سلول هایی است که هموگلوبین را می سازند.  جهش های مرتبط با تالاسمی از والدین به کودکان منتقل می شود و فرد بیمار نقشی در ابتلای خود نداشته است.
مولکول های هموگلوبین از زنجیره هایی به نام زنجیره های آلفا و بتا ساخته شده اند و می توانند تحت تاثیر جهش ها قرار گیرند و در تالاسمی تولید زنجیره های آلفا یا بتا کاهش می یابد و منجر به تالاسمی آلفا یا بتا می شود.

وی ادامه داد: در تالاسمی آلفا، شدت تالاسمی به شمار جهش های ژنی که از والدین به ارث می رسند، بستگی دارد. هرچه ژن جهش یافته تر باشد، تالاسمی شدیدتر خواهد بود. در تالاسمی بتا شدت به آن بخش از مولکول هموگلوبینی که تحت تأثیر قرار گرفته است، بستگی دارد.


فرد مبتلا به تالاسمی مینور می تواند خون اهدا کند

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در صورت ابتلای فرد به تالاسمی خفیف نیازی به درمان نیست و چنانچه هموگلوبین فرد مبتلا به انواع مینور در محدوده نرمال و بالاتر از  ۱۲.۵ گرم بر دسی لیتر باشد، می تواند با مراجعه به مراکز اهدای خون سراسر کشور خون اهدا کند.


فرد مبتلا به تالاسمی ماژور تا آخر عمر امکان اهدای خون را ندارد

حاجی بیگی افزود: افراد مبتلا به تالاسمی ماژور در حالت های شدیدتر به انتقال خون منظم نیاز دارند، این افراد به دلیل کم خونی و دریافت مکرر خون، امکان اهدای خون به دیگران را تا پایان عمر نخواهند داشت. بیش از ۲۰ درصد خون های اهدایی در کشور را بیماران تالاسمی ماژور استنفاده می کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: بیماران تالاسمی که از مصرف کنندگان همیشگی خون هستند، توجه داشته باشند که خون مورد نیاز آنها، در مراکز درمانی و بیمارستانی تامین است و نگران تامین و کیفیت خون نباشند.

حاجی بیگی افزود: اکنون در برخی استان ها میزان اهدای خون به دلیل شیوع کرونا کاهش یافته که مردم به دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه ها کمتر در جامعه حضور دارند.
خون مورد نیاز کشور با استفاده از شبکه خون رسانی ملی و با تقویت این شبکه، خون و فرآورده های خونی مورد نیاز  بیمارستان ها و مراکز درمانی تامین می شود./ ایرنا 

درمان تالاسمی با ویرایش ژن باورهای غلط اهدای خون در ایام کرونا زنان؛ سفیران اهدای خون به کودکان مبتلا به سرطان خطر کرونایی شدن در مراکز اهدای خون بسیار ناچیز است/ در روزهای کرونایی خون اهدا کنید      

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تالاسمی آلفا انتقال خون اهدای خون خون اهدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۳۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد

گروه خودروسازی سایپا اولین طرح فروش فوق‌العاده محصولات خود را با خودروی سایپا ۱۵۱ SE و با قیمت جدید، ویژه متقاضیان عادی آغاز کرده است؛ متقاضیان از ساعت ۱۴ امروز تا پایان زمان تکمیل ظرفیت می‌توانند درخواست خود را از طریق وبگاه فروش اینترنتی سایپا ثبت کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، گروه خودروسازی سایپا از امروز_ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ طرح فروش وانت سایپا ۱۵۱ SE را با قیمت جدید آغاز کرده است.

این طرح از ساعت ١۴ آغاز شده و تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه دارد.

تنها متقاضیان عادی دارای شرایط عمومی بخشنامه‌های فروش خودرو می‌توانند در این طرح فروش نظیر حداقل سن ۱۸ سال و دارا بودن گواهینامه، هر کد ملی یک خودرو، شماره تلفن همراه به‌نام فرد متقاضی و عدم امکان صلح و انتقال خودرو به صورت وکالتی، شرکت کنند.

این محصول که تاکنون با قیمت مصوب ۲۶۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد، مشمول ۴۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان افزایش قیمت شده و اکنون با قیمت ۳۰۹ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان عرضه شده است.

این خودور صرفاً در رنگ سفید و موعد تحویل حداکثر ۹۰ روزه عرضه شده است؛ متقاضیان شرکت در این مرحله از فروش وانت سایپا ۱۵۱ می‌توانند، با مراجعه به سایت فروش گروه خودروسازی سایپا به نشانی اینترنتی saipa.iranecar.com نسبت به ثبت‌نام و واریز وجه اقدام کنند.

منبع ایسنا

کد خبر 747540

دیگر خبرها

  • اهدای اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی
  • اهدای اعضای بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی
  • طرح فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد
  • اهدای عضو بیمار پس از ایست کامل قلبی
  • اهدای عضو پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی برای نخستین بار در ایران
  • نیاز انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی
  • انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی نیازمند است
  • اهدای خون فرماندار و معاونان فرمانداری کرمان + تصویر
  • پسر خرمشهری با اهدای عضو به ۲ شهروند زندگی دوباره داد
  • مراجعه بیش از یک هزار ایلامی به پایگاه انتقال خون