Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-23@13:00:32 GMT

طرز تهیه دمی بلغور جو خوشمزه و ساده

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۲۳۴۹۶

طرز تهیه دمی بلغور جو خوشمزه و ساده

دمی بلغور جو یکی از غذا‌های لذیذ و محلی استان تهران است. اصل و ریشه این غذا به منطقه لواسان برمی گردد که معمولا برای طبخ آن از یک نوع سبزی محلی و خاص به نام تبله استفاده می‌کنند.

ماده اصلی این غذا بلغور است. البته همان طور که می‌دانید بسیار مقوی است و سرشار از پروتئین است. عطر و طعم بلغور مانند آجیل و مغز‌های آجیل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نوع از غلات چربی کمی دارد، اما سرشار از کالری و فیبر است.

این امر بلغور را جزو غذا‌های ایده آل و البته جایگزینی برای غلات تصفیه شده دیگر مانند برنج کرده است. به دلیل چربی کم و کالری بالای بلغور، به عنوان بهترین گزینه ایده آل برای کاهش وزن شناخته شده است. یک فنجان بلغور پخته شده، ۱۵۱ کالری و ۱ گرم چربی دارد؛ بنابراین اگر قصد کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام را دارید، توصیه می‌کنیم که غلات را جایگزین مواد پروتئینی مانند گوشت قرمز که چربی بالایی دارند، کنید.

از مزایای دیگر بلغور، جلوگیری از کمبود آهن و سلامت بدن می‌باشد. علائمی، چون خستگی مفرط، ضعف و بی حالی، سرد بودن دست و پاها، احساس سبکی سر و عفونت‌های مکرر نشان از کمبود آهن بدن می‌باشد. از این رو بلغور که یک منبع غنی از آهن می‌باشد، می‌تواند این کمبود ماده اساسی در بدن را رفع نماید.

از دیگر مواد معدنی موجود در بلغور می‌توان به فیبر، منیزیم، ویتامین B۶، فولات، اسید پانتوتنیک، کربوهیدرات، منگنز، مس و… اشاره کرد که باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی، سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه، آسم، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و… می‌شود.

البته وجود حبوبات نیز در این غذا باعث دوچندان شدن ارزش غذایی آن شده است. در واقع به دلیل انواع مختلف حبوبات در این غذا، که حاوی پروتئین‌های متنوعی است، می‌تواند مقدار ضروری و لازم نیاز بدن به پروتئین را برطرف نماید.

مزایای مصرف حبوبات شامل بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تثبیت طبیعی سطح قند خون، تقویت و محافظت از قلب، حفظ سلامت مغز و سلول‌های عصبی، بهبود بینایی و… می‌باشد. به طور کلی غذای دمی بلغور جو با ترکیبی از مواد مغذی که هر یک ارزش غذایی بالایی دارند، به عنوان یک غذای عالی و مقوی برای تمام افراد محسوب می‌شود.

مواد لازم

بلغور جو: ۱۵۰ گرم
عدس: ۵۰ گرم
لوبیا چیتی: ۴۰ گرم
لوبیا قرمز: ۴۰ گرم
نخود: ۴۰ گرم
برنج: ۸۰ گرم
سبزی‌های معطر اسفناج، جعفری، تره و گشنیز جمعا: ۲۵۰ گرم
نعناع: نصف قاشق غذاخوری
پیازداغ: ۱ قاشق غذاخوری
آب: ۱ لیتر
نمک، فلفل قرمز، دارچین و زردچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه:

بلغور جو و حبوبات را به جز عدس در یک قابلمه بریزید و یک لیتر آب به آن اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

بعد از یک ساعت پخت، عدس را به همراه سبزی‌های خرد شده به ظرف اضافه کنید و اجازه دهید تا حبوبات کامل بپزد.

حالا پیازداغ، نعناع داغ و ادویه‌ها را اضافه کنید و با مواد مخلوط کنید.

بعد از کشیده شدن آب غذا، برنج خیس خورده را به ظرف اضافه و به آرامی مواد را مخلوط کنید.

بعد از پخت کامل برنج، حرارت را خاموش کنید.

 

منبع: غذالند

منبع: پارسینه

کلیدواژه: آشپزی غذای محلی آشپزی سبک زندگی پارسی خبر بلغور جو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۳۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسر ساده و سریع یخچالی را با این سه ماده غذایی ساده درست کنید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرارو، دسرها پای ثابت مهمانی‌ها و یکی از اصلی‌ترین منوهای خوشمزه رستوران‌ها هستند. دسرها معمولاً پس از غذا سرو می‌شوند؛ زیرا شیرینی موجود در آن‌ها به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. دسرها معمولا مقدمات زیادی دارند و درست کردن آن‌ها زمان زیادی می‌برد. اما برخی از دسرها هستند که خیلی راحت تهیه می‌شوند و درست کردنشان زمان زیادی نمی‌برد.

همچنین دسرها در بیشتر مواقع دارای موادی مانند تخم مرغ، خامه و کره هستند که موجب می‌شود دسر سنگین و پرکالری شود. اگر دوست دارید یک دسر لطیف و سبک بخورید که کالری بالایی هم نداشته باشد و در مدت زمان کوتاهی هم آماده شود، حتما این دسر کاکائویی خوشمزه را امتحان کنید، پس در ادامه این مطلب با طرز درست کردن این دسر با ما همراه باشید.

مواد لازم

موز: ۲ عدد
بیسکوییت مادر: ۱ بسته
پودر کاکائو: ۳ قاشق غذاخوری
شیر: یک چهارم لیوان

طرز تهیه دسر بیسکوییت و موز

برای درست کردن این دسر راحت و فوق‌العاده خوشمزه فقط کافی است موز را پوست و خرد کنید و همراه با بیسکوییت مادر، پودر کاکائو و شیر داخل دستگاه غذاساز بریزید و یک دقیقه دستگاه را روشن کنید تا همه مواد کاملا با هم میکس شوند. حالا مقداری از دسر را داخل لیوان یا ظرف مخصوص دسر بریزید و کمی موز خرد شده روی آن قرار بدهید، سپس بقیه مواد دسر را روی لایه موز بریزید. دسر را به مدت ۳ الی ۴ ساعت داخل یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد و سفت شود، نوش جان.

نکات مهم

۱ ـ برای درست کردن این دسر می‌توانید از هر نوع بیسکوییت وانیلی که دوست دارید استفاده کنید.
۲ ـ اگر دوست دارید این دسر سفت‌تر باشد، می‌توانید به دلخواه میزان بیسکوییت دسر را بیشتر کنید.
۳ ـ شیرینی این دسر از موز است، در صورتی که دوست دارید دسر شما شیرین‌تر شود، می‌توانید کمی شکر به مواد آن اضافه کنید.

کد خبر 846349 برچسب‌ها خبر مهم آشپزی - دستور پخت دسر

دیگر خبرها

  • طرز پخت متفاوت بال مرغ به سبک لهستانی‌ها با نوشابه کوکاکولا (فیلم)
  • این چند نکته ساده کمک می‌کند که بدون عطر خوشبو شوید!
  • طرز تهیه پیاز داغ مجلسی به روشی ساده و سریع (فیلم)
  • دسر ساده و سریع یخچالی را با این سه ماده غذایی ساده درست کنید
  • آموزش و طرز تهیه مرغ سوخاری ترد و خوشمزه (فیلم)
  • یک دسر خوشمزه و سه سوته با چهار قلم مواد
  • طرز تهیه کروسان خانگی ساده، مرحله به مرحله با تمام نکات (فیلم)
  • طرز تهیه یک غذای خوشمزه با ۸ خروس توسط آشپز چینی (فیلم)
  • طرز تهیه همبرگر مرغ خانگی؛ ساده، سریع و خوشمزه (فیلم)
  • طرز تهیه سوفله شکلاتی خوشمزه و آسان در خانه