Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@18:03:51 GMT

بانک ها خود را حامی تولید می دانند

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۲۳۸۶۱

بانک ها خود را حامی تولید می دانند

خبرگزاری آریا - رییس کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی معتقد است بانک ها تنها مجری مصوبات شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی هستند حتی اگر تصمیمات در بسیاری موارد مورد تایید و خواست نظام بانکی نباشد.
به گزارش شمانیوز، کورش پرویزیان که در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما سخن می گفت، با تاکید بر اینکه بانک ها معتقد به فعال بودن واحدهای تولیدی هستند، گفت: برخی مدعی هستند که2000 واحد تولیدی در تملک بانک هاست، اگر این آمارصحیح باشد به استناد آمار وزارت صنایع در سال 1397، هشتاد و پنج هزار واحد تولیدی و بر اساس آمار دیگر وزارت صنایع 110 هزار واحد تسهیلات بانکی دریافت کردند،که از کل این واحدها تنها حدود 2 درصد به تملک بانک ها درآمدند که عدد بزرگی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اعلام کرد: با امکانی که اکنون در کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی و شورای هماهنگی بانک ها فراهم شده، دریافت کنندگان تسهیلات از بانک ها که با مشکلاتی مواجه شده اند، می توانند موضوعات خود را برای دبیرخانه کانون و شورا جهت رسیدگی بفرستند. همچنین بازرسی بانک ها آماده بررسی تخلفات احتمالی پیش آمده هستند و بازرسی بانک مرکزی نیز مرجع رسیدگی به شکایات احتمالی است. قوه قضاییه نیز به شکایات و پرونده های تخلفاتی در صورت احراز رسیدگی می کند.
منع جایزه به بد حسابی و جریمه خوش حسابی
او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بانک ها از دو نقطه دچار زیان دهی شده اند، ادامه داد: وقتی بازپرداخت تسهیلات به نکول تبدیل می شود این نکول روی تراز نامه بانک ها نشسته و آن را منفی می کند. همچنین بر اساس دستورالعمل های های بانک مرکزی بانک ها اجازه ندارند از تسهیلات سنواتی گذشته شناسایی درآمد کنند.
پرویزیان در خصوص دریافت سود موثر بسیار پایین از برخی قرارداد های سنواتی که از سال 83 به روز نشده اند،گفت : هرچه این قراردادها بیشتر به شکل سنواتی باشد، به این ترتیب مشتری سود موثرکمتری به بانک پرداخت می کند و به تعبیر دیگر شرایط به گونه ای رقم خورده که بدحسابان بانکی به نوعی تنبیهات و یا تخفیفات عایدشان می شود.
نظارت 5 فقیه برای جلوگیری از ربا
رئیس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی با بیان اینکه موضوعی به اسم ربح (سود) مرکب در نظام بانکی نداریم، گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه در سال 95 شورای فقهی بانک تشکیل شده و هم اکنون 5 فقیه که به تایید شورای نگهبان رسیده اند، برای جلوگیری از ربا در بانک مرکزی حضور دارند و بر مبادلات بانکی از منظر فقهی نظارت می کنند.
پرویزیان با انتقاد از اینکه گفته می شود بانک ها قصد تملیک وثیقه مشتری را دارند، ادامه داد : بانک ها خود را حامی تولید می دانند و خود نیز بر این باورند که واحدهای تولیدی نباید تعطیل شوند.
زیان تملک واحدهای تولیدی برای بانک ها
رییس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی با تاکید بر اینکه نظام بانکی باید همراه تولید باشد، یادآورشد : با توجه به تصویب قوانین تحت نظر شورای پول و اعتبار و عضویا وزیرمحترم صمت و نماینده دادستانی در شورا، بانک ها به عنوان مجریان قانون از اتهام مبری می باشند.
پرویزیان افزود: برخلاف آنچه تصور می شود، واقعیت آن است که تملک واحدهای تولیدی توسط بانک به ضرر بانک و مردم است چرا که موجب قفل شدن نقدینگی بانک ها شده و موجب می شود بانک ها قدرت تسهیلات دهی کمتری به بنگاه های اقتصادی داشته باشند.
قوانین امهال خواست شبکه بانکی نبوده
پرویزیان در واکنش به این موضوع که گفته می شود؛ در قراردادهای جدید ، جرایم تاخیر در بازپرداخت تسهیلات هم لحاظ می شود، اظهار کرد: معمولا تصمیم گیری درباره جرائم به عهده خود بانک ها است که در بسیاری موارد این جرائم طی مراحلی بخشیده می شوند .
پرویزیان با تاکید بر اینکه قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی درباره امهال تسهیلات ، الزاما خواست شبکه بانکی نبوده ،.تاکید کرد: این قوانین در طول سال های گذشته مصوب شده و به اصلاح بر اساس شرایط موجود اقتصادی کشور نیاز دارد.
ارسال 700 پرونده تخلفاتی به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی
رییس کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی در پایان با مطرح کردن این درخواست که ما خواهان رسیدگی به همه موارد تخلف اعم از بانک و یا افرادی که به نام تولید وارد می شوند هستیم گفت: شبکه بانکی حدود 700 پرونده تخلف را به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ارسال کرده که این پرونده ها در حال رسیدگی هستند و نشان می دهند هم در بانک و هم در واحدهای تولیدی تخلف صورت گرفته و امیدواریم شرایطی فراهم شود که این منابع به چرخه تولید و اقتصاد بازگردد.
منبع: روابط عمومی بانک پارسیان

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: واحدهای تولیدی کانون بانک ها اعتباری خصوصی بانک مرکزی بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۳۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهادگران اقتصادی را لَنگ تسهیلات نگذارید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی در دیدار مدیریت شعب بانک توسعه تعاون، ضمن گرامیداشت ایام، اظهار کرد: از زحمات و خدمات بانک توسعه تعاون در حوزه تولید و در بخش کمک به بخش تولید چه در قالب تعاونی‌ها که حدود ۷۰ درصد است و غیرتعاونی‌ها هم ۳۰درصد است خیلی ممنونیم.

وی افزود: شعار و نام سال که جهش تولید با مشارکت مردم باشد نامی زیبا و کارشناسی شده است، یعنی اگر بتوانیم تولید را به مردم واگذار کنیم یعنی این دو ظرفیت را به هم وصل کنیم واقعا جهش اتفاق می‌افتد ولی شرطش همین وصل شدن است، بر اساس اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی، اقتصاد دارای سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی است و حداقل ۲۵درصد اقتصاد باید دست تعاون باشد.

آیت الله محمدی لائینی خاطرنشان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری اگر سیاست‌های ابلاغ شده اصل ۴۴ پیاده شود مردمی شدن اقتصاد اتفاق می‌افتد منتها در عمل چنین چیزی کمتر اتفاق افتاده، دیوان‌سالاری و بروکراسی ادارای ما نمی‌گذارد که مردم واقعا مشارکت داشته باشند و سرمایه‌گذاران را پشیمان می‌کنند، این معضل اداری اگر حل نشود چیز خاصی اتفاق نمی‌افتد.

نماینده ولی فقیه در مازندران تاکید کرد: حال بانک تعاون می‌تواند یکی از محور‌های مهم برای پیاده شدن شعار امسال باشد و ما در پایان سال از شما گزارش خوبی را از اقدامات تازه این بانک می‌خواهیم. عضو خبرگان رهبری گفت: اینکه ۳۰درصد هم برای غیرتعاون درنظر گرفته شده خوب است یعنی توجه به غیرتعاون نباید بعد تعاون را ضعیف کند مثل اینکه خیلی از بانک‌ها با وجود داشتن سهمیه وام ازدواج، از ارائه آن خودداری می‌کنند.

امام جمعه ساری بیان کرد: نکته دیگر اینکه تعاونی‌ها هم نباید تعاونی‌های فرمالیته و سوری باشند و باید به آن توجه کنیم. این مسئول تاکید کرد: باید نظارت شود که آیا تعاونی‌ها واقعا تعاونی هستند یا نه، شما هم در توجه به این تعاونی‌ها دقت داشته باشید، در هر حال امیدواریم که امسال بتوانیم شاهد جهش باشیم.

وی با بیان اینکه جهش با حرکت گام به گام فرق می‌کند، عنوان کرد: جهش یعنی تصاعدی و خیلی همت می‌خواهد، حدود ده ماه وقت داریم، چگونه می‌توانیم جهش تولید ایجاد کنیم، مشارکت مردمی ایجاد کنیم.

آیت الله محمدی لائینی ادامه داد:  اشخاص هم بعضا شرکتی را ثبت می‌کنند برای اینکه مجوزی بگیرند و از تسهیلاتش استفاده کنند  اینها هم باید حسابشان از کسانی که واقعا دنبال تولید بوده و نیرو دارند جدا باشد، کسانی که جهاد اقتصادی انجام می‌دهند باید مشخص شوند، نباید لنگ تسهیلات باشند، ببینید اگر واقعا کار انجام می‌دهد متناسب با طرح و پروژه‌ای که ارائه داده تسهیلات می‌خواهد امروز و فردا نکنید و کارش انجام شود

دیگر خبرها

  • احیای ۸ هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی راکد کشور
  • جهادگران اقتصادی را لَنگ تسهیلات نگذارید
  • رئیسی: بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند
  • موانع پرداخت نشدن تسهیلات به واحدهای تولیدی شناسایی شود
  • لیست جدید ابربدهکاران حقوقی و حقیقی بانکی اعلام شد
  • ۵ باور غلط درباره رتبه اعتباری بانکی/امکان اصلاح رتبه هست؟
  • پرداخت ۵۲۷ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ در استان بوشهر
  • افزایش ۲۴٫۷ درصدی تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در سال ۱۴۰۲
  • سیاست‌ های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد
  • متقاضیان وام های بانکی بخوانند