Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-18@00:56:01 GMT

واکنش سازمان بهداشت جهانی به احتکار واکسن

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۲۴۲۰۰

ساعت24- مدیر کل سازمان جهانی بهداشت احتکار واکسن توسط کشورهای ثروتمند را اقدامی غیراخلاقی توصیف کرده است.

«تدروس آدهانوم»، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت دوشنبه گفته احتکار واکسن کووید-۱۹ توسط کشورهای ثروتمند نه تنها غیراخلاقی است بلکه این بیماری همه‌گیر را طولانی می‌کند.

آدهانوم دوشنبه در یک نشست خبری در مقر سازمان جهانی بهداشت در ژنو گفت در فقیرترین کشورهای جهان تنها ۲۵ دوز واکسن تزریق شده در حالی که در ۴۹ کشور ثروتمند دنیا بیش از ۳۹ میلیون دوز واکسن تزریق شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت که در جمع مدیران ارشد این سازمان حضور داشت درباره میزان واکسن تزریق شده در کشورهای فقیر گفت: «این رقم، ۲۵ میلیون دوز نیست، ۲۵ هزار نیست بلکه فقط ۲۵ است.»

تدروس آدهانوم بر همین اساس گفت: «دنیا، در آستانه یک زوال اخلاقی وحشتناک است. هزینه این زوال اخلاقی با جان انسان‌ها در فقیرترین کشورهای دنیا پرداخت خواهد شد.»

سازمان جهانی بهداشت و چند صندوق جهانی فعال در زمینه بهداشت و درمان سال گذشته میلادی برنامه‌ای موسوم به «کوواکس» را با هدف توزیع عادلانه واکسن میان کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای در حال توسعه راه‌اندازی کردند.

با آنکه بسیاری از کشورهای ثروتمند عضو این برنامه شده‌اند آنها به منظور تأمین واکسن برای شهروندان خودشان اقدام به انعقاد قراردادهای جداگانه‌ با شرکت‌های دارویی کرده‌اند.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت که این اقدام به ضرر کشورهای ثروتمند هم خواهد بود. او تصریح کرد رها کردن کشورهای فقیرتر در برابر کرونا به معنی این خواهد بود که این بیماری همه‌گیر بیشتر دوام خواهد آورد.

کرونای جدید یکی از ۷ نوع ویروس شناخته شده «کرونا» است که باعث ایجاد بیماری در انسان می‌شود. ۴ گونه از این نوع ویروس‌ها علائمی شبیه سرماخوردگی خفیف ایجاد می‌کنند و سه گونه دیگر باعث ایجاد بیماری‌های حاد تنفسی می‌شوند که در مواردی به مرگ منجر می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت بعد از ابتلای بیش از ۱۲۱ هزار نفر در سراسر جهان به این بیماری آن را «همه‌گیر جهانی» اعلام کرد. در حال حاضر بیش از دو میلیون نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

منبع: ایرنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سازمان بهداشت جهانی واکسن مدیر کل سازمان جهانی بهداشت کشورهای ثروتمند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۴۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید امیرعبداللهیان بر نقش سازمان بهداشت جهانی برای کمک به غزه

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان در دیدار با مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت برای منطقه شرق مدیترانه تصریح کرد: جنایات و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در غزه محدود به بمباران نشده و بسیاری از فلسطینیان به خصوص کودکان و زنان بر اثر گرسنگی، بیماری و کمبود دارو جان خود را از دست می‌دهند.

وی همچنین با تشکر از اهتمام ویژه و تلاش‌های خانم بلخی در راستای توسعه همکاری کشورهای بزرگ منطقه بویژه ایران با سازمان بهداشت جهانی، به توانمندی‌های بسیار خوب ایران در عرصه پزشکی و بهداشتی و درمانی اشاره کرد و بر آمادگی کشورمان برای تقویت همکاری و تعامل با سازمان بهداشت جهانی در ابعاد دوجانبه و منطقه‌ای تاکید نمود.

خانم حنان بلخی مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت برای منطقه شرق مدیترانه نیز ضمن ابراز خرسندی از سفرش به ایران، به تلاش‌های سازمان بهداشت جهانی در همکاری با شرکای بین المللی برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به نوار غزه اشاره و تاکید کرد بدلیل جنایات و خشونت رژیم صهیونیستی، این تلاش‌ها تاکنون مثمر ثمر نبوده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با توقف خشونت‌ها و جنایات رژیم در غزه، فرصت برای ارائه کمک‌های انسانی و بهداشتی و درمانی و دسترسی به واکسن، دارو و غذا برای مردم فلسطین فراهم شود.

حنان بلخی در این دیدار برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی در زمینه توسعه بهداشت و سلامت، مقابله با بیماری‌های واگیر دار، افزایش آگاهی همگانی و آموزش در جهان بویژه در منطقه آسیای غربی و شرق مدیترانه را تشریح کرد و ضمن تحسین پیشرفت و کارآمدی نظام سلامت و ظرفیت‌ها و تجارب خوب جمهوری اسلامی ایران در عرصه بهداشتی و درمانی به خصوص در دوره مقابله و کنترل همه گیری کرونا، خواهان استفاده از تجربیات و دستآورهای کشورمان در ارتقا سلامت در سطح منطقه شد.

کد خبر 6079360

دیگر خبرها

  • سازمان بهداشت جهانی باردیگر خواستار حمایت از بیمارستان‌های غزه شد
  • اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر
  • ایران مرجع بهداشت منطقه است
  • ایران برای سازمان بهداشت جهانی یک کشور مرجع است
  • مرجعیت ایران برای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی
  • دارویار امسال ۱۲۰ همت بودجه می خواهد/واکنش به آمار مسئولان
  • تأکید امیرعبداللهیان بر نقش سازمان بهداشت جهانی برای کمک به غزه
  • تاکید امیرعبداللهیان بر نقش سازمان بهداشت جهانی برای کمک به غزه
  • (عکس) حجاب مدیرکل منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در دیدار امیرعبداللهیان
  • تلاش سازمان جهانی بهداشت برای انتقال مجروحان غزه به سایر کشورها