Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-23@18:27:25 GMT

مطالبه مدنی را در شورا رها نمی‌کنیم

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۲۴۷۸۹

مطالبه مدنی را در شورا رها نمی‌کنیم

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما در شورا سعی می‌کنیم تا مطالبه مدنی را رها نکنیم و ریل‌گذاری‌ها در این رابطه ادامه یابد.

به گزارش برنا؛ سید آرش حسینی میلانی عصر امروز در نشست «مطالبات مدنی در مقابله با آلودگی هوا» که به همت کمیته محیط ‌زیست شورای شهر تهران در پارک شهر برگزار شد، گفت: شورای پنجم در برنامه سوم توسعه شهر تهران لوایح مهمی به عنوان تکلیف شهرداری تهران تصویب کرده است که از جمله آن می‌توان به لایحه «خانه سبز» و «ایجاد صندوق محیط ‌زیست و توسعه حمل و نقل عمومی» اشاره کرد که منافع حاصل از این صندوق به ساماندهی پسماند، مقابله با آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی تخصیص می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه شورای شهر تهران در بحث نظارتی پیگیری‌های زیادی را برای مقابله با آلودگی هوا و انجام وظایف شهرداری براساس قانون هوای پاک انجام داده است، اظهار داشت: سال قبل شورای شهر کمپین حمایت‌طلبی از اتوبوس و حمل و نقل عمومی را مورد پیگیری قرار داد که این مسئله منجر به تامین ۱۰۰ اتوبوس و مینی‌بوس جدید شد. همچنین سال قبل‌تر از آن هم موضوع بازنگری گزارش سیاهه انتشار مورد پیگیری قرار گرفت. 

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه زمانی که «نشست تهران ۷۲» در سال ۷۲ برگزار شد، فضای عمومی کشور مبتنی بر توسعه بود و کمتر مسائل محیط‌زیستی مورد توجه قرار می‌گرفت، تصریح کرد: آن بیانیه مورد توجه دولت و شهرداری تهران قرار گرفت و موجب شد نخستین قوانین برای مقابله با آلودگی هوا بعد از انقلاب تدوین شود. اثر این بیانیه در مقاطع بعدی در دهه ۸۰ و ۹۰ نیز شاهدیم و انجمن زنان مقابله با آلودگی محیط‌زیست در مسئله بنزین پتروشیمی‌ها فعال بودند و بعد از آن هم انجمن نفس مسائل را پیگیری کرد. 

حسینی میلانی با طرح این سوال که چرا با وجود اشکال مختلف، خط مستمری در مطالبه‌گری مدنی در موضوع آلودگی هوا ایجاد نشده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه شبکه تشکل‌های محیط ‌زیستی  هم‌اکنون شکل گرفته و این شبکه می‌تواند زیرساخت نهادی در پیگیری مطالبات مدنی باشد. در این چارچوب روز هوای پاک می‌تواند مبنایی باشد که تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه محیط‌زیست برای مطالبه‌گری مدنی دور هم جمع شوند و از شهرداری و شورای شهر هم می‌خواهیم که از این مسئله حمایت کند. 

او با بیان اینکه یک سال دیگر تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه محیط‌زیست می‌توانند دور یکدیگر جمع شده و با دیده‌بانی که انجام داده‌اند، گزارشی در این رابطه منتشر کنند، ابراز داشت: در این چارچوب تمام اسناد و مدارک در دسترس است. خوشبختانه شورای پنجم در موضوع شفافیت اقداماتی مهمی انجام داده و قانون بودجه شهرداری به راحتی در دسترس است. از نظر ملی نیز کلیات اقدامات دولت در سند بودجه مسئله قابل رصد و پیگیری است. 

رئیس کمیته محیط‌ زیست شورای شهر ادامه داد: در مورد وضعیت کنترل آلودگی نیز شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اطلاعات وضعیت هوای تهران را به صورت ساعتی در اختیار شهروندان قرار داده است. در این چارچوب تشکل‌های مردم‌نهاد می‌توانند موضوع آلودگی هوا در دو سطح استانی و شهری رصد کرده و گزارش دیده‌بانی آنها در ۲۹ دی می‌تواند شاخص پیگیری جامعه مدنی در این باره باشد. 

حسینی میلانی با تاکید بر اینکه ما در شورا سعی می‌کنیم تا مطالبه مدنی را رها نکنیم و ریل‌گذاری‌ها در این رابطه ادامه یابد، بیان کرد: گزارش‌هایی که تشکل‌های مردم نهاد می‌دهند، مردم را مطمئن‌تر می‌کند. باید توجه داشت که ما در کوتاه مدت نمی‌توانیم تاثیرگذار باشیم. لندن از سال ۱۸۰۰ میلادی درگیر آلودگی بوده است. سال ۱۸۸۰ اولین سمن در لندن ایجاد می‌شود و در ۱۹۵۴ دولت انگلستان قانون هوای پاک و مقابله با آلودگی را تصویب می‌کند. 

او  استمرار در فعالیت تشکل‌های مدنی را یک سنت در دنیا برشمرد و یادآور شد: جامعه مدنی موتور محرکه دولت‌ها بوده است زیرا آلودگی هوا مسئله مردم و جامعه مدنی است و باید از سوی آنها پیگیری شود. دولت‌ها به خودی خود در بحث آلودگی هوا سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و این تشکل‌های مردم‌نهاد هستند که می‌توانند مطالبات مردم را پیگیری و ترجمه کنند. 

این عضو هیات رئیسه شورای شهر با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۰ دولت فقط ۵۶ میلیارد برای توسعه متروی تهران اعتبار دیده شده که دوستی به شوخی می‌گفت با این پول  فقط ۵۶ سانت مترو ساخت، عنوان کرد: توسعه خطوط مترو یک تکلیف حاکمیتی است اما در طول دهه‌های گذشته، فقط دولت‌ها ۲۰ درصد به توسعه مترو کمک کرده‌اند و ۸۰ درصد منابع توسعه مترو از سوی شهرداری تامین شده است. 

حسینی میلانی افزود: نتیجه کمک نکردن دولت‌ها و عدم تخصیص منابع آن موجب شده تا به طور میانگین برای بهره‌برداری از اولین فاز یک خط مترو حدود ۱۰ سال زمان نیاز باشد و حدود ۲۵ سال طول بکشد که کل آن خط تکمیل شود. در بحث واگن این وضعیت بدتر است. در حال حاضر  فقط با اضافه شدن ۱۵۰۰ واگن می‌توان ظرفیت حمل و نقلی از مترو را از دو میلیون سفر در روز به پنج میلیون سفر در روز افزایش داد. 

او با طرح این سوال که دولت‌ها باید پاسخ دهند که چرا منابع مربوط به توسعه حمل و نقل عمومی تخصیص داده نمی‌شوند، عنوان کرد: پنج هزار میلیارد تومان درآمد برای جرایم رانندگی در سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده که براساس قانون ۶۰ درصد آن باید به کلانشهرها داده شود که این منابع مالی می‌تواند صرف مقابله با آلودگی هوا شود اما باید این مطالبه را مطرح کرد که چرا این پول در سال‌های مختلف تخصیص داده نشده است. 

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری با بیان اینکه شهرداری متولی برقی کردن موتورسیلکت‌ها نیست، گفت: در قانون وزارت صمت و سازمان حفاظت از محیط‌زیست به عنوان دو متولی برقی کردن موتورسیکلت‌ها دیده شده‌اند که باید وام‌های کم‌درصد برای برقی کردن موتورها به متقاضیان بدهند اما شهرداری توانسته وام محدودی برای نوسازی حدود ۴۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری فرسوده در نظر بگیرد که متاسفانه با افزایش قیمت‌ها این وام‌ هم دیگر کافی نیست. 

حسینی میلانی با بیان اینکه منابع صندوق ملی محیط‌زیست باید صرف پروژه‌های زیرساختی محیط‌زیستی از جمله مقابله با آلودگی هوا شود، اظهار داشت: منابع درآمدی حاصل از عوارض آلایندگی هوا صرف چه اموری می‌شود و چرا این منابع برای مقابله با آلودگی هزینه نمی‌شوند؟ چرا منابع حاصل از این درآمد صرف امور دیگر می‌شود؟

او افزود: روز هوای پاک را می‌توان به نقطه عطفی به برای مطالبه‌گری جامعه مدنی و تشکل‌های مردم‌نهاد در مورد مسائل اصلی محیط‌زیستی از جمله مقابله با آلودگی هوا تبدیل کرد.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آرش میلانی مقابله با آلودگی هوا تشکل های مردم نهاد حمل و نقل عمومی حسینی میلانی جامعه مدنی محیط زیست شهر تهران شورای شهر هوای پاک دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۴۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت هوای تهران در سومین روز اردیبهشت

شرکت کنترل کیفیت هوا، شاخص آلودگی هوای تهران را اعلام کرد.

به گزارش مشرق، براساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلودگی هم اکنون روی عدد ۸۳ قرار دارد و کیفیت هوای تهران قابل قبول اعلام شده است.

همچنین شاخص آلودگی در ۲۴ ساعت گذشته روی عدد ۷۳ قرار داشته و کیفیت هوا قابل قبول بوده است.

تهران از ابتدای سال جاری ۵ روز پاک و ۲۸ روز قابل قبول داشته است.

دیگر خبرها

  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال
  • ضرورت آموزش حفاظت و نگهداری از طبیعت به دانش آموزان
  • کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد
  • روزانه ۲۳ تن زباله های پلاستیکی در ایلام تولید می شود
  • بهره‌برداری از ۱۱ جایگاه سوخت تا پایان تابستان امسال در تهران
  • فرهنگسازی در حوزه پسماند با کمک گروه‌های اجتماعی بانفوذ در کشور
  • سهم خودروهای پلاک شهرستان در آلودگی هوای تهران
  • سهم خودروهای پلاک شهرستان از آلودگی هوای تهران
  • کیفیت هوای تهران در سومین روز اردیبهشت
  • حسابرسی از شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری تهران در شورا