Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@23:23:16 GMT

آمریکا در سال ۲۰۱۷ هم به تعهداتش عمل نمی‌کرد

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۲۴۸۲۷

آمریکا در سال ۲۰۱۷ هم به تعهداتش عمل نمی‌کرد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: واقعیت این است که آمریکا در زمان اوباما هم برجام را اجرا نکرد و همان موقع هم کسی در ایران نمی‌توانست یک دلار از سیستم بانکی داخل کشور خارج و یا از خارج وارد کشور کند.

به گزارش مشرق،  محمد مرندی با اشاره به نظر رئیس دفتر رئیس جمهور مبنی بر لزوم بازگشت آمریکایی ها به برجام قبل از ترامپ اظهار داشت: واقعیت این است که آمریکا در زمان اوباما هم برجام را اجرا نکرد و همان موقع هم کسی در ایران نمی‌توانست یک دلار از سیستم بانکی داخل کشور خارج و یا از خارج وارد کشور کند، بنابراین آمریکا از همان ابتدای توافقنامه برجام به تعهدات خود عمل نکرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه عهدشکنی اوباما در قبال برجام در حالی صورت گرفت که ایران کاملا به تعهد خود عمل کرد، گفت: بازگشت آمریکا به تعهدات ۲۰۱۷ را قابل قبول نمی‌دانم. اگر قرار است آمریکا به تعهدات برجام باز گردد، باید آن را کامل اجرا کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با تصریح اینکه آمریکایی‌ها باید تعهداتی که در برجام داشتند را کامل اجرا کنند تا برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول باشد، خاطرنشان کرد: اگر آمریکا بخواهد به تعهدات ۲۰۱۷ بازگردد، ایران هم به همان تناسب تعهدات را می‌پذیرد. یعنی اگر آمریکا و اروپا تعهدات را ناقص اجرا کنند، ایران هم در همان حد متعهد خواهد بود.

مرندی گفت: دیگر به گذشته باز نمی‌گردیم که اروپا و آمریکا تعهدات را تعلیق نگه دارند، اما ایران کامل به آن عمل کند. لذا اینبار اگر طرفهای برجام خواهان اجرای آن هستند، باید خودشان هم ملزم به اجرای تعهدات باشند.

وی با این پیشنهاد که دولت و مجلس برای رسیدن به قطعیت اجرای حساس‌ترین مسائل برجام از نگاه اروپا و آمریکا را در آخرین مرحله اجرا کنند، تأکید کرد: معتقدم بایدن برای اینکه به دنیا نشان دهد که حسن نیت دارد، بخشی از تحریم ها را بر می‌دارد تا ایران را تحت فشار قرار دهد و امتیاز بگیرد. اما باید بدانند که مجلس عدم اجرای برجام را تصویب کرده و اگر آنها بخواهند ایران به تعهدات بازگردد باید خودشان ابتدا تعهداتشان را کامل انجام دهند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه معتقد نیستم بایدن بنا دارد برجام را اجرا کند، گفت: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها کار بسیار خوبی بود که مجلس انجام داد تا آمریکایی ها متوجه باشند ایران در احقاق حق خود جدی است. لذا آمریکا و اروپا اگر خواهان اجرای برجام هستند باید موضوع را جدی بگیرند و بدانند ایران دیگر مانند سابق رفتار نمی کند.

مرندی اضافه کرد: آمریکا و اروپا اگر بخواهند به تعهدات خود عمل کنند، توقع دارند ایران هم این کار را انجام دهد، بسیار خوب؛ برای همین است که مجلس شورای اسلامی مصوبه اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها را تصویب کرد تا هر دو طرف صفر صفر شوند، چرا که تا به حال جمهوری اسلامی ایران به بخشی از تعهدات خود عمل می کرد، در حالی که طرف های برجام این کار را نکردند، حالا اگر بخواهند به بخشی از تعهدات خود عمل کنند، توقع داشتند ما هم علاوه بر آنچه تاکنون انجام داده ایم، کارهای دیگری هم بکنیم.

وی گفت: قانون لغو تحریم ها این امکان را به دو طرف معاهده می دهد تا در نقطه صفر قرار گیرند و از این به بعد اگر آمریکا و اروپا به بخشی از تعهدات عمل کنند ایران هم به همان اندازه عامل تعهدات برجام باشد.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا شهید سلیمانی مجلس آمریکایی ها جمهوری اسلامی ایران ترامپ مشرق آمریکایی ها مجلس شورای اسلامی محمد مرندی برجام تعهدات خود عمل آمریکا و اروپا ایران هم تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۴۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به اینکه ۱۲۰ بازرس تائید شده برای مسائل هسته‌ای کشور وجود دارد که برخی در ایران مستقر بوده و برخی در رفت و آمد هستند، گفت: این بازرسان بر حسب موضوع و برنامه توافقی به صورت منظم یا سرزده از تاسیسات هسته‌ای کشور بازدید می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد اسلامی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره ادعای رافائل گروسی رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران ابهام دارد، به خبرنگاران اظهار کرد: گزارش‌هایی که آقای گروسی یا مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام یا شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌دهد، دارای دو بخش است. بخش نخست درباره برجام و بخش دیگر آن به پادمان و ان پی تی مربوط است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در بخش پادمان و ان پی تی، روابط خوبی بین ایران و آژانس برقرار است، یادآور شد: در این بخش نصب دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نظارت و دائم آنها در حال انجام است و دانش اطلاعاتی آنها نسبت به عملکرد ما همیشه به روز است.

اسلامی ادامه داد: ۱۲۰ بازرس تأیید شده برای مسائل هسته‌ای کشور وجود دارد که برخی در ایران مستقر بوده و برخی در رفت و آمد هستند و بر حسب موضوع و برنامه توافقی به صورت منظم یا سرزده از تأسیسات هسته‌ای کشور بازدید می‌کنند.

وی با اشاره به بیانیه توافقی اسفندماه سال گذشته میان گروسی و سازمان انرژی اتمی، مبنی بر توجه ایران به ان پی تی و پادمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هر گونه فعالیت هسته‌ای که تعامل بین ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خدشه دار کند، نمی‌پذیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی به موضوع برجام هم اشاره کرد و گفت: در بخش برجام تابع قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها هستیم و فعالیت هسته‌ای ایران در قانون اقدام راهبردی در چهارچوب پادمان است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر سه ماه یک بار به شورای حکام و ۶ ماه یک بار به شورای امنیت سازمان ملل گزارشی درباره فعالیت هسته‌ای ایران ارائه می‌دهد و موضوع انطباق یا عدم انطباق فعالیت هسته‌ای ایران با برجام محور اصلی گزارش است.

اسلامی اضافه کرد: ما هم طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، متعهد هستیم در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، شرایط فعلی به وجود می‌آید. در صورتی که اگر آنها به تعهدات خود عمل کنند، جمهوری اسلامی هم به تعهدات برجامی در خصوص بندهایی که برای برخی محدودیت‌ها وجود دارد، عمل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام به تعهدات خود عمل می‌کند، به صحبت‌های اخیر رافائل گروسی اشاره و عنوان کرد: ایشان گفتند هرچند ایران نسبت به غنی سازی بالا اقدام می‌کند ولی این به معنای برخورداری ایران از سلاح هسته‌ای نیست.

اسلامی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت این است که آقای گروسی به حضور بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در ایران و تعاملات خوب بین ایران و آژانس اشاره کرده و انشاالله ایشان در آینده به ایران سفر خواهد کرد و تنظیمات دو طرف به روز خواهد شد.

کد خبر 745459

دیگر خبرها

  • حذف بارسلونا مقابل یوونتوس در شب تساوی بدون گل دو تیم در نیوکمپ (لیگ قهرمانان اروپا - 2017/4/19) / فیلم
  • پلی به گذشته - برتری 4-2 رئال مادرید مقابل بایرن مونیخ با هت تریک کریستیانو رونالدو (2017/4/18) / فیلم
  • پلی به گذشته؛ هت تریک کریستیانو رونالدو مقابل بایرن مونیخ با دو گل مشکوک به آفساید (2017) / فیلم
  • سفر قریب الوقوع رافائل گروسی به ایران
  • سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی به ایران
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • گروسی به ایران می آید!
  • اسلامی: اگر آژانس به تعهدات برجامی خود عمل کند ما هم متعهدیم
  • گروسی به ایران سفر خواهد کرد
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران