Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-18@16:39:21 GMT

صیانت از حقیقت در داوری فیلم‌های مستند

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۲۵۳۱۰

صیانت از حقیقت در داوری فیلم‌های مستند

«فرهاد مهرانفر» در یادداشتی در «فجرنامه» عنوان کرد: هدف داوران فیلم‌های مستند صیانت از حقیقت به واسطه واقع‌گرایی، بینش علمی و انتقادی و پرهیز از خرافه در آسیب‌شناسی و شناخت پدیدارهای پیرامون در دیدگاه مولفان سینمای مستند است.

به گزارش برنا، در یادداشتی در «فجرنامه» عنوان کرد: جشنواره فیلم فجر به اعتبار آثار گران‌قدر فیلم‌سازان برجسته و متفکر سینمای ایران طی چهار دهه گذشته مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور جنبه‌های دیگر بیان سینمایی از جمله آثار سینمای مستند و آثار سینمایی انیمیشن علاوه بر اعتباربخشی و تکمیل پازل‌های مرتفع سینمای ایران در جشنواره ملی و بین‌المللی فیلم فجر، فرصت گران‌قدری برای کشف و اعتلای دیگر رویدادهای متفاوت سینمایی در این ویترین چشم‌گیر خواهد بود. 

دیگر جشنواره‌های فیلم مستند، به‌خصوص جشنواره پراهمیت سینما حقیقت، علاوه بر نگاه تخصصی در کشف جنبه‌های تکنیکی و محتوایی ژانرهای متفاوت سینمای مستند، بستر کشف و بالندگی استعدادهای خلاق و آثار شایسته تولیدات یک ساله سینمای مستند ایران به شمار می‌آیند و فرصتی مناسب برای هیئت انتخاب فیلم فجر برای گزینش نهایی فراهم می‌آورند. لذا حضور برگزیدگان تولیدات یک ساله سینمای مستند کشور در جشنواره فیلم فجر انگیزه گران‌قدری برای تکامل و تعالی فیلم‌سازان مستند سینمای ایران خواهد بود.

داوران جشنواره‌های فیلم مستند، خواسته یا ناخواسته، در جایگاهی قرار می‌گیرند که تفاوتی ماهوی با داوری آثار رایج تجاری در صنعت سینما دارد. داوران جشنواره‌های متعارف سینمایی هم‌راستا با اتاق فکر مدیران برگزارکننده جشنواره به منظور صیانت از تداوم چرخه اقتصادی صنعت آسیب‌پذیر سینمای ملی در عرصه رقابت‌های جهانی تولید و توزیع محصولات سینمایی و گسترش فزاینده پخش در فضای مجازی، ناگزیر محدود به تقویت و تشویق جنبه‌های سرگرم‌سازی در جهت جذب مخاطب عام شده و گاه به افراط بسترساز تنزل فرهنگی و گسترش ابتذال بصری و کلامی شده‌اند، که حاصل آن کم‌رنگ شدن تنوع خلاقیت‌های بیانی سینما و حذف سینمای اندیشه و هنر و فیلم‌سازان مستقل و صاحب‌نامی بوده و هست که به جشنواره فیلم فجر اعتبار بخشیده‌اند.

اما در قیاس، داوران فیلم‌های مستند در هر جشنواره ملی و بین‌المللی در مقام قضاتی قرار می‌گیرند که هدفشان صیانت از حقیقت به واسطه واقع‌گرایی، بینش علمی و انتقادی و پرهیز از خرافه در آسیب‌شناسی و شناخت پدیدارهای پیرامون در دیدگاه مولفان سینمای مستند است.

آسیب‌شناسی وقایع تاریخی و توجه به پرتره شخصیت‌های تاثیرگذار در آثار مستندسازان شعورمند و پژوهش‌گر دهه‌های اخیر، به منظور درک انسدادهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قابل ستایش و تامل است. هم‌چنین آسیب‌شناسی زیست‌بوم شکننده اقلیم‌های متنوع مام ایران که غالبا بر روی کمربند خشک زمین قرار گرفته و سرنوشت زیستمندان مهم‌ترین استان‌های کشور محصور در دو کویر پهناور که پیوسته در چالشی فزاینده برای تامین آب شیرین قرار دارند و از طرفی صیانت از ذخایر ژنتیک کم‌نظیر گیاهی و جانوری جغرافیای ایران که از عمده موضوعات پراهمیتی به حساب می‌آیند که اذهان مستندسازان شجاع و شریف ایران را طی چند دهه به خود مشغول داشته است و بی‌تردید توجه به بحران‌های فرهنگی و اجتماعی که بسترساز کوچ فزاینده نخبگان علمی، ورزشی و فرهنگی در آستانه قرن 1400 و انتظار افق‌گشایی در عرصه‌های مختلف، دور از چشمان تیزبین مستندسازان آگاه و هوشیار نخواهد بود. 

لذا داوران جشنواره‌های فیلم مستند قاضی وجدانشان فارغ از دغدغه‌های برحق مستندسازان شعورمند نیستند و در هم‌راستایی با رسالت مستندسازان برای آسیب‌شناسی و نیل به سازندگی مصلحانه آثار شاخص و موثری هستند که همتایان شریفشان با انگیزه خودجوش و خون دل به ثمر نشانده‌اند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر فرهاد مهرانفر سینمای مستند آسیب شناسی فیلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۵۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳

معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، متن این فراخوان به این شرح است:

معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، با هدف ارتقای سینمای ایران از طریق مساله‌یابی دقیق و شناخت چالش‌های اصلی آن، محورهای پژوهشی سازمان سینمایی را ( که با نظرخواهی از سینماگران، پژوهشکده‌ها پژوهشگران، استادان دانشگاه، بخش‌های مختلف سازمان سینمایی، اصناف و انجمن‌های سینمایی گردآوری شده است) با رویکرد میان‌رشته‌ای و کاربردی، پس از پالایش توسط شورای پژوهشی معاونت، به شرح زیر اعلام می‌نماید:

*محورهای پژوهشی:

1- سینمای ایران، گفتمان و آرمان‌های انقلاب اسلامی

2- سینمای دفاع مقدس و مقاومت

3- جهش تولید در سینمای ایران و چالش های پیش رو

4- کارکرد های سینما در روایت پیشرفت ایران اسلامی و امید افزایی

5- طراحی الگوی بهره‌گیری از ظرفیت زیست بوم علم و فناوری در توسعه زیرساخت‌های سینما درایران

6- ظرفیت‌های سینما در کار آفرینی و اشتغال

7- ظرفیت‌های روایی سینمای ایران درخارج از تهران ( مستند ، انیمیشن و داستانی )

8-سینما، فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی ( ظرفیت‌های هوش مصنوعی برای آینده سینمای ایران )

9- موانع و راهکارهای تقویت فیلمنامه در سینمای ایران

10- ظرفیت‌های ادبیات فارسی، فرهنگ عامه و موسیقی محلی در تولید آثار انیمیشن، مستند و داستانی

11- خلاء‌ها و چالش‌های حقوقی سینمای ایران ( حقوق مخاطب ، مالکیت معنوی ، نظام قراردادها و ... )

سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، از کلیه مراکز علمی و پژوهشی، اساتید و پژوهشگران برای همکاری دعوت به عمل می‌آورد .

* علاوه بر حمایت از طرح‌های پژوهشی در محورهای ده‌گانه یاد شده، چنانچه پایان نامه‌هایی به موضوعات مذکور بپردازند و یا به صورت خلاقانه به یکی از نیازهای کاربردی سینمای ایران پاسخ دهند، درمقطع کارشناسی ارشد تا سقف 100 میلیون ریال و درمقطع دکتری تا سقف 150 میلیون ریال، مورد حمایت قرارخواهند گرفت .

پژوهشگران محترم قبل از ارائه طرح‌نامه پژوهشی ( پروپوزال )، ارائه فرم درخواست طرح اولیه پژوهشی (RFP ) و قطعی کردن عنوان پژوهش، ضروری است برای دریافت فرم مربوطه به آدرس سایت اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

apf.farhang.gov.ir/fa/deputy/appliedresearch

• مهلت ارسال آثار ، 30 /3 / 1403

درخواست‌ها و طرح‌نامه‌های پژوهشی می‌بایستی به ایمیل‌های معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی cinemares@chmail.ir ارسال شوند. بدیهی است این طرح‌ها ، نزد سازمان امانت خواهند بود .

• شماره تماس : 38512234 - 09125366685

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اکران مستند «قوی‌دل» آغاز شد/ فیلم‌هایی که ترویج مطالبه‌گری هستند
  • پوران درخشنده و پرویش نظریه در میان داوران جشنواره ملی فیلم اقوام
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • اولویت‌های پژوهشی سال ۱۴۰۳ سازمان سینمایی منتشر شد
  • روایت زندگی شهدا از نگاه مستندسازان رادیویی
  • معرفی داوران مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
  • سازمان سینمایی فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد
  • انتشار فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳
  • افزایش رقابت میان برنامه سازان با جشنواره پژواک رادیو
  • ۲ انتصاب در انجمن سینمای جوانان ایران